Myxedema: Punca, Rawatan & Bantuan

Nama myxedema berasal dari doktor Scotland William Miller Ord, yang pada tahun 1877 mengetahui hubungan antara penampilan pembengkakan tisu dan hipotiroidisme. Myxedema adalah gejala pelbagai gangguan tiroid dan berlaku di seluruh badan atau tempatan. Dalam bentuk terburuk, myxedema koma, ia boleh membawa hingga mati.

Apa itu myxedema?

Myxedema adalah gejala pelbagai gangguan tiroid dan berlaku di seluruh badan atau tempatan. Ilustrasi menunjukkan lokasi kelenjar tiroid di dalam badan. Myxedema adalah penyimpanan glikosaminoglikan yang tidak normal yang disebabkan hormon dalam tisu subkutan. Bahan-bahan ini adalah gula-kompaun protein yang mempunyai tinggi air-kapasiti mengikat. Pada pesakit dengan myxedema, mereka tidak dapat dipecahkan secara mencukupi. Sekiranya seluruh badan terjejas, keadaan adalah myxedema umum (myxedema klasik). Sekiranya pembengkakan tisu terhad pada bahagian tepi tulang kering dan belakang kaki, ubat menyebutnya sebagai myxedema pretibial setempat. Dalam pembengkakan ini juga, tidak ada penyok ketika tekanan diberikan kepada yang terkena kulit kawasan. Pesakit dengan myxedema mengalami bengkak yang bengkak kulit kawasan-kawasan. Di samping itu, mereka kulit permukaan terasa sejuk dan kasar dan kering. Pada myxedema umum, seluruh badan kelihatan kembung. Sekiranya yang mendasari hipotiroidisme tidak dirawat tepat pada waktunya, myxedema koma boleh berlaku dalam keadaan tertentu (pendedahan kepada sejuk, tekanan, keterlaluan berlebihan). Myxedema menyebabkan gangguan kesedaran dan bahkan koma, dan membawa maut dalam 30 peratus kes sekiranya perkhidmatan perubatan kecemasan tidak diberitahu dengan segera.

Punca

Myxedema umum disebabkan oleh hipotiroidisme. Doktor percaya bahawa gangguan di Hormon T3 bertanggungjawab untuk penurunan kerosakan mukosa-polisakarida asid hyaluronik dan chondroitin sulfate in tisu penghubung. Dalam bentuk myxedema yang dilokalisasikan, fibroblas subkutan dirangsang oleh penyebab TRAK hipertiroidisme. Kedua-dua gangguan tiroid itu kongenital atau diperolehi dan mempunyai 1 dari 5,000 kemungkinan berlaku. Hashimoto ni thyroiditis - bentuk hipotiroidisme - adalah penyakit autoimun yang diperoleh. Pembuangan tisu tiroid secara pembedahan juga boleh menyebabkan hipotiroidisme. Sekiranya seseorang menelan terlalu banyak yodium dalam jangka masa yang panjang, hipotiroidisme boleh berlaku. Kegagalan atau rembesan tidak mencukupi TSH disebabkan oleh kelenjar pituitari penyakit juga boleh menyebabkan myxedema. Hipertiroidisme boleh disebabkan, misalnya, oleh overdosis sebanyak tirostatik dadah - yang seterusnya menyebabkan kekurangan hormon tiroid. The pentadbiran of litium untuk merawat kemurungan boleh juga membawa kepada hipertiroidisme. Koma Myxedema boleh disebabkan oleh pengambilan ubat penahan sakit dan ubat penenang, sejuk, dan juga secara spontan. Myxedema klasik dikenali dengan lipatan muka yang bengkak, lidah bengkak, dan kelopak mata atas yang bengkak. Akibatnya, mata mengambil bentuk celah. Metabolisme yang perlahan menyebabkan gejala seperti pembekuan, keletihan dan kusam, kering, kusam rambut, keguguran rambut, kulit kering, dan suara serak. Tetapi sembelit, kekejangan otot, kenaikan berat badan walaupun selera makan berkurang, otot kejang, hilang pendengaran, kealpaan, kemurungan dan, pada wanita, sangat berat haid juga tanda-tanda. Kadang kala anemia, ditinggikan darah tekanan dan tinggi kolesterol tahap juga berlaku. Masalahnya adalah bahawa banyak gejala juga khas untuk penyakit lain dan keadaan keletihan umum. Oleh itu, kebiasaannya hipotiroidisme tidak dapat dikesan, terutama pada pesakit tua. Oleh itu, mereka berisiko terkena koma myxedema, yang menampakkan diri dalam bentuk bernafas kesukaran, degupan jantung yang perlahanbradycardia), hipotermia, lumpuh usus dan efusi perikardial (pengumpulan cecair di perikardium). Kerana bekalan nutrien yang tidak mencukupi dan oksigen, pesakit jatuh koma. Gejala berikut adalah ciri myxedema pretibial yang dilokalisasi: pembengkakan di sisi tulang kering dan di bahagian atas kaki, rasa lapar, kegelisahan, berpeluh, cirit-birit, dan berdebar-debar.

