Laktosa sebagai Pembekal Tenaga Sempurna

Laktosa adalah karbohidrat semula jadi di susu. Sebanyak 4.7 peratus terdapat secara keseluruhan susu, dan 4.8 peratus rendah lemak susu (1.5 peratus lemak). Susu gula dipecah sekitar empat kali lebih perlahan dan diperkenalkan ke metabolisme sebagai pembekal tenaga daripada gula isi rumah. Ini adalah kelebihan untuk banyak situasi sehari-hari, seperti pekerjaan di pejabat, di mana "tembakan tenaga" cepat sangat diperlukan. Apa yang lebih banyak permintaan adalah kecil gula bahagian yang boleh didapati sebagai pembekal tenaga sepanjang hari.

Metabolisme: pemprosesan laktosa di dalam badan.

Susu gula adalah gula ganda dan terdiri daripada glukosa dan galactose. Enzim ß-galactosidase (laktase) rosak laktosa ke dalam blok bangunannya semasa transit usus. Glukosa diberi makan terus ke metabolisme tenaga. Tidak begitu galactose; ia mesti dipecah lebih jauh ke dalam glukosa. Kemudian ia juga digunakan untuk pengeluaran tenaga.

Laktase kurang aktif daripada enzim sukrosaase, yang memecah sukrosa dua gula (gula isi rumah) ke dalam blok bangunannya. Kerosakan yang lebih perlahan disebabkan oleh penukaran selanjutnya yang diperlukan galactose dan aktiviti enzim yang lebih rendah laktase. Protein dan lemak dalam susu melambatkan pemecahan dan pengenalan gula ke dalam metabolisme.

Susu sebagai pembekal tenaga lestari

Pemecahan gula susu yang ditangguhkan ini mempunyai akibat positif: susu membekalkan tenaga dalam jangka masa yang lebih lama dan rasa lapar tidak akan kembali sehingga kemudian.

By the way: susu atau laktosa juga membuahkan hasil sebagai pembekal tenaga sebelum atau selepas bersukan. Tenaga dikeluarkan dalam bahagian kecil, sama ada sebelum latihan untuk prestasi atletik berikutnya atau selepas latihan untuk pertumbuhan semula.

Laktosa untuk flora usus yang sihat

Laktosa menyebabkan penurunan pH dalam usus melalui produk pemecahannya asid laktik. Ini hilang kuman dan kulat, yang dengan itu mempunyai peluang kurang membiak di dalam usus.

Laktosa membantu mengembalikan kesihatan flora usus selepas jangkitan usus. Ia berkaitan secara positif dengan sistem imun disetempat di usus. Bakteria penting untuk sihat flora usus. Sebahagian dari laktosa tidak dipecah, tetapi berfungsi sebagai makanan untuk bakteria dari usus besar. Khususnya, asid laktik bakteria, yang bermanfaat untuk flora usus, gunakan laktosa.

Laktosa mendorong penyerapan kalsium

Laktosa mempromosikan penyerapan mineral penting kalsium dari usus. Asid laktik mungkin bertanggungjawab. Ia memastikan nilai pH rendah di usus. Persekitaran berasid meningkatkan ketersediaan dan kelarutan kalsium.

Laktosa untuk penghadaman yang teratur

Laktosa telah lama dikenali sebagai ubat rumah untuk pencernaan yang teratur. Dan ia berfungsi seperti ini: Asid laktik yang dihasilkan semasa pemecahan bakteria mengikat air di dalam usus. Kesannya setanding dengan kesannya serat pemakanan: Najis jumlah meningkat dan otot-otot usus dirangsang, sehingga pulpa makanan dihantar dengan cepat.

Laktosa - kegembiraan satu lelaki, kesedihan lelaki lain

Pada sesetengah orang, aktiviti laktase menurun sepanjang hayat; ini disebut sebagai malabsorpsi laktosa. Kira-kira 15 peratus penduduk Jerman terjejas. Hanya apabila banyak laktosa sampai ke usus besar tidak dicerna gejala seperti sakit kembung perut or cirit-birit berlaku adakah ia disebut intoleransi laktosa.

Intoleransi laktosa tidak bermaksud bahawa produk tenusu tidak boleh ditoleransi lagi. Produk tenusu dengan kandungan laktosa yang lebih rendah, misalnya produk susu masam atau keju keras, sering boleh dimakan tanpa masalah. Toleransi berbeza-beza dari orang ke orang dan mesti ditentukan secara individu.