Krill Minyak

Produk

Minyak krill boleh didapati secara komersial di banyak negara dalam bentuk lembut kapsul (contohnya Novakrill, Alpinamed Krill Oil). Mereka adalah makanan tambahan dan tidak berdaftar dadah.

Asal dan sifat

Minyak Krill diekstrak dari krill Antartika. Ketam kecil ini, berukuran hingga 7 cm, tinggal di kawanan besar di perairan Antartika dan merupakan bahagian penting dari rantai makanan di Laut Artik. Krill memakan fitoplankton. © Lucille Solomon, 2011 http://www.lucille-solomon.com Minyak Krill mengandungi tepu serta mono- dan tak jenuh ganda asid lemak, fosfolipid dan astaxanthin. Ia kaya dengan pati omega-3 asid lemak seperti asid docosahexaenoic and asid eicosapentaenoic. Yang asid lemak hadir sebagai fosfolipid dan oleh itu tersebar di air, tidak seperti trigliserida di minyak ikan. Kajian menunjukkan bahawa lemak fosfolipid asid lebih baik diserap dan diedarkan. Karotenoid astaxanthin (C40H52O4, Mr = 596.8 g / mol) memberikan minyak krill warna merah pekatnya dan melindungi lemak tak jenuh asid dari pengoksidaan sebagai antioksidan semula jadi dan pengawet. Pigmen alga ini berasal dari plankton dan mikroalga dan juga terkumpul dalam salmon, ketam dan lobster, misalnya, dan sebahagiannya bertanggungjawab untuk pewarnaan mereka. Astaxanthin, seperti lutein dan zeaxanthin, tergolong dalam keluarga xanthophylls, yang tidak dimetabolisme vitamin A dan dibezakan dari karotenoid lain oleh oksigen dalam molekul.

Petunjuk

Minyak krill diambil sebagai makanan menambah terutamanya sebagai sumber lemak omega-3 asid, yang mana banyak sifat bermanfaat diberikan.

Dos

Menurut sisipan pakej. The kapsul diambil bersama makanan.

Kontraindikasi

Asid lemak omega-3 dikontraindikasikan sekiranya hipersensitiviti terhadap ikan, makanan laut dan krustasea, serta gangguan pencernaan lemak pada usus kecil. Rujuk Arahan Penggunaan untuk langkah berjaga-jaga lengkap.

Interaksi

Dalam kombinasi dengan antikoagulan, masa pendarahan mungkin berpanjangan. Asid lemak omega-3 mungkin rendah darah tekanan dari masa ke masa, memerlukan pengurangan dalam dos agen antihipertensi yang diberikan secara bersamaan.

Kesan buruk

Menurut pengeluar, minyak krill harus ditoleransi lebih baik daripada minyak ikan kerana asid lemak dalam bentuk air-fosfolipid yang dapat disebarkan. Kesan sampingan seperti belching, amis rasa, loya, dan muntah oleh itu dikatakan berlaku lebih jarang.