Demam Lassa: Punca, Gejala & Rawatan

Lasse demam adalah penyakit virus yang berlaku terutamanya di beberapa bahagian Afrika Barat. Negara-negara yang terjejas termasuk Nigeria, Pantai Gading dan Guinea. Di Jerman, hanya kes terpencil yang berlaku setakat ini. Sekiranya Lassa demam dikesan, pemberitahuan adalah wajib.

Apa itu demam Lassa?

Lasse demam adalah salah satu demam hemoragik virus (berkaitan dengan pendarahan dalaman), yang juga termasuk Ebola, demam kuning dan Marburg jangkitan virus. Menurut Konvensyen Antarabangsa, demam itu dinamai kota Lassa, di mana ia pertama kali dikesan. Ia disebabkan oleh virus dan pada mulanya maju seperti selesema. Orang yang terjejas menderita demam, sakit kepala dan kesakitan di anggota badan, dan kemudian terdapat sakit tekak, kering batuk, sakit dada dan kejang di bahagian perut. Gejala pertama muncul selepas inkubasi 6 hingga 21 hari. Dalam banyak kes, mereka yang menghidap penyakit ini hanya mengalami gejala ringan, dan pendarahan dalaman tidak berlaku dalam setiap kes. Walaupun begitu, kadar penyakit ini adalah sekitar sepuluh hingga 20 peratus pada wanita hamil bahkan 50 peratus.

Punca

Penyebab demam Lassa adalah virus Lassa, yang ditularkan oleh tikus wolverine Afrika. Virus ini masuk ke makanan melalui perkumuhan tikus (najis atau air kencing) dan dari sana ke dalam tubuh manusia. Di beberapa kawasan, tikus itu sendiri dimakan dan menyebarkan virus secara langsung. Tikus itu sendiri tidak menunjukkan gejala penyakit. Melalui jangkitan titisan, penularan demam Lassa juga mungkin berlaku dari orang ke orang. Hubungi dengan darah, air liur, air mani, muntah, air kencing atau tinja orang yang dijangkiti juga merupakan penyebab jangkitan. Demam Lassa berlaku di mana keadaan kebersihan yang buruk memudahkan tempat pembiakan yang sempurna untuk pencemaran makanan atau penularan vitus dari orang ke orang.

Gejala, keluhan, dan tanda

Demam Lassa sering menghasilkan tanda-tanda penyakit yang tidak dapat dilihat atau tidak dapat dilihat. Dalam dua daripada sepuluh kes, penyakit ini dikaitkan dengan selesema gejala, seperti demam, otot, kepala, dan sakit sendi, dan pengsan. Selepas lima hingga tujuh hari, gejala pernafasan muncul. Ini termasuk batuk, teruk sakit tekak dan bengkak di sekitar laring, Serta keradangan dari faring mukosa dan amandel. Lapisan putih atau kekuningan kemudian terbentuk di amandel, mengeluarkan bau yang tidak menyenangkan. Gejala demam Lassa yang disertakan adalah sakit dada dan tikaman sakit kepala. Selain itu, demam hemoragik boleh menyebabkan turun naik darah tekanan dan sekali-sekala membawa kepada kegagalan peredaran darah. Sekiranya patogen terbawa, ada risiko bahawa organ dalaman akan menjadi radang. Kemudian konjunktivitis dengan pendarahan dalaman atau perikarditis berkembang. Edema boleh berlaku di kawasan kelopak mata dan leher. Pengumpulan ini sebanyak air biasanya dikaitkan dengan lebih jauh kesakitan dan ketidakselesaan yang teruk, dan selalunya terdapat juga sekatan pergerakan. Demam Lassa juga boleh menyebabkan gejala gastrointestinal seperti loya, muntah dan kekejangan perut. Gejala-gejala di atas berlaku secara beransur-ansur dan cepat hilang dengan rawatan pakar. Pada lapan daripada sepuluh pesakit, perjalanan penyakit ini ringan tanpa gejala atau ketidakselesaan yang serius.

Diagnosis dan kursus

Demam Lassa dapat didiagnosis dengan jelas dengan mengesan virus penyebab di darah, air kencing, tekak, atau sampel tisu orang yang sakit. Khusus antibodi virus itu dapat dikesan dalam darah kira-kira seminggu selepas bermulanya demam Lassa. Untuk mencapai prognosis yang baik dan untuk mengecualikan gejala terlambat sejauh mungkin, a ujian darah harus diatur secepat mungkin jika ada kecurigaan. Kerana simptomnya, penyakit lain sering disyaki, terutama pada peringkat awal. Demam Lassa pada mulanya menunjukkan selesemaseperti gejala, sehingga jangkitan selesema yang teruk dapat diasumsikan. Kekeliruan dengan malaria atau demam buasir lain juga mungkin. Gejala khas demam Lassa termasuk edema wajah, konjunktivitis, perkumuhan protein dalam air kencing, faringitis, dan kesakitan di belakang tulang dada. Sekiranya penyakit ini teruk, pendarahan organ dalaman, membran mukus dan kulit akhirnya akan berlaku, akibatnya mungkin kegagalan sistem kardiovaskular.

