Melatonin: Definisi, Sintesis, Penyerapan, Pengangkutan, dan Pembahagian

Melatonin (N-acetyl-5-methoxytryptamine) adalah hormon kelenjar pineal, bahagian diencephalon. Ia dihasilkan oleh pinealosit di kelenjar pineal. Melatonin menggalakkan tidur dan mengawal irama siang-malam.

Sintesis

Melatonin dihasilkan dari asid amino penting tryptophan melalui perantaraan serotonin. Sintesis berjalan seperti berikut:

  • L-tryptophan ditukar kepada 5-hydroxytryptophan dan akhirnya menjadi 5-hydroxytryptamine (serotonin) dengan bantuan tryptophan hidroksilase. Kofaktor penting di sini adalah vitamin B6 dan B3 dan magnesium.
  • serotonin adalah N-asetilasi dengan asetil koenzim A dan N-asetilerotonin terbentuk (pemangkin adalah enzim serotonin N-asetiltransferase (AANAT)).
  • N-acetylserotonin dimetilasi dengan S-adenosylmethionine oleh acetylserotonin O-methyltransferase untuk membentuk melatonin.

Melatonin disintesis hanya pada waktu malam dengan bermulanya kegelapan. Maksimum formasi dicapai antara 2:00 dan 4:00, setelah itu jatuh lagi. Siang yang sampai ke mata menghalang rembesan melatonin. Ini terutama berlaku pada cahaya pagi, yang mempunyai kandungan cahaya biru tertinggi. Sepanjang hari, kandungan cahaya biru terus menurun dan tahap melatonin perlahan-lahan meningkat menjelang malam. Melatonin mendorong tidur yang nyenyak dan merupakan rangsangan untuk pembebasan hormon pertumbuhan hormon somatotropik (STH). Pengeluaran melatonin dikawal oleh jam sirkadian dan terutama oleh cahaya sekitar (cahaya matahari, pencahayaan dalaman) Selanjutnya, terdapat bukti bahawa tahap melatonin dikurangkan sebanyak kafein, alkohol, tembakau penggunaan serta tekanan dan obesiti.Pengeluaran nokturnal berkisar antara 10 µg hingga 80 µg melatonin. The kepekatan melatonin bergantung pada usia. Bayi mempunyai tahap tertinggi kepekatan. Selepas itu, pengeluaran melatonin menurun secara berterusan. Oleh itu, tempoh tidur rata-rata berkurang dengan usia dan masalah tidur berlaku lebih kerap. Selain kelenjar pineal, melatonin dihasilkan dalam jumlah kecil di saluran gastrointestinal (saluran gastrointestinal) dan di retina (retina mata).

Penyerapan

Melatonin yang diambil secara oral dapat diserap 100% oleh orang dewasa. Dengan bertambahnya usia, yang penyerapan kadar menurun hingga 50%. Sekiranya melatonin diambil bersama-sama dengan, misalnya, makan malam, penyerapan kadar ditangguhkan. The bioavailabiliti melatonin adalah 15%.

Pengangkutan dan pengedaran

Melatonin yang disintesis dilepaskan dengan segera dan beredar di aliran darah. Tahap melatonin plasma berkorelasi dengan jumlah yang dihasilkan dalam kelenjar pineal. Dalam air liur, 40% daripada melatonin yang ada dapat diukur. Kesan menggalakkan tidur hasil daripada pengikatan melatonin ke reseptor MT1 dan MT2. Melatonin cepat dimetabolisme di hati. Separuh hayat hanya 10 hingga 60 minit. Perkumuhan berlaku melalui air kencing. Metabolit 6-sulphatoxymelatonin (6-SMT) yang diukur di sini sesuai dengan tahap melatonin serum dan digunakan untuk menentukan tahap melatonin.