Menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme

Pengenalan

Jika kelenjar tiroid adalah hipotiroid, kelenjar tiroid menghasilkan tiroid terlalu sedikit atau tidak ada hormon. Yang kelenjar tiroid adalah kelenjar penghasil hormon di bahagian depan leher di bawah laring. Yang hormon tiroksin (T4) dan triiodothyronine (T3), yang dihasilkan oleh kelenjar tiroid, mempengaruhi semua proses metabolik pada manusia dan keparahan gejala boleh berbeza-beza bergantung pada sejauh mana hipotiroidisme. Selalunya, kelenjar tiroid yang tidak aktif menyebabkan kenaikan berat badan selain banyak gejala lain.

Mengapa sukar untuk menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme?

Walaupun tiroid hormon T3 dan T4 berasal dari kelenjar yang sangat kecil di leher di kawasan ini, mereka mempunyai pengaruh besar terhadap metabolisme, peredaran darah, pertumbuhan dan jiwa. Hormon perangsang tiroid (TSH) daripada otak mengatur pengeluaran hormon tiroid T3 dan T4. Sekiranya hormon mengimbangi tidak seimbang, seperti halnya kelenjar tiroid yang terlalu banyak atau kurang berfungsi, ini memberi kesan pada hampir semua proses metabolik dalam tubuh.

Sekiranya kelenjar tiroid tidak berfungsi, proses metabolik menjadi perlahan dan keperluan tenaga harian menurun dengan ketara. Akibatnya ialah mereka yang terkena merasa lembik dan bertambah berat badan, walaupun mereka tidak semestinya makan lebih banyak. Pengekalan cecair juga sering berlaku.

Kadar metabolisme basal badan menurun dan lebih mudah untuk menambah berat badan, walaupun anda tidak lagi makan. Dengan kelenjar tiroid yang tidak aktif, seseorang itu akan menambah berat badan, kerana badan memerlukan lebih sedikit kalori dan metabolisme secara amnya lebih perlahan. Ini bermaksud bahawa lebih sukar untuk menurunkan berat badan, tetapi tidak mustahil. Terdapat petua bagaimana menurunkan berat badan dalam jangka masa panjang walaupun tiroid kurang aktif.

Petua terpenting

Pertama sekali, seseorang harus mencari punca hipotiroidisme bersama dengan doktor dan, jika perlu, minum ubat yang sesuai untuk mengimbangi kekurangan hormon tiroid. Tahap hormon di darah penting untuk ini. Petua penting untuk kehilangan berat badan walaupun hipotiroidisme betul diet.

Ini bermaksud sedikit lemak, banyak buah, sayur, produk gandum dan a diet kaya dengan ikan sangat masuk akal. The diet mesti rendah kalori dan bervariasi untuk meningkatkan metabolisme. Selain perubahan diet, sukan harus diamalkan untuk merangsang metabolisme dan membakar lemak.

Secara amnya, bersabarlah. Sekiranya kelenjar hipotiroid belum lama diketahui atau ubatnya tidak diselaraskan dengan baik, boleh memakan masa beberapa bulan sehingga metabolisme berubah. Ini bermaksud bahawa penurunan berat badan dapat dicapai dengan perlahan tetapi pasti.

Untuk menurunkan berat badan secara khusus dalam kes kelenjar tiroid yang tidak aktif, penting untuk mengikuti diet yang sesuai. Secara umum, diet harus dikurangkan kalori, kerana tubuh mempunyai kadar metabolisme basal yang lebih rendah pada hipotiroidisme. Makanan harus terdiri dari diet campuran yang bervariasi, kebanyakannya buah, sayur-sayuran dan produk gandum yang berharga, daging hanya boleh dimakan sekali-sekala dan jika demikian, daging rendah lemak.

Adalah sangat masuk akal untuk makan ikan secara berkala, kerana mengandungi banyak yodium. Unsur surih yodium sangat mustahak untuk dihasilkan oleh badan hormon tiroid. Selain itu, ikan mengandungi banyak protein dan oleh itu menjadikan anda kenyang dalam jangka masa yang lama.

Diet kaya protein umumnya sangat sesuai untuk menurunkan berat badan dengan hipotiroidisme, untuk menggunakannya sebagai sumber tenaga untuk tubuh. Ini dapat membantu membuat rancangan diet dengan protokol berat badan untuk mengawal diri anda. Anda boleh mendapatkan bantuan daripada pakar diet, yang disubsidi oleh beberapa orang kesihatan syarikat insurans.

dan nasihat pemakanan. Senaman adalah cara yang baik untuk menurunkan berat badan secara kekal dan ini juga berlaku sekiranya terdapat hipotiroidisme. Sukan mana dan berapa kerap dan intensif berbeza secara individu.

Keadaan semasa kecergasan, penyakit bersamaan yang ada, berat badan berlebihan dan kemungkinan masalah sendi yang disebabkan oleh berat badan berlebihan mesti dimasukkan dalam program latihan. Adalah berguna untuk berunding dengan doktor atau ahli terapi sukan yang berpengalaman. Untuk menurunkan berat badan walaupun ada hipotiroidisme, senaman secara teratur dan konsisten adalah disyorkan.

Endurance sukan seperti berenang, Berjalan kaki atau berbasikal Nordik sangat sesuai. Menari juga membakar banyak lemak dan menyeronokkan. Sekiranya anda menikmati sukan ini, lebih mudah untuk mematuhinya. Sukan dalam kumpulan atau pasukan juga dapat meningkatkan motivasi.