Penyakit Neurodegeneratif: Punca, Gejala & Rawatan

Penyakit neurodegeneratif adalah penyakit yang ciri utamanya adalah kematian sel saraf yang progresif. Antara yang terkenal adalah Alzheimer penyakit, Penyakit Parkinson, dan sklerosis lateral amyotrophic (ALS). Di samping itu, penyakit yang jarang berlaku seperti Penyakit Creutzfeldt-Jakob and Penyakit Huntington tergolong dalam kumpulan ini.

Apakah penyakit neurodegeneratif?

Penyakit neurodegeneratif biasanya berlaku pada usia yang lebih tua - tidak seperti proses penuaan fisiologi, penurunan sel-sel saraf berkembang lebih cepat dan pada tahap yang lebih besar. Akibatnya, kemerosotan kemampuan mental dan fizikal secara besar-besaran berlaku dan meningkat. Proses penurunan patologi sel-sel saraf biasanya terhad kepada bahagian-bahagian tertentu di otak, tetapi juga boleh mempengaruhi keseluruhan pusat sistem saraf. Oleh kerana peningkatan jangka hayat, penyakit neurodegeneratif menjadi semakin penting; walaupun terdapat kajian intensif, penawarnya masih belum dapat dilakukan.

Punca

Punca degenerasi neuron patologi belum difahami dengan jelas. Faktor genetik berperanan, seperti gangguan dalam metabolisme protein, akibatnya protein tersebut mendapan membawa hingga kematian sel saraf di otak. Tidak seperti sel lain di dalam tubuh manusia, otak sel biasanya berumur panjang, tetapi hanya mempunyai kemampuan terhad untuk menjana semula. Oleh itu, kematian sel pramatang sukar bagi organisma untuk mengimbangi. Jangkitan dan proses keradangan, toksin persekitaran dan kerosakan otak traumatik juga dibincangkan sebagai pencetus. Adakah faktor-faktor risiko seperti obesiti, tekanan darah tinggi, dan kencing manis melitus juga mendorong perkembangan penyakit neurodegeneratif yang belum dapat dijelaskan sepenuhnya.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala setiap penyakit bergantung pada jenis saraf yang terjejas. Dalam Penyakit Parkinson, sebagai contoh, sel-sel saraf yang menghasilkan hormon dopamin, yang diperlukan untuk penyelarasan pergerakan, mati: Ini menghasilkan tipikal gegaran, gerakan kaku dan pergerakan perlahan. Dalam Penyakit Huntington, yang merupakan keturunan, pergerakan sukarela dari kepala dan hujung kaki kelihatan pada mulanya, diikuti dengan gangguan pertuturan dan menelan. Alzheimer penyakit dicirikan oleh peningkatan kealpaan yang melampaui tahap normal - bahkan orientasi temporal dan spatial menjadi semakin sukar. Dalam sklerosis lateral amyotrophic, yang juga dapat terjadi pada usia muda, hanya sel-sel saraf yang bertanggung jawab untuk pergerakan otot (motoneuron) yang terpengaruh, yang menjadi nyata melalui kelumpuhan spastik dan peningkatan kelemahan otot. Seperti Penyakit Parkinson, kebolehan intelektual biasanya tidak terjejas dalam gangguan ini, tetapi kemurungan, gangguan tidur, dan kegelisahan sering terjadi akibat daripada gejala fizikal.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Diagnosis didahului dengan wawancara terperinci dan pemeriksaan pesakit dan saudara-saudaranya: gangguan pergerakan yang ketara atau penurunan kemampuan mental yang ketara sudah memberikan maklumat awal mengenai gambaran klinikal. Sekiranya demensia disyaki, ujian psikologi memberikan petunjuk lebih lanjut. Prosedur pemeriksaan teknikal merangkumi tomografi komputer, pengimejan resonans magnet dan pencitraan resonans magnetik, yang dapat digunakan untuk memvisualisasikan perubahan patologi di otak. Untuk mengesampingkan penyakit lain, komprehensif darah ujian dijalankan - pemeriksaan cecair serebrospinal (CSF) dapat mengesahkan kecurigaan Alzheimer penyakit atau penyakit Parkinson. Ujian genetik digunakan untuk mengesan penyakit keturunan seperti Penyakit Huntington. Aktiviti otot elektrik dan halaju pengaliran saraf diukur untuk mengesahkan sklerosis lateral amyotrophic (ALS) dan atrofi otot tulang belakang. Dalam beberapa penyakit neurodegeneratif, seperti Penyakit Creutzfeldt-Jakob, perubahan gelombang otak dapat dilihat pada electroencephalogram (EEG). Kehilangan kemampuan mental dan / atau fizikal meningkat dengan stabil selama bertahun-tahun dalam semua penyakit neurodegeneratif. Pada peringkat lanjut, hidup berdikari biasanya tidak mungkin lagi.

