Hidrokel (Hernia Air): Punca, Gejala & Rawatan

hidrokel, juga dipanggil air hernia, adalah perubahan pada testis, yang jinak dan biasanya berlaku tanpa kesakitan. Ia terkumpul air di skrotum.

Apa itu hidrokel?

A hidrokel boleh berlaku hanya pada testis, atau / dan juga pada tali spermatik. Terdapat kedua utama, iaitu kongenital hidrokel, dan sekunder, iaitu hidrokel yang diperoleh. Oleh itu, ini dapat berkembang dalam kehidupan kerana sebab yang berbeza. Hidrokel primer boleh berlaku pada satu atau kedua-dua belah pihak dan sering merosot tanpa rawatan pada bulan-bulan pertama kehidupan. Hidrokel kongenital seperti itu tidak biasa. Terdapat juga bentuk hidrokel khas, hidrokel akut. Ia boleh disebabkan oleh trauma, pendarahan atau jangkitan. Bentuk ini berbeza dengan dua yang lain dalam bentuk parah kesakitan.

Punca

Punca hidrokel berbeza-beza. Dalam hidrokel primer, penyebabnya adalah kerana fasa perkembangan dalam rahim. The peritoneum melonjak keluar dalam bentuk corong ke dalam skrotum, berlaku di badan anak yang belum lahir dan kemudian mengalami kemunduran. air kemudian boleh terkumpul di sana, menghasilkan hidrokel. The buah zakar kanak-kanak turun dari rongga perut ke skrotum hanya beberapa saat sebelum kelahiran atau pada tahun pertama kehidupan. Dengan berbuat demikian, mereka mesti meluncur melalui penonjolan yang disebutkan di atas, yang biasanya ditutup selepas itu. Sekiranya ini tidak berlaku, hidrokel dapat terbentuk di sana atau, jika gagal ditutup sepenuhnya, bahkan hernia inguinal. Hidrokel sekunder boleh mempengaruhi kanak-kanak lelaki atau orang dewasa semasa hidup. Terdapat beberapa pencetus untuk ini, seperti keradangan zakar or epididimis (Lihat epididimitis). Di samping itu, kecederaan atau tumor testis boleh membawa ke hidrokel. Hidrokel juga boleh berlaku akibat pembedahan membuangnya urat varikos dari testis (varicoceles).

Gejala, keluhan, dan tanda

Hidrokel dapat menjelma dengan gejala yang sangat berbeza. Testis bengkak adalah khas dari keadaan. Tahap pembengkakan testis bergantung terutamanya pada lokasi dan tahap pengumpulan cecair. Pada peringkat awal, hidrokel biasanya tidak menimbulkan gejala lagi. Hanya dengan pembesaran testis, gejala selanjutnya akan muncul, seperti berdenyut-denyut kesakitan atau perasaan tekanan atau berat. Dalam perjalanan yang teruk, sebuah skrotum akut berlaku, yang dikaitkan dengan kesakitan yang teruk. Hidrokel akut boleh membawa hingga pembengkakan testis yang teruk. Terdapat juga peningkatan risiko berkembang kemandulan. Ramai individu yang terkena juga merasakan sensasi berdenyut di kawasan skrotum. Secara luaran, hidrokel dapat dikenali terutamanya oleh pembengkakan testis. Dalam kes-kes yang teruk, pendarahan juga dapat terjadi, yang ditunjukkan oleh pewarnaan merah separa skrotum. Hidrokel kongenital kadang-kadang mundur dengan sendirinya. Walau bagaimanapun, hidrokel atau hernia inguinal mungkin berlaku, yang boleh menyebabkan komplikasi serius. Dalam kes yang paling teruk, testis yang terkena mati.

Diagnosis dan kursus

Hidrokel didiagnosis dengan bantuan pelbagai pemeriksaan, yang pertama adalah palpasi oleh doktor. Di sini ditentukan sama ada skrotum membengkak dan terdapat kelainan luaran lain. Dalam kebanyakan kes, sebuah ultrasound pemeriksaan dilakukan untuk mengesahkan adanya hidrokel. Jalan hidrokel secara amnya positif, kerana ia adalah perubahan testis yang jinak. Hidrokel primer biasanya dapat menyelesaikannya sendiri dan rawatan tidak diperlukan. Dalam kes sekunder, sebaliknya, penyebabnya harus dirawat. Pembedahan mungkin diperlukan sekiranya hidrokel berterusan. Walau bagaimanapun, prognosisnya masih positif.

