Hydrophthalmos: Punca, Gejala & Rawatan

Hydrophthalmos adalah istilah yang digunakan untuk pembesaran salah satu atau kedua-dua mata yang disebabkan oleh aliran keluar humor berair. Hydrophthalmos dikaitkan dengan bentuk kongenital glaukoma. Ia dirawat secara pembedahan.

Apa itu hidrofthalmos?

Mata adalah bahagian tengah sistem saraf dan membolehkan kesan visual melalui reseptor dan hubungannya dengan otak. Glaukoma juga dikenali sebagai glaukoma. Ini adalah penyakit mata yang mengakibatkan serat saraf kerugian. Dimanakah saraf optik keluar, saraf optik kepala secara beransur-ansur keluar atau atrofi ketika penyakit itu berlanjutan. Kerugian medan visual berlaku, yang boleh meningkat menjadi buta mata. Glaukoma boleh diperoleh atau kongenital. Bentuk kongenital sering disertai oleh hidrofthalmos. Ini adalah bola mata yang diperbesar secara patologi yang dikaitkan dengan tekanan intraokular yang tinggi. The keadaan juga dikenali sebagai buphthalmos atau mata lembu dan mungkin terdapat pada salah satu atau kedua mata. Selalunya, bayi dengan hidrofthalmos mudah berasa malu selain pembesaran bola mata. Hydrophthalmos secara harfiah bermaksud "air mata ”dan tidak pernah berlaku secara terpisah. Fenomena ini secara praktikal selalu disertai dengan bentuk glaukoma kongenital, yang dalam hal ini dipicu oleh peningkatan tekanan intraokular.

Punca

Glaukoma kongenital disebabkan oleh peningkatan tekanan intraokular kongenital. Individu yang terkena mengalami halangan aliran keluar humor berair kerana kelainan perkembangan embrio dari sudut ruang. Dalam banyak kes, gangguan perkembangan embrio juga muncul di bahagian badan yang lain. Sebagai penyebab utama gangguan perkembangan, jangkitan dengan rubella semasa awal kehamilan paling biasa. Kerana peningkatan tekanan intraokular, pembesaran bola mata berlaku di satu atau kedua-dua belah pihak. Sebaik sahaja hidrofthalmos disertai dengan kelegapan kornea atau fotofobia, diagnosis glaukoma kongenital berlaku pada skala yang lebih besar. Jangkitan dengan rubella tidak selalu bertanggungjawab terhadap gangguan perkembangan dalam tempoh embrio. Dalam beberapa kes, hidrofthalmos dan glaukoma juga berlaku secara turun temurun. Oleh kerana gangguan perkembangan sudut ruang, saluran pengeringan mata dekat dengan hidrofthalmos, sehingga jumlah humor berair yang berlebihan terkumpul. Nama pembesaran bola mata sebagai air mata disebabkan oleh hubungan ini.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pesakit dengan hidrofthalmos menderita "mata besar" dengan fotofobia dan mata terkoyak. Selain itu, blepharospasm mungkin berlaku. Selalunya, myopia juga hadir. Kelegapan kornea atau air mata Descement juga menjadi ciri. Perkara yang sama berlaku untuk ruang anterior dalam dan penyempitan sudut ruang. Sebagai tambahan kepada atrofi iris, berbentuk bulat murid mungkin terdapat pada mata yang terkena, yang bertindak balas secara patologi. Uvea mata sering berkilau dengan warna kebiruan. Dalam kebanyakan kes, tekanan intraokular meningkat. Pengukuran setinggi 60 mmHg. Segmen anterior melebar dan peningkatan tekanan biasanya meningkat menjelang tahun pertama kehidupan. Sklera dan kornea kehilangan keanjalan selepas tahun pertama perkembangan. Atas sebab ini, hidrofthalmos biasanya menunjukkan kesan hanya pada saraf optik. Kerana perubahan yang berlaku di saraf optik kepala, atrofi optik biasanya berlaku. Dalam atrofi ini, saraf optik merosot demi satu. Kemerosotan lengkap saraf optik mengakibatkan buta. Fenomena ini berlaku sama ada di kedua-dua belah pihak atau hanya pada sebelah mata.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Biasanya, hidrofthalmos didiagnosis sejurus selepas kelahiran. Bentuk unilateral, khususnya, sudah dapat ditebak hanya dengan diagnosis visual. Bentuk dua hala kadangkala tidak dikenali sebaik sahaja dilahirkan. Diagnosis merangkumi anamnesis yang berhati-hati dan pengukuran tekanan intraokular. Pemeriksaan oftalmologi sering sesuai dengan mikroskopi segmen mata anterior dan tengah dalam kombinasi dengan gonioskopi, pemeriksaan fundus mata atau skiaskopi. Oleh kerana usia pesakit muda, prosedur biasanya dilakukan di bawah anestesia. Diagnosis pembezaan adalah untuk mengecualikan proses penghuni ruang dan keradangan. Hydrophthalmos secara prognosis agak tidak baik. Kebutaan kemungkinan pada mata yang terkena.

