Mandi Ais: Tendangan untuk Badan

Dengan sebilangan itu mencetuskan kekaguman, sementara yang lain hanya tidak memahami. Apa yang mendorong orang untuk menjatuhkan pakaian pada suhu sekitar pembekuan tunjuk dan selami es yang sejuk air. Banyak yang mendapat "tendangan" yang terkenal, ada yang mahu melakukan sesuatu yang baik untuk tubuh mereka. Adakah mandi ais sebenarnya baik untuk kesihatan anda? Apa yang harus anda perhatikan?

Apa yang dimaksudkan dengan mandi ais?

Terdapat kira-kira 2,000-3,000 perenang ais di Jerman. Mereka semua mempunyai satu minat - mandi air suhu sekitar pembekuan. Mereka bertemu dalam kumpulan kecil, mendapatkan mereka peredaran pergi bersama sebelum akhirnya menjatuhkan cengkerang mereka. Bergantung pada bagaimana badan mereka merasa, perenang ais tinggal di air dari mana-mana dari beberapa saat hingga lima minit. Musim mandi ais bermula pada awal musim gugur, jadi latihan untuk benar-benar sejuk suhu boleh bermula lebih awal.

Mandi ais - kebaikan untuk kesihatan

Dalam beberapa saat pertama badan berada di dalam air ais, ia mengalami rangsangan suhu yang kuat. The kulit suhu turun secara drastik, sementara suhu inti pada awalnya sedikit terjejas. Sekarang badan mula bertindak balas terhadap keadaan baru. Ia menukar tenaga yang telah disimpannya dalam bentuk karbohidrat menjadi tenaga haba. Peningkatan pengeluaran haba menyebabkan kapal, yang secara tiba-tiba menguncup setelah beberapa saat pertama, untuk melebar. Ini membawa kepada peningkatan dalam darah peredaran dan seterusnya menjadi penstabilan sistem peredaran darah.

Pakar perubatan menganggap bahawa mandi ais menguatkan sistem imun, menjadikan badan kurang mudah dijangkiti. Sekiranya badan tumbuh semula selepas mandi, kebanyakan orang mengalami rasa kesejahteraan dan peningkatan perasaan hidup. Ini bergantung pada satu pihak yang bertambah baik darah peredaran dan sebaliknya dari aspek psikologi: Pembersih ais merasakan sensasi yang memuaskan untuk mengawal diri dan mengatasi diri.

Apa yang harus anda perhatikan?

Mandi ais tidak berbahaya. Yang tidak terlatih dan tidak berpengalaman harus mendekati suhu sejuk dengan perlahan. Ini boleh dilakukan, misalnya, dengan pancuran bergantian atau mandian Kneipp. Anda tidak boleh pergi berenang bersendirian tetapi selalu dalam kumpulan. Bagaimanapun, ada risiko penyapu es dapat mengancam nyawa sejuk kejutan. Oleh kerana terutamanya tangan dan kaki cepat kehilangan haba badan, anda harus memegang tangan di udara semasa mandi. Kaki dapat dilindungi dengan mudah dengan stoking neoprena. Semasa berada di dalam air, seseorang harus menghindari terendam kepala dan rambut di bawah air.

Waktu mandi tidak boleh melebihi lima minit, jika tidak, berisiko hipotermia terlalu hebat. Pakaian hangat harus dipakai sejurus selepas mandi ais. Sukan dan aktiviti fizikal tidak digalakkan. Tubuh harus diberi masa untuk pulih. Orang yang mempunyai penyakit fizikal harus selalu membincangkan mandi ais dengan doktor mereka.

Seberapa popularkah mandi ais?

2,000 hingga 3,000 perenang ais yang mengaku sendiri di Jerman tidak bercakap untuk trend popular atau besar-besaran sukan. Walaupun begitu, mandi ais semakin popular setelah kesejahteraan dan orientasi bersantai.

Latar belakang sejarah

Di Rusia, mandi ais adalah tradisi lama dari Gereja Ortodoks Rusia. Setiap tahun pada 19 Januari, pembaptisan Yesus dirayakan. Pada kesempatan ini, perkhidmatan gereja luar diadakan di pelbagai bahagian di Rusia. Mandi ais dikatakan dapat membersihkan hati nurani dan melindungi daripada penyakit dan roh jahat. Namun, tidak semua peserta mempunyai motivasi beragama. Sebaliknya, mandi ais telah menjadi trend dan aktiviti rekreasi.