Metamorphopsia: Punca, Gejala & Rawatan

Pesakit dengan metamorfopsia mengalami gangguan visual yang dirasakan secara subyektif. Penyebab fenomena ini biasanya psikologi atau neurogenik, dan gangguan visual dapat mengambil bentuk yang berbeza dari penyimpangan hingga perubahan dalam perkadaran. Rawatan bergantung kepada penyebabnya.

Apa itu metamorfopsia?

Dari sudut pandangan biologi evolusi, indera penglihatan adalah salah satu sistem deria terpenting pada manusia. Berbanding dengan makhluk hidup yang lain, sistem visual manusia telah memastikan kelebihan hidup. Sejak awal manusia, manusia kadang-kadang bergantung pada persepsi melalui mata untuk menilai bahaya dan peluang di persekitaran mereka. Oleh itu, manusia dianggap sebagai makhluk yang berpandangan mata. Oleh kerana sistem deria, seperti semua sistem deria lain, sesuai dengan sistem yang dikendalikan secara neuron yang sangat kompleks, gangguan pada sistem visual terjadi secara relatif. Satu kumpulan dari gangguan penglihatan adalah metamorfosis. Ini adalah gangguan penglihatan secara subyektif yang tidak semestinya disebabkan oleh sebab fizikal. Metamorphopsia boleh berlaku dalam pelbagai bentuk. Contohnya adalah mikropsia, makropia, dysmorphopsia atau teleopsia dan pelopsia. Bentuk lain terdapat pada fenomena achromatopsia, chromatopsia, akineteopsia, dan corona. Dalam setiap kes, individu yang terlibat melaporkan persepsi yang terdistorsi atau berubah mengenai persekitaran mereka. Sebagai tambahan kepada metamorfopsia sederhana, metamorfosis yang rumit wujud, yang menunjukkan kesan psikologi.

Punca

Fenomena fizikal dan psikologi boleh dianggap sebagai penyebab gangguan visual yang dirasakan secara subyektif. Sekiranya terdapat patogenesis fizikal, individu yang terkena menderita penyakit okular atau penyakit neurogenik. Dengan sebab neurogenik, metamorfosis berlaku terutamanya selepas kerosakan pada saraf optik atau jalur visual. Fenomena ini mungkin didahului, misalnya, dengan strok atau pendarahan otak dalam konteks trauma kraniocerebral. Perubahan keradangan di pusat visual neuron juga boleh menjadi faktor neurogenik. Penyebab psikologi mungkin ada, misalnya, dalam konteks penghapusan semula. Derealisasi adalah keadaan di mana pesakit menganggap persekitarannya jauh, buatan, atau tidak autentik. Perkadaran, misalnya, mungkin dianggap tidak betul. Dalam kebanyakan kes, derealisasi disertai dengan depersonalisasi. Keadaan seperti itu dapat terjadi, misalnya, ketika orang mengalami situasi yang mengancam nyawa. Melalui derealisasi dan depersonalisasi, pesakit menarik diri dari dunia atau tidak lagi menganggap dunia ini nyata untuk melindungi dirinya dari kejadian persekitaran yang mengancam nyawa atau trauma.

Gejala, keluhan, dan tanda

Pelbagai gejala mencirikan metamorfosis dalam kes individu. Pesakit keadaan bergantung pada bentuk metamorphopsia. Dalam mikropsia, pesakit melihat persekitarannya atau perincian individu dari mereka, misalnya, dalam ukuran yang lebih kecil. Di makropsia, dia melihat perincian atau persekitaran keseluruhan dalam pembesaran. Sebaliknya, pesakit dengan dysmorphopsia mengalami persekitarannya sebagai cacat dan terdistorsi. Di teleopsia, persekitaran surut ke kejauhan, dan di pelopsia, objek bergerak secara tidak semula jadi dekat. Pesakit dengan achromatopsia tidak merasakan warna. Dalam kromatopsia, persepsi warna objek individu atau, seperti pada sianopsia, persekitaran keseluruhannya berubah. Pesakit dengan acineteopsia sama sekali tidak melihat objek bergerak, dan dalam fenomena korona, terdapat sempadan berwarna di sekitar objek individu di persekitarannya. Terutama dalam kes penyimpangan keseluruhan persepsi visual, keluhan psikologi sering muncul, seperti kegelisahan atau suasana hati yang tertekan. Sekiranya fenomena persepsi didasarkan pada sebab psikologi, gejala yang menyertainya biasanya merangkumi emosi yang tidak normal.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Pencirian sebarang gangguan penglihatan merangkumi penyelesaian masalah diagnostik yang berbeza. Doktor mendapatkan petunjuk pertama untuk metamorfopsia di sejarah perubatan. Dalam proses diagnostik, dia mengecilkan penyebab neurologi, tisu okular atau kawasan psikologi. Dengan tujuan ini, penilaian psikiatri pesakit dilakukan sebagai tambahan kepada penilaian oftalmologi dan neurologi. Dalam oftalmologi, ujian Amsler tersedia untuk tujuan kecacatan penglihatan diagnosis. Prognosis pesakit berbeza bergantung pada penyebabnya. Neurogenik gangguan penglihatan kadang-kadang mempunyai peluang penyembuhan terburuk