Komplikasi

Kerana demam Lassa, mereka yang terkena menderita biasa gejala influenza. Terdapat demam yang kuat dan tinggi dan juga sakit anggota badan. Juga daya tahan pesakit berkurang kerana penyakitnya jelas, sehingga datang ke a keletihan dan keletihan. Begitu juga, penyakit ini membawa kepada sakit tekak dan sakit kepala. Tidak jarang pesakit menderita sakit di bahagian perut or muntah kerana demam Lassa. Begitu juga, dalam banyak kes, penyakit ini boleh disalah anggap malaria, mengakibatkan kelewatan rawatan terhadap keadaan ini. Sekiranya demam Lassa tidak dirawat, pesakit mungkin mati jantung penyakit. Rawatan itu sendiri dilakukan dengan bantuan ubat-ubatan dan biasanya membawa kepada kejayaan yang cepat. Komplikasi khas tidak berlaku, sehingga perjalanan positif penyakit dapat dicatat. Jangka hayat pesakit tidak berkurang jika rawatan dimulakan lebih awal. Tambahan pula, tidak ada komplikasi atau aduan yang berlaku. Namun, mereka yang terjejas tidak boleh menjalin hubungan dengan orang lain, kerana demam Lassa mempunyai risiko jangkitan yang tinggi.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Orang yang turun bersama mempengaruhi setelah tinggal di negara dengan keadaan kebersihan yang buruk harus berjumpa doktor keluarga mereka. Sekiranya batuk, sakit tekak dan tanda-tanda demam Lassa lain ditambahkan, nasihat perubatan harus segera dicari. Gejala menunjukkan penyakit serius, yang mesti dijelaskan oleh doktor dalam apa jua keadaan. Sekiranya menikam dada sakit atau sakit kepala berkembang, orang yang terjejas mesti dibawa ke hospital. Sekiranya kegagalan peredaran darah, teruk tekanan darah turun naik dan komplikasi khas yang lain, doktor kecemasan harus dimaklumkan. Orang yang terjejas harus mengambil mudah; sekiranya ada keraguan, pertolongan cemas langkah-langkah mesti diambil. Rawatan demam Lassa dilakukan oleh doktor keluarga atau pakar internis. Bergantung pada simptom, pakar kardiologi, pakar oftalmologi atau gastroenterologi mesti berunding. Individu yang mempunyai penyakit kronik atau alahan adalah yang terbaik untuk berunding dengan profesional perubatan yang sesuai. Sekiranya kanak-kanak menunjukkan gejala demam Lassa, ibu bapa harus menghubungi perkhidmatan perubatan kecemasan. Wanita hamil dan orang yang sakit parah juga perlu segera menjelaskan gejala yang tidak biasa.

Rawatan dan terapi

Demam Lassa dirawat dengan menghalang pembiakan virus sebanyak mungkin dan melegakan gejala pesakit. Di samping itu, orang yang terjejas mesti diberi cecair yang mencukupi. Kerana kemungkinan tiba-tiba hipotensi (rendah tekanan darah, rawatan perubatan intensif sering dipesan. Pesakit diberi ubat ribavirin untuk membendung virus. Dalam demam Lassa, diagnosis cepat dan memulakan rawatan dalam enam hari pertama selepas permulaan gejala adalah faktor penting dalam prognosis. Di samping itu, cara pemberian ubat memainkan peranan penting. Kadar kematian menurun dengan faktor tiga ketika rawatan dimulakan lebih awal dan ribavirin diberikan secara lisan (oleh mulut), dan dengan faktor 10 apabila diberikan secara intravena.

