Joging Sihat Walaupun di Suhu Subzero

Mereka yang tidak bersenam pada musim sejuk sering merasa lesu dan tidak seimbang. Namun terdapat banyak cara untuk bersenam walaupun di sejuk musim - jadilah skating, berjoging, berenang atau bersenam di gimnasium. “Berolahraga secara teratur tidak hanya mencegah atau membantu menghilangkan pegangan cinta. Latihan dos yang betul juga menguatkan jantung dan sistem pernafasan, menguatkan otot dan sendi, dan mendapat peredaran pergi, "kata Dr Christiane Roick, seorang doktor dengan Persatuan Nasional AOK.

Sukan menguatkan jantung dan peredaran darah

Tobogganing, ais skating, pergaduhan bola salji - yang sejuk musim khususnya mengundang orang untuk kesenangan ini. Ski dan papan luncur salji juga popular. Sebelum berlumba menuruni lereng, bagaimanapun, anda harus cergas dengan bantuan gimnastik ski. Sekiranya anda ingin meningkatkan fizikal anda keadaan, ski merentas desa adalah pilihan yang baik. Ini adalah kaedah yang bagus untuk mengerjakan peluh, walaupun pada suhu di bawah sifar.

Berjalan dengan musim sejuk yang panjang bersama keluarga juga merupakan cara yang baik untuk bergerak dan mendapatkan sedikit cahaya di musim gelap. Walaupun tidak ada salji, tetap bagus untuk keluar di musim sejuk.

Sekiranya anda biasa bersenam di luar rumah, anda biasanya boleh melakukannya semasa latihan sejuk musim - berjoging atau berjalan kaki, misalnya. "Ketika melakukan ini, yang terbaik adalah bernafas melalui anda hidung. Ini memanaskan udara dan melindungi tiub bronkus, ”nasihat Dr. Roick. Sukan musim sejuk yang optimum adalah berjalan kaki Nordik - bahagian atas badan dilatih pada masa yang sama dan tidak ada bahaya berbanding dengan berjoging tergelincir di lantai basah atau berais.

Mulakan dengan perlahan

"Pesakit dengan asma harus meminta nasihat doktor mereka sebelum ini berlari, bagaimanapun, kerana latihan fizikal di udara musim sejuk kering yang sejuk dapat mencetuskan serangan, ”kata Roick. Orang yang tidak terlatih harus bermula dengan perlahan dan meningkatkan langkah demi langkah. Tetapi orang yang terlatih harus berhati-hati untuk tidak berjoging atau berjalan terlalu cepat. Sekiranya anda masih boleh bercakap semasa anda berlari, anda biasanya berjalan dengan pantas.

A jantung monitor kadar, yang harus ditetapkan oleh profesional, juga dapat membantu. "Panaskan sebelum berlari, kerana ototnya semakin lemah darah peredaran ketika sejuk dan oleh itu lebih lembap, ”saran doktor Roick. Oleh itu, anda boleh berjalan naik dan turun sedikit lebih cepat sebelum bersenam di dalam rumah. Sebelum dan selepas bersenam, anda juga boleh meregangkan otot dengan senaman khas.

Berpakaian mengikut "prinsip bawang"

Terlihat luar dan paling luar ketahanan sukan adalah berpakaian dengan betul. Atlet luar harus memakai tutup kepala dan pakaian yang boleh bernafas, tahan angin dan tahan hujan - lebih disukai mengikut “bawang prinsip ”dengan beberapa lapisan di atas satu sama lain. Pakaian kapas kurang sesuai kerana mengekalkan peluh dan anda menyejukkan badan dengan cepat. Untuk mengelakkan tergelincir, disyorkan kasut berjalan dengan sol yang tidak licin. Atlet juga tidak boleh lupa minum di musim sejuk. Penghilang dahaga yang sesuai sebelum dan selepas latihan adalah mineral air dan spritzer jus dicairkan dengan kuat dengan air.

Berenang atau bersukan di dewan

Siapa yang tidak tertarik ke luar rumah dalam cuaca kotor atau ais dan salji, juga boleh aktif di dalam rumah: Sukan dalaman seperti skuasy, bola baling dan badminton akan membuat anda berpeluh walaupun di musim sejuk. Pendaki boleh bersiap untuk musim luaran seterusnya di dinding senaman. Sama baik untuk kecergasan adalah latihan biasa di gim atau kolam renang dalaman. "Renang senang di sendi dan oleh itu juga disyorkan untuk berat badan berlebihan orang, ”kata Roick.

Bagi mereka yang sukar memotivasi diri untuk bersenam sendiri pada waktu malam yang gelap, sukan berpasukan seperti bola tampar, hoki padang atau bola keranjang adalah pilihan yang baik. Bukan hanya fokus pada senaman, tetapi ada juga kesempatan untuk bertemu dengan orang baru.