Hydrops Fetalis: Punca, Gejala & Rawatan

Hydrops fetalis merujuk kepada pengumpulan cecair di beberapa petak janin, rongga serosa, atau tisu lembut. Ini adalah gejala serius dari beberapa keadaan yang menyebabkan anemia dalam janin. Hydrops fetalis boleh didiagnosis secara sonografi.

Apa itu hydrops fetalis?

Hydrops fetalis adalah istilah yang digunakan dalam diagnosis pranatal dan menggambarkan pengumpulan cecair secara umum di janin. Cecair atau edema terletak di sekurang-kurangnya dua petak janin, dalam serous rongga badan seperti menangis, rongga peritoneal, dan perikardium, atau dalam tisu lembut. Edema boleh merebak ke bahagian besar badan anak yang belum lahir. Hydrops fetalis berlaku dengan kekerapan kehamilan 1: 1500 hingga 1: 4000. Bergantung pada penyebabnya, perbezaan dibuat antara hydralis fetalis imunologi dan bukan imunologi; namun, penugasan hanya dapat dilakukan dalam lebih kurang 50 peratus kes. Oleh kerana berlakunya pengumpulan cecair pada anak menunjukkan kelainan kromosom, kecacatan organik atau penyakit teruk janin, hydrops fetalis adalah salah satu penanda lembut sonografi selama mengandung. Berdasarkan ini, penyakit serius kanak-kanak dapat didiagnosis secara pranatal.

Punca

Hydrops fetalis hampir selalu disebabkan oleh janin anemia. Ini mengakibatkan kerosakan hipoksia pada kapilari dinding, meningkatkan kebolehtelapannya dan menyebabkan bendalir bocor dari ruang intravaskular ke ruang ekstravaskular. Anemia ini mungkin disebabkan oleh imunologi atau bukan imunologi. Penyebab imunologi merangkumi ketidaksesuaian rhesus antara ibu dan anak. Ini menyebabkan hemolisis besar-besaran dan anemia pada anak yang belum lahir pada bayi kedua. Penyebab imunologi yang kurang biasa adalah sindrom transfusi fetofetal dan talasemia. Sementara itu, penyebab utama imunologi menyebabkan hidrops fetalis. Sebagai contoh, kerosakan konformasi dari jantung sering mengakibatkan anemia janin. Sekiranya output jantung meningkat untuk mengimbangi anemia, jantung kegagalan dan peningkatan pengekalan cecair boleh berlaku. Jangkitan dengan toksoplasmosis, sifilis Connata, kurap, Atau cytomegalovirus juga antara penyebab bukan imunologi. Selanjutnya, hydrops fetalis sering diperhatikan dalam beberapa penyakit seperti Sindrom Turner, trisomi 18, Atau Sindrom Down.

Gejala, keluhan, dan tanda

Anak yang belum lahir mempunyai pengumpulan cecair atau edema di ruang janin, rongga serosa, atau tisu lembut. Yang paling biasa ialah asites, efusi pleura, dan polyhydramnios. Asites, juga sakit perut, adalah pengumpulan air di rongga perut. The menangis adalah bilah dua kulit yang mengelilingi paru-paru dan garis dada. Efusi pleura adalah apabila cecair berkumpul di celah sempit antara paru-paru dan dada dinding. Polyhydramnios merujuk kepada jumlah yang lebih besar daripada purata cecair amnion dengan indeks cecair amniotik lebih besar daripada 20 sentimeter atau deposit cecair amniotik lebih besar daripada lapan sentimeter. Pengumpulan cecair di tisu lembut berlaku lebih awal. Dalam kebanyakan kes, janin menunjukkan kelemahan pam jantung dengan peningkatan jantung. Selepas kelahiran, bayi meningkat pada usia bayi jaundis; anemia dan edema masih ada.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Kehadiran hidrops fetalis dikesan intrauterin oleh ultrasound. Terlihat jelas pada kanak-kanak adalah pelepasan dari kulit dari badan kerana edema. Sekiranya diketahui faktor risiko perkembangan anemia janin, maka mengandung boleh dipantau dengan pemeriksaan sonografi biasa untuk mengatasi hidrops fetalis sekiranya perlu. Darah persampelan dari tali pusat dapat menunjukkan anemia pada peringkat awal. A kecacatan jantung dapat dikenalpasti oleh echocardiography. Berkat pilihan diagnostik dan terapi moden, kira-kira 85 peratus kanak-kanak dapat bertahan dari hidropis fetalis yang berasal dari imunologi. Walau bagaimanapun, jika terdapat penyebab bukan imunologi, kematian janin melebihi 80 peratus.

