Lactate

Sinonim dalam erti kata yang luas

Asid laktik, garam asid laktik, asid hidroksi, kepekatan laktat Laktat adalah hasil akhir dari metabolisme oksidatif anaerobik (menggunakan oksigen). Ini membawa kepada pengoksidaan gula anggur (glukosa). Bentuk bekalan tenaga ini berlaku dalam latihan sukan apabila keperluan tenaga lebih besar daripada bekalan tenaga, dan kebanyakannya berlaku pada otot-otot yang dililit.

Kekurangan tenaga anaerobik, laktasidik ini berlaku terutamanya pada permulaan tekanan atletik dan semasa beban pecut yang lebih lama di latihan kepantasan (400m, 800m). Oleh itu, bentuk tekanan ini dianggap sangat tidak menyenangkan. Manakala tahap laktat di darah meningkat, kepekatan ion H + meningkat, yang membawa kepada asidosis.

Laktat dalam darah

Laktat terutamanya dan dalam jumlah besar dilepaskan dari sel otot semasa melakukan aktiviti sukan. Namun, ia juga dapat memasuki aliran darah dengan cara lain, seperti dalam hal kekurangan oksigen atau jangkitan. Laktat tidak lagi dipecah secara langsung di otot, tetapi di organ lain (hati, buah pinggang, jantung).

Tahap laktat yang dapat ditentukan dalam darah adalah hasil pembentukan baru yang berterusan dan pemecahan laktat yang berterusan. Ini darah tahap laktat bergantung pada tahap latihan fizikal, tetapi juga pada latihan keadaan serta pada diet, pengambilan alkohol, ubat-ubatan tertentu (mis metformin untuk kencing manis mellitus) atau penyakit umum yang berkaitan dengan pengurangan bekalan oksigen, di mana metabolisme aerobik semata-mata tidak lagi mungkin dilakukan dalam waktu yang singkat. Hampir setiap patologi keadaan, kerana jumlah oksigen yang diperlukan dalam tisu terlalu rendah, pengeluaran laktat terlalu tinggi atau pemecahan laktat terlalu rendah, akibatnya menyebabkan peningkatan pengeluaran garam asid laktik.

Dalam kebanyakan kes, gabungan semua faktor ini dapat diandaikan. Sekiranya terlalu banyak laktat terkumpul dalam darah, ini awalnya disebut sebagai hiperlaktatemia, yang dicirikan oleh sedikit kelebihan nilai normal dan di mana masih mungkin untuk mengimbangi keadaan hiperasiditas (misalnya, oleh peningkatan bernafas). Sekiranya tahap terus meningkat seperti berikut, laktat asidosis akhirnya berlaku, yang disertai dengan penurunan pH darah yang tajam (pH darah normal = 7.4) dan peningkatan kepekatan laktat yang begitu tajam sehingga mekanisme pampasan organisma tidak lagi mencukupi.

Di samping itu, peningkatan nilai juga boleh berlaku semasa atau tidak lama selepas intervensi operasi serta pada pesakit dalam keadaan kejutan (kegagalan peredaran pelbagai genesis). Oleh itu, diagnostik laktat adalah prosedur standard setiap makmal perubatan dan, selain kegunaannya dalam pemantauan latihan itu keadaan atlet, ia juga sangat relevan untuk diagnosis dan penilaian prognostik kejutan pesakit dan banyak lagi. Oleh kerana penambahan dan pemecahan laktat yang berterusan, badan biasanya membentuk a mengimbangi hingga keamatan tekanan tertentu: Pembentukan dan penggunaan laktat serentak mewujudkan keadaan di mana tidak diharapkan pengeluaran laktat bersih.

Ini dikenali sebagai keadaan stabil. Istilah ini digunakan terutamanya dalam kimia dan juga dalam biokimia dan hanya menerangkan fakta bahawa pembentukan dan penguraian bahan-bahan tertentu dalam badan bukanlah proses terpencil individu, tetapi "aliran" dapat diperhatikan. Reaksi individu saling bergantung dan disesuaikan antara satu sama lain dengan tahap yang paling tepat.

Laktat dihasilkan, masuk ke aliran darah dan cepat dipecah dari sana. Sekiranya lebih banyak laktat dihasilkan, tahap laktat darah meningkat sedikit pada mulanya, sementara lebih banyak laktat kemudian dipecah lagi. Banyak tindak balas dan laluan metabolik badan yang lain juga berfungsi mengikut prinsip ini.

Lactate Steady State sangat penting untuk pemeriksaan perubatan sukan atau pengukuran dan kawalan prestasi individu, yang mungkin dilakukan melalui tahap laktat. Sebagai contoh, dalam ujian tekanan biasa (misalnya pada ergometer basikal), tekanan fizikal pesakit / orang ujian meningkat secara beransur-ansur setelah waktu tertentu. Dalam kes ergometer basikal, beban ini dapat diatur melalui rintangan.

Akibatnya, tahap laktat dalam darah meningkat dengan ketara kerana otot memerlukan lebih banyak tenaga untuk melakukan peningkatan pekerjaan. Oleh itu, tahap laktat yang agak tinggi dapat ditentukan untuk jangka masa yang pendek. Selepas beberapa waktu, keseimbangan baru (= keadaan stabil baru) dicapai untuk tahap beban ini. Tahap laktat dalam darah orang yang diuji kini tidak akan berubah lagi.

Prinsip ini digunakan sehingga tidak ada keadaan yang lebih stabil, kerana badan tidak dapat lagi mengimbangi beban yang meningkat dengan ketara. Ia datang ke kenaikan laktat yang berterusan, yang menyebabkan dalam jangka masa panjang juga keadaan keletihan yang masuk dan membolehkan orang yang menguji menghentikan ujian. Seperti itu ujian tahap laktat sangat biasa, terutama untuk atlet atasan dan ketahanan atlet di peringkat pertandingan untuk pengoptimuman latihan.

Ia digunakan secara klasik untuk maraton dan pelari separuh maraton, triathlet dan penunggang basikal. Kepekatan laktat pada waktu rehat adalah kira-kira 1mmol / liter. Kepekatan laktat diukur dalam darah, biasanya di cuping telinga.

Semasa aktiviti sukan perlahan, tahap laktat adalah sekitar 2mmol / liter. Ini dipanggil ambang aerobik. Pada fasa ini, laktat yang dihasilkan cukup dihapuskan.

Sekiranya nilai laktat yang dihasilkan sepadan dengan penghapusan laktat, maka ia disebut keadaan mapan laktat. Ini juga disebut peralihan aerobik-anaerobik sekitar 2-4 mmol / liter andc. The ambang anaerobik terletak pada kira-kira.

4 mmol / liter. Sekiranya nilai ini berlaku semasa aktiviti sukan, metabolisme disebut anaerobik (tanpa penggunaan oksigen). Nilai laktat hingga 25mmol / liter telah diukur dalam atlet teratas. Nilai pH sekitar 7 dalam darah (biasanya 7.4).