Penyakit Mental: Punca, Gejala & Rawatan

Semakin biasa membaca di akhbar harian bahawa sakit mental semakin meningkat jumlah penduduk. Pakar alam sekitar mengetahui bahawa statistik mengenai sakit mental tidak bermakna selagi penderita alam sekitar dan orang-orang dengan penyakit multisistem yang sebelumnya tidak dapat dijelaskan dikira sebagai orang yang mengalami masalah mental. Namun, yang benar adalah bahawa kehidupan moden kita semakin membebankan jiwa.

Apakah penyakit mental?

Penyakit mental semakin kerap berlaku akibat kesepian, tekanan kerja yang meningkat, atau kekurangan tekanan pampasan. Mereka dapat dipupuk oleh kecenderungan genetik, faktor persekitaran, penyalahgunaan dadah, keganasan ibu bapa, atau pengalaman negatif lain. Definisi penyakit mental adalah sukar, kerana penyakit mental mempunyai gambaran klinikal yang berbeza. Walau bagaimanapun, penyakit mental disatukan oleh lokasi penyakit: jiwa. Titik di mana penyakit mental mesti dirawat dinilai secara berbeza. Sekiranya terdapat "penyimpangan yang ketara" dalam bidang perasaan, pemikiran, bertindak dan mengalami, penyakit mental dianggap sebagai penyebabnya. Gejala fizikal dapat menyembunyikan fakta bahawa penyakit itu disebabkan oleh faktor mental. Ini dipanggil somatization. Konsep penyakit bermasalah kerana setiap orang mengalami dan merasa berbeza. Gejala fizikal sering dikaitkan dengan jiwa. Dalam kes ini, masa terbuang dengan sia-sia terapi sesi.

Punca

Ketakutan, pengalaman atau konflik yang tertekan atau tidak disedari, yang mungkin telah terjadi pada awal zaman kanak-kanak, dianggap sebagai penyebab sakit mental. Selalunya, ia hanya dapat dilihat beberapa tahun kemudian melalui penyakit mental seperti kemurungan or gangguan kecemasan. Dalam banyak kes, penyebab penyakit mental adalah pelbagai sebab, tetapi yang lain dapat dikesan kembali ke pengalaman drastik seperti awal zaman kanak-kanak trauma. Orang memproses pengalaman hidup yang tertekan secara berbeza. Penyakit mental timbul apabila prosesnya tidak mencukupi dan pampasan untuk trauma gagal. Genetik, pemakanan, berkaitan penyalahgunaan atau faktor seperti rendah tekanan daya tahan, tuntutan yang berlebihan atau ketidakupayaan untuk menangani konflik juga boleh mencetuskan penyakit mental. Sebilangan besar penyakit mental mempunyai profil penyebabnya sendiri. Sebilangan orang lebih mudah diserang penyakit jiwa daripada yang lain.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala penyakit mental boleh berbeza-beza. Ia selalu bergantung pada penyakit mental apa itu. Oleh itu, semasa a psikosis, simptomologi yang sama sekali berlaku daripada, misalnya, semasa gangguan makan. Walau bagaimanapun, terdapat pertindihan, seperti episod kemurungan. Namun, terdapat ciri-ciri yang mencolok yang secara umum menunjukkan penyakit mental, seperti ketakutan yang tidak dapat ditentukan atau tidak berasas, keasyikan berterusan terhadap penyakit dan tubuh seseorang. Juga, lawatan ke doktor atau bilik kecemasan biasa yang tidak menunjukkan apa-apa dapat menunjukkan bahawa seseorang itu mental kesihatan sudah habis mengimbangi. Di samping itu, fasa kemurungan yang berpanjangan dan suasana hati yang buruk dapat menjadi petunjuk, seperti juga tingkah laku makan yang tidak teratur atau patologi. Ini juga merangkumi kelaparan yang lama atau biasa muntah selepas makan. Kes ini sangat akut apabila penghidapnya berkembang halusinasi atau memberi perasaan bahawa seseorang berada di dalam bilik, walaupun tidak ada orang di sana. Kadang-kadang tingkah laku mencederakan diri mungkin berlaku, disertai dengan penarikan diri secara tiba-tiba dari kehidupan seharian yang normal. Perubahan pasangan yang berterusan dan hubungan seksual yang sering berubah semakin dicari sebagai pengesahan diri. Dalam beberapa kes, ini disertai dengan penggunaan dadah atau biasa dan besar-besaran alkohol penggunaan. Orang yang terlibat kebanyakannya menunjukkan memori jurang dalam jangka masa yang panjang, tanpa orang yang mengambil fikiran dadah. Jika hal ini ditujukan kepada perubahan, mungkin mereka bertindak balas dengan pencerobohan, dalam kes ekstrim menunjukkan kecenderungan untuk melakukan kekerasan atau bahkan kejahatan.

