Neuritis Vestibularis: Punca, Gejala & Rawatan

Neuritis vestibularis adalah istilah perubatan untuk disfungsi organ mengimbangi. Dalam kes ini, orang yang terkena menderita putar vertigo.

Apa itu neuritis vestibularis?

Dalam perubatan, neuritis vestibularis juga dikenali sebagai neuropathia vestibularis. Ini merujuk kepada gangguan akut atau kronik dalam fungsi organ mengimbangi, yang terletak di telinga dalam. Nama lain untuk penyakit ini adalah vestibulopathy, neuropati vestibular, dan neuronitis vestibularis. Neuronitis bermaksud "keradangan daripada saraf". Kadang-kadang keadaan juga dikenali sebagai "hilang pendengaran organ vestibular. " Kejadian neuritis vestibularis adalah 3.5 per 100,000 setiap tahun. Ini menyumbang sekitar tujuh peratus diagnosis di klinik khusus untuk vertigo. Neuropathia vestibularis adalah salah satu daripada tiga bentuk yang paling biasa vertigo. Dalam kebanyakan kes, penyakit vertigo berlaku antara usia 30 hingga 60 tahun. Di samping itu, vestibulopati sering berlaku pada musim bunga atau awal musim panas.

Punca

Kemungkinan penyebab neuritis vestibularis masih belum jelas. Ia disyaki bahawa virus bertanggungjawab untuk permulaan penyakit ini. Tidak jarang jangkitan virus berlaku sebelum bermulanya neuropathia vestibularis. Walau bagaimanapun, gangguan peredaran darah juga boleh menjadi pencetus penyakit vertigo. Ini menyebabkan gangguan fungsi atau bahkan kegagalan fungsi organ vestibular di sisi badan yang terkena penyakit ini. Sementara otak orang yang terjejas terus menerima isyarat normal pada bahagian yang sihat, sebelah yang sakit tidak menunjukkan isyarat sama sekali atau hanya isyarat yang terganggu. Kerana ketidakseimbangan ini, pesakit menderita parah serangan vertigo pada peringkat awal. Sebab-sebab lain yang jarang berlaku herpes jangkitan, Lyme penyakit, dan penyakit autoimun.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala khas neuritis vestibularis adalah vertigo berputar yang teruk. Ini biasanya disertai oleh loya and muntah. Jeneral keadaan pesakit juga menderita penyakit. Tidak jarang bagi vertigo menjadi sangat teruk sehingga orang yang terjejas tidak dapat berjalan tanpa bantuan. Dalam beberapa kes, gejala bertambah baik jika pesakit berbaring dengan senyap di punggungnya dan menutup matanya. Namun, jika sedikit pergerakan dilakukan, maka keadaan bertambah buruk lagi. Gejala neuritis vestibularis biasanya berlanjutan selama beberapa hari. Namun, ketika keadaan bertambah, mereka secara beransur-ansur bertambah baik. Satu lagi gejala neuropathia vestibularis adalah Nystagmus, di mana pergerakan mata tersentak berlaku. Mata bergerak ke arah saraf organ vestibular, yang tidak terjejas oleh penyakit. Selain itu, kecenderungan jatuh ke bahagian yang terkena ketika berdiri atau duduk dianggap biasa. Sebagai peraturan, pendengaran pesakit tidak dipengaruhi oleh neuritis vestibularis.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Sekiranya disyaki neuritis vestibularis, doktor harus berunding. Ini pertama berkaitan dengan anamnesis (sejarah perubatanpesakit dan membiarkannya menerangkan simptomnya. Juga menarik adalah kemungkinan penyakit sebelumnya. The Nystagmus mata juga memainkan peranan penting. Untuk memeriksa ini, pesakit memakai Frenzel khas gelas. Langkah seterusnya adalah melakukan pemeriksaan vestibular untuk diperiksa mengimbangi. Ini melibatkan pendedahan terusan pendengaran ke pengairan yang hangat. Mata juga diperiksa semasa prosedur ini. Orang yang menderita neuritis vestibular tidak menunjukkan perubahan arah Nystagmus. Telinga khas, hidung dan pemeriksaan tekak atau prosedur pengimejan diagnostik juga berguna. Ini termasuk sonografi (ultrasound peperiksaan), tomografi dikira (CT) atau pengimejan resonans magnet (MRI). Telinga itu, hidung dan pakar tekak membuat diagnosis dengan melakukan pemeriksaan kalori pada telinga dalam. Ini melibatkan hipoexcitability termal pada organ keseimbangan, yang disebabkan oleh panas atau sejuk air atau udara, masing-masing. Sejak serangan vertigo boleh juga mempunyai banyak sebab lain, pembezaannya sangat penting apabila disyaki neuritis vestibularis. Kemungkinan penyakit mungkin Penyakit Meniere atau jinak vertigo kedudukan.Neuritis vestibularis biasanya mengambil kursus positif. Pada kebanyakan pesakit, rasa keseimbangan pulih atau sekurang-kurangnya bertambah baik setelah tempoh kira-kira dua belas minggu. Walau bagaimanapun, kira-kira 15 peratus daripada mereka yang terkena juga menderita jinak vertigo kedudukan.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Ketegangan berjalan dan peningkatan kejadian kemalangan atau jatuh adalah tanda-tanda penyelewengan yang ada. Mereka harus ditunjukkan kepada doktor agar kerosakan serius dapat dicegah. Dalam kes pening, loya and muntah doktor diperlukan. Ciri khas adalah apa yang dipanggil berputar pening, yang mencetuskan kemustahilan untuk berjalan lurus. Sekiranya terdapat kelemahan badan semasa melakukan pergerakan, ketidakstabilan pergerakan atau penampilan yang sangat tidak stabil secara keseluruhan, doktor harus berunding. Sekiranya pergerakan mata yang tidak biasa dari orang yang terjejas diperhatikan oleh orang yang melihatnya, ini harus dibincangkan dengan doktor. Ciri neuritis vestibular adalah penyembuhan spontan sementara. Ini berlaku sebaik sahaja orang yang terkena membiarkan dirinya berehat dalam keadaan terlentang dan menutup matanya. Pada masa yang sama, gejala meningkat dalam intensiti sebaik sahaja pergerakan kecil dilakukan. Sekiranya pertolongan diperlukan untuk bergerak, jika tugas sehari-hari tidak dapat dilakukan sendiri, atau jika pendengaran terganggu, doktor harus berunding. Selalunya terdapat tekanan perasaan di telinga, deringan di telinga atau frekuensi tertentu tidak lagi dapat didengar seperti biasa. Kecenderungan orang yang terjejas jatuh ketika duduk atau berdiri dianggap tidak biasa. Ia harus dijelaskan oleh doktor supaya penyebab aduan dapat didiagnosis dan rawatan dimulakan.