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, hidrokel tidak menyebabkan komplikasi atau ketidakselesaan tertentu. Perubahan pada testis adalah jinak dalam kes ini dan biasanya tidak ada kesakitan bagi pesakit. The buah zakar agak bengkak dan isi dengan air. Tanpa rawatan, sakit di buah zakar mungkin berlaku dalam perjalanan penyakit ini, tetapi pada mulanya ia tidak berlaku.Sakit di zakar adalah simptom yang sangat tidak menyenangkan bagi lelaki dan boleh membawa kepada penurunan kualiti hidup yang teruk. Orang yang terjejas kelihatan tertekan kerana hidrokel dan tidak lagi aktif dalam kehidupan sosial. Selanjutnya, aduan psikologi dan kemurungan boleh berkembang sekiranya hidrokel tidak dirawat. Kesakitan ketika rehat juga boleh menyebabkan gangguan tidur pada waktu malam. Dalam banyak kes, rawatan tidak diperlukan. Tetapi, jika hernia tidak sembuh dengan sendirinya, pembedahan boleh dilakukan untuk melegakan simptomnya. Dalam kes ini, tidak ada komplikasi tertentu. Jangka hayat pesakit juga tidak dipengaruhi oleh hidrokel.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Hidrokel mesti diperiksa oleh doktor dalam apa jua keadaan. Oleh kerana degenerasi juga dapat berubah menjadi tumor ganas, diagnosis awal dan rawatan penyakit selalu memberi kesan positif pada perjalanan selanjutnya dan dapat mencegah komplikasi. Seorang doktor harus berjumpa dengan hidrokel setiap kali terdapat pembengkakan pada buah zakar. Pembengkakan ini berlaku terutamanya tanpa sebab tertentu dan secara kekal. Kesakitan biasanya tidak berlaku. Pengumpulan air juga dapat dilihat pada testis. Hanya dalam kes yang jarang terdapat rasa sakit atau sensasi yang tidak menyenangkan pada testis. Oleh itu, jika gejala hidrokel berlaku dalam jangka masa yang lebih lama dan tidak hilang dengan sendirinya, lawatan ke pakar urologi adalah perlu. Rawatan juga biasanya berlaku di pejabat urologi dan dapat membatasi hidrokel sepenuhnya. Jangka hayat pesakit tidak dipengaruhi secara negatif oleh penyakit ini.

Rawatan dan terapi

Sekiranya hidrokel kongenital juga tidak mempunyai hernia inguinal, kanak-kanak yang terkena pada awalnya tidak memerlukan rawatan kerana pengumpulan air akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya hidrokel tidak surut pada akhir tahun pertama kehidupan, pembedahan akan diperlukan. Ini hanya prosedur kecil di mana sayatan dibuat di pangkal paha untuk menutup hubungan antara peritoneum dan skrotum di sana. Dalam keadaan terburuk, hidrokel akan terbentuk semula selepas beberapa bulan, tetapi ini jarang berlaku. Dalam kes hidrokel sekunder, terapi mula merawat penyebabnya. Akibatnya, pengumpulan air sering dapat surut. Sekiranya hidrokel tetap berlanjutan atau tidak ada sebab yang dapat dikenal pasti, pembedahan juga disarankan dalam kes ini untuk menghilangkan gejala. Teknik khas digunakan untuk mengelakkan hidrokel terbentuk semula.

