Glaukoma sudut sempit: Punca, Gejala & Rawatan

Dengan pelbagai kedai dalam talian, kini boleh dipesan gelas mengikut spesifikasi dan kehendak tertentu. Walau bagaimanapun, tidak setiap kecacatan penglihatan atau gangguan visual menunjukkan keperluan untuk gelas. Beberapa sebab boleh mendasari keadaan. Salah satu penyebabnya, yang menjadi semakin umum pada orang muda dalam beberapa tahun kebelakangan ini, adalah glaukoma. Artikel ini membincangkan bentuk khas penyakit, sudut sempit glaukoma. Apakah maksudnya? Bagaimana ia dirawat? Bagaimana penyakit ini dapat dicegah? Ini dan banyak lagi dijelaskan di bawah.

Apakah glaukoma sudut sempit?

Infografik mengenai anatomi dan struktur mata in glaukoma. Klik gambar untuk membesarkan. Glaukoma, dikenali sebagai glaukoma, dimanifestasikan oleh saraf optik dirosakkan oleh pelbagai sebab. Ini membawa kepada kehilangan bidang visual. Tambahan pula, tekanan intraokular meningkat sangat tinggi. Bentuk glaukoma yang berbeza dibezakan, seperti glaukoma sudut terbuka, glaukoma tekanan normal, glaukoma sekunder atau glaukoma sudut sempit, yang merupakan subjek artikel ini. Glaukoma sudut sempit dicirikan oleh penyempitan sudut ruang, yang meningkatkan rintangan cecair mata yang keluar. Sejak iris melengkung lebih daripada biasa dalam penyakit ini, ia juga menghalang aliran keluar. Terutama dalam gelap, sudut ruang disempitkan kerana murid dilebarkan. Oleh itu, peningkatan tekanan intraokular (serangan glaukoma) dapat terjadi, terutama pada waktu malam, yang mesti dirawat oleh doktor kecemasan.

Punca

Tidak ada sebab khusus yang membawa kepada glaukoma. Walau bagaimanapun, pada dasarnya dapat dinyatakan bahawa peningkatan tekanan intraokular berkaitan dengannya. Selanjutnya, saraf optik tidak dibekalkan dengan mencukupi darah. Kekurangan bekalan ini juga dapat menyebabkan glaukoma. Mata kita memerlukan humor berair untuk melakukan semua fungsi untuk penglihatan normal. Humor berair ini dihasilkan tetapi tidak dapat mengalir secara normal pada glaukoma sudut sempit. Oleh itu, tekanan dibuat yang sentiasa mempengaruhi saraf optik. Tekanan ini menyekat saraf, yang akhirnya menyebabkan gangguan penglihatan. Sebab-sebab lain yang mendorong penyakit ini adalah pandangan dekat atau rabun jauh, rendah darah tekanan, penyakit metabolik, usia lanjut, kornea nipis atau faktor keturunan.

