Adakah abses berjangkit? | Abses

Adakah abses berjangkit?

. abses ia sendiri tidak berjangkit. Ia adalah nanah jerawat dengan reaksi keradangan tempatan dan disebabkan oleh bakteria. Oleh itu, nanah yang boleh keluar dari abses semasa dibuka sangat berjangkit.

Sekiranya tidak dirawat, nanah daripada abses boleh memasuki aliran darah dan penyebab darah keracunan. Namun, selama abses dirawat dan tidak ada yang bersentuhan dengan abses dan nanah, ia tidak menular. Anda harus mengelak dari bernanah walaupun pada abses untuk menghilangkan nanah, kerana ini menimbulkan risiko tinggi kuman terbawa-bawa.

Pada prinsipnya, setiap abses harus lega. Ini bermaksud bahawa semasa operasi besar atau lebih besar abses dibuka dan nanah dapat dikeringkan. Prosedur operasi yang tepat dan juga jenis anestesia (anestesia umum atau tempatan) bergantung pada: Secara umum, rawatan dilakukan seperti berikut: Pertama doktor memotong kulit dan tisu dengan pisau bedah sehingga abses dibuka dan nanah dapat mengalir (sayatan).

Sebagai peraturan, rongga abses pertama kali dibilas sebelum saliran dimasukkan tanpa membahayakan tisu sekitarnya yang lain dengan jangkitan. Apabila nanah dikosongkan sepenuhnya, langkah seterusnya adalah membuang tisu yang meradang dan membersihkan luka yang dihasilkan. Biasanya, kedua langkah ini dilakukan sebagai bagian dari satu operasi, tetapi dalam kasus abses yang sangat besar, prosedur dua tahap (intervensi baru) kadang-kadang diperlukan.

Selepas saliran, luka tidak dijahit. Tujuannya adalah untuk mencegah sebarang patogen atau cairan yang mungkin tidak sepenuhnya dikeluarkan dari luka dari terkapsul semula dan menyebabkan abses berkembang kembali. Agar sekunder ini disebut penyembuhan luka agar berlaku dengan betul, sangat penting luka dibersihkan secara berkala dan pakaiannya diubah secara berkala.

Sekiranya terdapat abses yang tidak dapat dilihat dari luar dan tidak dapat diakses dengan pisau bedah sederhana (misalnya, abses di rongga perut), saliran mesti dilakukan sama ada dengan kawalan sonografi atau CT untuk memastikan bahawa jarum dimasukkan untuk meredakan tekanan benar-benar mencapai abses. Tidak jarang, terutamanya dalam kes keparahan lanjut dari abses (terutama pada sepsis), antibiotik diberikan selain saliran abses. Ejen mana yang digunakan di sini bergantung pada: Kadang-kadang abses masih "tidak matang", yang bermaksud bahawa rongga yang menyakitkan dan baru berkembang belum sepenuhnya diisi dengan nanah.

Untuk mempercepat pematangan abses, salap boleh digunakan yang meningkatkan darah peredaran dan dengan demikian keberkesanan sel pertahanan. - Ukuran dan lokasi abses

  • Patogen mana yang disebabkan oleh
  • Keadaan pesakit yang sudah ada
  • Sifat abses
  • Jenis patogen
  • Kemungkinan alergi terhadap persediaan tertentu

Kaedah rawatan terbaik untuk abses adalah pembukaan pembedahan, "tusukan". Abses adalah pengumpulan nanah yang merangkum dari tisu yang lain dan biasanya disebabkan oleh bakteria seperti staphylococci.

Kapsul menyukarkannya antibiotik untuk mencapai bahagian dalam abses, jadi abses harus dibuka dan nanah dikeringkan. Abses boleh terbentuk di mana sahaja di badan, abses yang sangat besar dan tidak dapat diakses mungkin memerlukan pembedahan di bawah anestesia am. Abses yang dangkal dan mudah diakses, seperti kulit, juga boleh ditusuk di kawasan setempat anestesia.

Semasa menusuk abses, pertama kapsul dibuka dan kemudian nanah yang terkandung dikeringkan. Rongga abses kemudian mesti dibilas dengan cecair pembilas disinfektan untuk mengeluarkan sisa nanah yang terakhir. Sekiranya abses dangkal, rongga kapsul kosong disaluti dengan bahan antibakteria; luka terbuka tidak ditutup.

