Penyakit Usus Radang (Enteritis): Punca, Gejala & Rawatan

Berkali-kali, orang-orang dari pelbagai peringkat umur dan jantina menderita proses keradangan di usus, yang biasa disebut enteritis, seperti dulu. Ramai orang menderita ini keadaan lebih kerap dalam kehidupan mereka.

Apa itu penyakit radang usus?

Penyakit usus radang, yang seperti semua penyakit keradangan dilambangkan oleh akhiran -itis, berlaku di usus. Penyakit usus radang, juga disebut dengan nama penyakit usus radang atau berjangkit atau tidak berjangkit, atau secara perubatan secara tepat sebagai enteritis, terutama mempengaruhi usus kecil dalam struktur usus yang kompleks. Apabila perut terlibat dalam kecil keradangan usus (enteritis), disebut sebagai gastroenteritis. Sekiranya usus besar juga terkena gangguan keradangan pada usus keradangan, maka istilah enterocolitis adalah ciri. Dalam aliran usus yang berbeza keradangan, kedua-dua bentuk akut dan kronik, berjangkit dan tidak berjangkit adalah khas.

Punca

Enteritis akut disebabkan oleh pelbagai mikroorganisma penyebab penyakit seperti spesies bakteria, virus, parasit haiwan, dan bentuk kulat. Dalam konteks ini, kedua-duanya salmonella dan kulat boleh dijumpai pada enteritis akut. Ini terutama terdapat pada pesakit yang lemah secara fizikal dengan pertahanan imun yang berkurang. Keradangan usus juga boleh menjadi hasil rawatan untuk kanser dalam perjalanan radioterapi or kemoterapi. Alergen, seperti itu, adalah kemungkinan penyebab keradangan usus. Keradangan kronik usus disebut Penyakit Crohn dan timbul dari kecacatan genetik, kelebihan jiwa dan pencetus lain yang belum diteliti dengan secukupnya.

Gejala, keluhan, dan tanda

Penyakit usus yang meradang dapat menampakkan diri melalui pelbagai tanda penyakit. Sebagai contoh, bergantung kepada penyebab penyakit dan perlembagaan pesakit, gejala termasuk loya dan muntah. Keluhan gastrointestinal berlaku beberapa hari selepas penyakit ini dan biasanya secara berkala. Oleh itu, orang yang terkena pada mulanya mungkin bebas gejala, tetapi menderita teruk perut kesakitan dan cirit-birit keesokan harinya. Dalam enteritis, yang kesakitan sering berlaku bersama-sama dengan cirit-birit, yang merupakan tanda khas keradangan usus. Sebagai tambahan, perut kejang mungkin berlaku, yang sering terpancar ke dada kawasan dan biasanya berlangsung beberapa minit hingga berjam-jam. Anak lembu kejang dan berkedut juga khas. Demam mungkin juga berlaku. Selalunya dimanifestasikan dengan berpeluh, masalah peredaran darah dan rasa tidak enak badan yang semakin meningkat. Selain itu, mereka yang terjejas sering mengalami parah keletihan dan kelalaian. Kehilangan cecair membawa kepada masalah peredaran darah, dehidrasi dan komplikasi lain. Dalam kes yang teruk, keruntuhan peredaran darah berlaku. Penyakit kronik boleh membawa tidak selesa semasa buang air besar. Sebilangan pesakit mengalami sementara masalah lemah kawalan kencing or sembelit. Dalam jangka masa panjang, keradangan usus juga mempunyai kesan negatif terhadap keadaan mental mereka yang terjejas, menyebabkan kemurungan dan kegelisahan, misalnya.

