Hidup dengan Asma

Untuk kejayaan terapi dengan asma, bukan hanya ubat yang penting. Penting juga untuk orang yang terlibat melakukan sesuatu asma bronkial dirinya. Perkara yang paling penting: berpegang pada peta jalan terapi bahawa doktor telah berjaya. Orang yang terjejas harus menyelesaikan penyakit mereka. Apa lagi yang perlu dipertimbangkan semasa tinggal bersama asma, anda boleh belajar di sini.

Selaras dengan masalah asma

Bersesuaian dengan asma termasuk menghadiri kelas pendidikan asma. Di sana, sebagai contoh:

  • Pengendalian yang betul dari asma bronkial dan ubat-ubatan yang diajar.
  • Pengukuran diri dengan kaedah meter aliran puncak dijelaskan
  • Teknik pernafasan terbaik dijelaskan (sekolah pernafasan)
  • Perkara-perkara penting mengenai hidup dengan asma secara umum dibincangkan

Khususnya, doktor akan menerangkan mengenai terapi dan apa yang perlu dilakukan dalam keadaan kecemasan semasa serangan asma akut. Orang yang terjejas dapat memudahkan "pemantauan"Daripada terapi jika dia menyimpan buku harian asma, di mana dia juga melakukan pengukuran biasa. Sebaiknya bertukar maklumat dengan penderita lain dalam kumpulan sokongan asma.

Mencegah asma

Untuk mengelakkan serangan asma, sangat penting untuk mengelakkan pencetus. Sekiranya faktor pemicu dan perengsa diketahui, mereka harus dihapuskan sedapat mungkin - sama ada asap rokok, haiwan rambut, atau berkabut, sejuk, cuaca lembap. Bagi ibu bapa kanak-kanak dengan asma, sangat mustahak untuk dielakkan rokok dalam persekitaran kanak-kanak - merokok adalah salah satu yang paling penting faktor-faktor risiko untuk asma bronkial. Ia juga penting dalam asma untuk mengelakkan jangkitan pada saluran pernafasan dan gigi. Minum secukupnya adalah penting untuk memastikan lendir di saluran udara setipis mungkin. Relaksasi kaedah membantu banyak penghidap mengatasi asma bronkial dengan lebih baik.

Asma dan sukan

Selalunya, yang langkah-langkah dijelaskan juga dapat mengurangkan dan mengurangkan serangan. Asma bukanlah alasan atau alasan untuk tidak berpakaian sukan. Sebaliknya, sukan dan aktiviti fizikal biasa seperti berenang atau berbasikal melakukan latihan tiub bronkus. Sekiranya aktiviti seperti bersukan menyebabkan tanda-tanda asma, ubat asma yang meregangkan otot boleh diambil sebagai langkah pencegahan - setelah berunding dengan doktor - sejurus sebelum sukan. Pesakit asma sering disyorkan untuk diberi vaksin terhadap penyakit saluran udara tertentu (pneumokokus, mempengaruhi). Sekali lagi, pendapat doktor yang hadir harus dicari.

Meter aliran puncak dan buku harian asma.

Untuk menjalani sepanjang hari sebagai pengurus asma sendiri, pesakit perlu memeriksanya paru-paru berfungsi beberapa kali sehari, lebih baik pada waktu yang ditetapkan, menggunakan meter aliran puncak. Meter ini langkah-langkah aliran pernafasan puncak, yang merupakan aliran udara terkuat yang dikeluarkan dari paru-paru pada awal pernafasan yang kuat. Nilai yang diukur didokumentasikan dalam buku harian asma bersama dengan ubatnya. Dengan cara ini, orang yang terjejas dapat mengembangkan rasa lebih baik sama ada dan sejauh mana mereka sendiri keadaan sedang berubah. Buku harian itu menyokong rawatan oleh doktor dan harus diambil bersama dengan setiap lawatan ke doktor. Istilah "skema lampu isyarat" digunakan untuk mengklasifikasikan bacaan dengan lebih baik.

  • Green bermaksud mencapai 80 - 100 peratus daripada nilai terbaik peribadi, yang sebelumnya ditentukan dalam beberapa ukuran. Oleh itu, pesakit disesuaikan dengan baik.
  • Kuning sepadan dengan 60 - 80 peratus daripada nilai terbaik peribadi. Di sini, doktor harus menyesuaikan ubat kekal dan membincangkan prosedur selanjutnya dengan pesakit.
  • Merah bermaksud bahawa tanda 60 peratus nilai terbaik peribadi telah jatuh di bawah dan pesakit harus segera berjumpa doktor atau klinik. Ubat kecemasan yang sesuai mesti ada. Panik tidak sesuai, tetapi dekongestive bernafas teknik harus dipraktikkan.

Bagaimana pengukuran aliran puncak berfungsi.

Agar pengukuran berjaya, prosedur berikut harus diikuti:

  1. Pindahkan tanda paparan skala ke sifar.
  2. Tarik nafas sedalam mungkin dan tahan nafas.
  3. Masukkan paip mulut ke dalam mulut. Tutup rapat dengan bibir! Tiub mesti dipegang tegak dalam keadaan apa pun dan sisik di sisi tidak boleh ditutup dengan jari anda.
  4. Hembuskan nafas secepat dan sekuat mungkin. Nilai boleh dibaca pada paparan gelangsar.
  5. Sebagai persediaan untuk pengukuran seterusnya, penanda paparan dipindahkan kembali ke sifar.
  6. Pembersihan seterusnya adalah penting. Bahagian mulut boleh dikeluarkan dan dibilas dengan suam air. Ia mesti dikeringkan dengan baik.

Asma dan kegemukan

Secara keseluruhan, peraturan berikut terbukti dapat membantu dalam pengurusan asma sehari-hari:

  • Ambil ubat secara berkala dan seperti yang ditetapkan oleh doktor.
  • Rutin harian yang tersusun dan seimbang tanpa tergesa-gesa dan stres
  • Penghindaran alahan misalnya dengan prognosis debunga semasa
  • Lawatan segera ke doktor sekiranya terdapat jangkitan
  • Larangan merokok yang ketat
  • Lakukan senaman pernafasan
  • Berlatih sukan ketahanan
  • Simpan buku harian asma

Dan akhirnya, perkara yang sama berlaku untuk pesakit asma seperti kebanyakan orang lain di Jerman: lebih sedikit lebih banyak. Kerana saintis Finland telah menunjukkan dalam sebuah kajian bahawa berat badan berlebihan pesakit asma lebih teruk dapat mengatasi penyakit mereka daripada berat badan normal. Di bawah ketat diet bukan sahaja perasaan dan kesejahteraan diri bertambah baik, tetapi yang terpenting paru-paru fungsi diperkukuhkan seperti yang dapat dibuktikan. Pesakit asma dapat menyedut dan menghembus udara dengan lebih kuat. Asma yang lebih langsing juga berprestasi lebih baik dari segi penyedutan dan menghembus nafas jumlah. Pesakit yang telah kehilangan berat badan juga kemudian mengalami serangan asma akut yang lebih sedikit, dan mereka memerlukan lebih sedikit ubat.