Komplikasi

Hydrops fetalis boleh menyebabkan pelbagai keadaan perubatan. Dalam banyak kes, penyakit ini sudah mempengaruhi janin. Orang yang terjejas menderita apa yang dikenali sebagai perut kembung, di mana air terkumpul di rongga perut. Pengumpulan ini boleh kemudian membawa kepada bernafas kesukaran dan sesak nafas. Begitu juga, air pengumpulan berlaku di tisu lembut orang yang terkena. Jantung sangat tertekan oleh hydrops fetalis, sehingga kerosakan dan sekatan pada jantung dapat terjadi. Selanjutnya, hati juga rosak, sehingga kebanyakan anak dilahirkan dengan kelahiran bayi jaundis. Sekiranya simptom tidak dirawat, pesakit biasanya mati sebelum waktunya. Dalam kebanyakan kes, rawatan hidrops fetalis adalah sebab dan simptomatik. Selalunya gejala dapat dibatasi oleh darah pemindahan darah. Walau bagaimanapun, dalam kes yang teruk, penamatan mengandung perlu sekiranya ibu kesihatan juga dikompromikan. Selepas kelahiran, kanak-kanak mungkin memerlukan bantuan pernafasan untuk terus hidup. Selalunya mustahil untuk meramalkan apakah penyakit ini akan berkembang dengan baik.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Kehadiran hidrops fetalis biasanya dikesan semasa ultrasound pemeriksaan semasa kehamilan. Selambat-lambatnya selepas kelahiran, keadaan dapat dikesan oleh ciri luaran khas. Sama ada pemeriksaan perubatan lebih lanjut diperlukan setelah diagnosis bergantung terutamanya pada tahap keparahan penyakit tersebut keadaan. Pengekalan cecair ringan kadang-kadang surut dengan sendirinya. Dalam kes yang teruk, rawatan mesti dimulakan semasa kehamilan. Ibu yang menderita kesakitan di perut, mungkin berkaitan dengan tidak biasa pengecutan bayi, semestinya bercakap kepada pakar sakit puan. Sekiranya terdapat tanda-tanda perut berair, doktor mesti segera berjumpa. The keadaan mesti dijelaskan dan dirawat dengan segera untuk mengelakkan komplikasi serius bagi ibu dan anak. Sekiranya rawatan berjaya, tidak diperlukan rawatan lebih lanjut. Walau bagaimanapun, ibu harus terus memperhatikan sebarang gejala dan semasa kelahiran, jika dia belum melakukannya, beritahu pakar obstetrik di hospital mengenai hydrops fetalis. Ini akan membolehkan bayi diperiksa sebaik sahaja dilahirkan dan, jika perlu, diberi ubat yang sesuai.

Rawatan dan terapi

Hydrops fetalis mesti dirawat dengan membetulkan penyebabnya. Biasanya, ini adalah anemia janin, yang dapat diperbaiki intrauterin melalui tali pusat dengan darah pemindahan darah. Dalam kes sindrom transfusi fetofetal semasa kehamilan kembar, anastomosis dalam darah peredaran kembar, yang menyebabkan darah tidak sekata pengedaran antara anak-anak, boleh ditutup dengan pembekuan laser. Sekiranya hidrops fetalis adalah akibat daripada sebab yang tidak diketahui, maka perundingan perubatan diperlukan untuk membincangkan dengan ibu bapa pilihan terapi, akibatnya bagi anak dan terutamanya risiko bagi ibu. Pengguguran untuk petunjuk perubatan mungkin perlu dipertimbangkan. Sekiranya tidak dirawat, hydrops fetalis tidak hanya membawa kesan serius kepada anak. Dalam kes-kes yang sangat teruk, ibu juga mungkin mengalami gejala yang mencerminkan hidrops fetalis. Gambaran klinikal ini disebut sindrom hidrops ibu dan secara simtomatik sangat serupa dengan yang teruk preeklampsia. Selepas bersalin, bayi yang menderita hydrops fetalis memerlukan rawatan perubatan intensif. Selalunya, bayi memerlukan intubasi dan bantuan pernafasan, menerima perjalanan darah, dan dirawat jaundis dengan fototerapi atau pertukaran darah. Ascites dan efusi pleura ditusuk untuk melegakan. Ini diikuti dengan rawatan penyakit penyebab sejauh mungkin.