Komplikasi

Penyakit neurodegeneratif selalu berkembang dan kerap membawa hingga komplikasi teruk pada peringkat akhir. Oleh itu, tugas yang paling penting adalah melambatkan proses degenerasi. Komplikasi yang boleh berlaku juga bergantung pada penyakit tertentu. Sebagai contoh, Penyakit Alzheimer dicirikan oleh penurunan kemampuan kognitif yang progresif. Seperti banyak penyakit neurodegeneratif lain, Alzheimer bukanlah penyakit yang boleh membawa maut. Walau bagaimanapun, pada peringkat akhir penyakit ini, pesakit yang terjejas harus selalu dirawat oleh staf kejururawatan, kerana peningkatan ketidakupayaan untuk merawat diri sendiri dapat membawa mati kerana kelaparan atau dahaga. Juga tidak mungkin untuk memastikan bahawa ubat-ubatan penting diambil. Selanjutnya, penyakit neurodegeneratif seperti Alzheimer atau Parkinson juga boleh menyebabkan komplikasi lain pada peringkat kemudian, seperti jangkitan yang mengancam nyawa saluran pernafasan (radang paru-paru), disfagia hingga berhenti menelan sepenuhnya, atau jatuh yang mengancam nyawa. Salah satu penyakit yang paling teruk jenis ini adalah penyakit Huntington. Penyakit Huntington itu sendiri selalu membawa kepada kematian, yang biasanya berlaku 15 tahun setelah diagnosis. Semasa berlakunya penyakit ini, penggunaan tenaga sentiasa meningkat dan masalah dengan makan berlaku. Seperti banyak penyakit neurodegeneratif, penyakit Huntington juga mempunyai peningkatan risiko bunuh diri. Tidak ada sebab terapi untuk sebarang penyakit neurodegeneratif. Hanya gejala yang dapat dikurangkan.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Sekiranya tangan yang gemetar atau anggota badan yang gelisah dapat diperhatikan oleh rakan pesakit pada orang yang terkena, pemerhatian harus dibincangkan dan ditindaklanjuti secara terbuka. Sekiranya gegaran berterusan atau meningkat dalam intensiti, lawatan ke doktor harus dilakukan untuk menjelaskan gejala dan membuat diagnosis. Sekiranya terdapat perubahan dalam pergerakan kebiasaan, pergerakan perlahan atau gaya kaku, penyelidikan gejala ditunjukkan. Gangguan di penyelarasan, masalah dalam melakukan aktiviti sukan biasa dan peningkatan risiko kemalangan adalah tanda-tanda penyelewengan yang mesti dibincangkan dengan doktor. Sekiranya tidak biasa kepala pergerakan jelas, ada sebab untuk dibimbangkan dan doktor harus berunding. Sekiranya memori masalah berkembang, pelupa atau gangguan dalam mengingat kemahiran yang dipelajari berlaku, doktor diperlukan. Sekiranya orang yang terkena mengadu tidak selesa ketika menelan, hilang selera makan, atau menunjukkan perubahan berat badan, doktor harus berunding. Perubahan mood, tingkah laku kemurungan, sikap tidak peduli, dan penarikan diri dari kehidupan sosial harus dibincangkan dengan doktor. Gangguan tidur, kegelisahan yang meresap serta penurunan prestasi fizikal menunjukkan penyakit yang memerlukan tindakan. Kelumpuhan atau aduan muskuloskeletal umum harus disiasat.