Kursus

Tanda-tanda penyakit radang usus masing-masing berlaku dalam intensiti dan jangka masa yang berbeza bergantung kepada sebab dan keadaan fizikal orang yang terkena. Ciri klasik keradangan usus pada awalnya adalah keluhan umum seperti loya, lebih kurang kerap muntah, dan seperti kekejangan kesakitan di usus dan perut. Kesakitan biasanya berlaku pada masa yang sama seperti cirit-birit pada penyakit radang usus atau enteritis. Cirit-birit juga dianggap sebagai tanda asas keradangan usus. Ketika penyakit itu berlangsung, pesakit yang terkena enteritis mungkin menderita demam, dan kelemahan umum. Masalah peredaran darah kerana dehidrasi atau dehidrasi dan ketidakseimbangan asid-basa mengimbangi berlaku akibat kehilangan teruk air. Keadaan ini boleh membawa kepada keruntuhan peredaran darah dan keadaan yang mengancam nyawa sekiranya penyakit radang usus tidak dirawat. Perkara ini sangat ditakuti pada orang yang lemah seperti kanak-kanak dan orang tua dengan enteritis.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Kesakitan yang berterusan selama beberapa hari di perut dianggap tidak biasa dan harus dijelaskan. Sekiranya aduan menyebar atau meningkat dalam intensiti, lawatan ke doktor adalah perlu. Sekiranya cirit-birit berlaku berulang kali, walaupun pengambilan makanan seimbang, kaya dengan vitamin dan rendah lemak, pemeriksaan lebih lanjut harus dilakukan oleh doktor. Sekiranya gejala tambahan berlaku, seperti muntah, kejang or demam, lawatan ke doktor mesti dibuat. Sekiranya aktiviti seharian tidak lagi dapat dilakukan seperti biasa kerana simptomnya, ada yang perlu dikhawatirkan. Sekiranya orang yang terjejas menderita kelemahan umum dan juga kekurangan tenaga selama beberapa hari, dia memerlukan rawatan perubatan. Selalu disarankan untuk berjumpa doktor sebelum mengambil ubat bebas. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan bahawa tidak ada lagi komplikasi yang tidak diingini berlaku. Sekiranya orang yang terjejas mengelakkan makan kerana gejala atau jika penurunan berat badan yang tidak biasa berlaku, ada risiko penyakit selanjutnya. Untuk mengelakkan kekurangan organisma atau gangguan makan, doktor diperlukan. Dalam banyak kes, perubahan tingkah laku dapat dilihat pada orang yang terkena. Peningkatan kerengsaan, kegelisahan dalaman atau kegelisahan diperhatikan oleh orang-orang di sekitar. Seorang doktor harus berunding kerana keradangan sering mempunyai risiko jangkitan dan penyebaran yang tinggi.

Rawatan dan terapi

Rawatan penyakit radang usus terutama berkaitan dengan mengurangkan tanda-tanda penyakit. Sebagai tambahan kepada pelbagai ubat, yang merangkumi terutamanya antibiotik, sesuai diet dan pengambilan cecair yang banyak mineral harus mencapai penawar awal. Ubat-ubatan terhadap cirit-birit yang berterusan juga diumumkan untuk radang usus. Sekiranya pesakit merasa tidak dapat makan dan minum kerana kelemahan fizikal dan muntah berterusan, maka campuran juga digunakan untuk radang usus. Banyak pentadbiran ubat juga diperlukan untuk mengurangkan risiko keadaan yang mengancam. Dalam konteks ini, dadah menstabilkan peredaran, mencegah trombosis serta embolisme adalah penting untuk darah penipisan pada radang usus. Pesakit yang menderita Penyakit Crohn, penyakit radang usus yang kronik, terima khusus terapi untuk mengurangkan gejala yang berlaku dalam episod. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan yang berkesan, ini termasuk yang istimewa diet dan penghindaran bahan dalam makanan yang mendorong keradangan usus. Sering kali, sebagai tambahan kepada kaedah rawatan yang berkaitan dengan ubat ortodoks, kaedah penyembuhan alternatif disyorkan terutamanya untuk keradangan usus kronik atau selepas radang usus yang disebabkan oleh kanser rawatan.

Prospek dan prognosis

Biasanya, prognosis penyakit radang usus adalah baik. Dengan rawatan ubat, melegakan simptom dapat dilihat dalam beberapa hari. Selepas 1-2 minggu, kebebasan dari gejala dicapai. Dalam kebanyakan kes, keradangan disebabkan oleh novovirus. Ini mati selepas waktu yang singkat. Sekiranya sistem imun utuh, yang kesihatan keadaan juga bertambah baik tanpa rawatan perubatan. Namun, proses penyembuhannya berpanjangan. Sekiranya keradangan usus dicetuskan oleh ringan keracunan makanan, gejala boleh hilang dalam beberapa jam. Biasanya, orang yang terjejas berasa tidak sihat selama 1-2 hari sehingga pemulihan sepenuhnya berlaku selepas itu. Sekiranya teruk keracunan makanan, mengancam nyawa keadaan mungkin hadir. Rawatan segera diperlukan untuk memastikan kelangsungan hidup pesakit. Sekiranya pesakit mempunyai disentri amuba, pemulihan merangkumi beberapa minggu. Sekiranya seorang reaksi alahan berlaku, keradangan mundur dengan ketiadaan pemicu kerengsaan. Selalunya, peningkatan berlaku dalam beberapa jam atau hari. Sekiranya penyebab keradangan usus adalah radiasi yang dimulakan dalam a kanser terapi, pertumbuhan semula aktiviti usus berlaku hanya setelah berakhirnya tempoh terapi. Proses penyembuhan memerlukan beberapa bulan pada pesakit ini.