Komplikasi

Hydrophthalmos biasanya memerlukan rawatan pembedahan untuk melegakan simptom. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini menyebabkan pesakit menjadi rabun. Begitu juga, kornea menjadi keruh dan sudut ruang disempitkan. Ini menyebabkan keterbatasan dalam penglihatan pesakit, sehingga kualiti hidup juga dibatasi oleh hidrofthalmos. Sebagai peraturan, penglihatan merosot dan menurun seiring bertambahnya usia. Saraf optik juga surut pada pesakit, sehingga dalam keadaan paling teruk kebutaan pesakit berlaku. Hydrophthalmos tidak semestinya berlaku pada kedua mata. Dalam kebanyakan kes, penyakit ini didiagnosis agak awal dan tanpa komplikasi, sehingga rawatan awal dapat dilakukan. Dalam kes ini juga, tidak ada komplikasi tertentu dan gejala hilang setelah prosedur. Dalam kebanyakan kes, ketajaman penglihatan juga dapat dipulihkan dengan operasi, sehingga orang yang terjejas tidak lagi mengalami keluhan. Jangka hayat tidak dikurangkan oleh penyakit. Walau bagaimanapun, jika rawatan dilakukan terlalu lambat, kebutaan kekal boleh terjadi.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Hydrophthalmos biasanya didiagnosis sejurus selepas kelahiran. Adakah rawatan perubatan yang diperlukan bergantung, antara lain, pada sama ada anak itu mengalami ketidakselesaan. Sebagai contoh, kesakitan atau gangguan visual memerlukan penjelasan perubatan dalam apa jua keadaan. Perubahan yang dapat dilihat secara luaran pada mata juga harus diperiksa untuk memastikan tidak ada kecederaan vaskular. Dalam kebanyakan kes, rawatan ubat cukup untuk membalikkan pembesaran satu atau kedua mata. Walau bagaimanapun, kerana anak-anak kadang-kadang sensitif terhadap ubat-ubatan, ibu bapa harus memperhatikan sebarang kesan sampingan atau ubat interaksi. Sekiranya masalah timbul, anak mesti segera dibawa ke pakar pediatrik. Rawatan terapeutik sering diperlukan untuk keadaan kronik. Dalam jangka masa panjang, hidrofthalmia bukan sahaja menyebabkan kebutaan mata yang terjejas, tetapi juga menyebabkan ketidakselesaan mental. Untuk mengelakkan aduan serius seperti kemurungan atau kompleks rendah diri, kanak-kanak harus bercakap kepada ahli psikologi. Menghadiri kumpulan sokongan juga berguna dalam beberapa keadaan.

Rawatan dan terapi

Bagi terapi, beberapa rawatan ubat konservatif yang digunakan secara tempatan tersedia untuk pesakit hidrofthalmos. Walau bagaimanapun, terapi sedemikian sering tidak berkesan dan lebih rendah daripada campur tangan pembedahan. Dalam prosedur rawatan invasif seperti trabekulotomi atau goniotomi, kejayaan terbesar dapat dicapai pada hidrofthalmos. Pembedahan terapi ditunjukkan apabila tekanan intraokular melebihi 19mmHg. Sebagai tambahan, campur tangan ditunjukkan untuk diameter kornea lebih besar daripada dua belas milimeter pada tahun pertama kehidupan. Terdapat juga petunjuk untuk pembedahan dengan peningkatan murid penggalian, peningkatan diameter kornea atau peningkatan panjang paksi mentol. Masa diagnosis dan keteraturan kawalan sangat penting untuk kejayaan terapi. Terapi perubatan semata-mata kadang-kadang disarankan, tetapi lebih sering mengakibatkan kebutaan mata yang terkena daripada pendekatan pembedahan. Prosedurnya memerlukan kemasukan ke hospital pesakit. Sekiranya kedua-dua mata terjejas, pembedahan biasanya hanya dilakukan pada satu mata pada mulanya dan mesti diulang pada mata yang lain setelah beberapa waktu.

