Gatal semasa mengambil amoksisilin

Kenapa gatal?

Amoxicillin adalah antibiotik dan digunakan untuk merawat jangkitan bakteria dari pelbagai bahagian badan. Ia tergolong dalam kumpulan penisilin. 10 daripada 100 pengguna mengalami gatal (pruritus) semasa mengambil Amoxicillin, iaitu gatal adalah kesan sampingan ubat yang agak biasa.

Gatal berlaku kerana badan mengalami hipersensitif atau alergi terhadap amoksisilin atau mana-mana ramuannya. The sistem imun diaktifkan secara salah oleh antibodi dalam darah yang mengikat ubat dan komponennya. Akibatnya, histamin, yang kadang-kadang terdapat di kulit dan selaput lendir, dilepaskan dari sel mast.

Histamine adalah hormon tisu dan akhirnya menjadi salah satu pencetus gatal terkuat apabila terdapat peningkatan pelepasan. Walau bagaimanapun, histamin juga boleh menyebabkan ruam kulit atau edema (penahan air). Selain itu, kemungkinan amoksisilin pertama diterima dengan baik dan reaksi alahan seperti gatal tidak berlaku sehingga pengambilan seterusnya - bahkan bertahun-tahun kemudian. Mengapa satu orang bertindak balas secara hipersensitif dan yang lain tidak, mungkin disebabkan oleh gen.

Apa yang boleh anda lakukan?

Gatal semasa atau selepas mengambil amoksisilin biasanya disertai dengan ruam kulit, tetapi biasanya tidak berbahaya dalam jangka masa. Walaupun begitu, jika anda mengalami gejala yang mungkin disebabkan oleh ubat, anda harus berjumpa doktor. Doktor boleh menyiasat sama ada reaksi tersebut adalah reaksi alahan kepada amoksisilin dan sama ada amoksisilin harus dihentikan, diganti dengan ubat lain atau rawatan selanjutnya harus diberikan.

Rawatan selanjutnya ini mungkin memerlukan pengambilan ubat lebih lanjut. Sebagai contoh, dalam kes gatal-gatal yang teruk dan menyertainya ruam kulit, krim yang mengandungi kortison boleh diresepkan oleh doktor dan disapu pada bahagian kulit yang gatal. Sekiranya gatal teruk, doktor boleh menetapkan apa yang dipanggil H1 antihistamin seperti Fenistil (bahan aktif Dimetinden) dalam bentuk titisan atau tablet untuk melegakan gatal. Oleh kerana gatal juga boleh disertai dengan gejala lain yang boleh mengancam nyawa seperti bengkak di wajah dan leher kawasan, sesak nafas atau penurunan darah tekanan, doktor kecemasan harus segera dipanggil sekiranya terdapat tanda-tanda tersebut. Amoxicillin dan penisilin lain kemudian harus dielakkan dengan segala kos semasa rawatan jangkitan bakteria seterusnya.

Tempoh

Berapa lama gatal itu berbeza dari orang ke orang. Setelah menghentikan ubat, gatal seharusnya bertambah setelah beberapa hari. Gatal biasanya hilang dalam masa satu hingga dua minggu bagi kebanyakan orang. Sekiranya kulit terus gatal selepas tempoh ini atau jika tidak ada peningkatan umum, anda harus berjumpa dengan doktor anda lagi. Sekiranya gatalnya teruk dan berterusan, doktor boleh memberikan suntikan antihistamin, sebagai contoh, yang akan menyebabkan peningkatan segera gatal.