Komplikasi

Dalam kebanyakan kes, metamorfosis mengakibatkan batasan psikologi dan fizikal pada pesakit. Mereka yang terjejas terutamanya mengalami gangguan penglihatan dan keluhan penglihatan, walaupun ini berlaku disebabkan oleh sebab psikologi. Gangguan visual boleh memberi kesan yang sangat negatif terhadap kualiti hidup orang yang terkena dan mengurangkannya. Kehidupan seharian juga menjadi lebih sukar oleh gangguan-gangguan ini, yang mengakibatkan gangguan dalam pelbagai aktiviti. Adalah tidak biasa bagi keluhan visual membawa kepada pening, loya dan gangguan dari kepekatan dan penyelarasan. Terutama pada kanak-kanak, metamorfopsia boleh membawa kepada gangguan perkembangan. Kerana penyakit ini, dunia luar kelihatan membesar atau berkurang bagi pesakit. Ini juga boleh membawa kepada situasi berbahaya sekiranya pesakit tidak dapat mengenali atau menilai bahaya tertentu. Selanjutnya, metamorfopsia biasanya berlaku bersamaan dengan kemurungan dan kegelisahan. Penderita juga mungkin mengalami sawan epilepsi. Rawatan langsung metamorfopsia tidak mungkin, rawatan sangat bergantung kepada sebab psikologi. Secara amnya tidak dapat diramalkan sama ada penyakit positif akan berlaku. Namun, sebagai peraturan, jangka hayat pesakit tidak dikurangkan oleh metamorfopsia.

Bilakah seseorang harus berjumpa doktor?

Metamorphopsia menyebabkan gangguan penglihatan. Sebaik sahaja berlaku penyimpangan penglihatan atau objek dalam bidang penglihatan dirasakan berbeza daripada orang lain yang hadir, lawatan ke doktor harus dilakukan. Walaupun metamorfopsia tidak menunjukkan penyimpangan organik atau gangguan penglihatan, gangguan fungsi mata mesti diperiksa dan dikesampingkan oleh ujian perubatan. Sekiranya aduan yang ada meningkat dalam tahap dan intensiti, doktor diperlukan. Gangguan berterusan juga menjadi perhatian dan harus diperjelaskan. Sekiranya orang yang terjejas menyedari peningkatan risiko kemalangan dalam kehidupan seharian akibat gangguan penglihatan, berhati-hati dinasihatkan. Tugas harian harus disusun semula dan dioptimumkan untuk mengelakkan masalah, kemalangan atau gangguan selanjutnya. Sekiranya orang yang terkena mengalami kegelisahan atau panik kerana penglihatan yang berkurang, dia harus berjumpa doktor. Sekiranya ada rasa kesejahteraan yang berkurang, sakit kepala, gangguan pencernaan atau kerengsaan, terdapat penyimpangan yang harus diatasi. Selalunya aduan tersebut adalah gangguan psikosomatik yang berlaku selain tekanan dan harus dibincangkan dengan doktor. Perubahan emosi, kelainan tingkah laku atau penarikan diri dari kehidupan sosial adalah tanda-tanda lain yang harus membawa kepada perundingan dengan doktor.

Rawatan dan terapi

Rawatan pesakit dengan metamorfopsia bergantung pada gangguan yang mendasari. Pendekatan terapi yang berbeza digunakan untuk penyebab psikologi seperti derealisasi. Dadah terapi terutamanya bertujuan untuk meredakan ketakutan pesakit terhadap persepsi yang diputarbelitkan. Dalam psikoterapi terapi, pendekatan kognitif-dinamik sering digunakan. Pesakit belajar menilai semula persepsi visual mereka dan tidak lagi menganggapnya tidak nyata atau diputarbelitkan. Gangguan visual subyektif berlaku berkaitan dengan sebab fizikal, terutama dalam konteks sindrom Alice in Wonderland. Sindrom ini sering menjadi ciri migrain serangan atau sawan epilepsi. Dalam konteks ini, metamorfopsia pesakit bertambah baik, sekiranya penyakit yang mendasari bertambah baik. Individu yang terjejas biasanya dirawat secara konservatif dengan ubat-ubatan untuk menangguhkan kejang. Sekiranya parut di sekitar mata dikaitkan dengan gangguan penglihatan, maka parut dikeringkan sebaik mungkin dengan laser. Metamorphopsia kerana posterior kanan otak kerosakan sukar diubati. Tisu saraf di otak sangat khusus. Oleh itu, otak biasanya tidak dapat pulih sepenuhnya dari kerosakan.