Diagnosis dan kursus

Diagnosis dan prognosis kursus berbeza untuk semua penyakit mental. Pelbagai penyakit mental sukar dikenali kerana menampakkan diri melalui gejala fizikal. Diagnosis mesti mengecualikan penyakit lain jika diagnosis yang tidak dapat dipastikan adalah mungkin kerana keadaan gejala. Pendedahan kepada toksin persekitaran, penyalahgunaan dadah, kesan sampingan ubat-ubatan, dan gangguan tiroid mungkin bertindak sebagai penyakit jiwa. The sejarah perubatan mesti juga merangkumi sejarah keluarga atau pengalaman. Penyakit mental tertentu dapat disahkan dengan ujian. Bagaimana penyakit mental akan berubah berbeza. Bergantung pada klasifikasi dalam "Klasifikasi Penyakit Antarabangsa" (ICD-10), pilihan kursus dan rawatan untuk penyakit mental boleh sangat berbeza. Dementia menjalankan kursus yang berbeza daripada gangguan narsisis, psikosis, gangguan sempadan atau klinikal kemurungan.

Komplikasi

Penyakit mental sering berlaku bersama dengan penyakit mental yang lain dan mendorong perkembangan penyakit fizikal. Tanpa rawatan yang sewajarnya, kemungkinan timbulnya gejala selanjutnya adalah sangat tinggi. Lebih-lebih lagi, tanpa tepat pada masanya terapi, terdapat risiko kronik. Dalam kes ini, gejala penyakit mental menjadi kuat sehingga berterusan atau hilang selepas hanya bertahun-tahun menjalani rawatan. Walau bagaimanapun, kursus ini tidak dapat diramalkan dengan pasti dalam setiap kes. Walaupun setelah beberapa dekad, kejayaan rawatan masih dapat dicapai. Semasa rawatan dengan ubat psikotropik, komplikasi boleh timbul akibat ubat yang diambil. Bergantung pada sejauh mana kesan sampingannya, doktor yang merawat mesti memutuskan bersama dengan pesakit sama ada kelebihan atau kekurangan ubat tertentu melebihi kekurangannya. Kesan sampingan boleh berlaku bukan hanya semasa rawatan dengan ubat psikotropik. Psikoterapi juga boleh memberi kesan yang tidak diingini. Ini termasuk kegagalan mencapai kejayaan terapeutik, memburuknya gejala, dan perkembangan gejala baru. Kesan sampingan ini mungkin berlaku sekiranya betul terapi kaedah belum dijumpai untuk pesakit yang dimaksudkan. Banyak penyakit mental disertai oleh komplikasi sosial. Persekitaran peribadi sering dibebani kerana penyakit, dan prestasi profesional atau akademik juga dapat menderita. Penyakit mental yang teruk boleh mewakili kecacatan yang dapat ditentukan secara rasmi.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Sekiranya orang sakit menyedari bahawa kehidupan seharian dengan keluarga, pekerjaan dan masa lapang menjadi semakin sukar untuk diuruskan, dia akan dapat menerima bantuan seorang profesional dengan lebih baik. Sekiranya tanda-tanda berikut berterusan selama lebih dari empat minggu, pertolongan profesional mesti dicari:

  • Bangun pagi sukar kerana keletihan fizikal dan mental.
  • Kegelisahan yang tidak dapat dijelaskan menjadikannya hampir mustahil untuk melakukan tugas-tugas yang diperlukan seperti tugas atau tugas rumah tangga.
  • Kenalan sosial dikurangkan atau terputus.
  • Nampaknya masalah yang tidak dapat diselesaikan, pemikiran negatif dan melampau perubahan emosi menguasai kehidupan seharian.
  • Orang yang terkena kemurungan, mudah marah atau agresif.
  • Insomia serta kegelisahan dalaman yang kuat berlaku.
  • Fizikal am keadaan adalah miskin. Dengan ubat atau alkohol, orang yang terkena cuba menenangkan.

Perbincangan pertama dengan doktor keyakinan atau doktor keluarga berguna. Ini biasanya mengetahui orang yang terjejas serta persekitaran mereka dan boleh merujuknya kepada pakar yang sesuai jika perlu.

