Latihan kekuatan pada masa muda

Pengenalan

Latihan kekuatan pada masa remaja adalah topik yang sering dibincangkan dengan banyak masalah. Kebimbangan yang diketahui adalah latihan kekuatan berbahaya dan merosakkan perkembangan anak. Orang muda belum dapat melakukan banyak latihan, dan banyak kanak-kanak tidak mahu melakukan latihan kekuatan pada semua.

Dari sisi saintifik, terdapat kebimbangan tambahan kerana kajian yang salah. Contohnya, belum ada yang mencukupi testosteron dalam badan remaja untuk membina otot. Di samping itu, latihan kekuatan membahayakan pertumbuhan panjang kanak-kanak di bawah 18 tahun. Di atas segalanya terdapat kebimbangan bahawa latihan kekuatan dapat menghentikan pertumbuhan. Walau bagaimanapun, sekarang diketahui bahawa terdapat salah tafsiran kajian di daerah ini dan beberapa di antaranya tidak dilakukan dengan baik.

Pandangan saintifik

Bagi banyak orang, timbul persoalan mengapa latihan kekuatan harus dilakukan pada masa remaja, kerana latihan ini sebenarnya hanya berkaitan dengan orang dewasa. Oleh kerana kekuatan adalah keupayaan pusat tubuh untuk melaksanakan pergerakan, tidak ada yang dapat dikatakan menentang latihan ini sejak remaja dan meletakkannya secara kuat. Sekiranya anda memulakan latihan kekuatan pada masa remaja, ia boleh memberi kesan positif pada keseluruhan sistem muskuloskeletal dan memberikan asas yang baik untuk dewasa.

Gejala penyesuaian latihan kekuatan berlaku pada otot, tulang, ligamen, tendon dan pusat sistem saraf. Keupayaan untuk menumpukan perhatian juga dilatih oleh latihan kekuatan. Atlet remaja dapat mengetahui pergerakan 3 dimensi dan belajar bagaimana menumpukan perhatian kepada mereka dengan sebaik-baiknya.

Sementara itu, banyak kajian telah dilakukan mengenai topik ini dan penemuan baru telah dibuat. Kebimbangan mengenai kerosakan pertumbuhan dengan cepat dihilangkan. Orang muda biasanya banyak bergerak, melompat, berlari dan mendaki.

Dengan berbuat demikian, beban yang jauh lebih tinggi pada sendi dan tulang dapat diukur daripada yang mungkin dilakukan semasa latihan kekuatan. Kajian telah membuktikan bahawa latihan kekuatan yang disesuaikan dengan usia boleh menyebabkan peningkatan kekuatan yang sangat besar. Di samping itu, latihan kekuatan pada masa remaja, jika digunakan dengan betul, dapat menjadi langkah yang berkesan untuk meningkat ketumpatan tulang dan menyumbang kepada pencegahan kecederaan.

Harus diingat bahawa latihan untuk orang dewasa tidak boleh dipindahkan satu lawan satu kepada remaja. Latihan mesti disesuaikan dengan usia dan perkembangan remaja. Dengan mengambil kira perkara-perkara penting, latihan pada masa remaja dapat meningkatkan kekuatan hingga 30 peratus tanpa merosakkan tubuh.

Di samping itu, penyelarasan antara dan dalam otot bertambah baik. Walau bagaimanapun, latihan kekuatan pada masa remaja hanya masuk akal jika motivasi untuk itu datang dari kehendak bebas seseorang dan remaja itu sepenuhnya terlibat di dalamnya. Tambahan pula, orang dewasa harus selalu hadir di awal untuk mengelakkan kecederaan dan pelaksanaan yang salah.

Secara amnya, tahap kecederaan yang tinggi sering dikaitkan dengan latihan kekuatan. Ini tidak benar menurut kajian semasa. Dengan sukan kekuatan hanya 0.0003 kecederaan berlaku pada 100 jam latihan. Dalam sukan berpasukan seperti bola sepak (6.2 setiap 100 jam) nilai ini jauh lebih tinggi. Oleh itu, latihan kekuatan adalah sukan yang agak selamat jika anda mengikuti beberapa peraturan.