Prospek dan prognosis

Pada kebanyakan pesakit, demam Lassa ringan. Mereka pulih sepenuhnya. Sebanyak 20 peratus tidak mengalami gejala sama sekali. Pada semua yang lain, gejala khas muncul dengan intensiti yang berbeza-beza. Dari minggu kedua penyakit dan seterusnya, terdapat peningkatan yang ketara. Angka kematian kira-kira satu hingga dua peratus berkaitan dengan semua jangkitan. Amat mengejutkan bahawa kebanyakan mereka yang terkena dampak meninggal dunia pada hari kedua belas penyakit. Buah pinggang dan kegagalan peredaran darah menempati ruang yang ketara. Pendarahan juga boleh berlaku. Demam Lassa berasal dari benua Afrika. Di sana ia dikesan di Nigeria, Guinea, Liberia dan Sierra Leone. Penyakit di negara perindustrian seperti Jerman hampir tidak wujud. Virus ini telah diimport tanpa disedari dalam setiap kes. Oleh kerana risiko jangkitan, pesakit mesti berjaga-jaga langkah-langkah terhadap orang lain. Walaupun fasa penyakit berlangsung maksimum empat minggu, virus dengan potensi berjangkit kadang-kadang masih dapat dikesan dalam perkumuhan selama sepuluh minggu. Penyebaran juga boleh dilakukan melalui darah dan air liur. Sekiranya demam Lassa berkembang dengan tidak baik, tempoh pemulihan akan berlanjutan. Pesakit kemudian mengalami kebas dan gangguan muskuloskeletal. Permulaan awal terapi dianggap sebagai ubat yang paling berkesan untuk demam Lassa.

pencegahan

Jangkitan dengan demam Lassa dapat dicegah dengan menghindari kontak dengan tikus serta orang yang sudah sakit, jika mungkin, dan dengan memastikan kebersihan yang mencukupi. Lassa virus boleh diekskresikan dalam air kencing hingga sembilan minggu dan dalam cairan mani hingga tiga bulan setelah bermulanya penyakit dan boleh membawa kepada jangkitan. Antibodi terbentuk melawan demam Lassa, yang menghalangi kambuhnya penyakit ini.

Susulan

Selalunya, selepas penjagaan langkah-langkah untuk demam Lassa sangat terhad. Di sini, mereka yang terjejas terutama bergantung pada rawatan simptom yang cepat dan, terutama sekali, agar tidak timbul komplikasi lebih lanjut. Penyembuhan diri dari penyakit ini biasanya tidak mungkin dilakukan, sehingga orang yang terjejas harus berjumpa doktor pada tanda dan gejala pertama demam ini. Sebagai aturan, infeksi tersebut diatasi dengan mengambil berbagai jenis obat. Penting untuk mengambil dos ubat yang betul secara berkala untuk mengurangkan dan membatasi gejala secara kekal. Sekiranya terdapat pertanyaan atau ketidakpastian, doktor harus selalu berjumpa terlebih dahulu. Seorang doktor juga harus berunding terlebih dahulu sekiranya kesan sampingan ubat berlaku. Sebilangan besar pesakit bergantung pada pertolongan dan perawatan orang lain semasa rawatan demam Lassa, di mana rawatan oleh keluarga sendiri secara khusus boleh memberi kesan positif kepada perjalanan penyakit ini. Ini juga dapat mengelakkan kemurungan atau gangguan psikologi yang lain. Kemungkinan demam Lassa mengurangkan jangka hayat orang yang terkena, walaupun penyakit selanjutnya bergantung pada masa diagnosis.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Demam Lassa adalah penyakit yang sangat menular dan oleh itu dapat diketahui. Selain itu, gangguan ini sangat berbahaya dan boleh membawa maut. Risiko sangat tinggi bagi wanita hamil, dengan kadar morbiditi dalam kumpulan ini setinggi 50 peratus jika penyakit ini tidak segera dirawat secara profesional. Oleh itu, langkah-langkah pertolongan diri yang terbaik yang dapat diambil pesakit adalah pencegahan dan berunding dengan doktor dengan segera sekiranya disyaki jangkitan. Demam Lassa berlaku hampir secara eksklusif di Afrika Barat. Virus yang menyebabkan penyakit ini ditularkan oleh tikus. Oleh itu, daging tikus tidak boleh dimakan dalam keadaan apa pun. Oleh kerana haiwan juga menyebarkan virus dengan cara lain, misalnya melalui kotorannya, makanan mentah juga tidak boleh dimakan. Sekiranya buah, buah kupas lebih disukai. Penghantaran juga boleh berlaku dari orang ke orang secara jangkitan titisan. Berhubung dengan air liur atau air mani orang yang dijangkiti sangat berbahaya. Tempoh inkubasi berkisar antara beberapa hari hingga tiga minggu. Sesiapa yang menunjukkan gejala influenza semasa menginap atau tidak lama setelah pulang dari kawasan berisiko pasti berjumpa doktor dengan segera dan secara terang-terangan menunjukkan kemungkinan jangkitan dengan demam Lassa, sehingga kecurigaan dapat segera diklarifikasi dan rawatan yang mencukupi dapat dimulakan dengan segera.