Meteroisme: Sebab, Gejala & Rawatan

Meteroisme menerangkan a keadaan yang sering tidak segera dikenali dan dengan itu tidak dirawat. Sebagai tambahan, kembung perut, penyakit sistem pencernaan, tidak menyenangkan bagi banyak penghidapnya. Sakit perut, rasa kenyang, walaupun setelah pengambilan makanan, dan juga perut yang muncul sebagai bonjolan seperti bola ubat, ini adalah gejala meteorisme.

Apa itu meteorisme?

Istilah meteorisme merujuk kepada pengumpulan gas yang tidak normal di saluran gastrointestinal. Setiap orang mempunyai udara yang dikeluarkan oleh belching atau melalui anus/dubur.. Ini berlaku secara purata sehingga 15 kali sehari. Bau gas usus yang kadang-kadang tidak menyenangkan berasal bakteria dalam kolon. Ini menghasilkan gas yang mengandungi sulfur. Dalam meteorisme, gejala ini berlaku lebih kerap. Perut membengkak dan membesar.

Punca

Ramai profesional perubatan mengesyaki bahawa lembik otot perut adalah antara penyebab utama meteorisme. Dengan pengambilan terlalu banyak makanan berlemak dan terlalu sedikit latihan, lemak dan oleh itu gas disimpan dalam keadaan lembut kawasan perut. Mereka menetap di sini dan tidak mengikut cara semula jadi. Kesannya, perut menjadi lebih kembung dan membesar. A diet tinggi serat, selulosa dan lemak serupa. Badan sukar untuk memproses penumpukan gas. Pada orang yang sihat, yang kembung hilang dengan cara biasa, tetapi pada orang yang terkena meteorisme, ia terkumpul di dalam usus. Kubis, salad dan kekacang, misalnya, terkenal dengan kembung kesan. Laktosa, fruktosa dan gluten juga boleh menjadi pencetus pengumpulan gas. Makanan cepat-cepat, minuman ringan berkarbonat dan buatan gula pengganti juga boleh menyebabkan perut kembung. Keadaan kesihatan yang boleh menyebabkan meteorisme termasuk:

  • Gangguan berkaitan pengangkutan kandungan usus seterusnya: Putrefactive bakteria boleh mengumpul di kawasan di mana najis kekal lebih lama.
  • Gangguan di darah peredaran (organ pencernaan).
  • Kerosakan hati
  • Kelemahan otot jantung
  • Meteorisme akut dan teruk juga mungkin berlaku penyumbatan usus. Ini mesti dirawat dengan segera melalui pembedahan atau dengan rawatan intensif (bergantung kepada penyebabnya).

Gejala, keluhan dan tanda

Dalam meteorisme, terdapat inflasi sfera perut. Dalam kebanyakan kes, terasa sukar dan sangat sensitif terhadap tekanan. Perut yang kembung menyebabkan rasa tidak selesa dan menyakitkan, yang dipergiatkan ketika duduk atau memakai pakaian yang menyempitkan. Di samping itu, gejala yang menyertainya seperti perasaan tegang dan kenyang, ketidakteraturan najis, sakit perut, bunyi usus, loya, muntah or cirit-birit mungkin. Akibat dari kenyataan bahawa banyak dari mereka yang terkena hanya dapat menumpukan perhatian pada perut kembung, fizikal, tetapi juga kesejahteraan mental dan prestasi umum mereka sangat terhad. Gas sering tidak dikeluarkan kerana rasa malu, yang menguatkan perut yang kembung, kerana perasaan tegang biasanya hanya hilang setelah angin dan pergerakan usus hilang.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Penderita sering tidak mendapatkan rawatan perubatan sehingga perut kembung telah muncul selama beberapa hari dan tidak hilang dengan sendirinya. Perut atas dan bawah biasanya keras, bengkak dan disebabkan oleh perut kembung kawasan, ada juga teruk kesakitan. A perut kembung biasanya mudah didiagnosis oleh doktor, sehingga rawatan yang disasarkan dapat dimulakan dengan cepat. Sekiranya meteorisme, ini bergantung kepada sebab yang sesuai. Sekiranya meteorisme berlaku bersama dengan aduan lain seperti teruk sakit perut, loya, muntah or cirit-birit, penting untuk berjumpa doktor. Ini dapat mengesan atau, dalam keadaan terbaik, mengecualikan penyakit serius seperti gastritis, perut kanser, hepatitis or Pankreatitis.