Rawatan dan terapi

Penyakit neurodegeneratif belum dapat disembuhkan, walaupun terdapat kajian intensif. Oleh itu, matlamat untuk terapi adalah untuk memperlahankan perkembangan. Kursus PD dapat dipengaruhi secara positif oleh dadah yang mengimbangi dopamin kekurangan yang mendasari penyakit: Dalam banyak kes, gejala tetap stabil selama bertahun-tahun, walaupun kesan sampingan yang tidak menyenangkan tidak jarang berlaku. Hasil yang baik juga dapat dicapai dengan memasukkan otak perentak jantung untuk rangsangan otak yang mendalam - kerana operasi tidak bebas dari risiko, operasi hanya dilakukan setelah menghabiskan kemungkinan ubat-ubatan. Disasarkan penyelarasan dan latihan pergerakan mengatasi kelemahan otot dan ketegangan otot yang berlaku pada penyakit neurodegeneratif. Suara dan terapi ucapan mungkin juga ditunjukkan. Sekiranya, seperti dalam Penyakit Alzheimer, fokusnya adalah pada penurunan kemampuan mental, psikoterapi and memori latihan digunakan sebagai tambahan kepada rawatan ubat. Tiub makan memastikan pengambilan makanan pada tahap lanjut sklerosis lateral amyotrophic (ALS), di mana sokongan mekanikal aktiviti pernafasan mungkin juga diperlukan. Selain perubatan konvensional terapi, penggunaan kaedah rawatan alternatif - seperti osteopati or akupunktur - juga dapat membantu mengurangkan gejala dalam beberapa kes.

Prospek dan prognosis

Pesakit yang didiagnosis dengan penyakit neurodegeneratif menerima prognosis yang tidak baik. Walaupun intensiti penyakit dan kemajuan penyakit yang mendasari mesti dinilai secara individu, kerosakan sel-sel saraf adalah perkara biasa bagi semua orang. Proses penurunan kognitif dapat diperlambat jika diagnosis dibuat lebih awal dan terapi dimulakan pada peringkat awal gangguan. Walau bagaimanapun, mereka tidak dicegah sepenuhnya. Pada masa yang sama, tidak ada kemungkinan bahawa neuron yang sudah rosak akan tumbuh semula. Fokus penyakit asas pada dasarnya adalah untuk meningkatkan kualiti hidup semasa dan untuk melambatkan proses penurunan yang lebih lanjut. Jangka hayat umum berkurang pada individu yang terjejas. Sekiranya rawatan perubatan tidak dicari, kemerosotan yang lebih cepat secara umum kesihatan dilihat. Selalunya tidak mungkin lagi untuk menghadapi kehidupan seharian tanpa pertolongan. Sebagai tambahan kepada gangguan keupayaan mental, penyakit ini juga menyebabkan hilangnya mobiliti. Keadaan kebingungan, disorientasi dan peningkatan risiko kemalangan diberikan. Penyakit yang mendasari memberi beban emosi yang berat kepada pesakit dan juga saudara-mara. Oleh itu, semasa membuat prognosis untuk perkembangan penyakit selanjutnya, kebarangkalian terkena a sakit mental mesti diambil kira. Ini menyebabkan kemerosotan keadaan keseluruhan, kerana mereka juga mengambil jalan yang tidak baik mengenai pengembangan kemungkinan fizikal.

