Metastasis: Sebab, Gejala & Rawatan

Metastasis pada dasarnya selalu disebut tumor anak perempuan atau tumor seperti tisu. Tumor anak perempuan ini biasanya selalu berada di luar bahagian tubuh orang yang terkena atau sudah terkena.

Apa itu metastasis?

Metastasis hanya terbentuk oleh tumor malignan. Dalam proses pembentukan metastasis, pembelahan sel yang berpenyakit atau degenerasi berlaku. Sel-sel pemisah ini masuk ke dalam darah aliran orang yang terjejas dan dengan itu diangkut ke tempat yang berlainan di dalam tubuh manusia, di mana mereka menetap kembali di kawasan tisu. A pengedaran sel tumor yang berpecah juga boleh dilakukan melalui limfa. Namun, ukuran tumor yang ada tidak ada kaitan dengan pembentukan metastasis sebenarnya, kerana ketika kanser payudara didiagnosis, sebagai contoh, metastasis boleh berlaku walaupun dengan tumor yang sangat kecil, kurang dari satu sentimeter.

Punca

Penyebab metastasis adalah tumor malignan yang ada. Oleh itu, metastasis selalu dimaksudkan dengan apa yang disebut penyebaran tumor yang ada ke bahagian lain badan. Sekiranya ada kanser didiagnosis pada peringkat lanjut, metastasis juga terdapat. Dalam kes ini, kemungkinan penyembuhan sudah berkurang. Mekanisme penyebab yang tepat dan penyebab metastasis yang berkaitan belum difahami sepenuhnya, kerana kanser sel-sel berkembang tidak terkawal dalam tubuh manusia. Pembahagian sel adalah fakta yang sangat penting di sini, kerana semasa pembahagian sel hubungan dengan tisu di sekitarnya terganggu untuk waktu yang sangat singkat. Dalam masa yang singkat ini, sel-sel degenerasi dapat bergerak melalui limfa dan aliran darah. Selalunya limfa nod terjejas, kerana mereka menyaring sel-sel tumor. Pada asasnya, dapat dikatakan mengenai penyebab metastasis bahawa tumor malignan mesti selalu ada, barulah metastasis dapat secara beransur-ansur menanamkan diri di tisu sekitarnya. Pada hakikatnya, bagaimanapun, metastasis bergantung pada jenis tumor dan lokasi asal penyakit masing-masing, ia adalah pada pesakit yang terkena.

Gejala, keluhan, dan tanda

Metastasis adalah gambaran lanjutan dari a kanser. Ia boleh mengambil bentuk yang berbeza, kerana gejalanya bergantung pada tempat di mana metastasis tubuh terbentuk. Beberapa metastasis sudah kelihatan secara luaran. Sebagai tambahan kepada kulit metastasis yang terdapat di permukaan kulit, ini terutama berlaku untuk metastasis ke permukaan kulit kelenjar limfa, yang biasanya diperbesar dan sering mudah diraba ketika terkena. Tapak khas untuk ini adalah pangkal paha, ketiak, klavikula dan sisi leher. Metastasis lain, sebaliknya, membuat diri mereka merasa tertekan dalam fungsi organ dalaman. Lung metastasis, misalnya, boleh membawa sesak nafas dan darah dalam dedah. Otak metastasis menyebabkan pelbagai gejala. Bergantung pada lokasi mereka, mereka boleh menyebabkan memori gangguan atau masalah pertuturan, mantra pening atau pengsan, dan kekurangan pada bahagian badan yang lain seperti kaki dan jari. Metastasis ke hati sering diperhatikan dengan menguning kulit dan keletihan. Oleh kerana metastasis adalah tanda-tanda barah yang sedang berkembang, mereka sering dikenali dengan keupayaan untuk bersenam yang sangat berkurang. Pesakit juga sering mengalami pucat. Ini biasanya merupakan penyebab anemia yang mengiringi banyak barah. Ini terutama berlaku apabila metastasis terletak di saraf tunjang kawasan, di mana darah pembentukan untuk badan berlaku.