Komplikasi

Kerana meteroisme, individu yang terkena mengalami ketidakselesaan yang teruk di perut dan perut. Ini biasanya melibatkan cirit-birit dan perut yang sangat buncit. Akibatnya, banyak penderita juga mengalami kompleks rendah diri atau penurunan harga diri disebabkan oleh perut kembung. Tambahan pula, sembelit atau cirit-birit juga berlaku. Perut itu sendiri sering terasa tegang dan ada loya atau gangguan suara di usus. Pergerakan usus orang yang terkena selalunya tidak teratur, yang boleh membawa kepada sekatan dan ketidakselesaan yang teruk dalam kehidupan seharian. Secara amnya, kualiti hidup pesakit dikurangkan dengan ketara oleh penyakit ini. Komplikasi biasanya berlaku sekiranya meterisme tidak hilang dengan sendirinya dan tidak dirawat. Ini meningkatkan risiko penyakit serius, yang dalam keadaan terburuk boleh membawa hingga kematian pesakit. Dalam banyak kes, gejala meteroisme dapat diatasi dengan cara yang mudah, dan tidak ada komplikasi tertentu. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, campur tangan ubat atau pembedahan diperlukan. Sekiranya rawatan meteroisme bermula lebih awal, biasanya tidak ada penurunan jangka hayat bagi pesakit.

Rawatan dan terapi

  • Perubahan diet

Sekiranya berlaku meteorisme, perkara pertama yang perlu dilakukan adalah mengelakkan produk tenusu. Pengecualian adalah yogurt. Sebagai alternatif, disyorkan untuk memakannya laktosa- produk tenusu percuma Di samping itu, disarankan untuk mengelakkan buah dan jus yang sesuai. Kekacang mengandungi yang tidak dapat dicerna karbohidrat, jadi ini juga harus dielakkan. Sayuran yang dimasak lebih baik daripada sayur-sayuran mentah dan dicampur roti harus dipilih dan bukannya roti gandum. Minuman berkarbonat harus diganti dengan teh herba dengan kesan menenangkan perut, seperti adas teh. Sebagai tambahan, terdapat produk yang merangsang pencernaan jintan dan sauerkraut. Tujuan perubahan adalah untuk mengetahui sama ada diet adalah penyebab meteorisme.

  • Latihan perut

Sukan dan latihan otot perut yang disasarkan membantu melawan meteorisme. Kuat otot perut menyokong pergerakan usus. Ini menghalang pengekalan najis yang berpanjangan dan pembentukan gas yang dihasilkan. Selimut elektrik atau panas air botol yang diletakkan di perut atau mandi suam juga sering memberi kelegaan.

  • Ubat

Terdapat beberapa dadah yang membantu menghilangkan meteorisme. Ubat-ubatan herba yang mengandungi, sebagai contoh, jintan, pudina, adas, anise dan balsem lemon, yang mempunyai kesan antispasmodik. Ejen kimia yang membawa kepada kelonggaran dan memastikan kandungan usus diangkut dengan lebih baik. Juga persiapan gabungan yang mengandungi enzim untuk mencapai pencernaan dan makanan yang lebih cepat penyerapan. Laktase tablet untuk meteorisme kerana laktosa intoleransi, persediaan gabungan herba dan persediaan arang juga dapat melegakan. Sebagai alternatif, julap supositoria boleh digunakan untuk merangsang pergerakan usus dan dengan itu mencapai pembuangan gas usus.

Prospek dan prognosis

Meteroisme mempunyai prognosis yang baik. Selain banyak pertolongan diri langkah-langkah, rawatan ubat dimulakan. Ini berturut-turut membawa kepada penurunan gejala yang ada dan akhirnya pulih. Namun, cabarannya terletak pada diagnosis. Penyakit ini sering tidak diketahui lama. Sebagai tambahan, gambaran klinikal sering menunjukkan adanya penyakit lain, sehingga kekeliruan berlaku dalam sebilangan besar kes. Sekiranya diagnosis yang tepat dibuat, orang yang terjejas dapat memberikan sumbangan yang besar untuk mengurangkan gejala langkah-langkah seperti latihan otot dan perubahan dalam diet. Bagi banyak pesakit, ini langkah-langkah sudah mencukupi untuk mencapai kebebasan dari gejala. Ubat sokongan juga disediakan untuk mengoptimumkan proses penyembuhan. Gabungan langkah-langkah pertolongan diri dengan rawatan perubatan menyumbang kepada peningkatan prestasi organisma. Tanpa perubahan atau penggunaan rawatan, kesihatan penyelewengan biasanya berlaku dalam jangka masa yang lama. Kualiti hidup berkurang dan dalam kehidupan seharian ada sekatan dari pelbagai jenis. Selain gangguan fizikal, keadaan mental tekanan biasanya berkembang dari masa ke masa. Sekiranya terdapat penyakit yang tidak diingini dan tanpa diagnosis yang tepat, gangguan sekunder psikologi sering berlaku.