Prosedur rawatan luka terbuka ini diperlukan untuk mengelakkan enkapsulasi semula tisu yang dijangkiti. Tamponade pada mulanya dikeluarkan setiap hari, rongga kapsul kosong dibilas lagi dan tamponade baru dimasukkan. Rawatan luka terbuka diteruskan sehingga pengisian baru rongga abses tidak dijangka lagi.

Sekiranya terdapat abses yang mendalam, misalnya di rongga perut, rawatan luka terbuka tentu saja tidak dapat dilakukan. Abses seperti itu dibuka di bawah anestetik umum dan nanah disedut keluar. Setelah pengairan, saliran dimasukkan, yang menggunakan penyedut ringan untuk menyalurkan cecair luka dan nanah dari bahagian dalam badan ke luar ke dalam botol saliran, sehingga menjaga kapsul abses kosong.

Sekiranya terdapat abses besar, walaupun terdapat terapi pembedahan, rawatan antibiotik yang disertakan harus selalu dilakukan; dalam kes abses yang lebih kecil, tusukan dan rawatan luka yang dilakukan dengan betul pada amnya mencukupi dan pemberian antibiotik tidak perlu. Abses tidak boleh ditusuk atau didorong terbuka oleh orang yang terkena. Terdapat risiko bahawa bakteria di nanah akan merebak ke tisu yang sebelumnya tidak terjejas atau bahawa kapsul abses tidak akan dikosongkan sepenuhnya kerana orang yang terkena tidak dapat melakukan pengairan disinfektan dengan betul.

Penyebaran kuman boleh menyebabkan abses lebih lanjut atau menyebabkan darah keracunan (sepsis). Sekiranya abses terbuka dengan sendirinya, orang yang terkena juga harus berjumpa doktor untuk memerah dan memerah. Kerja bersih dan kebersihan sangat penting dalam rawatan abses.

Terdapat banyak salap yang tersedia untuk rawatan abses, yang boleh dibeli di kaunter di farmasi, tetapi juga pelbagai persediaan preskripsi, yang mengandungi ammonium bituminosulphate, bahan dari serpihan minyak. Salap ini berfungsi dengan meningkatkan aliran darah di kawasan yang terjejas, yang menjadikannya lebih mudah untuk menghilangkan patogen. Penyingkiran bakteria yang lebih baik juga dimediasi oleh sifat penyerapan dari salap penarik yang disebut ini.

Di samping itu, salap untuk rawatan abses menghalang perkembangan dan penyebaran keradangan dan kesakitan. Menarik atau menarik salap disarankan pada tahap awal abses, kerana dapat mencegah penyebaran patogen dalam koleksi kecil nanah. Walau bagaimanapun, abses besar disertai dengan kemerahan yang teruk, kesakitan dan mungkin juga demam tidak boleh dirawat dengan menarik salap sahaja, kerana salap tidak dapat menembusi kapsul yang lebih besar.

Walau bagaimanapun, salap penarik dapat berfungsi dengan baik sebagai rawatan sokongan untuk abses, kerana melembutkan kulit di atas abses dan mengurangkan ukuran kapsul abses. Salap penarik harus disapukan dengan tebal pada abses sekali sehari sehingga abses membonjol dan kemudian boleh dicucuk oleh doktor. Salap menyokong "pematangan" abses, proses di mana tisu mencair, kontrak abses dan pengumpulan nanah ditutup sepenuhnya.

Menarik salap boleh digunakan untuk abses kecil, furuncles (folikel rambut keradangan) dan karbuncles (beberapa bisul), jerawat dan bernanah keradangan katil kuku dan mempercepat proses penyembuhan. Sekiranya abses masih membesar di bawah terapi dengan menarik salap, pemisahan cepat abses oleh doktor adalah satu-satunya kaedah rawatan kekal. Salap zink telah lama digunakan untuk mengobati luka, kerana anti-radang, pembasmi kuman dan penyembuhan luka hartanah.

Ia digunakan terutamanya di tepi luka atau untuk gatal-gatal dan bintik-bintik menangis. Ia tidak digunakan pada luka terbuka kerana mengeringkan luka. Disarankan untuk merawat ruam kulit, lichen, jerawat dan melecur.

