Berapa banyak yang boleh saya turunkan semasa menyusui? | Menurunkan berat badan semasa menyusu

Berapa banyak yang boleh saya turunkan semasa menyusui?

Sekiranya pengurangan berat badan diinginkan semasa tempoh penyusuan, ia harus didekati dengan perlahan dan lembut. Pertama dan terpenting, adalah penting untuk tidak membahayakan kesejahteraan anda sendiri dan tidak mempunyai pengaruh negatif terhadap kesihatan bayi melalui susu ibu. Oleh itu, penurunan berat badan secara radikal dalam jangka waktu yang singkat sangat tidak digalakkan, kerana ia berkaitan dengan risiko dan akibat yang tidak diingini, terutama bagi anak.

Banyak ibu yang menyusui menurunkan berat badan sendiri kerana tambahan semula jadi kalori diperlukan semasa tempoh penyusuan. Ini bergantung pada ibu diet, tetapi juga mengenai metabolisme, berat badan asal dan kenaikan berat badan semasa mengandung. Diet harus dielakkan sepenuhnya semasa menyusu dan seimbang, sihat diet harus ditujukan untuk.

Penurunan berat badan kira-kira satu hingga dua kilogram sebulan selama tempoh penyusuan dianggap tidak berbahaya. Walaupun ini adalah proses yang agak lambat, ia lembut pada ibu dan anak dan tidak menimbulkan masalah kesihatan risiko. Pengurangan berat badan yang lebih besar yang dirancang dalam tempoh penyusuan harus dibincangkan dengan pakar sakit puan, kerana penurunan berat badan yang selamat juga berkaitan dengan kenaikan berat badan selama mengandung dan mungkin lebih besar atau lebih kecil. Secara amnya, kesabaran harus dilaksanakan! Diet radikal dan pengurangan berat badan yang lebih besar melalui latihan intensif hanya harus ditujukan setelah berakhirnya masa penyusuan berkenaan dengan kesejahteraan anak.

Sukan mana yang sangat baik untuk menurunkan berat badan semasa tempoh penyusuan?

Seperti dalam hampir semua fasa kehidupan, aktiviti fizikal semasa menyusu adalah cara yang penting dan bermakna untuk melakukan sesuatu untuk anda kesihatan. Kebanyakan orang mencapai matlamat penurunan berat badan melalui sukan. Namun, mereka tidak menyedari hakikat bahawa sukan membawa banyak faedah lain.

Ini juga berlaku untuk penyusuan susu ibu, di mana penurunan berat badan yang berlebihan tidak dianjurkan. Ini tidak berarti, bagaimanapun, anda harus menahan diri dari sukan sama sekali atau menangguhkannya sehingga setelah menyapih. Latihan pemulihan harus dilakukan oleh setiap wanita selepasnya mengandung, kerana mereka perlahan-lahan mengembalikan badan ke keadaan sebelum kehamilan.

Di samping itu, latihan sukan ringan seperti berjalan, berjalan lebih pantas, sederhana yoga, berbasikal atau berenang menawarkan peluang yang ideal untuk menggerakkan badan semula. Sukan ini dapat dengan lembut menyokong proses penurunan berat badan dan meningkatkan pengambilan kalori. Sukan sederhana tidak mempunyai pengaruh negatif susu ibu sekiranya ibu menyusu seimbang diet.

Di samping itu, ia menawarkan mengimbangi kepada tuntutan baru kehidupan seharian yang dibawa oleh bayi yang baru lahir. Ketika menyambung semula aktiviti sukan, harus diingat bahawa sekurang-kurangnya enam minggu harus berlalu setelah melahirkan agar tidak memberi tekanan pada badan. Di samping itu, perhatian harus diberikan kepada isyarat fizikal dan intensiti latihan harus dikurangkan sekiranya berlaku kesakitan atau keletihan.

Cara orientasi yang baik untuk memilih intensiti latihan adalah dengan berpeluh sedikit tanpa mengeluarkan nafas. Perbualan masih boleh dilakukan. Masa yang sesuai untuk aktif dalam sukan adalah selepas menyusu.

Dengan cara ini payudara dikosongkan dan tidak menjadi tegang semasa latihan. Menurunkan berat badan dengan sukan? - Latihan ini sangat berkesan.