Prospek dan prognosis

Prognosis metamorphopsia ditentukan oleh penyakit utama yang mendasari. Perbezaan mesti dibuat di sini mengenai sama ada gangguan itu fizikal atau psikologi. Dengan rawatan psikoterapi dan perubahan gaya hidup, pesakit dengan masalah psikologi dapat mencapai kebebasan dari gejala. Terdapat juga kemungkinan kerosakan pada pemancar. Ini biasanya tidak dapat dipulihkan, sehingga pelepasan simptom sering kali tidak dapat dicapai dalam hal penyebab fizikal. Dalam kes penyelewengan neurogenik, mengancam nyawa keadaan boleh berkembang. Sekiranya penyakit itu berkembang dengan tidak baik, pesakit berisiko mendapat strok atau pendarahan tiba-tiba di kawasan otak mungkin berlaku. Ini meningkatkan risiko kematian pramatang dan menimbulkan kecemasan rawatan intensif. Sekiranya terdapat gangguan jiwa, perlu diperjelaskan seberapa luasnya. Untuk beberapa gangguan, ada kemungkinan penawarnya. Dalam kebanyakan kes, ubat diberikan agar gejala yang ada dapat diatasi. Sekiranya perubahan kognitif berlaku pada masa yang sama, penawar dapat dicapai. Namun, prosesnya panjang dan kejayaan terikat dengan kerjasama pesakit. Sekiranya terdapat gangguan mental yang teruk, biasanya tidak ada prospek pemulihan yang baik. Selalunya, penyakit kronik ini jelas atau terdapat penyakit yang tidak dapat dibezakan.

pencegahan

Metamorfosis yang disebabkan oleh psikologi dapat dicegah dengan menguatkan perlembagaan psikologi pesakit. Penambahbaikan perlembagaan dapat dicapai, misalnya, tepat pada masanya psikoterapi dalam keadaan tertekan.

Penjagaan selepas itu

Metamorphopsia boleh menyebabkan pelbagai komplikasi dan ketidakselesaan jika tidak dirawat atau tidak dirawat dengan baik. Oleh itu, dalam penyakit ini, orang yang terjejas harus mendapatkan rawatan perubatan pada gejala pertama dan ketidakselesaan untuk mengelakkan gejala yang semakin teruk. Sebagai peraturan, penyakit ini juga tidak dapat sembuh, jadi lawatan ke doktor selalu diperlukan. Dalam kebanyakan kes, orang yang terkena metamorphopsia mengalami keluhan visual yang teruk. Dalam kes ini, ukuran objek yang berlainan tidak lagi dapat ditunjukkan dengan betul, sehingga ada kesulitan dan ketidakselesaan yang kuat dalam kehidupan sehari-hari. Persepsi warna juga boleh terganggu. Banyak pesakit juga berkembang kemurungan atau gangguan psikologi yang teruk akibat daripada aduan ini, dan pada kanak-kanak ini juga boleh menyebabkan kemurungan atau buli. Tidak jarang bagi mereka yang terkena juga menderita a hilang selera makan atau penurunan berat badan yang teruk. Sebagai peraturan, penyakit ini dapat diobati dengan baik, walaupun perjalanan selanjutnya sangat bergantung pada waktu diagnosis. Dalam konteks ini, jangka hayat orang yang terjejas biasanya tidak dikurangkan oleh metamorfopsia.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Pilihan untuk pertolongan diri dan rawatan diri untuk metamorfopsia agak terhad. Sebagai peraturan, mereka yang terjejas selalu bergantung pada rawatan perubatan untuk membatasi gejala. Rawatan psikologi atau terapi penyakit ini sangat sesuai. Dalam banyak kes, ini dapat disokong dan disertai dengan perbincangan dengan rakan atau rakan anda sendiri. Perbualan dengan penghidap metamorphopsia yang lain juga boleh memberi kesan positif terhadap penyakit ini. Oleh kerana pesakit sering menderita migrain dan dari sawan epilepsi, tidak ada aktiviti berbahaya atau berat yang harus dilakukan dalam kehidupan seharian. Sekiranya berlaku kejang epilepsi, doktor kecemasan harus segera dipanggil. Sekiranya pesakit responsif, pesakit harus diyakinkan. Sekiranya kehilangan kesedaran, kerap bernafas dan kedudukan lateral yang stabil harus dipastikan. Metamorphopsia biasanya dapat dielakkan jika orang yang terjejas menyedari keluhan psikologi atau kemurungan pada peringkat awal dan telah merawat mereka. Ini tidak selalu memerlukan lawatan ke doktor. Menjelaskan perbualan dengan ibu bapa atau dengan orang dekat lain juga sering membantu.