Profesion Perubatan: Profesion Kesihatan

Ini juga dipanggil profesion perubatan dan merangkumi pelbagai profesion yang lebih kurang terkenal, agak berbeza. Penamaan lain seperti bukan perubatan kesihatan profesi, profesion kesihatan tambahan, profesi kesihatan tambahan atau profesion pembantu perubatan sering dianggap sebagai diskriminasi oleh pelbagai kumpulan pekerjaan, kerana mereka tidak mencerminkan dengan tepat pelbagai aktiviti dan tanggungjawab, atau peraturan perundangan.

Pengawalan

Latihan dan latihan kesihatan profesion diatur dengan kaedah perundangan - akses ke profesi di peringkat persekutuan dengan memberi kebenaran untuk menggunakan gelaran profesional. Oleh kerana negara-negara memiliki kelonggaran dalam menerapkan undang-undang, kandungan latihan dan standard kelayakan mungkin berbeda. Kira-kira 50 jawatan profesional dikumpulkan bersama:

  • Obstetrik (contohnya, bidan).
  • Warga emas dan jururawat (contohnya, jururawat pediatrik).
  • Pembantu profesion dalam amalan perubatan dan farmasi (contohnya pembantu teknikal farmasi).
  • Bidang perubatan-teknikal (contohnya perubatan-teknikal radiologi pembantu).
  • Pemulihan (contohnya ahli fisioterapi, pakar diet).
  • Dalam erti kata yang lebih luas juga kesihatan kerajinan (contohnya pakar akustik alat dengar)
  • Lain-lain seperti profesi kebersihan (contohnya disinfector) dan profesion dengan watak sosial (contohnya pendidik kuratif).

Naturopath

Heilpraktiker menempati kedudukan istimewa: mereka tidak menjalani latihan akademik atau sebaliknya yang diatur secara sah dan tidak seperti semua profesion penyembuhan lain yang tidak memerlukan ujian negeri untuk berlatih. Satu-satunya syarat undang-undang adalah pendidikan sekolah menengah yang lengkap, tamatnya usia 25 tahun dan pemeriksaan - tidak terkawal - pengetahuan dan kemahiran pemohon oleh pihak berkuasa kesihatan. Sekiranya ini positif, dia mendapat lesen negeri untuk amalan perubatan profesional, didaftarkan di pejabat kesihatan yang kompeten dan - seperti profesion penyembuhan akademik - bekerja sendiri.

Pengawalan

Profesi Heilpraktiker diatur di Jerman oleh Heilpraktikergesetz dan Ordinan Pelaksana Pertama di dalamnya. Namun, tidak ditentukan secara eksplisit, tetapi hanya ditentukan oleh pembatasan dari imej profesional doktor ("amalan perubatan tanpa sijil perubatan", iaitu tanpa lesen). Juga, untuk memastikan kualiti dan kesungguhan profesion mereka, banyak pengamal alternatif disusun secara sukarela dalam persatuan profesional. Ini adalah persatuan di bawah undang-undang sivil, di mana enam yang terbesar pada gilirannya bertindak bersama secara luaran sebagai inisiatif bersama "Die Deutschen Heilpraktikerverbände" (DDH). The Heilpraktikerverbände juga telah menerbitkan jadual bayaran, yang mana pengamal alternatif yang terkenal biasanya mengarahkan diri mereka sendiri.

Perkhidmatan Kami

Heilpraktiker diizinkan - seperti doktor dan psikoterapis - untuk "mempraktikkan ubat pada manusia" (didefinisikan dalam Heilpraktikergesetz sebagai "penentu, penyembuhan atau pengurangan penyakit, penderitaan atau bahaya tubuh pada manusia" secara profesional atau komersial)), tetapi dikenakan beberapa batasan: Mereka tidak dibenarkan untuk memperlakukan pemberitahuan penyakit berjangkit dan penyakit kelamin serta penyakit pergigian, mulut dan rahang atas; mereka juga dilarang menolong melahirkan anak, memeriksa dan merawat organ seksual, memberi preskripsi dadah, menggunakan sinar-X, pemindahan tisu dan organ, melakukan darah pemindahan dan melakukan nekropsi dengan pengeluaran sijil kematian.

Jika tidak, pengamal alternatif boleh, misalnya, menyuntik, merawat patah tulang, dan menggunakan pelbagai prosedur diagnostik dan terapi. Mereka dibenarkan menjalankan latihan dan menguruskan klinik. Oleh itu, Heilpraktiker boleh - walaupun tanpa latihan yang diatur secara sah - melakukan lebih banyak daripada, misalnya, seorang perawat kesihatan (bekas perawat)! Namun, hal yang sama berlaku di sini: Seorang Heilpraktiker, seperti anggota profesion penyembuhan yang lain, hanya boleh bertindak sesuai dengan pengetahuan dan kemahirannya dan dapat dipertanggungjawabkan untuk apa yang dia lakukan. Seorang Heilpraktiker dikenakan tugas kerahsiaan seperti seorang doktor, tetapi pada tahap yang lebih rendah.