Gejala, keluhan dan tanda

Seperti disebutkan sebelumnya, kadang-kadang tekanan intraokular dapat meningkat ke tahap kritis hanya pada waktu malam, itulah sebabnya keadaan mungkin tidak dikesan oleh pakar oftalmologi. Oleh itu, tidak ada gejala yang dapat dilihat. Apabila keluhan, seperti gangguan penglihatan atau kegagalan penglihatan normal diperhatikan, penyakit biasanya meningkat. Penjanaan semula yang lengkap sekarang tidak lagi mungkin, kerana saraf optik sudah rosak. Walaupun begitu, sebuah pakar mata semestinya mesti dirujuk untuk membendung perkembangan glaukoma. Tanpa prosedur ini, penghidapnya akan buta. Dalam serangan akut, teruk kesakitan tiba-tiba berlaku pada sebelah mata dan bahagian yang sesuai kepala bersempena dengan loya dan muntah. Ini adalah blok sudut. Humor berair di mata kini tidak dapat lagi mengalir. Nilai tekanan intraokular hingga 70 mmHg boleh berlaku. Oleh itu, tindakan pantas mesti diambil untuk mencegah buta. Ini sering dikaitkan dengan bola mata yang keras dan persepsi tudung atau cincin pada sumber cahaya. Sebilangan pesakit juga berbicara tentang "penglihatan kabur yang berterusan" atau penglihatan kabur. Walaupun pada bayi, glaukoma kongenital boleh membawa merosakkan dan juga lengkap buta. Oleh itu, bayi yang baru lahir dari pesakit glaukoma yang sudah sakit mesti segera diperiksa untuk mengecualikan kerosakan atau dapat mengubatinya dengan segera. Sekiranya orang dewasa didiagnosis dengan glaukoma kongenital, ini sering ditunjukkan oleh kornea yang mendung, peningkatan kepekaan terhadap cahaya atau mata yang selalu berair. Pembedahan adalah satu-satunya pilihan untuk penambahbaikan.

Komplikasi

Kerana pengesanan penyakit yang sering terlambat, penyakit ini dapat berkembang jika tidak dirawat. Oleh itu, kerosakan yang tidak dapat diubati pada saraf optik mungkin telah berkembang. Sekiranya penyakit ini sudah jauh maju, pembedahan mungkin diperlukan untuk menjaga penglihatan. Dalam kes ini, saluran saliran buatan buatan mesti dibuat di mata. Sehubungan dengan pembedahan, komplikasi boleh berlaku pada bila-bila masa, seperti jangkitan, pendarahan, penyembuhan luka gangguan, masalah dengan anestesia, dll. Dalam kes khas dari pembedahan mata, pendarahan atau sakit keradangan boleh berlaku pada mata, mengakibatkan mata jengkel dan bengkak. Kaedah laser juga digunakan untuk merawat glaukoma. Walau bagaimanapun, ini bukan penyelesaian tetap. Oleh kerana rawatan ini mesti dilakukan berulang kali, parut dan keradangan boleh berkembang. Sekiranya penyakit ini dikesan pada tahap yang tidak maju, ia biasanya dirawat dengan bantuan titis mata. Titisan ini mesti diberikan seumur hidup. Alpha-agonis atau prostaglandin sering digunakan untuk tujuan ini. Ini dadah menurunkan tekanan dalaman mata dengan berkesan. Komplikasi dalam bidang kaedah rawatan ini tidak diketahui kecuali sedikit membakar mata semasa titisan disapu. Tindak balas alahan ringan terhadap bahan atau pengawet telah dilaporkan secara sporadis.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sesiapa yang menderita penurunan penglihatan pasti akan melihat pakar mata. Walau bagaimanapun, ini tidak hanya disyorkan untuk orang yang berumur lebih tua. Sekiranya perubahan penglihatan terus dirasakan, seperti penglihatan kabur, tepi "bengkok", lubang atau bintik hitam pada gambar, atau kilatan berterusan, pakar harus segera berjumpa. Sekiranya rawatan perubatan tidak dicari, ini keadaan akan membawa kepada buta. Tanda lain dari glaukoma sudut sempit adalah berterusan sakit kepala atau mata yang menyakitkan. Sekiranya kesakitan ini berterusan selama beberapa hari, lawatan ke doktor juga harus dirancang. Sekiranya loya dan muntah juga berlaku dan mata berwarna merah, ini juga merupakan tanda-tanda penyakit. Sekiranya sudah ada sejarah keluarga mengenai keadaan ini, ahli keluarga lain harus menjalani pemeriksaan tekanan mata secara berkala. Begitu juga, setiap orang yang berumur 40 tahun ke atas harus menjalani pemeriksaan oftalmologi, kerana risiko penyakit meningkat seiring bertambahnya usia. Bahkan perubahan kecil dapat diperhatikan yang tidak akan disedari dalam kehidupan sehari-hari yang normal.