Prospek dan prognosis

Tanpa rawatan perubatan dan campur tangan pembedahan, prognosis hidrofthalmos tidak baik. Peningkatan gejala tidak dijangka dalam kes-kes ini. Sebagai keadaan berlangsung, kebanyakan pesakit mengadu peningkatan berturut-turut dalam gejala yang ada atau bermulanya sekuel tambahan. Dalam kes yang teruk, pesakit secara perlahan-lahan buta. Ini keadaan mengalami tekanan yang tinggi dan boleh mencetuskan sekuel psikologi. Sekiranya rancangan rawatan dibuat dan dilaksanakan, ada prognosis yang lebih baik. Prospek pengurangan gejala bergantung pada kapan terapi dimulakan. Semakin awal pembedahan atau rawatan ubat dapat dimulakan, semakin baik prognosisnya. Sekiranya tidak ada komplikasi, penglihatan pesakit hampir dapat dijana semula dengan rawatan awal. Dalam kes-kes ini, pesakit dibebaskan dari rawatan ketika pulih. Walaupun terdapat prospek bebas dari gejala, lawatan susulan berkala ke doktor diperlukan. Tekanan dalaman mata serta penglihatan umum mesti dikawal dan diperhatikan dalam jangka masa panjang. Kemungkinan kambuh dan dengan demikian perkembangan baru penyakit yang mendasari adalah mungkin pada bila-bila masa, walaupun kebebasan dari gejala telah dicapai, dan oleh itu mesti dipantau secara berterusan.

pencegahan

Hidrofthalmos dapat dicegah hingga tahap tertentu rubella vaksinasi. Dengan vaksinasi rubella, wanita selamat dari penyakit semasa mengandung sehingga perkembangan buruk yang disebabkan oleh rubella janin tidak berlaku. Walau bagaimanapun, kerana hidrofthalmos juga disebabkan oleh faktor genetik, ini tidak sepenuhnya menolak kemungkinan anak itu jatuh sakit.

Susulan

Dalam kes hidrofthalmos, individu yang terjejas terutama bergantung pada diagnosis yang cepat dan rawatan seterusnya untuk mencegah komplikasi dan ketidakselesaan yang lebih lanjut. Ini juga satu-satunya cara untuk mencegah gejala yang semakin teruk. Penyembuhan diri tidak mungkin dilakukan dengan penyakit ini, sehingga mereka yang terjejas selalu bergantung pada rawatan. The langkah-langkah penjagaan selepas itu sangat terhad, sehingga di latar belakang penyakit ini pengenalan awal dan diagnosis Hydrophthalmus berdiri. Dalam kebanyakan kes, hidrofthalmos dirawat dengan campur tangan pembedahan. Ini biasanya membawa kepada kejayaan dan juga tanpa komplikasi. Pesakit yang terjejas harus menjaga diri dan merehatkan badan mereka selepas operasi. Usaha atau aktiviti fizikal yang tertekan harus dielakkan dalam apa jua keadaan, agar tidak memberi tekanan pada badan. Dalam kebanyakan kes, pemeriksaan mata lebih lanjut diperlukan walaupun selepas prosedur yang berjaya. Prosedur itu juga mesti dilakukan pada mata kedua. Sebagai peraturan, penyakit ini tidak mengurangkan jangka hayat orang yang terkena. Oleh kerana hidrofthalmos juga boleh menyebabkan kemurungan atau gangguan psikologi, rawatan psikologi juga harus dilakukan dalam kes ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Hydrophthalmos selalu memerlukan rawatan oleh doktor. Pilihan untuk pertolongan diri tidak tersedia untuk orang yang terjejas kerana alasan ini. Walau bagaimanapun, gejala biasanya dapat diatasi dengan campur tangan pembedahan. Mungkin, penyakit ini dapat dicegah dengan cara vaksinasi rubella, walaupun kesan vaksinasi ini terhadap penyakit belum diteliti sepenuhnya. Sekiranya penyakit itu berlaku kerana penentuan genetik, penyakit itu tidak dapat dicegah. The vaksinasi rubella harus diberikan secara langsung semasa mengandung. Oleh itu, jangkitan pada bayi yang belum lahir dapat dielakkan. Mereka yang terjejas mesti menjaga badan mereka selepas prosedur pembedahan. Kebersihan yang tinggi juga mesti diperhatikan untuk mengelakkan keradangan atau jangkitan selanjutnya. Sekiranya hidrofthalmos juga mempengaruhi mata kedua, prosedur biasanya harus diulang pada mata yang lain juga. Pemeriksaan berkala oleh doktor juga diperlukan selepas rawatan untuk mengelakkan komplikasi. Terutama pada kanak-kanak, kawalan harus diperhatikan. Sekiranya pesakit mengalami keluhan penglihatan, ini dikompensasi dengan bantuan visual bantuan. Yang visual bantuan harus dipakai setiap masa, kerana penglihatan dapat dikurangkan lebih jauh.