Rawatan dan terapi

Kadang kala, neuritis vestibularis memerlukan individu yang terkena dirawat sebagai pesakit dalam di hospital. Oleh itu, pesakit mesti berehat di tempat tidur untuk jangka masa tertentu. Mereka diberi ubat yang sesuai untuk merawat gejala seperti pening, muntah and loya. Untuk meningkatkan darah peredaran, Beberapa campuran ambil tempat. Ini juga berguna untuk menggantikan cecair yang hilang akibat muntah. Glukokortikoid methylprednisolone dianggap sebagai ubat yang terbukti. Rawatan dengan bahan tersebut berlangsung sekitar seminggu. Semasa terapi, yang dos secara beransur-ansur dikurangkan untuk memulihkan saraf vestibular. Sekiranya gangguan tidak membaik semula setelah beberapa saat, latihan langkah-langkah berlaku di mana pesakit belajar bagaimana menangani aduannya. Tumpuan adalah pada intensif latihan imbangan. Ia berfungsi untuk mempercepat proses penyembuhan. Untuk tujuan ini, doktor mendedahkan sistem vestibular dalam keadaan terkawal kepada situasi yang menyebabkan pening. Rangsangan boleh digunakan untuk mendorong pemulihan.

Komplikasi

Secara umum, prognosis untuk neuritis vestibularis adalah baik. Komplikasi serius hanya berlaku sekali-sekala. Dalam kebanyakan kes, pening hilang selepas kira-kira seperempat tahun. Walau bagaimanapun, dalam kes yang jarang berlaku, berulang boleh berlaku, tetapi ini kemudian mempengaruhi telinga yang lain. Di samping itu, jinak vertigo kedudukan berlaku di telinga yang sama di sekitar 15 peratus daripada semua pesakit. Ini juga dapat diatasi dengan baik dan hanya fenomena sementara. Namun, keadaan menjadi lebih rumit bagi mereka yang terjejas yang mengalami penyakit vertigo putaran sebagai peristiwa traumatik. Dalam kes ini, vertigo fobik juga boleh berkembang. Oleh kerana ini tidak dapat dikaitkan dengan penyebab organik tetapi secara eksklusif kepada penyebab psikologi, maka terapi di sini mesti menumpukan perhatian untuk menghilangkan gangguan kebimbangan. Komplikasi vertigo yang serius mungkin disebabkan oleh kejatuhan berbahaya, yang sering dikaitkan dengan kecederaan serius dan patah tulang. Risiko ini terutama mempengaruhi orang tua yang kestabilan tulang juga telah berkurang sebanyak osteoporosis. Jarang sekali, neuritis vestibularis mengakibatkan kehilangan labirin dua hala kronik. Di sini, fungsi motor berdiri dan berjalan terganggu dalam kegelapan atau dengan mata tertutup. Dalam jangka masa panjang, regangan berganda di kedua telinga ini sering menyebabkan disorientasi sepenuhnya di ruang angkasa. Amalan profesion berbahaya atau sukan berisiko tidak lagi mungkin dilakukan.

