Sejauh mana jangkitan otitis media? | Keradangan akut pada telinga tengah

Sejauh mana jangkitan otitis media?

Sebagai peraturan, tengah akut jangkitan telinga bukan penyakit berjangkit. Oleh itu, tidak ada risiko jangkitan pada orang yang sakit. Walau bagaimanapun, dalam konteks ini, perbezaan mesti dibuat antara yang sederhana otitis media dan otitis media dicetuskan sebagai gejala jangkitan bakteria.

Berbeza dengan bahagian tengah akut yang terpencil jangkitan telinga, jangkitan bakteria pada nasofaring, yang disertai oleh sakit telinga, sangat berjangkit. Secara umum, dapat diasumsikan bahawa bentuk tengah yang akut jangkitan telinga lebih kerap disebabkan oleh patogen bakteria daripada virus. Atas sebab ini, ini bukan gambaran klinikal bebas, tetapi penyakit sekunder yang berkaitan dengan jangkitan bakteria.

Betapa berjangkitnya akut telinga tengah Oleh itu, jangkitan sebenarnya bergantung kepada patogen yang menjadi asasnya. Campak dan mempengaruhi virus adalah antara patogen virus yang paling biasa yang menyebabkan perkembangan akut telinga tengah jangkitan. Pneumokokus dan streptokokus berada di barisan hadapan penyebab patogen bakteria keradangan akut telinga tengah.

Terapi keradangan akut telinga tengah

Langkah-langkah umum untuk rawatan akut telinga tengah keradangan adalah rehat di tempat tidur dan penggunaan ubat-ubatan anti-radang (NSAID) dan, jika perlu, ubat penahan sakit dan antipiretik (mis parasetamol). Dalam bentuk bakteria penyakit ini, pentadbiran antibiotik seperti penisilin V, amoksisilin, cephalosporins atau makrolida ditunjukkan. Ubat ini pada mulanya diberikan secara lisan (bentuk tablet) selama 4 hari.

Sekiranya tidak ada peningkatan gejala selepas tempoh ini, terapi antibiotik melalui vena menggunakan infus (terapi iv) adalah perlu. Sekiranya terdapat rhinitis pada masa yang sama, titisan hidung dekongestan juga dapat digunakan untuk memperbaiki pengudaraan melalui hidung.

Sekiranya telinga berlari, saluran pendengaran harus dibilas dengan air suam dan dibersihkan dari rembesan dengan bulu kapas. Satu sayatan dari gegendang telinga (paracentesis) sebagai langkah terapi mungkin diperlukan jika gejala demam, kesakitan dan membonjol gegendang telinga berterusan tanpa koyakan gegendang telinga secara spontan dengan mengeluarkan rembesan. Paracentesis dilakukan di bawah anestesia tempatan atau, terutamanya pada kanak-kanak, di bawah umur anestesia am dan dilakukan pada kuadran bawah anterior gegendang telinga supaya ossikel tidak berisiko tergelincir (luxate). Setelah keradangan reda, tekanan dapat dilakukan pada telinga tengah (menahan udara dan menutup hidung, kemudian memberi tekanan pada telinga seolah-olah “mengeluarkan udara dari telinga” = manuver Valsalva) untuk memastikan kebolehtelapan tabung pendengaran dan mencegah perkembangan tekanan negatif pada rongga timpani.

Komplikasi

Komplikasi bentuk keradangan ini adalah keradangan toksik telinga dalam (labirinitis) dengan hilang pendengaran dalam julat frekuensi tinggi kerana toksin bakteria. Sekiranya keradangan akut telinga tengah tidak sembuh selepas 2-3 minggu, mastoiditis, keradangan sel berventilasi proses mastoid, disyaki berkembang. Tempoh satu keradangan akut telinga tengah boleh sangat berbeza.

Ini bergantung terutamanya pada tahap proses keradangan, yang sistem imun pesakit yang berkenaan dan masa permulaan terapi. Sebagai tambahan, perbezaan mesti dibuat sama ada ia disebabkan oleh virus atau radang akut telinga tengah yang disebabkan oleh bakteria. Dalam konteks ini, pesakit yang terjejas harus sedar bahawa bentuk yang disebabkan oleh virus biasanya dapat bertahan lama.

Sebabnya ialah penyakit yang disebabkan oleh virus hanya boleh dirawat secara simptomatik. Penyembuhan yang lengkap selalu bergantung pada reaksi tubuh yang mencukupi sistem imun. Sebaliknya, jangkitan telinga tengah akut yang disebabkan oleh bakteria, sembuh sepenuhnya dalam banyak kes tanpa campur tangan perubatan dalam jangka masa sekitar satu minggu.

Dengan pemberian antibiotik yang sesuai, perjalanan penyakit ini dapat dipengaruhi secara positif dan tempoh keradangan akut telinga tengah menjadi pendek. Rata-rata, dapat diasumsikan bahawa jangkitan telinga tengah akut yang tidak rumit akan sembuh sepenuhnya dalam jangka masa sekitar dua minggu. Sekiranya masa penyembuhan melebihi tempoh ini walaupun pemberian antibiotik yang sesuai, proses keradangan pada tulang rahang dan mastoid mesti dicegah.