Kekurangan vitamin B12

Pengenalan

Vitamin B12 adalah vitamin yang sangat penting dan penting untuk tubuh. Ia diperlukan dalam lebih dari 100 proses yang berbeza dalam tubuh dan oleh itu sangat penting untuk fungsi tubuh. Oleh kerana vitamin B12 terkandung terutama dalam produk haiwan, kekurangan vitamin B12 adalah topik, yang menyangkut vegetarian dan Veganer secara substansial.

Di samping itu, pelbagai penyakit saluran penghadaman, dengan mana Vitamin tidak dapat dikeluarkan cukup dari mash makanan lebih lama lagi, memainkan peranan penting. Vitamin B12 (juga disebut "cobalamin") disimpan dalam keadaan sihat hati selama kira-kira 2-3 tahun, dan dos harian kira-kira 2 mikrogram (iaitu 2 sepersepuluh gram) mudah seimbang hanya untuk jangka masa ini. Walau bagaimanapun, pelbagai penyakit boleh menyebabkan sejumlah gejala, yang akan dibincangkan dengan lebih terperinci di bawah.

Gejala

Kekurangan vitamin B12 membawa pelbagai gejala, yang secara kasar dapat dibahagikan kepada tiga kategori: Gejala internistik, gejala neurologi dan gejala psikiatri. Gejala internistik adalah gejala yang mempengaruhi tubuh organ dalaman. Oleh kerana vitamin B12 diperlukan untuk pembentukan warna merah darah sel, yang disebut kekurangan vitamin B12 anemia, iaitu disebabkan oleh vitamin B12 anemia, berlaku semasa berlakunya penyakit.

Kekurangan warna merah darah sel menyebabkan sel darah yang tersisa "disumbat" dengan terlalu banyak hemoglobin dan bengkak. Ini menjadikan mereka kurang bergerak dan menjadikannya lebih mudah untuk mereka melalui lapisan dinding halus dan telap darah kapal. Pembengkakan pada erythrocytes secara perubatan dipanggil makrocytic anemia.

Sama seperti kekurangan zat besi, ini dicirikan oleh keletihan, kelalaian dan kurang memandu - malangnya semua gejala yang tidak spesifik, sebab itulah penyakit ini sering tidak dikenali sejak sekian lama. Oleh kerana, selain pembentukan darah, DNA dan pembentukan sel juga berfungsi kurang baik, gejala imunologi juga semakin meningkat di latar depan, seperti peningkatan berlakunya penyakit umum seperti selesema atau peningkatan kerentanan terhadap jangkitan. Gejala lebih lanjut boleh berlaku tekanan darah tinggi, alahan, sakit kepala, kekurangan tumpuan, sudut koyak mulut (disebut rhagades) dan peningkatan kejadian aphthae dan radang mulut mukosa (Lihat: Tompok merah di lidah).

Yang terakhir dapat dijelaskan oleh penurunan kadar pembentukan sel yang berkaitan dengan kekurangan B12: oral mukosa dan kulit adalah organ yang sangat merebak, iaitu ia selalu dalam keadaan merombak - kekurangan sel menjadi sangat ketara di sini. Pada peringkat lanjut dan teruk, gejala kekurangan B12 berkisar dari jantung serangan, infark serebrum, gegaran otot, gangguan penglihatan, masalah lemah kawalan kencing, pening dan rasa tidak selamat sehingga pingsan. Bolehkah kekurangan vitamin B12 menyebabkan cirit-birit?

Anda boleh mengetahui semua perkara mengenai topik ini di: Cirit-birit yang disebabkan oleh vitamin B12 Selain gejala dalaman, sejumlah gejala neurologi juga berlaku. Ini disebabkan oleh fakta bahawa vitamin B12 diperlukan untuk pembentukan apa yang disebut sarung myelin daripada saraf. Yang sarung myelin adalah selubung dari saraf, serupa dengan lapisan getah yang melindungi kabel kuasa.

Tanpa lapisan penebat ini, isyarat dapat disampaikan dengan lebih buruk atau tidak sama sekali. Gejala neurologi sering berlaku sebelum gejala fizikal: Sebagai contoh, terdapat kekurangan sensasi dengan gangguan sensasi virus, yang berlanjutan dengan penurunan sensitiviti kedalaman (secara simptomatik melalui "kesemutan" pada anggota badan) dan dapat berakhir pada tahap lanjut dalam lumpuh, kerana otot juga dibekalkan oleh saraf. Tambahan pula, risiko berkembang Demensia Alzheimer dan penyakit neurodegeneratif lain meningkat.

Gejala kekurangan vitamin B12 dapat ditutup dengan overdosis asid folik.

Gejala psikiatri membentuk peralihan yang lancar ke neurologi dan menyatakan diri mereka dalam bentuk halusinasi, psikosis dan kekeliruan. Serangan panik dan kegelisahan juga boleh berlaku.

Oleh kerana kekurangan vitamin B12 mempengaruhi tahap fungsi tubuh yang sangat asas, kemungkinan kesan dan manifestasi sangat berbeza. Semakin dalam gangguan ini, semakin banyak gejala. Ini juga berlaku dengan kekurangan B12, yang sering menyulitkan diagnosis dan rawatan yang cepat.

Selalunya hanya gabungan beberapa gejala yang memberikan petunjuk yang menentukan ke arah yang betul. Gejala kekurangan vitamin B12 dapat ditutup dengan overdosis asid folik.