Penyakit dengan gejala ini

  • thyroiditis Hashimoto
  • penyakit Graves '
  • Penyakit autoimun
  • Efusi perikardial
  • Hipotiroidisme
  • Anemia

Diagnosis dan kursus

Myxedema mudah dikenali secara luaran. Gangguan tiroid yang mendasari dapat didiagnosis oleh darah ujian. The TSH tahap, percuma tiroksin (fT4) - tahap biasanya terlalu rendah - dan mungkin tahap T3 ditentukan. Dalam hipotiroidisme, yang TSH tahap sangat tinggi - kecuali kekurangan TSH adalah penyebab hipotiroidisme.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Myxedema harus selalu dirawat oleh doktor. Sekiranya tidak ada rawatan penyakit ini, dalam keadaan terburuk juga boleh membawa hingga kematian pesakit. Gejala myxedema sangat bervariasi dan dalam kebanyakan kes tidak memberikan petunjuk langsung mengenai penyakit ini. Dalam kebanyakan kes terdapat kemurungan, keletihan dan keguguran rambut. Walau bagaimanapun, mereka yang terjejas juga menderita hilang pendengaran, kejang pada otot atau kenaikan berat badan. Oleh itu, sekiranya gejala ini berlaku, doktor mesti segera dihubungi. Pernafasan kesukaran atau sejuk hujung kaki juga boleh menjadi gejala myxedema. Tidak jarang pesakit kelihatan gugup dan tertekan dan mengalami selera makan yang berpeluh dan meradang. Keupayaan pesakit untuk mengatasi tekanan juga turun dengan teruk, menyebabkan kualiti hidup berkurang. Walaupun orang yang terjejas tidak pasti mengenai simptomnya, doktor harus berunding dalam apa jua keadaan. Ini dapat mendiagnosis sama ada sebenarnya myxedema.

Rawatan dan terapi

Rawatan myxedema bergantung pada penyakit yang mendasari. Sekiranya hipotiroidisme adalah pelakunya, doktor akan menetapkan secara kekal L-tiroksin untuk menggantikan T4 yang kekurangan. Sekiranya hanya terdapat sedikit hipotiroidisme, pesakit juga boleh mengambil ubat perlembagaan homeopati seperti Kalsium Carbonicum, Grafit, Pulsatilla atau Barium Iodatum. Ia juga membantu mengubah badan menjadi rendah karbohidrat, rendah asam diet dan makanan musim dengan yodium-mengandungi garam laut. Bagi mereka yang lebih suka Schuessler garam, magnesium Phos. No. 7, Kalium Bromatum No. 14 dan Kalium Iodatum No. 15 disyorkan. Dalam hipertiroidisme, tirostatik dadah diberikan untuk mengekang pengeluaran hormon dan - sebagai rawatan berterusan - terapi radioiodin dilaksanakan. Dalam penyakit Graves ', kebanyakannya goiter dikeluarkan secara pembedahan. Dalam koma myxedema, T3 diberikan dalam bentuk triiodothyronine atau T4. Pesakit juga menerima infus glucocorticoids, glukosa, dan garam. Sekiranya tubuhnya hipotermik teruk, ia dipanaskan dengan teliti.

Prospek dan prognosis

Sebagai peraturan, myxedema sangat mudah dikenali secara luaran, sehingga rawatan dapat dilakukan dengan cepat dan, terutama sekali, lebih awal. Dalam banyak kes, penghidap mengalami sembelit atau kenaikan berat badan. Wanita juga sering menderita berat haid. Pesakit mengalami gangguan organ deria, sehingga, misalnya, melihat dan pendengaran hanya dapat terjadi dengan sukar. Masalah psikologi seperti kemurungan juga mungkin berlaku. Myxedema juga boleh membawa tanda-tanda a selsema, supaya pesakit mengadu sakit di bahagian bawah atau sakit kepala. Gejala ini boleh mengganggu kehidupan seharian pesakit, mengurangkan kualiti hidup. Bagi kebanyakan orang, rutin harian biasa tidak lagi dapat dilakukan. Dalam banyak kes, myxedema dapat dirawat dengan mudah dan tidak menyebabkan ketidakselesaan lebih lanjut. Rawatan dijalankan dengan mengambil ubat. Yang sihat diet dengan sedikit karbohidrat dan asid juga sesuai dalam kes ini. Sekiranya myxedema berlaku pada anak kecil atau pada bayi baru lahir, ia juga boleh dirawat dengan bantuan ubat. Sekali lagi, rawatan tidak membawa kepada komplikasi lebih lanjut.

pencegahan

Pencegahan tidak mungkin dilakukan pada hipotiroidisme melainkan disebabkan oleh yodium kekurangan. Bayi yang baru lahir mempunyai darah sampel diambil pada akhir minggu pertama kehidupan dan kajian hormon tiroid dilakukan. Sekiranya terdapat kekurangan, mereka dirawat dengan ubat untuk mencegah kretinisme.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Bagaimana pesakit dapat membuat hidup dengan diagnosis mereka semudah dan senyaman mungkin? Pertama, penting untuk mengikuti nasihat dan preskripsi doktor. Tetapi tip yang sering didengar "banyak bersenam" juga harus berperanan dalam kehidupan seharian, kerana ini adalah asas bagi semua orang. Ramai yang menganggap kumpulan pertolongan diri sebagai sokongan selamat datang, kerana mereka menerima maklumat berharga dan pandangan berguna dalam pertukaran dengan penderita lain. Perbualan dan hubungan juga menjaga jiwa mengimbangi. Jiwa dan badan memerlukan perhatian sekarang. Di antara orang yang berpikiran sama, misalnya, resipi ditukar dan pengalaman dengan makanan istimewa yang dapat meningkatkan kesejahteraan. Yang sihat diet dengan buah-buahan dan sayur-sayuran dan bekalan yang mencukupi protein dan kalsium membentuk asas peningkatan kesejahteraan dalam apa jua keadaan. Dan beberapa orang melaporkan kaedah rawatan khas seperti terapi radioiodin. Perbincangan yang jelas mengenai perkara ini dapat dilakukan dengan doktor yang hadir pada lawatan seterusnya ke doktor. Sebagai pakar, dia akan mengetahui ubat yang tepat. Lagipun, setiap pesakit mempunyai individu sendiri sejarah perubatan dan memerlukan kaedah rawatan yang disesuaikan dengannya.