Alahan Debu Rumah: Punca, Gejala & Rawatan

Sebagai habuk rumah alahan atau habuk alahan hama merujuk kepada an saya reaksi alahan ke kotoran tungau rumah, yang terletak terutamanya di atas katil dan tilam. Dalam perjalanan alahan, gejala alahan khas berlaku, seperti mata berair, batuk, gatal-gatal dan kemerahan pada kulit.

Apakah alahan habuk rumah?

Tungau tidak hanya terdapat pada debu rumah, tetapi juga di tempat tidur bulu dan tilam. Dengan kata lain, di mana sahaja tungau mencari makanan. Klik untuk membesarkan. Sekiranya debu rumah alahan atau habuk alahan hama, yang sistem imun orang yang terjejas bertindak balas dengan sangat sensitif terhadap kotoran dan sisa kotoran habuk rumah. Araknid, yang hanya berukuran 0.1 hingga 0.5 mm, hidup di 150 spesies di seluruh dunia dan dapat dijumpai di hampir setiap isi rumah. Haiwan itu memakan orang mati sisik kulit manusia dan lebih suka tinggal di permaidani, perabot berlapis, selimut, bantal dan tilam. Walaupun tungau debu biasanya tidak berbahaya, ia menyebabkan debu seseorang alahan hama untuk mengalami rhinitis, bersin alergi dan gatal-gatal mata, dan jarang berlaku, sakit tekak, gatal telinga, gatal hidung, batuk dan alahan asma. Selanjutnya, alergi tungau debu boleh bermula dengan lebih kurang berbahaya rhinitis dan selama bertahun-tahun menggunakan ciri asma. Perubahan simptom seperti itu pada orang yang menghidap a alahan tungau habuk rumah juga disebut perubahan lantai dalam jargon teknikal.

Punca

Alahan tungau habuk rumah atau alahan debu disebabkan oleh tindak balas alahan berlebihan sistem imun. Alergi debu rumah adalah alergi jenis I, yang disebut jenis segera. Bertanggungjawab untuk ini adalah antigen alergen P1 yang terdapat di dalam tinja debu rumah. Oleh kerana agen penyebab alahan tungau habuk rumah makan sisik kulit, mereka lebih suka tinggal di mana timbangan ini berkumpul. Ini adalah, misalnya, bantal, selimut, tilam, perabot berlapis dan binatang yang disumbat, tetapi juga tempat di mana debu dan kulit serpihan kekal untuk waktu yang sangat lama, misalnya di langsir, permaidani atau pada benda hiasan, yang bukan hanya dikenali sebagai penangkap habuk. Dalam konteks penyiasatan seseorang ingin menentukan bahawa kandungan bantal bulu terdiri setelah kira-kira dua tahun hingga sekitar sepersepuluh tungau mati serta sisa kotorannya. Oleh itu, orang yang mempunyai alergi tungau debu harus mengambil langkah berjaga-jaga tertentu untuk mengurangkan kesan alergi tungau debu dengan berkesan.

Gejala, keluhan dan tanda

Tungau debu rumah tergolong dalam arachnid. Spesies tungau debu yang paling biasa adalah Dermatophagoides pteronyssinus dan Dermatophagoides farinae. Klik untuk membesarkan. Keluhan dan gejala alergi debu rumah boleh sangat berbeza dan juga bergantung kepada keparahan alergi ini. Walau bagaimanapun, mereka secara amnya mengurangkan kualiti hidup orang yang terjejas dengan banyak dan membawa terhadap pelbagai sekatan dalam kehidupan seharian pesakit. Pertama dan terpenting, mereka yang terkena alergi debu rumah menderita mata berair dan kuat batuk. Mata sering air secara kekal, dan penyiraman sering dipergiatkan dengan menggosok mata. Begitu juga, banyak pesakit mengalami a rhinitis dan berair secara kekal hidung. Pembengkakan boleh berlaku di seluruh badan, yang dipergiatkan dengan menyedut habuk rumah. The kulit ia sendiri sering dipengaruhi oleh kemerahan dan mungkin juga gatal. Selalunya, mereka yang terjejas mengalami penurunan estetika sebagai akibatnya, dan dengan itu mengurangkan harga diri atau bahkan kompleks rendah diri. Oleh itu, alahan habuk rumah boleh berlaku membawa kepada gangguan psikologi atau kemurungan. Dalam kes-kes yang teruk, alergi ini boleh menyebabkan gangguan pernafasan, di mana orang yang terjejas boleh kehilangan kesedaran atau bahkan mati. Walau bagaimanapun, kes ini jarang berlaku, jadi jangka hayat biasanya tidak dipengaruhi oleh alergi ini.