Prospek dan prognosis

Kursus dan prognosis neuritis vestibular adalah baik. Dalam kebanyakan kes, penyembuhan spontan berlaku dalam dua hingga tiga minggu. Pada sebahagian besar individu yang terjejas, rasa keseimbangan menormalkan sepenuhnya atau sekurang-kurangnya sebahagiannya selepas 12 minggu paling lambat. Namun, sebilangan pesakit masih mengalami pening setelah beberapa bulan. Dalam kes yang jarang berlaku, pening berubah menjadi bentuk vertigo lain atau gangguan keseimbangan. Sebagai contoh, sehingga 15 peratus daripada mereka yang terkena juga mengalami apa yang dikenali sebagai vertigo kedudukan paroxysmal jinak (vertigo posisi jinak) di telinga yang terkena. Ini dicirikan oleh serangan singkat dari vertigo putaran semasa pergerakan atau perubahan kedudukan kepala (melihat ke bawah atau ke atas, memusingkan kepala) atau ketika berbaring. Vertigo berputar berterusan juga dapat trauma orang yang terkena sehingga vertigo berputar fobik berkembang kerana jangkaan cemas kemungkinan serangan vertigo. Prognosis individu dalam kes ini bergantung terutamanya pada orang yang terjejas diaktifkan secara fizikal secepat mungkin. Keadaan umum juga penting untuk prognosis. Orang yang lebih tua terjejas sering mengalami simptom yang lebih lama kerana keadaan umum mereka yang agak buruk. Kambuhan (berulang vertigo) hanya berlaku dalam kes-kes yang sangat jarang berlaku dan kemudian secara umum mempengaruhi telinga yang sebelumnya tidak terjejas.

pencegahan

Pencegahan langkah-langkah terhadap neuritis vestibularis tidak diketahui. Oleh itu, penyebab penyakit vertigo masih dalam kegelapan.

Susulan

Dalam kebanyakan kes neuritis vestibularis, pesakit mempunyai pilihan yang sangat sedikit dan terhad untuk rawatan susulan langsung. Oleh itu, individu yang terjejas sebaiknya berjumpa doktor pada peringkat awal, termasuk memulakan rawatan untuk mengelakkan berlakunya komplikasi dan gejala yang lebih lanjut. Tidak ada penyembuhan diri, jadi rawatan perubatan selalu diperlukan. Sebilangan besar pesakit biasanya bergantung pada pengambilan pelbagai ubat. Orang yang terjejas harus mengikuti semua arahan doktor dan minum ubat secara berkala dan juga dalam dos yang betul. Seorang doktor harus selalu berjumpa terlebih dahulu jika ada pertanyaan atau jika ada yang tidak jelas. Lebih-lebih lagi, dalam banyak kes, sokongan orang yang terkena bencana oleh keluarganya sangat diperlukan. Orang yang terjejas harus minum banyak cecair untuk mengurangkan gejala. Ubat itu sendiri dapat dihentikan secara perlahan setelah berunding dengan doktor. Selalunya, hubungan dengan penghidap neuritis vestibularis yang lain juga sangat berguna, kerana ini membawa kepada pertukaran maklumat, di mana ini dapat memudahkan kehidupan seharian pesakit.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Setelah diagnosis neuritis vestibularis jelas, langkah-langkah kehidupan seharian dan pertolongan diri dapat memberi kesan pada peningkatan pengendalian penyakit dan memendekkan proses penyembuhan. Tidak kira sama ada penyakit itu disebabkan gangguan peredaran darah dalam organ vestibular atau faktor penyebab lain, latihan praktikal berguna sebagai tambahan kepada rawatan ubat. Mereka juga berfungsi untuk menghadapi dan melegakan serangan vertigo dan mual secara langsung. Untuk mengatasi nystagmus, pergerakan mata tanpa sengaja yang berombak. Contohnya, membantu duduk tegak di atas kerusi dan di depan mata dengan jarak 30 cm hingga 50 cm, gerakkan tangan ke kanan dan ke kiri dengan jari dipanjangkan. Mata harus mengikut tangan atau jari tanpa memutar kepala. Melalui latihan, pergerakan mata tidak disengajakan (nystagmus) ditumpangkan oleh pergerakan mata sukarela dan melemahkan nystagmus. Latihan yang kerap dilakukan yang biasanya berfungsi untuk menguatkan organ vestibular juga membantu mengatasi rasa mual akibat neuritis vestibularis. Secara khusus, ini adalah latihan seperti "berdiri di atas satu kaki, "" Berjalan pada satu baris, "atau" berjalan ke samping dan ke belakang. " Darah aliran dipromosikan melalui latihan fizikal. Gabungan pergerakan dan latihan keseimbangan, seperti menari, sangat berkesan.