Lettuce Iceberg: Intoleransi & Alergi

Selada gunung es milik - dan juga kepala selada - ke kebun selada, yang secara botani disebut Lactuca sativa. Sinonim untuk selada gunung es adalah selada gunung es. Bentuknya, sesuai dengan namanya, sama dengan selada, walaupun keduanya memiliki ciri dan nilai pemakanan yang berbeza.

Inilah yang harus anda ketahui mengenai selada gunung es.

Walaupun selada gunung es tidak banyak vitamin seperti jenis selada yang lain, kandungan kalorinya sangat rendah, selain kandungan lemaknya. Di samping itu, ia vitamin C kandungan 15 miligram setiap 100 gram lebih tinggi daripada selada konvensional. Selada ais mempunyai bulat yang sama kepala bentuk seperti selada kepala. Paksi pucuk yang dimampatkan memberikan susunan daun yang rapat, yang bertindih. Bentuknya menyerupai mawar dengan kelopak yang tumpang tindih. Ini terutamanya daun dalaman yang dimakan. Bahagian luar berwarna hijau tua dan dikeluarkan sebelum diproses atau bahkan sebelum dijual. Ini adalah tanaman tahunan hingga dua tahunan yang mempunyai akar umbi. Selada iceberg memiliki roset daun yang sama dengan selada kebun lain - serta perbungaan bercabang dengan bunga kuning. Daun luar selada gunung es membongkok ke luar. Bahagian dalam tertutup dan dilindungi oleh bahagian luar. Atas sebab ini, mereka berdekatan dan mengekalkan warna hijau muda mereka. Ini disebabkan oleh cahaya matahari yang rendah, yang memberikan sejumlah kecil klorofil. Daun dalamannya garing dan tegap. Bergantung kepada kekuatan pertumbuhan, yang kepala selada boleh pecah. Di Jerman, selada gunung es sedang dalam perjalanan untuk menjatuhkan selada, yang telah menduduki peringkat # 1 selama berabad-abad, dari skala popularitas. Selada iceberg berasal dari Amerika Syarikat dan menjadi sangat popular kerana daunnya yang segar dan renyah. Selada ais berhutang pada saat ia masih segar oleh ais semasa pengangkutan. Kaedah ini menjamin jangka hayat selada yang panjang, bahkan dari pantai ke pantai. Tidak seperti selada kebun lain, selada gunung es mempunyai jangka hayat yang cukup lama. Selada khususnya sangat sensitif dan bertindak balas negatif terhadap panas dan sejuk. Rata-rata, kepala tumbuh hingga 20 sentimeter dan boleh mencapai berat hingga satu kilogram. Oleh itu, ia mengingatkan kepada pelbagai jenis kubis. Sebagai peraturan, selada gunung es berwarna hijau, tetapi ada juga berbagai jenis. Oleh itu, varieti merah juga dapat dijumpai. Di Belanda, ada juga varietas budidaya yang disebut selada renyah. Di Jerman, selada gunung es telah ditanam dan dijual sejak awal abad ke-20. Ia rasa mirip dengan selada konvensional, dengan daun individu lebih sihat dan tegas. Selada ais juga ditanam hari ini di Perancis, Belanda, Belgia, Itali dan Israel. Kerana ditanam di rumah hijau, ia tidak bermusim. Oleh itu, ia boleh didapati di pasar raya sepanjang tahun, walaupun ia juga ditanam secara bebas pada musim panas. Terutama dalam tempoh ini, ia sangat popular kerana ketahanan terhadap panas.

Kepentingan untuk kesihatan

Pakar pemakanan sering mengkritik kandungan nutrien yang rendah dalam selada gunung es. Walaupun ia bukan sumber nutrien dan vitamin perlu disebutkan, sangat sesuai untuk orang yang berfikir tentang diet. Dengan jumlah lemak yang rendah, ia dapat menggantikan lauk dan makanan ringan yang lain tanpa ragu-ragu. Kerana ketegasan, ia juga bagus untuk menggigit. Walaupun selada gunung es tidak banyak vitamin seperti jenis selada yang lain, kandungan kalorinya sangat rendah selain kandungan lemaknya. Di samping itu, ia vitamin C kandungan 15 miligram setiap 100 gram lebih tinggi daripada selada konvensional.