Prospek dan prognosis

Prognosis untuk hydrops fetalis berkaitan dengan penyebab pengekalan air. Sekiranya terdapat keadaan kongenital atau kelainan kromosom pada janin, ia akan dilahirkan dengan keadaan yang mendasari ini dan pengekalan air yang kelihatan mungkin tidak mengalami kemunduran pada saat itu. Bergantung kepada kesihatan ibu dan anak, kelahiran sementara mungkin sesuai dalam kes sedemikian sehingga tidak ada yang cedera semasa melahirkan. Sekiranya, sebagai tambahan kepada hydrops fetalis, kanak-kanak itu didapati mengalami kerosakan yang teruk sehingga ia hanya akan dilahirkan cacat atau tidak layak sama sekali, penamatan kehamilan yang lewat boleh dipertimbangkan. Ini adalah keputusan yang sangat intim dan sukar, tetapi dalam kes pencetus penyakit dengan prognosis yang sangat buruk, ia menawarkan jalan keluar dari kehidupan yang menderita dan kesakitan untuk anak yang belum lahir. Untuk penyebab umum anemia janin, a pemindahan darah boleh ditadbir melalui tali pusat semasa bayi masih dalam kandungan, meningkatkan prognosis bayi dengan ketara. Pencetus hidrops fetalis yang lain juga dapat dirawat semasa kehamilan sehingga bayi dilahirkan sebaik mungkin dan, yang terbaik, bahkan kelahiran semula jadi adalah mungkin jika wanita itu menginginkan kelahiran jenis ini dan merasa selamat melakukannya.

pencegahan

Adakah hidrops fetalis dapat dicegah bergantung kepada penyebab anemia janin. Dalam kes malformasi kongenital, hanya sonografi dekat pemantauan kehamilan akan membantu campur tangan terapi pada peringkat awal. Ketidaksesuaian Rhesus boleh diatasi dengan profilaksis rhesus semasa kehamilan pertama. Ini menutup dan menurunkan janin erythrocytes dalam darah ibu tanpa menyebabkan pembentukan antibodi. Perlindungan vaksinasi atau antibodi terhadap penyakit berjangkit harus diperiksa seawal waktu melahirkan anak.

Susulan

Sama ada istimewa langkah-langkah rawatan selepas rawatan tersedia untuk orang yang terjejas di hidrop fetalis tidak dapat diramalkan secara umum, kerana ini sangat bergantung pada penyakit yang mendasari. Walau bagaimanapun, ia adalah keadaan serius yang harus diakui dan dirawat oleh doktor secepat mungkin dalam apa jua keadaan. Tidak ada penawarnya sendiri, dan dalam keadaan terburuk, kanak-kanak itu mungkin mati jika hidrops fetalis tidak dirawat. Dalam beberapa kes, hydrops fetalis memerlukan penamatan kehamilan. Selepas sedemikian pengguguran, dalam kebanyakan kes ibu bapa memerlukan sokongan psikologi. Terutama pertolongan dan sokongan dari keluarga atau rakan mereka sendiri sangat penting untuk mencegah kemurungan dan gangguan psikologi yang lain. Sekiranya anak itu selamat dilahirkan, dia memerlukan perubatan tetap pemantauan. Walaupun begitu, ibu bapa biasanya bergantung pada sokongan psikologi. Ibu bapa mesti sangat mendorong perkembangan anak untuk mengatasi kerosakan dan mencegah komplikasi selanjutnya. Dalam konteks ini, tidak ada ramalan umum yang dapat dibuat mengenai jangka hayat anak itu.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Penyakit hydrops fetalis tidak dapat diatasi dengan bantuan diri. Dalam kes ini, lawatan ke doktor selalu diperlukan. Sekiranya tidak ada rawatan, kanak-kanak yang belum lahir mungkin mati akibat penyakit ini. Dalam beberapa kes, ini mungkin memerlukan penghentian kehamilan sepenuhnya sekiranya rawatan terlalu berisiko bagi ibu. Atas sebab ini, pertolongan diri terhad kepada rawatan kemungkinan aduan psikologi. Di sini, perbincangan terperinci dengan pasangan, keluarga sendiri, atau, tentu saja, rakan dapat sangat membantu dalam mencegah atau merawat kemurungan dan gangguan psikologi yang lain. Walau bagaimanapun, perbualan seperti itu tidak menggantikan profesional terapi oleh ahli terapi. Oleh itu, jika mereka tidak membantu, seorang pakar psikologi harus berunding. Hubungan dengan ibu bapa yang terlibat juga boleh membantu. Ini sering membawa kepada pertukaran maklumat, yang mungkin dapat meningkatkan kualiti hidup orang yang terjejas dan dengan demikian menjadikan kehidupan seharian lebih mudah. Begitu juga, lawatan ke kumpulan pertolongan diri dapat bermanfaat bercakap mengenai penyakit.