Kulit Kepala Gatal: Ini Membantu!

Kulit kepala kita sangat sensitif. Oleh itu, penjagaan yang rapi adalah penting untuk mengelakkan aduan seperti kelemumur atau kulit kepala gatal. Sekiranya gatal berlaku, kulit kepala yang terlalu kering sering menjadi penyebabnya. Dalam kebanyakan kes, kulit kering disebabkan oleh sebab luaran seperti mandi terlalu kerap dan pengeringan berterusan rambut. Syampu yang salah juga boleh menyebabkan kegatalan kulit. Namun, dalam beberapa kes, terdapat juga penyakit di sebalik kulit kepala yang kering dan gatal.

Fungsi kulit kepala

Kulit kepala adalah salah satu kawasan yang paling sensitif di badan kita. Walaupun begitu, ia sering diberikan perhatian yang sedikit. Kemudian masalah seperti a kulit kering atau gatal boleh berlaku. The rambut juga sering menderita, kerana kesihatan kulit kepala mempengaruhi penampilan rambut. Sama seperti yang lain dari kami kulit, kulit kepala terdiri daripada beberapa lapisan. Sel baru terus terbentuk di lapisan yang lebih dalam, sementara sel mati berada menumpahkan pada permukaan kulit. Kulit mengandungi akar rambut, sebum dan kelenjar peluh, sel pertahanan imun dan saraf. Bersama-sama, mereka melakukan fungsi seperti pertukaran bendalir, persepsi deria dan pengaturan suhu.

Masalah dengan kulit kepala

Sekiranya proses yang berlaku di kulit kepala terganggu, ketidakselesaan setempat mungkin berlaku: Masalah yang paling biasa termasuk dehidrasi, kelemumur dan gatal-gatal. Pencetus selalunya pengaruh luaran seperti matahari, sejuk atau pengeringan panas. Walau bagaimanapun, penyakit, perubahan hormon, ubat-ubatan tertentu dan penggunaannya produk penjagaan kulit juga mungkin.

Empat jenis kulit kepala

Bergantung pada keadaan kulit kepala, empat jenis kulit kepala yang berbeza biasanya dibezakan:

  • Kulit kepala normal: Sebum begitu banyak dihasilkan oleh kelenjar sebaceous bahawa rambut tidak menjadi berminyak, tetapi kulit dan rambut kekal lentur. Lemak dan cecair mengimbangi dengan demikian seimbang.
  • Kulit kepala kering: Sebum yang terlalu sedikit dihasilkan oleh kelenjar sebaceous atau kulit kepala tidak dibekalkan dengan nutrien yang mencukupi. Akibatnya, kekurangan lemak dan kelembapan.
  • Kulit kepala berminyak: kelenjar sebaceous menghasilkan sebum yang terlalu banyak, menghasilkan rambut berminyak dan berkerut. Pencetus yang mungkin adalah perubahan hormon atau tekanan.
  • Kulit kepala bersisik: Kelemumur pada kepala boleh dikaitkan dengan kulit kepala yang kering dan berminyak. Sekali lagi, tekanan dan perubahan hormon mengimbangi dianggap sebagai pencetus utama.

Kulit kepala kering

Apabila kulit kepala gatal, kerap juga kulit kering pada kepala adalah pencetus. Di belakang kulit kepala yang terlalu kering terdapat pelbagai sebab. Antara lain, pencetus berikut menjadi persoalan:

  • matahari
  • Air garam
  • Air berklorin
  • Kelembapan rendah
  • Tiup pengeringan terlalu panas

Begitu juga, kulit kepala boleh tertekan dengan kerengsaan mekanikal - misalnya, dengan memakai topi atau topi keledar. Akhirnya, kulit kepala kering juga boleh menjadi genetik.

Apa yang perlu dilakukan jika anda mempunyai kulit kepala kering?

Sekiranya kulit kepala anda kering dan gatal, anda harus memilih syampu yang selembut mungkin. Ideal adalah produk dengan bahan aktif pelembap yang dapat menenangkan kulit kepala yang jengkel. Produk dengan herba ekstrak dan minyak tumbuhan juga sangat sesuai. Namun, jangan urut syampu terlalu banyak masuk ke kulit kepala - jika tidak, ia boleh menyebabkan kerengsaan selanjutnya. Untuk kulit kepala yang kering dan gatal, minyak zaitun sering digunakan untuk menghilangkan rasa gatal. Cukup letakkan beberapa tetes pada kulit kepala dan biarkan semalaman. Kemudian keesokan harinya, basuh dengan syampu ringan. Di samping itu, penting untuk tidak mandi terlalu panas. Yang hangat air pada mulanya melegakan gatal, tetapi juga ekstrak lemak dari kulit kepala, sehingga menjadi lebih jengkel dalam jangka masa panjang.