Rawatan dan terapi

Penyakit mental boleh dirawat secara pencegahan pada masa kini jika terdapat kecenderungan keluarga untuk gangguan ketagihan atau psikosis. Pengesanan awal adalah penting jika terdapat risiko genetik untuk penyakit ini. Rawatan akan berbeza bergantung pada gambaran klinikal. Banyak penyakit mental dapat dirawat dengan ubat-ubatan, yang lain lebih baik dirawat psikoterapi. Ubat psikotropik atau penenang boleh digunakan untuk mempengaruhi otak metabolisme sekiranya berlaku kekurangan atau kelebihan neurotransmitter tertentu. Bermasalah, terapi untuk penyakit mental seperti kemurungan boleh mengambil masa yang lama untuk berlaku. Untuk beberapa terapi, seperti gangguan kecemasan, seseorang mesti menunggu beberapa tahun sebelum diterima masuk dalam program klinikal. Sebelum seseorang pesakit mencapai tahap ini, dia sering kali mengalami penderitaan selama bertahun-tahun, yang seharusnya dapat diatasi dengan lebih cepat. Dalam kes yang disebabkan secara psikologi gangguan tidurjuga, kelewatan terapi boleh membawa akibat yang membawa maut. The kesan sampingan antidepresan atau potensi ketagihan tertentu dadah juga bermasalah. Dalam setiap kes, seseorang mesti mempertimbangkan dengan teliti pendekatan terapi mana yang masuk akal untuk penyakit mental tertentu agar tidak menyebabkan bahaya yang lebih besar.

pencegahan

Sekiranya gambar klinikal psikosomatik, pertimbangan yang berbeza sekali lagi masuk akal. Di sini, gejala mental dan fizikal mesti diatasi bersama. Gejala fizikal sama sekali tidak khayalan, tetapi penyakit tertentu sebenarnya boleh berkembang kerana psikologi jangka panjang tekanan, ketagihan tertentu atau corak tingkah laku yang salah.

Penjagaan selepas itu

Mereka yang terkena penyakit jiwa sering disertai penyakit mereka sepanjang hayat mereka. Walaupun terapi telah selesai atau setelah pesakit dalam tinggal di wad psikiatri, dalam banyak kes penyakit mental belum dapat dihilangkan sepenuhnya, tetapi pesakit telah menemui cara untuk mengatasi kemurungannya dengan lebih baik atau gangguan kebimbangan dalam kehidupan seharian. Sekiranya terdapat penyakit mental, rawatan susulan yang konsisten bukan sahaja disarankan, malah menjadi keperluan. Gangguan afektif seperti kemurungan sering dikaitkan dengan peningkatan risiko bunuh diri, terutama jika orang yang terkena masih tidak stabil walaupun selepas terapi. Dalam kes seperti itu, kegagalan memberi rawatan selepas waktu kadang-kadang boleh mengancam nyawa. Dalam konteks rawatan selepas jagaan, seorang psikologi atau a pakar psikiatri menemani pesakit semasa dia kembali ke kehidupan seharian (setelah tinggal di hospital). Sekiranya pesakit mengalami stigmatisasi oleh orang yang tidak terjejas, pengalaman ini dapat dikemukakan semasa rawatan selepas bersalin. Untuk campur tangan krisis, rawatan susulan juga diperlukan untuk mencegah kambuh atau kemerosotan yang ketara keadaan. Dalam jangka masa panjang, penjagaan selepas rutin bertujuan untuk menstabilkan penderita di satu pihak dan meningkatkan kualiti hidupnya di pihak lain. Ini akan membolehkannya menghadapi kehidupan seharian dengan lebih mudah.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Seorang doktor harus berkonsultasi dengan sedikit pun kecurigaan untuk menderita penyakit jiwa: Semakin cepat terapi dimulakan, semakin baik peluang untuk berjaya. Dalam fasa tekanan psikologi yang hebat, rawatan perubatan disyorkan jika gejala seperti kegelisahan, kesukaran tidur dan tidur, keletihan dan kelalaian tidak bertambah baik atau bertambah buruk, walaupun selepas rehat fizikal dan mental. Dalam krisis kehidupan, penting untuk mengadakan perbincangan dengan rakan, keluarga atau kumpulan pertolongan diri. Sekiranya ini tidak mencukupi untuk memulihkan kestabilan mental, pertolongan perubatan harus dicari. Lawatan ke doktor tidak boleh ditangguhkan sekiranya terdapat risiko bahaya kepada diri sendiri atau orang lain. Perubahan tingkah laku makan yang disertai dengan penurunan berat badan yang besar juga harus diperjelaskan. Tanda-tanda penyakit mental yang memerlukan rawatan lebih lanjut tidak dapat dijelaskan perubahan emosi dalam jangka masa yang lebih lama, kekurangan tumpuan, agresiviti, mudah marah dan kegembiraan. Pelbagai keluhan fizikal, seperti sakit kepala, gangguan gastrousus, belakang kesakitan dan jantung aduan, juga boleh disebabkan oleh sebab psikologi. Sekiranya tidak ada sebab fizikal yang dapat dikesan dalam pemeriksaan klinikal, kaunseling psikologi harus dipertimbangkan. Titik hubungan pertama biasanya adalah doktor keluarga, yang dapat mengatur rujukan ke pakar psikiatri atau psikoterapis, bergantung pada gejalanya.