Oleh kerana abses adalah luka supurasi terbuka dalam kes-kes akut, lebih baik tidak merawatnya salap zink dalam keadaan ini, tetapi untuk berjumpa doktor. Selagi abses ditutup, salap zink boleh digunakan. Abses biasanya sembuh dengan baik sekali sekiranya rawatan yang betul dijalankan.

Namun, seseorang harus sedar bahawa masa untuk menyelesaikan penyembuhan kadang-kadang memerlukan beberapa minggu dan memerlukan disiplin, kerana luka harus dibersihkan secara teratur dan pembalut harus diperbaharui. Penting untuk bersabar selama ini dan jangan terlalu banyak memberi tekanan pada luka kuman boleh masuk. Sekiranya abses belum dirawat dengan baik atau jika tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya, ada risiko abses akan terbentuk semula di tempat yang sama setelah beberapa waktu.

Prognosis abses yang tepat tidak hanya bergantung pada rawatan yang betul tetapi juga pada ukuran dan lokasinya. Sekiranya abses tidak sembuh dengan betul walaupun ada terapi yang sesuai, atau jika berulang berulang, ini mungkin merupakan tanda kelemahan sistem imun or kencing manis mellitus dan harus dijelaskan oleh doktor. Oleh itu, penyingkiran menyeluruh dan terapi antibiotik khusus patogen sangat penting agar dapat merawat abses dengan secukupnya.

Walaupun begitu, beberapa bentuk abses boleh menyebabkan komplikasi berbahaya. Ini menjadikan rawatan khusus abses menjadi lebih penting. Tempoh penyembuhan bergantung pada ukuran, lokasi dan rawatan abses.

Semakin besar abses, semakin lama diperlukan untuk mengulang semula sekiranya ia harus dikeluarkan secara pembedahan. Abses kecil hanya boleh dikeringkan dalam beberapa hari hingga beberapa minggu dengan menggunakan salap tarikan. Abses yang besar biasanya harus dikendalikan, di mana abses dibuka dan tisu yang meradang dikeluarkan.

Ini kemudiannya mesti tumbuh semula. Ini juga memerlukan beberapa minggu. Bergantung pada lokasi abses, juga lebih sukar untuk mengubatinya, sebab itulah memerlukan waktu lebih lama untuk sembuh.

Contohnya, membuang abses dari wajah adalah lebih sukar daripada mengeluarkan satu dari pantat. Akhirnya, ia bergantung kepada bagaimana dan adakah abses dirawat. Tanpa rawatan, ada risiko penyebaran abses, yang menyebabkannya keracunan darah atau abses akan berulang berulang kali.

Ini tentunya memanjangkan masa penyembuhan. Sekiranya abses diposisikan dengan baik, tidak terlalu besar dan dapat dikeluarkan sepenuhnya dengan pembedahan, ada kemungkinan besar ia akan sembuh tanpa komplikasi. Ini boleh memakan masa beberapa minggu.

Semasa merawat luka, penting untuk membilas kawasan ini dengan baik setiap hari dan menukar pakaian pada setiap hari untuk mengelakkan abses terbentuk semula. Sekiranya abses tidak dapat dikeluarkan sepenuhnya kerana ukuran dan lokasinya, saliran dimasukkan selama 6-8 minggu. Abses masih dapat sembuh tanpa komplikasi, tetapi jangka masa penyakit ini dapat diperpanjang hingga beberapa minggu atau bulan.

Secara umum, abses adalah penyakit yang berlarutan, dan seseorang mesti menjaga kebersihan yang baik agar tidak mengembalikannya. Namun, secara umum, ini sangat berguna untuk memperhatikan kebersihan diri yang menyeluruh dan memakai pakaian yang telap udara, tidak terlalu ketat. Untuk mengelakkan abses dubur, seimbang diet juga penting, kerana terlalu ketat a pergerakan usus boleh menyumbang kepada reaksi keradangan kelenjar proteal.

Adalah sukar untuk melindungi diri dari abses, kerana sering kali mustahil untuk mempengaruhi perkembangannya. Abses picagari dapat dielakkan dengan pembasmian kuman yang betul sebelum campur tangan. Abses yang tersebar juga dapat dihindari dengan terapi penyakit yang mendasari dan spesifik. Adalah sangat penting bahawa jangkitan pada ruang pneumatologi di kepala dirawat dengan baik dan baik, sejak otak abses boleh membawa akibat yang serius dan dalam beberapa kes boleh membawa maut. Abses kepala