Komplikasi

Metastasis sudah menjadi komplikasi kanser yang serius. Penghijrahan mereka ke dalam badan, bergantung pada kuantiti dan cabang mereka, membawa kepada komplikasi serius yang lain. Oleh itu, pada prinsipnya, metastasis dapat mempengaruhi semua kawasan tubuh yang bersambung dengan limfa dan darah peredaran sistem. Melintasi penghalang darah-otak adalah mungkin. Oleh itu, komplikasi yang disebabkan oleh penyebaran tumor adalah banyak. Bahaya khusus timbul daripada karsinomatosis yang meresap ketika tumor bermetastasis. Seperti itu keadaan bermaksud bahawa organ atau tisu diserang secara tidak teratur oleh sel-sel barah, yang menjadikan pembedahan jauh lebih sukar jika tidak ada tumor primer. Pembuangan keseluruhan organ atau tumor berulang sering diperlukan, seperti kemoterapi. Metastasis di otak juga sangat berbahaya, kerana sukar dikendalikan dan membawa kepada kemerosotan yang paling besar. Sebilangan besar metastasis di otak berkorelasi - bergantung pada lokasi mereka - dengan kadar kematian yang sangat tinggi. Di samping itu, tumor yang telah metastasis dapat menyebarkan metastasisnya sehingga pengumpulan sel barah yang sangat kecil dapat diabaikan. Oleh itu, ada kemungkinan tumor tambahan dapat dijumpai bertahun-tahun setelah barah itu dirawat sebagai akibat metastasis sebelumnya. Semua komplikasi metastasis lain sesuai dengan barah. Setelah metastasis merebak, rawatan barah yang lengkap sering sukar atau mustahil.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Metastasis berlaku pada peringkat akhir kanser dan merupakan sebab mendesak untuk berjumpa doktor. Sebilangan besar masa, pesakit itu sendiri tidak berfikir tentang barah atau bahkan metastasis, tetapi sekarang hanya melihat gejala pertama. Sebilangan barah sangat berbahaya dan sukar diperhatikan bahawa pesakit hanya menyedari bahawa ada sesuatu yang salah ketika metastasis merebak. Sebaliknya, pesakit kanser dengan diagnosis yang diketahui, harus berunding dengan ahli onkologi yang merawatnya mengenai bagaimana mereka dapat melihat pembentukan metastasis. Bergantung pada jenis barah dan bahagian tubuh yang terkena, palpasi biasa yang sederhana mungkin cukup untuk melihat perubahan seperti tumor baru lebih awal. Sekiranya tidak ada yang dapat dilihat atau dirasakan, tetapi gejala barah telah berubah, ini juga perlu disiasat oleh doktor yang merawat. Walaupun mereka telah sembuh, doktor perlu mengetahui perkara itu. Dari usia tertentu, peperiksaan pencegahan secara berkala dapat dihadiri dan juga pemeriksaan dapat dilakukan secara bebas di rumah. Paling baik, barah dapat dikesan secara semula jadi bahkan sebelum ia dapat berlaku. Pemeriksaan ini harus dihadiri dan dilakukan secara berkala, kerana kemungkinan metastasis lebih awal dikesan, semakin baik prognosis pesakit. Di samping itu, pemeriksaan pencegahan dilindungi oleh kesihatan penanggung insurans setelah pesakit mencapai usia tertentu.

Rawatan dan terapi

Terdapat pilihan yang berbeza untuk rawatan metastasis, kerana ia dapat dirawat dengan pembedahan dan juga kemoterapi dan perubatan langkah-langkah. Dalam rawatan metastasis, tentu saja, ia juga bergantung pada lokasi tumor anak perempuan, bergantung pada pembedahan mana atau langkah-langkah digunakan. Satu standard terapi untuk metastasis, terutamanya metastasis tulang, adalah pentadbiran of bisphosphonates. Ini istimewa dadah yang membolehkan peningkatan penggabungan mineral dan kalsium ke tulang. Akibatnya, kehilangan tulang yang disebabkan oleh tumor yang ada dapat dikurangkan dan pertumbuhan semula bahagian tulang yang sudah diserang dapat dimulai.

Prospek dan prognosis

Pembentukan metastasis biasanya sinonim dengan prognosis negatif. Mereka mewakili penyebab kematian yang paling biasa pada pesakit barah. Sekiranya tumor belum merebak, rawatan jauh lebih menjanjikan. Pada prinsipnya, sains perubatan pada masa kini mampu memperlambat perkembangan metastasis. Walau bagaimanapun, penyembuhan terakhir dianggap mustahil dalam kebanyakan kes. Ini memerlukan penyingkiran sepenuhnya semua tumor. Baki tahun hidup dikurangkan dengan ketara sekiranya metastasis terbentuk pada organ vital. Lung penglibatan, misalnya, dianggap sangat tidak baik. Hanya setiap pesakit kedua yang bertahan hingga tahun kelima kehidupan. Penyebaran juga memainkan peranan. Sekiranya jumlah tumor hilang, kemoterapi biasanya satu-satunya pilihan. Pada prinsipnya, menjauhkan diri dari nikotin dan alkohol serta sihat diet pada dekad sebelum prognosis meningkatkan peluang kejayaan. Sekiranya semua metastasis dan tumor asal berjaya dikeluarkan, pesakit mesti mengharapkan jangka hayat yang terhad. Pengalaman menunjukkan bahawa tumor baru terbentuk dalam sebilangan besar kes. Oleh itu, rawatan susulan memainkan peranan penting.