Alergi sebagai penyebab yang mungkin

Di sebalik kulit kepala yang gatal dan gatal, boleh juga menjadi penyebab lain. Selalunya, ketidakselesaan disebabkan oleh reaksi alahan kepada produk penjagaan atau penggayaan tertentu. Seperti alahan boleh berlaku secara tiba-tiba - walaupun anda telah menggunakan produk tersebut selama bertahun-tahun sebelumnya. Anda dapat mengetahui dengan mudah sama ada alahan berada di belakang aduan anda dengan mempunyai ujian alergi di pakar dermatologi anda. Sebaiknya bawa pakej produk anda - ini adalah kaedah terbaik bagi doktor untuk mendapatkan gambaran keseluruhan mengenai ramuannya. Sebagai alternatif, anda boleh menggunakan produk lain terlebih dahulu - lebih baik tanpa bahan tambahan - dan perhatikan sama ada gatal itu hilang.

Apabila kulit kepala mengelupas

Sekiranya kulit kepala gatal dan serpihan putih keluar dari rambut ketika menggaru, kelemumur ada. Biasanya, ini disebabkan oleh kulit kepala yang terlalu kering atau terlalu berminyak. Sekiranya kulit kepala kering, serpihan kulit mati cenderung kecil, sedangkan jika kulit kepala berminyak, serpihan yang sangat besar dapat terbentuk. Kelemumur terbentuk kerana proses pembaharuan kulit sangat dipercepat. Ini membawa kepada peningkatan pembentukan kelemumur. Kelemumur boleh disebabkan oleh pelbagai keadaan - antara lain, tekanan, iklim yang panas dan lembap, tidak sihat diet dan perubahan hormon mengimbangi dianggap sebagai pencetus.

Pertolongan cemas untuk kelemumur

Sebahagiannya, gejala dapat dikawal dengan syampu anti kelemumur. Begitu juga dengan campuran Jelatang teh dan epal cuka sari (nisbah 2: 1) semestinya bermanfaat. Sekiranya kulit kepala kering, disyorkan syampu ringan bersama minyak penjagaan. Sekiranya aduan berterusan dalam jangka masa panjang, anda harus berjumpa doktor.

Ekzema seborrheic

Sekiranya, selain gatal, ruam juga muncul di kulit kepala, seborrheic ekzema selalunya menjadi penyebabnya. Walau bagaimanapun, seperti itu ekzema tidak semestinya disertai dengan gatal-gatal. Yang lebih biasa adalah gejala seperti kemerahan kulit dan lecet. Ruam juga boleh merebak dari kulit kepala ke wajah dalam keadaan tertentu. Tepat mengapa seborrheic ekzema berlaku masih belum diketahui. Ia disyaki bahawa, selain kecenderungan genetik, semakin lemah sistem imun juga berperanan. Selain itu, iklim dan jiwa dapat mempengaruhi terjadinya eksim. Juga disyaki jangkitan kulat dapat menyebabkan wabak. Ekzema seborrheic harus selalu dirawat oleh pakar dermatologi - selain agen antijamur, kortison persediaan juga dapat membantu mengurangkan gejala dalam kes yang teruk.

Kulit kepala gatal: Punca lain

Selain kulit kepala kering, reaksi alergi, kelemumur dan ekzema seborrheic, mungkin ada sebab lain di sebalik kulit kepala yang gatal:

  • Salah satu penyebab gatal pada kepala boleh menjadi penyakit kulit kulat. Selain gatal-gatal, gejala seperti kemerahan dan lecet atau bersisik mungkin muncul. Sekiranya terdapat jangkitan pada jamur, sangat penting untuk tidak menggaru kulit kepala, kerana spora jamur boleh meresap ke lapisan kulit yang lebih dalam. Kecederaan kecil yang boleh berlaku semasa menggaru juga meningkatkan risiko jangkitan bakteria sekunder.
  • Gatal-gatal yang kuat juga khas dari serangan dengan parasit seperti kutu, kutu atau hama. Kutu seperti ini sangat biasa berlaku pada kanak-kanak, tetapi juga boleh mempengaruhi orang dewasa. Parasit memakan manusia darah. Untuk mendapatkannya, mereka menyebabkan kecederaan pada kulit kepala. Proses ini menyebabkan kegatalan. Sekiranya terdapat serangan parasit, kutu, tungau dan Co. boleh dikeluarkan dengan produk penjagaan khas dan sisir.

Psoriasis (psoriasis) mengenali: gambar-gambar ini membantu!