Nikotin adalah Racun untuk Mata

Salah satu penyakit mata yang paling berbahaya adalah berkaitan dengan usia degenerasi makula (AMD). Ia adalah penyebab penyakit yang paling biasa kecacatan penglihatan, termasuk kehilangan ketajaman visual pusat, di Jerman. Pada peringkat akhir penyakit retina ini, tidak mungkin lagi membaca atau mengenali wajah. Tidak semua faktor itu membawa hingga AMD sudah diketahui. Apa yang pasti, bagaimanapun nikotin meningkatkan risiko dengan ketara.

Selamat tinggal jerebu biru

"Banyak orang yang merokok tidak menyedari bahawa kebiasaan yang mereka gemari membahayakan penglihatan mereka. Nikotin adalah racun bagi mata, dan sangat berbahaya, "kata Profesor Dr. Bernd Bertram, ketua kedua Persatuan Pakar Oftalmologi Profesional (BVA). Penyelidikan saintifik menunjukkan bahawa perokok jika dibandingkan dengan bukan perokok berisiko tinggi sekurang-kurangnya dua kali ganda untuk menghidap AMD dan dalam keadaan terburuk penglihatan mereka akan hilang. Anda boleh melakukan banyak perkara untuk mengekalkan penglihatan anda sehingga usia tua:

  • Penolakan Nikotin
  • Diet sihat
  • Perlindungan cahaya matahari untuk mata dan
  • Pemeriksaan berjaga-jaga di pakar mata.

Pemeriksaan ini berfungsi untuk mengesan awal penyakit mata yang sangat berbahaya, yang mana anda sendiri hanya melihat sesuatu apabila anda tidak lagi melihatnya. Selain AMD, ini juga merangkumi glaukoma (glaukoma).

Diagnosis awal - terapi yang berjaya

AMD berlaku dalam dua bentuk: 80 peratus pesakit menderita AMD kering. Ketajaman visual pusat mereka secara beransur-ansur berkurang, tetapi kemampuan orientasi mereka tetap utuh. Jalan penyakit ini dapat dipengaruhi oleh penyakit ini pakar mata - bergantung pada panggung - dengan mengesyorkan kombinasi tertentu dari vitamin dan mineral. Tiada lain yang berkesan terapi diketahui setakat ini. AMD basah yang lebih jarang berkembang secara agresif: Ketajaman penglihatan pusat menurun dengan cepat, pesakit tidak dapat lagi membaca atau mengenali wajah. Patologi kapal telah terbentuk di bawah makula, memusnahkan sel-sel visual pusat. Pengesanan awal mempunyai kepentingan yang menentukan. Sebagai tambahan kepada terapi laser sebelumnya, pilihan rawatan baru telah tersedia sejak tahun 2005. Dengan menyuntikkan agen yang menghalang pertumbuhan kapal, kehilangan penglihatan dapat diperlahankan, dihentikan, atau kadang-kadang terbalik sebahagiannya. Faktor penentu adalah masa yang tepat. Diagnostik moden membolehkan pakar mata untuk menentukannya dengan pasti dan menentukan selang masa rawatan dengan tepat.