pencegahan

Pada dasarnya, ada yang perlu diperhatikan di sini bahawa setelah diagnosis kanser, pasti langkah-langkah selalu diambil untuk mencegah metastasis atau berulang. Walau bagaimanapun, tidak ada yang dapat meramalkan ini, tetapi pesakit yang terjejas harus memastikan bahawa pemeriksaan susulan dilakukan pada selang waktu sesingkat mungkin. Ini adalah satu-satunya cara untuk memastikan metastasis tidak berulang. Sudah tentu, kaedah penyembuhan alternatif juga harus digunakan sebagai tambahan kepada amalan perubatan umum. Walau bagaimanapun, ini harus dibincangkan dengan ahli onkologi yang bertanggungjawab, kerana seseorang harus mengelilingi dirinya hanya dengan pengamal alternatif yang diluluskan dan berpengalaman, agar dapat mencatat kejayaan yang jelas.

Penjagaan selepas itu

Rawatan barah sebenarnya diikuti dengan rawatan selepas rawatan. Dalam proses ini, pesakit mendapat rawatan secara individu. Oleh itu, penjagaan selepas tumor merupakan komponen penting dalam barah terapi. Antara tujuan terpenting tumor selepas penjagaan adalah pengesanan tumor atau metastasis baru (keturunan tumor) tepat pada masanya di bahagian lain badan. Melalui diagnosis awal, langkah-langkah rawatan yang tepat dapat segera dilakukan, bahkan sebelum gejala bermula. Kualiti hidup pesakit juga memainkan peranan penting dalam tindak lanjut barah. Sebagai contoh, penting untuk menjelaskan akibat penyakit atau penyakitnya terapi pada kehidupan seharian orang yang terjejas. Ahli terapi juga menyokong pesakit untuk menghadapi penyakit serius. Sekiranya perlu, mereka dapat menjalin hubungan dengan pelbagai kenalan, dan kadang-kadang hubungan dengan kumpulan pertolongan diri dapat membantu mengimbangi keseimbangan emosi dengan menyedarkan seseorang bahawa seseorang tidak bersendirian dengan penderitaan seseorang. Bergantung pada jenis, tahap dan rawatan tumor, doktor akan membuat rancangan penjagaan selepas individu. Tidak jarang berlaku peralihan yang lancar antara terapi metastasis, tindak lanjut dan rawatan selepas rawatan. Tempoh rawatan susulan bergantung pada berapa lama pesakit menderita akibat penyakit tumor dan kapan risiko kambuh menurun. Sebagai peraturan, lima tahun diperkirakan untuk ini. Sebagai tambahan kepada jenis barah, kesan sampingan dan kesan akhir penyakit dan rawatan, serta cara kanser individu, juga penting untuk rawatan selepas rawatan.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Regresi metastasis dianggap tidak mungkin pada sebilangan besar pesakit. Dalam kebanyakan kes, metastasis hanya dapat dikeluarkan melalui pembedahan. Walaupun begitu, sebilangan penderita secara konsisten melaporkan selama bertahun-tahun bahawa mereka dapat meningkatkannya kesihatan setelah membuat perubahan gaya hidup. Ini juga merangkumi regresi metastasis. A vitamin-kaya dan seimbang diet sangat membantu dalam hal ini, walaupun bukti keberkesanannya tidak mencukupi. Oleh itu, nasihat dan petua dari penyedia yang berbeza mesti diteliti secara individu. Walaupun begitu, pakar perubatan bersetuju bahawa terdapat pelbagai makanan yang bermanfaat untuk pemulihan dari barah. A gula-free diet atau jus buah ada di antaranya. Di samping itu, terdapat diet tambahan yang ditawarkan untuk mengekalkan kesihatan. Sebagai tambahan kepada diet yang sihat, senaman yang mencukupi dan aktiviti sukan ringan dianggap menyokong kesejahteraan umum. Penggunaan bahan berbahaya seperti nikotin or alkohol harus dielakkan sepenuhnya. Tidur yang mencukupi, penghindaran yang tidak perlu tekanan dan pelbagai kelonggaran teknik juga disarankan dengan jayanya. Penderita mengalami peningkatan dalam kesihatan mereka dalam beberapa kasus ketika melakukan yoga, latihan autogenik or meditasi. Menstabilkan kemampuan mental membantu dalam menangani keadaan semasa.