pencegahan

Pelbagai pencegahan langkah-langkah membantu mengelakkan cirit-birit dan muntah yang melemahkan yang berkaitan dengan penyakit radang usus. Di samping itu, kebersihan yang sesuai langkah-langkah dan mengurangkan jangkitan makanan dengan mikroorganisma dan kulat yang menyebabkan keradangan memberikan pencegahan yang baik. Untuk mengelakkan menjangkiti orang yang menderita enteritis berjangkit, peraturan khas yang berkaitan dengan pembasmian kuman harus diperhatikan selain kebersihan umum langkah-langkah. Di samping itu, pengendalian makanan yang betul dan mengelakkan pengambilan makanan yang tercemar kuman memastikan bahawa profilaksis keradangan usus adalah mungkin.

Susulan

Pada kebanyakan orang, gejala hilang dalam beberapa hari. Oleh kerana selaput lendir dalam usus sering kali masih terganggu untuk waktu yang lama, pemulihan lengkap biasanya memerlukan satu hingga dua minggu. Sebaiknya makan serat tinggi diet kaya dengan serat dan melakukan senaman secara berkala selama dan dalam minggu-minggu selepas pemulihan. Kanak-kanak khususnya harus minum secukupnya dan perlahan-lahan diperkenalkan semula ke makanan yang lebih padat. Makanan berempah, minuman berkafein dan alkohol juga harus dielakkan. Mereka meletakkan ketegangan yang tidak perlu pada sistem usus. Makanan berlemak juga harus dielakkan sejauh mungkin, dan bahagiannya dalam makanan hanya boleh ditingkatkan secara perlahan. air, teh dan spritzers jus buah membantu badan pulih. Juga penting untuk memperhatikan kebersihan ketika menyediakan makanan dan mencuci tangan terlebih dahulu. Ini akan membantu mencegah kambuhnya enteritis. Sekiranya gejala enteritis berterusan dan kehidupan seharian terjejas teruk, doktor mesti berjumpa lagi. Perkara ini berlaku terutama bagi kanak-kanak, yang cenderung mengalami dehidrasi semasa cirit-birit yang berpanjangan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Jangka pendek berpuasa melegakan sistem pencernaan dan sering menyebabkan peningkatan keradangan usus akut sebagai satu-satunya langkah. Hanya makanan pejal yang ditinggalkan - pengambilan cecair yang mencukupi sangat penting untuk mencegahnya dehidrasi badan. Chamomile teh dan adas teh menenangkan usus yang jengkel, tanin terdapat dalam teh hitam mempunyai kesan sembelit ringan. Semasa cirit-birit yang teruk, banyak elektrolit hilang, yang boleh diganti dengan campuran elektrolit khas dari farmasi. Sebagai alternatif, kaldu ayam rendah lemak dan masin juga sesuai sebagai penderma elektrolit. Apabila cirit-birit mereda, makanan pejal dapat disambung semula selepas satu atau dua hari berpuasa. Rusk dan gruel mudah dicerna, dan pisang, wortel yang dimasak dan epal parut juga boleh diterima dengan baik. Kejang abdomen dapat lega dengan menggunakan panas air botol atau bantal ceri, dan mengelakkan tekanan dan rehat fizikal mendorong penyembuhan. Sekiranya tidak ada peningkatan dalam beberapa hari, doktor keluarga harus berkonsultasi: Kunjungan ke doktor tidak boleh ditangguhkan terlalu lama, terutama pada bayi, anak kecil dan orang tua, kerana ancaman dehidrasi. Sekiranya enteritis kronik, diet yang disesuaikan secara khusus dapat mengurangkan terjadinya keradangan berulang. Sokongan untuk mengatasi kehidupan seharian disediakan untuk orang yang terkena bencana dalam kumpulan pertolongan diri.