Diagnosa

Dalam kes yang paling jarang, glaukoma sudut sempit itu sendiri dikesan kerana kesakitan atau seumpamanya. Keadaan ini diperhatikan oleh pakar optometris atau pakar mata. Ini mempunyai peralatan untuk mengukur tekanan intraokular. Sekiranya tekanan intraokular tinggi diukur, itu sudah menjadi tanda glaukoma. Tekanan intraokular dari 21 mmHg dianggap kritikal dan membawa kepada pemeriksaan lebih lanjut. Oleh itu, pakar oftalmologi akan memeriksa bidang visual untuk mengesan batasan selanjutnya. Selanjutnya, fundus mata diperiksa dengan oftalmoskop. Rongga yang diperbesar (cawan) akan dilihat di mana saraf optik keluar. Bergantung pada seberapa dalam dan seberapa luas penggalian ini, adalah mungkin untuk menganggarkan sejauh mana saraf optik telah rosak. Laser juga digunakan untuk mengukur saraf optik secara keseluruhan. HRT (Tomograf Heidelberg Retina) akan digunakan untuk tujuan ini. Pachymetry kornea digunakan untuk menentukan ketebalan kornea. OCT (Tomografi Koheren Optik) atau GDx (Laser Polarimetry) boleh digunakan untuk menentukan ketebalan gentian saraf di kawasan berhampiran saraf optik. Penggunaan prosedur ini akan memberikan maklumat mengenai sama ada penyakit glaukoma sebenar atau tidak. Sesiapa yang dihantar oleh pakar oftalmologi untuk pemeriksaan sedemikian kerana disyaki ada penyakit yang ada untuk tujuan membuat diagnosis yang pasti tidak perlu membayar balik sebarang kos. Jika tidak, peperiksaan ini biasanya tidak termasuk dalam faedah yang diberikan oleh pihak kesihatan syarikat insurans.

Rawatan dan terapi

Sekiranya glaukoma diakui seperti itu, rawatan harus segera diberikan. Sekiranya penyakit ini pada peringkat awal, pembedahan besar tidak akan diperlukan. Rawatan dengan titis mata akan diberikan pada awalnya. Turun dengan bahan aktif prostaglandin, kolinergik atau beta-blocker digunakan. Dadah jenis ini bertujuan untuk menurunkan tekanan dalaman mata, memudahkan aliran keluar humor berair, dan meningkatkan ketelusan badan silia. Gabungan pelbagai agen juga mungkin. Sekiranya glaukoma tidak dihentikan atau bertambah buruk, terapi laser mungkin diperlukan sebagai campur tangan pembedahan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, hanya menetes beberapa kali sehari cukup pada awalnya. Sekiranya pembedahan tidak dapat dielakkan, laluan humor berair pada glaukoma sudut sempit sering dioptimumkan dengan laser. Ini meningkatkan aliran humor berair di antara ruang mata. Dalam rawatan lain, badan ciliary sclerosed atau argon laser trabeculoplasty digunakan, yang juga meningkatkan aliran humor berair. Iridektomi adalah pilihan lain untuk memelihara dan meningkatkan penglihatan. Prosedur kecil dilakukan pada konjunktiva, sclera dan badan ciliary melalui laser. Untuk mengurangkan tekanan intraokular, katarak pembedahan juga digunakan, di mana iris dirawat.