pencegahan

Punca penyakit neurodegeneratif belum difahami sepenuhnya. Sekurang-kurangnya sebilangan penyakit dalam kumpulan ini pastinya berdasarkan faktor genetik: pencegahan yang disasarkan hanya mungkin dilakukan pada tahap yang terhad. Sekurang-kurangnya mengenai kejadian Penyakit Alzheimer, gaya hidup sihat dengan banyak latihan, cabaran mental, tetapi juga tahap pemulihan yang diperlukan nampaknya memberi kesan positif. Toksin persekitaran tertentu (racun perosak, logam berat) disyaki mempromosikan PD - hubungan dengan produk sedemikian harus dielakkan sejauh mungkin. Pengesanan awal memainkan peranan penting: jika rawatan bermula pada peringkat awal penyakit, perkembangannya sering dapat ditangguhkan dengan ketara.

Penjagaan susulan

Penyakit neurodegeneratif pada dasarnya tidak dapat disembuhkan. Lebih-lebih lagi, mereka maju secara berterusan dan melucutkan kebebasan pesakit dalam jangka masa panjang. Oleh itu, individu yang terjejas selalu bergantung pada penjagaan jangka panjang sehingga akhir hayatnya. Oleh itu, kualiti penjagaan selepas itu juga menentukan kualiti hidup mereka yang terjejas. Jenis rawatan selepas ini bergantung pada penyakit yang berkaitan dan fasa penyakit. Dalam kes ringan, latihan dan latihan mental dapat membantu mengimbangi kekurangan tertentu selain rawatan ubat. Semakin intensif pesakit dijaga dalam hal ini, semakin lama dia dapat mengekalkan gaya hidup mandiri. Walau bagaimanapun, apabila demensia dan pergerakan tidak maju, mereka yang terjejas sering memerlukan sokongan profesional dalam semua situasi dan sepanjang masa sepanjang hari. Dalam banyak kes, bantuan ini tidak lagi dapat diberikan di persekitaran rumah oleh ahli keluarga sahaja. Banyak pertolongan dalam merawat anggota keluarga mereka yang sakit kemudian diberikan oleh penjaga yang terlatih yang menjaga pesakit siang dan malam. Dalam kes lain, hanya penempatan di kemudahan kejururawatan yang dapat menjamin orang yang terkena hidup bermaruah. Penyakit neurodegeneratif tanpa demensia, seperti ALS antara lain, juga memerlukan perawatan tetap kerana peningkatan sekatan pergerakan dan fungsi organ.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Dalam menangani pesakit dalam kehidupan seharian, anda harus menahan diri dari membetulkan, menegur atau menunjukkan kekurangan. Sebaliknya, pengiktirafan dan pujian terhadap perkara yang berjaya membawa kejayaan positif dalam hubungan dengan orang yang sakit. Berkenaan dengan sumber daya dan kemampuannya, dia harus diberi tugas atau kegiatan yang lebih kecil. Tujuannya bukan untuk melaksanakan tugas dengan sempurna. Sebaliknya, aspek berguna dan masih dapat mencapai sesuatu berada di latar depan. Saudara-mara mesti belajar memasuki dunia pesakit dan memperlakukannya dengan penuh penghargaan. Naomi Feil, pengasas valitasi integratif sebagai bentuk komunikasi dengan pesakit demensia, menyebutnya: "Berjalan dengan kasut yang lain." Dengan ini, dia menjelaskan bahawa orang yang sakit mesti dijemput di mana dia berada pada masa ini dari segi keadaan psikologi, emosi dan kerohaniannya. Hanya pada tahap ini komunikasi dengan pesakit dapat dilakukan dengan penuh rasa empati dan belas kasihan. Pengeluaran kerana penyakit harus dielakkan. Sebaliknya, persekitaran sosial mesti diberitahu dan dididik mengenai kes penyakit, gambaran klinikal dan perubahan yang menyertainya dalam hidup bersama. Penerimaan dan pengiktirafan oleh persekitaran sosial sama pentingnya bagi orang yang sakit dan juga ahli keluarga dalam kehidupan seharian.