Prospek dan prognosis

Sebilangan besar pesakit yang didiagnosis dengan hidrokel dapat mengharapkan peningkatan. Secara statistik, telah ditentukan bahawa sembilan dari sepuluh pesakit mengalami penyelesaian gejala khas. Kehidupan tanpa batasan adalah peraturannya. Dua kumpulan risiko mesti dibezakan: Bayi hingga usia dua tahun dan semua yang lain. Penyakit pada bayi biasanya sembuh dengan sendirinya. Yang lain memerlukan pembedahan terapi. Bayi dalam keadaan berterusan. Ini menyebabkan asal-usul antara testis dan rongga perut ditutup dengan sendirinya. Selalunya ini berlaku sekitar bulan keempat kehidupan. Dari usia tiga tahun, satu-satunya pilihan adalah campur tangan pembedahan. Ini biasanya berlaku tanpa komplikasi. Kemungkinan kesukaran juga diketahui dari operasi lain: Jangkitan, pembengkakan dan lain-lain. Jarang sekali hernia berulang. Sekiranya tidak ada pembedahan, komplikasi selalu timbul. Contohnya, kekal kemandulan adalah mungkin. Cecair di skrotum kemudian memerah darah bekalan. Kilasan testis juga dapat difahami, di mana testis mengganggu darah aliran. Walau apa pun, kawasan genital sangat sensitif. Kesakitan semakin meningkat dalam kehidupan seharian.

pencegahan

Seseorang tidak dapat secara langsung menghalang hidrokel; seseorang hanya boleh menjaga risiko mengembangkannya serendah mungkin. Sebagai contoh, sesiapa yang menderita atau menderita testis atau epididimitis harus merawatnya secara konsisten dengan nasihat perubatan. Mereka yang menyertai sukan tertentu di mana terdapat peningkatan risiko kecederaan pada bahagian kemaluan harus mengambil langkah berjaga-jaga yang mencukupi untuk melindungi diri. Sebagai contoh, terdapat pelindung alat kelamin untuk atlet yang boleh dipakai.

Penjagaan selepas itu

Selepas pembedahan, pesakit biasanya tinggal di hospital selama satu hingga dua hari untuk menyediakan rawatan selepas waktu yang diperlukan. Ini terdiri daripada membuang tiub saliran luka dan memeriksa luka pembedahan sehari selepas pembedahan. Kesakitan luka yang berlaku boleh dibincangkan dengan doktor semasa pusingan dan dirawat dengan betul dengan ubat. Pesakit mesti mengambilnya dengan mudah dan mengelakkan senaman fizikal selama dua minggu pertama selepas keluar. Mandi air panas atau mandi penuh secara umum adalah pantang larang selama ini; sebaliknya, mandi mesti digunakan. Sesi sauna atau penggunaan botol air panas atau pad pemanasan juga dikontraindikasikan dalam jangka masa ini. Selagi tidak timbul kemerahan, bengkak atau sakit, penyembuhan luka hasil mengikut rancangan. Walaupun begitu, pesakit dinasihatkan untuk membuat janji temu dengan pakar urologi sejurus selepas keluar dan memberikan surat pembuangan hospital kepadanya. Ini mengandungi semua maklumat mengenai rawatan dan ubat-ubatan yang diberikan. Jahitan mula larut setelah dua minggu dan secara beransur-ansur jatuh sendiri selama tiga bulan. Sekiranya kerengsaan dari bahan jahitan berlaku atau jika masih ada residu pada luka selepas tempoh ini, doktor harus dihubungi.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Hidrokel biasanya memerlukan rawatan pembedahan. Sesetengah ubat-ubatan rumah dan petua menyokong rawatan. Pada mulanya, mereka yang terjejas harus menunggu dan melihat. Kadang-kadang penyumbatan pada testis larut setelah beberapa lama dan cecair dapat mengalir dengan sendirinya. Proses ini dapat disokong dengan mandi dengan garam Epsom. Air suam, dalam kombinasi dengan garam, memastikan cecair keluar dari badan melalui kulit dan bengkak reda. Sebagai tambahan, garam Epsom kaya dengan magnesium, yang melemaskan otot dan melegakan kepekaan tekanan. Walau bagaimanapun, jika hidrokel menyakitkan, a garam Epsom mandi boleh menyebabkan lebih jauh keradangan. Sekiranya rasa sakit ada, lebih baik dapatkan rawatan perubatan. Selepas tempoh pemulihan, rehat dan pemanasan disyorkan. Kanak-kanak harus menghabiskan masa sebanyak mungkin di tempat tidur selama dua hari pertama selepas rawatan. Lelaki tidak boleh melakukan aktiviti seksual sekurang-kurangnya seminggu. Terakhir, skrotum dan terutama kawasan di sekitar hidrokel harus dihindarkan. Seluar dalam pelindung atau pembalut akan menjauhkan kawasan yang jengkel tekanan dan membantu pemulihan.