Komplikasi

Alergi debu rumah tidak biasanya membawa kepada komplikasi utama. Sentuhan dengan alergen kadang-kadang menyebabkan batuk dan bersin, rinitis, dan sakit tekak or sakit kepala, tetapi ini cepat reda. Walau bagaimanapun, jika hubungan dengan alergen berterusan dalam jangka masa yang lebih lama, peningkatan kecenderungan untuk asma boleh berkembang. Dalam proses selanjutnya, alergi debu rumah kemudiannya boleh mengalami perubahan lantai yang disebut dan mengakibatkan kronik asma dan perkembangan alahan selanjutnya. Bayi, kanak-kanak kecil dan pesakit dengan alergi yang kuat juga boleh menderita kejutan anaphylactic. Dalam jangka masa panjang, alergi debu rumah juga boleh menyebabkan beberapa penyakit sekunder. Lazimnya adalah sinusitis dan laringitis begitu juga rumput kering demam. Rawatan alahan debu rumah melalui hiposensitisasi juga dikaitkan dengan risiko dan komplikasi. Semasa rawatan, gejala seperti keletihan, keletihan or sakit kepala berlaku, yang biasanya berterusan untuk beberapa waktu dan dapat meningkatkan alergi asal dalam jangka pendek. Di samping itu, reaksi alahan seperti paus, sesak nafas atau bahkan aritmia jantung mungkin berlaku akibat vaksinasi. Jarang, alahan kejutan juga boleh berlaku selepas hiposensitisasi.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Pembengkakan membran mukus secara tiba-tiba, corak bercakap hidung, atau tersumbat hidung harus diperiksa dan dirawat oleh profesional perubatan. Pengurangan simptom sangat ringkas sebaik sahaja keadaan setempat berubah. Sekiranya mata berair atau mata kemerahan atau gatal, disarankan berjumpa doktor. Sekiranya terdapat perubahan dalam bernafas selama beberapa hari, atau jika ia berlaku berulang kali di pangsapuri atau ruang dalaman yang lain, doktor harus berunding. Sekiranya dirancang untuk bermalam, keadaan harus diperiksa sebelum tidur untuk memastikan bahawa kegagalan pernafasan tidak berlaku pada waktu tidur malam. Sekiranya gangguan pernafasan masuk, penjagaan khas harus diambil. Bergantung pada intensiti, doktor kecemasan mesti dipanggil. Sehingga perkhidmatan penyelamat tiba, pertolongan cemas langkah-langkah mesti diambil dan pengudaraan orang yang terjejas mesti dipastikan. Sekiranya ruam kulit berkembang, ada yang berterusan batuk or sejuk dan serangan bersin, lawatan ke doktor adalah perlu. Dalam keadaan tertentu, sebilangan pesakit mungkin mengalami peningkatan gejala yang mendadak dalam beberapa minit. Mereka harus segera pergi ke luar rumah. Sekiranya kejutan anaphylactic berlaku, perkhidmatan ambulans mesti dipanggil. Arahan kakitangan mesti dipatuhi sehingga ketibaan doktor, jika tidak, kematian orang yang terkena akan segera berlaku.

Rawatan dan terapi

Rawatan alahan habuk rumah agak sukar. Kerana pengekangan, gejala yang dicetuskan oleh alergi tungau debu rumah, memerlukan pertama dan terutama pengurangan bahan alergi. Ini sangat sukar dicapai dalam praktik. Walaupun begitu, ada usaha untuk mengurangkan alergi tungau debu rumah dengan imunoterapi tertentu, yang, bagaimanapun, sering hanya membawa kejayaan yang diinginkan jika dilakukan pada tahap awal. Dalam apa-apa hiposensitisasi, yang sistem imunReaksi berlebihan terhadap alergen dikurangkan. Ini dilakukan dengan kerap mengambil alergen dosis tinggi yang menyebabkan alergi debu rumah, sehingga sistem kekebalan tubuh dilatih agar sesuai dengan zat yang memicu alergi tungau debu rumah dan bukannya memberi reaksi berlebihan. Akibatnya, lebih sedikit pendedahan terhadap alergi tungau debu, walaupun pemekaan terhadap alergen yang dimaksud masih ada.

Prospek dan prognosis

Pesakit dengan alahan debu rumah mempunyai kronik keadaan yang berterusan sepanjang hayat. Gejala hipersensitiviti dapat diatasi dengan pilihan perubatan semasa, yang mengakibatkan pengurusan alergi harian yang baik. Kaedah desensitisasi atau hiposensitisasi menunjukkan hasil yang baik dan mengurangkan gejala pesakit hingga tahap yang cukup besar. Melalui perubahan tambahan dari keadaan sehari-hari di tempat tinggal dan tidur orang yang terjejas, aduan yang berlaku dapat dikurangkan menjadi minimum. Ini mengoptimumkan kualiti hidup walaupun ada penyakit. Jangka hayat biasanya tidak dipendekkan sekiranya berlaku alahan. Sebaik sahaja langkah berjaga-jaga diambil dan kejutan anaphylactic tidak berlaku, pesakit berpeluang hidup selesa dengan alergi debu rumah. Sekiranya penyusunan semula langkah-langkah begitu juga dengan rawatan perubatan yang tidak digunakan, gejalanya boleh meningkat. Di samping itu, pesakit berisiko mengancam nyawa keadaanSebagai alternatif untuk mendapatkan rawatan perubatan, pesakit dapat menggunakan pelbagai terapi secara penyembuhan semula jadi untuk mengurangkan gejala. Mereka juga mengurangkan simptom dan membawa peningkatan kesihatan. Sebagai sokongan, keadaan persekitaran sehari-hari juga harus dioptimumkan di sini, sehingga beban umum kotoran tungau dapat dikurangkan.