Prospek dan prognosis

Sekiranya diagnosis "glaukoma sudut sempit" ada, ini mungkin merupakan kejutan pada mulanya. Namun, ada prospek yang baik untuk hidup tanpa sekatan. Memang benar bahawa penyakit ini tidak dapat disembuhkan. Walaupun begitu, rawatan oftalmologi segera dapat menentukan tahap penyakit yang mana pesakit berada. Sekiranya rawatan yang sesuai dimulakan, glaukoma dapat dihentikan. Penglihatan dapat dipelihara. Walau bagaimanapun, jika glaukoma tidak dirawat, ia pasti akan membawa hingga buta. Perkara yang sama berlaku untuk serangan glaukoma, yang dijelaskan di atas. Sekiranya rawatan perubatan tidak diberikan dalam kes ini, pesakit akan kehilangan penglihatannya di mata ini.

pencegahan

Dalam bidang ini, tidak ada kemungkinan profilaksis langsung. Penting agar setiap orang mempertajam persepsi dan segera bertindak balas terhadap perubahan penglihatan. Di sini, "pengesanan awal mengekalkan penglihatan" berlaku! Mereka yang menderita kencing manis or gangguan peredaran darah harus membuat temu janji pakar oftalmologi secara berkala. Dengan cara ini, tekanan intraokular dan juga keadaan umum mata dapat dipantau secara berterusan. Begitu juga, orang yang sudah mengetahui penyakit glaukoma pada saudara mereka harus kerap berjumpa pakar.

Penjagaan susulan

Glaukoma sudut sempit harus selalu dirawat oleh doktor terlebih dahulu. Dalam konteks ini, pilihan untuk rawatan susulan sangat terhad dalam kebanyakan kes, sehingga orang yang terjejas bergantung terutamanya pada penyingkiran penyakit untuk mencegah komplikasi dan ketidakselesaan lebih lanjut. Semakin awal penyakit ini dikesan, semakin baik perjalanan penyakit ini. Dalam kebanyakan kes, glaukoma sudut sempit dapat dirawat dengan baik dengan bantuan titis mata atau ubat lain. Tidak ada komplikasi tertentu, tetapi pesakit harus memperhatikan dos yang betul. Tambahan pula, campur tangan pembedahan sering diperlukan untuk mengurangkan simptom secara kekal. Selepas operasi sedemikian, pesakit harus berehat dan menjaga seluruh badan, terutama mata. Pemeriksaan berkala juga sangat berguna setelah operasi berjaya. Dalam kebanyakan kes, jangka hayat orang yang terjejas tidak dikurangkan oleh penyakit ini.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Tidak mustahil untuk merawat penyakit ini secara bebas. Oleh itu, setiap pesakit harus selalu melihat semua pemeriksaan yang dicadangkan. Dengan cara ini, perkembangan penyakit dapat dikesan dengan segera. Pada siapa glaukoma sudut sempit didiagnosis lebih awal, adalah mustahak untuk menggunakan titisan mata yang ditetapkan secara berkala dan pada selang waktu yang tepat. Di samping itu, setiap orang yang terjejas harus memperhatikan gaya hidup yang sihat. Ini termasuk senaman berkala, bagus penjagaan mata dan sihat diet. Oleh itu, nikotin atau berlebihan alkohol penggunaan harus dielakkan, kerana ini tidak perlu meracuni organisma. Sebaliknya, makanan pembersih dan penyucian harus dimakan. Ini termasuk buah-buahan, sayur-sayuran dan tauge. Terapi berpuasa juga membawa kelegaan kepada beberapa pesakit. Selanjutnya, usaha harus dilakukan untuk mengurangkan keadaan tekanan pada tahap minimum. Di samping itu, perhatian mesti diberikan kepada ketegangan mata dan - jika boleh - ia mesti dikurangkan. Latihan mata yang disasarkan dapat dijalankan. Ini memberi kelegaan dan memperbaiki keadaan mental orang yang terjejas. Berikut adalah latihan: lengan diregangkan dengan ibu jari menunjuk ke atas, sementara lengan digerakkan ke arah yang berbeza, ibu jari diperhatikan, tetapi kepala tidak dipusingkan. Sebagai orang yang terjejas, maka setiap orang dapat melakukan pelbagai perkara untuk dapat menjalani kehidupan yang penuh dan memuaskan walaupun menghadapi penyakit!