pencegahan

Mereka yang terdedah kepada meteorisme harus menghidangkan makanan dengan jintan, adas, anise dan tumis sayur-sayuran. Makanan mesti rendah rempah panas. Sayuran penghasil gas seperti bawang, bawang putih, kubis, kekacang dan lobak harus dielakkan. Makanan yang terlalu berlemak, menggiling kasar produk gandum, kopi, coklat, dan ais-sejuk dan minuman berkarbonat juga tidak sesuai. Penting untuk makan perlahan-lahan dan mengunyah dengan teliti. Senaman selepas makan mendorong pengeluaran gas.

Penjagaan selepas itu

Penjagaan perubatan selepas ini bertujuan untuk mencegah penyakit berulang dan memberi sokongan harian untuk mencegah komplikasi. Walau bagaimanapun, ini sering tidak diperlukan dengan kembung perut, walaupun meteorisme memerlukan langkah-langkah tertentu. Ini termasuk mengelakkan makanan dan makanan tertentu. Sekiranya kembung perut berulang, tindakan susulan perlu dilakukan. Terapi kemudian bertujuan untuk mengenal pasti dan menghilangkan penyebab kembung perut. Sekiranya pencetus dapat dihilangkan, reaksi yang berkaitan hilang. Oleh itu, perubahan ubat dan rawatan menjanjikan kejayaan dalam kebanyakan kes. Doktor bersetuju dengan irama individu dengan pesakitnya untuk memeriksa keberkesanannya terapi. Penjagaan susulan, sebaliknya, lebih kompleks ketika tekanan atau kegelisahan menyebabkan perut kembung. Dalam kes ini, psikoterapi biasanya disarankan, di mana kelonggaran teknik dipelajari. Doktor memberikan preskripsi yang sesuai sehingga kejayaan terakhir.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Menyimpan buku harian makanan dapat membantu mengesan pencetus meteorisme. Sekiranya perut kembung berlaku setelah makan makanan pembentuk gas yang kuat seperti kubis atau kekacang, ini harus dielakkan seboleh-bolehnya - mereka yang tidak mahu melakukannya tanpa mereka harus memasak sayur-sayuran kembung untuk jangka masa yang cukup lama dan menambahkan beberapa biji jintan atau adas. Sekiranya tidak bertoleransi terhadap laktosa (intoleransi laktosa) Atau fruktosa (intoleransi fruktosa) berlaku, perubahan kepada produk tenusu bebas laktosa atau penghindaran buah dan gula pengganti dapat mengurangkan gejala dengan ketara. Sebaliknya, makan dengan tergesa-gesa sering memburukkan lagi gejala; makanan mesti dimakan dengan tenang dan tanpa tergesa-gesa. Sekiranya perut kembung berkembang walaupun terdapat langkah pencegahan, dalam banyak kes, penyakit ini dapat diatasi dengan baik ubat-ubatan rumah. Perut yang lembut urut dalam arah pusingan jam di sekitar pusar mendorong pembebasan gas usus, dan penggunaan panas air botol atau bantal batu ceri mempunyai kesan antispasmodik tambahan. Sebagai penyediaan teh, campuran biji benih, pudina daun, chamomile bunga dan biji adas, yang mana dua hingga tiga cawan diminum setiap hari, terbukti berkesan. Cengkeh, anise dan halia juga mengatasi kembung perut; mereka boleh ditambah ke makanan sebagai rempah atau diminum sebagai infus sekiranya berlaku gejala akut. Dalam jangka masa panjang, pemulihan usus dengan probiotik yogurt atau jus sauerkraut boleh membantu; jika simptom berlanjutan walaupun menjalani rawatan sendiri, doktor harus berunding.