Bahan dan nilai pemakanan

Kandungan kalori hanya 13 untuk jumlah selada yang sama, sementara kandungan lemaknya mencapai 0.3 gram. Selain itu, selada gunung es mengandungi 1.9 gram karbohidrat dalam 100 gram selada dan kira-kira 0.5 gram serat. Bahan utama selada gunung es adalah air dengan kandungan 95%. Selain itu, selada gunung es menyediakan sejumlah kecil vitamin A, B1 dan B2, juga magnesium, kalium, kalsium, fosforus dan besi.

Intoleransi dan alahan

Pada prinsipnya, orang boleh mengalami intoleransi atau alergi terhadap hampir semua makanan. Di samping itu, ada orang yang pada dasarnya menghadapi masalah dengan salad dan sayur-sayuran kerana merangsang pencernaan. Kerana ini, mungkin terdapat ketidakselesaan di saluran penghadamanNamun, secara keseluruhan, intoleransi terhadap selada gunung es agak jarang berlaku, kerana ramuannya tidak mencetuskan alahan. Yang tinggi air kandungan menyumbang tepat untuk ini.

Petua membeli-belah dan dapur

Sementara itu, selada gunung es sangat popular. Ini bukan hanya kerana segar rasa dan ketahanan, tetapi juga simpanannya yang mudah difahami. Semasa membeli, sedikit yang boleh dilakukan dengan salah. Dengan syarat tangkai tidak berubah menjadi coklat atau daunnya menjadi lembut sementara itu, selada gunung es umumnya baik-baik saja. Sekiranya daun kelihatan segar dan mempunyai warna hijau muda seperti biasa, kualitinya bagus. Penyimpanan selada gunung es juga mudah. Untuk menyimpannya di dalam peti sejuk, masuk akal untuk membungkusnya dengan kerajang. Di petak sayur di dalam peti sejuk, selada gunung es boleh disimpan sekurang-kurangnya seminggu tanpa ragu-ragu. Dalam literatur anda juga dapat menjumpai jangka masa yang lebih lama, tetapi di sini bergantung pada suhu peti sejuk dan kualiti selada. Penyediaan selada gunung es juga tidak bermasalah. Sekiranya daun luar tidak lagi kelihatan cukup segar dan mempunyai bintik-bintik kecoklatan, daunnya mesti dikeluarkan terlebih dahulu. Kemudian potong hujung tangkai dan lepaskan daun secara beransur-ansur dari tengahnya. Bergantung pada resipi, selada juga boleh dibahagi dua atau dipotong sebagai kepala. Penting untuk mencuci daun. Mereka kemudian dikeringkan dalam pemutar salad atau di atas kain. Untuk memotong selada gunung es menjadi kepingan, anda boleh menggunakan pisau dapur yang besar dan besar.

Petua persediaan

Terdapat pelbagai cara untuk menyediakan selada gunung es. Contohnya, di beberapa negara ia juga dijadikan sayur. Oleh itu, ia boleh direbus atau dimasak. Selada ais sangat sesuai untuk salad hijau campuran atau sederhana. Selalunya dihidangkan dengan tomato, timun, keju feta atau zaitun. Walaupun berdiri lama, selada gunung es mempunyai kelebihan untuk tetap renyah. Hal ini juga berlaku apabila dipakaikan dengan salad dressing. Atas sebab ini, sangat sesuai untuk bufet di pesta besar atau perayaan keluarga. Selada ais boleh digabungkan dengan hampir semua sayur mentah. Ia juga boleh berubah ketika berpakaian. Ramuan ringan-yogurt berpakaian atau, secara pilihan, a cuka-pakaian minyak sangat digalakkan. Di Amerika Syarikat, tren telah berkembang untuk menggunakan selada gunung es sebagai penutup sandwic. Di Jerman, juga terdapat di sandwic di kedai roti. Ia juga sesuai sebagai pengisian untuk taco atau bungkus. Oleh itu, selada gunung es boleh digunakan untuk apa sahaja yang bermanfaat untuk selada.