MRI sendi bahu

Prosedur pemeriksaan

Kursus pemeriksaan MRI biasanya dimulakan dengan perbincangan bermaklumat dengan pakar masing-masing. Persiapan di rumah biasanya tidak diperlukan, tetapi berhati-hati untuk memastikan bahawa tidak ada lagi pengambilan cecair dan makanan kira-kira empat jam sebelum pemeriksaan. Oleh kerana media kontras sering digunakan dalam pemeriksaan MRI bahu untuk meningkatkan pengimejan, pesakit dijaga berpuasa sekiranya berlaku tindak balas yang sangat jarang berlaku dengan loya dan muntah.

Dalam pemeriksaan MRI bahu, seringkali ada pengecualian terhadap peraturan bahawa media kontras diberikan sebelum pemeriksaan sebenar untuk penilaian yang lebih baik. Pesakit disuntik dengan media kontras sama ada melalui vena (arthrography tidak langsung) atau ke dalam sendi bahu sendiri (arthrography langsung) kira-kira 10 minit sebelum peperiksaan dimulakan. Pesakit kemudian diminta untuk memindahkan sendi bahu untuk minit 10.

Setelah menanggalkan pakaian dan mengeluarkan SEMUA objek logam dari badan, pesakit terlentang di atas sofa pemeriksaan rata, yang kemudian ditolak ke mesin MRI selama 20 minit (semasa pemeriksaan bahu, kepala juga ada di mesin). Untuk melindungi pesakit dari bunyi ketukan yang kuat semasa pemeriksaan, pesakit juga biasanya diberikan fon kepala. Selanjutnya, pesakit memegang butang kecemasan yang disebut di satu tangan, yang boleh ditekan pada bila-bila masa sekiranya terdapat masalah atau komplikasi.

Semasa pemeriksaan MRI bahu tidak perlu dilakukan secara ketat berpuasa (betul-betul berpuasa tidak bermaksud pengambilan cecair atau makanan selepas jam 10 malam sehari sebelum pemeriksaan). Hanya dari 4 jam sebelum pengimejan, pengambilan makanan dan cecair harus dielakkan. Sebabnya ialah semasa pemeriksaan MRI mungkin diperlukan untuk menyuntikkan medium kontras.

Ini jarang menyebabkan reaksi intoleransi dengan loya dan muntah, dalam keadaan kosong perut meredakan keadaan. Hanya pemeriksaan MRI khas saluran gastrousus yang memerlukan mutlak atau ketat berpuasa sebelum peperiksaan. Oleh kerana medan magnet yang kuat dihasilkan semasa pemeriksaan MRI, adalah penting bahawa tidak ada benda logam yang masuk ke dalam atau dekat alat pemeriksaan.

Oleh itu, sejauh mana pesakit diminta untuk menanggalkan pakaiannya bergantung pada sama ada terdapat objek logam (butang, ritsleting, bra underwires, dll.) Pada pakaian masing-masing. Semasa pemeriksaan MRI bahu, kemeja-T atau seluar dalam biasanya boleh dibiarkan, tetapi wanita khususnya diminta melepaskan bra di bawahnya.

Penting juga untuk memastikan bahawa tindikan di kawasan tersebut (puting menindik, menusuk pusar dll) juga dikeluarkan. MRT dari sendi bahu biasanya mengambil masa lebih kurang 20 hingga 30 minit.

Di sini masa penyediaan tidak termasuk. Walau bagaimanapun, sekiranya berlaku pemeriksaan khas, diperlukan 30 hingga 60 minit sehingga peperiksaan selesai. Selepas pemeriksaan, gambar MRI dicetak atau dibakar ke dalam CD dan kemudian dibincangkan dengan pesakit.

Bergantung pada tahap penyakit, ini juga memakan masa sekitar 30 minit. Dianjurkan untuk mengambil masa sekitar 1⁄1 hingga 2 jam untuk keseluruhan skop peperiksaan. Tempoh MRI sendi bahu lebih bergantung pada prosedur dalam radiologi jabatan daripada pada kelajuan mesin MRI.

Sama ada media kontras digunakan selalu bergantung pada struktur mana di sendi bahu yang akan diperiksa oleh MRI. Terdapat dua cara untuk menguruskan media kontras. Di satu pihak, medium kontras boleh dimasukkan ke dalam vena.

Walau bagaimanapun, lebih baik memberikan media kontras terus ke sendi, yang menunda tempoh MRI dan dikaitkan dengan risiko jangkitan yang lebih tinggi. Medium kontras disuntik terutamanya ketika seseorang ingin memeriksa. Medium kontras juga diperlukan untuk penilaian bursa di atas pemadam pemutar berhubung dengan bursitis bahu (bursitis subakromial).

Medium kontras disuntik ke lengan melalui a vena, dengan itu meningkatkan kontras tisu. Sebagai peraturan, media kontras boleh diterima dengan baik. Mereka tidak mengandungi yodium dan tidak serupa dengan media kontras yang digunakan secara kimia Sinar X pemeriksaan, sehingga mereka juga dapat digunakan dalam kes alergi terhadap media kontras sinar-X. Mereka dikeluarkan dalam air kencing hanya setelah beberapa jam. Media kontras juga digunakan untuk memeriksa rawan tonjolan (labrum) di sekitar soket sendi dan tulang rawan sendi. Sebaliknya, pemeriksaan tanpa medium kontras digunakan untuk struktur berikut:

  • Sebahagian air mata atau air mata tendon putar pemutar atau
  • Tendon bisep panjang
  • Sekiranya terdapat ketumbuhan pada tisu lembut,
  • Dengan patah tulang,
  • Sekiranya berlaku pertukaran sendi dan
  • Sekiranya terdapat jangkitan pada sendi.