pencegahan

. ujian tusukan merupakan ujian alergi untuk memeriksa, sebagai contoh, reaksi alahan untuk debunga atau habuk rumah. Di sini, kemungkinan bahan alahan menetes ke kulit, yang kemudian ditusuk ringan dengan lancet. Selepas 20 minit, kemerahan kulit dan ukuran paus dinilai. Alergi debu rumah dapat diatasi dengan pelbagai pencegahan langkah-langkah. Contohnya, semasa melakukan vakum, berhati-hati agar tidak terlalu banyak mengaduk habuk. Untuk tujuan ini, peranti dengan penapis HEPA dan sistem vakum pusat khas sangat sesuai untuk orang yang mempunyai alergi tungau debu. Selanjutnya, kelembapan udara harus dijaga serendah mungkin dengan biasa pengudaraan, kerana tungau pemicu alergi tungau debu merasa paling selesa dalam iklim yang panas dan lembap. Di samping itu, langsir dan perangkap debu lain harus dikeluarkan. Ini juga berlaku untuk haiwan yang disumbat di tempat tidur kanak-kanak yang rentan terhadap alergi. Permaidani harus diganti dengan lantai kayu, gabus atau plastik, dan tempat tidur bulu harus ditukar dengan tempat tidur alergi khas. Debu harus dielakkan dan sebaliknya lebih baik melembapkan pel, mungkin menambahkan agen racun kulat ke air, kerana tungau yang mencetuskan alergi debu rumah bergantung kepada kehadiran kulat tertentu.

Penjagaan selepas itu

Sejauh mana penjagaan selepas itu sangat bergantung kepada tahap alahan habuk rumah. Dalam kebanyakan kes, aduan berlaku sepanjang hayat. Ini sangat membantu mengurangkan bilangan tungau. Mereka yang terlibat mempunyai tanggungjawab peribadi yang besar untuk perkara ini. Langkah-langkah yang sesuai berkaitan dengan bilik tidur. Seprai mesti diganti dengan kerap. Perangkap habuk seperti langsir dan permaidani harus dikeluarkan. Disarankan mengepel basah pada selang waktu pendek. Sekiranya haiwan peliharaan ada, mereka tidak boleh memasuki kawasan tidur dalam keadaan apa pun. Untuk menghentikan berlakunya alahan debu rumah, tidak jarang dilakukan hipersensitisasi. Pesakit menerima dos alergen selama beberapa tahun. Ini bertujuan untuk mendorong pembiasaan. Bagi banyak penghidap, ini membawa kepada kelegaan. Selain itu, ada sejumlah ubat yang hanya efektif untuk waktu yang singkat. Untuk mengelakkan rasa tidak selesa, penghidap harus mengambilnya dengan teliti. Mereka harus dibawa bersama, terutama ketika dalam perjalanan. Batuk dan selsema dapat diatasi dengan semburan dan penyelesaian. Preskripsi salap dan tersedia secara percuma krim sesuai untuk mengurangkan reaksi pada kulit. Individu dengan kursus yang teruk harus berjumpa pakar dengan kerap, yang akan mendokumentasikan perkembangan penyakit ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Orang yang mempunyai alergi debu rumah boleh menggunakan pelbagai langkah untuk menghilangkan gejala. Untuk merah dan mata gatal, sejuk, kain lap basah yang diletakkan di mata yang terkena selama kira-kira lima minit akan membantu. Sekiranya anda mempunyai batuk, berjalan kaki singkat di udara segar adalah disyorkan. Selepas itu, tempat tidur harus disiarkan dan dikosongkan. Oleh kerana tungau debu rumah membiak terutamanya di kawasan lembap, penjagaan harus diambil untuk memastikan iklim bilik yang agak kering dan tidak terlalu hangat. Perangkap habuk di apartmen harus dielakkan. Ini termasuk buku serta langsir besar dan permaidani cerucuk dalam. Sebaik-baiknya, objek seperti itu harus disembur dengan ejen dari peruncit pakar dan dibersihkan secara berkala. Tilam ditutup dengan penutup yang sesuai. Seprai hendaklah dicuci secara berkala pada suhu tinggi (60 hingga 95 ° C) dan juga ditutup dengan penutup kalung. Langkah-langkah diet juga membantu. Penghidap alergi harus makan a diet sama kaya dengan vitamin dan mineral mungkin dan juga minum banyak cecair dengan kerap. Sekiranya langkah-langkah ini tidak memberi kesan, alergi debu rumah harus dibawa ke doktor. Dalam kebanyakan kes, keadaan boleh diatasi dengan hiposensitisasi.