Metastasis

Pengenalan

Metastasis dalam pengertian perubatan difahami sebagai dua gambar klinikal yang berlainan dengan latar belakang yang serupa: pemisahan sel-sel tumor dari tumor primer dan penjajahan tisu-tisu yang berasal dari tumor dan penyelesaian bakteria dari tempat asal keradangan. Berikut ini, yang pertama akan dibincangkan di sini.

definisi

Metastasis adalah tumor anak yang berasal dari tumor primer, yang telah berpisah dari tumor primer dengan merebak darah dan limfa saluran, tetapi masih serupa dengan jenis sel dan fungsi sel. Perkembangan metastasis adalah proses yang sangat kompleks, yang belum diperjelaskan secara terperinci, tetapi saat ini menjadi fokus utama penyelidikan perubatan dalam konteks kanser rawatan. Salah satu ciri utama sel-sel tumor, selain dari "degenerasi", iaitu profil fungsi yang berbeza dari tisu asal, adalah peningkatan kadar pembelahan sel secara besar-besaran.

Tumor oleh itu tumbuh lebih cepat dan mempunyai fungsi yang berbeza daripada tisu di sekitarnya. Selanjutnya, kebanyakan sel tumor mempunyai molekul lekatan yang lebih sedikit ("pelekat" protein", Yang menambat sel dengan kuat di persekitaran semula jadi) daripada sel asalnya, iaitu mereka membentuk kompleks sel yang kurang stabil. Sekiranya tumor primer mengembang dan bersentuhan dengan darah atau sistem limfa, ia dapat menyebabkan penyebaran sel tumor ke bahagian tisu asing dan penyelesaian dan perkembangan tumor sekunder, metastasis.

Proses ini dipanggil metastasis. Sekiranya sel tumor memasuki tisu lain melalui darah, ini disebut penyebaran "hematogenik"; bersamaan untuk sistem limfa adalah penyebaran limfogenik. Semasa menyebar melalui sistem darah dan limfa, sel-sel tumor mendapat manfaat dari fakta bahawa mereka pada dasarnya berasal dari "endogen" dan oleh itu tidak dikenali oleh sistem imun sebagai asing dan patogen.

Sudah tentu, sel-sel tumor yang tersebar juga memerlukan sifat lain untuk menetap di tisu baru, seperti kemampuan untuk menyatu ke bahagian tisu baru, untuk mematuhi dan menyesuaikan diri dengan keadaan yang berlaku. Sekiranya sel tumor yang ditransplantasikan memiliki sifat-sifat ini, ia memasuki petak badan baru dan dapat menetap di sana. Sekali lagi, ia berlipat ganda lebih cepat daripada tisu inang, merangsang pembentukan darah kecil kapal (kapilari) di kawasan pengaruh (peningkatan angiogenesis) dan, dari masa ke masa, menggantikan tisu berfungsi yang sebenarnya.

Perbezaan dibuat antara metastasis tempatan, metastasis wilayah dan metastasis jauh. Metastasis tempatan berkembang berdekatan dengan tumor primer. Mereka memasuki organ tetangga melalui celah kecil dalam struktur sel dan menetap di sana.

Metastasis wilayah merujuk pada sel-sel tumor yang telah diangkut oleh sistem limfa dan disimpan berikut limfa nod dan tisu sekitarnya. Bergantung pada organ asal tumor primer, terdapat tempat pemendapan khas untuk metastasis wilayah di sistem limfa. Sekiranya sel-sel tumor memasuki aliran darah dan terbawa, ini disebut metastasis jauh. Di sini juga terdapat laman web metastasis yang jauh untuk pelbagai tumor primer.