Nilai PH dalam air liur

Pengenalan

Nilai pH adalah ukuran seberapa berasid atau asas suatu cecair atau bahan. Nilai pH 7 dipanggil bahan neutral. Nilai di bawah 7 adalah berasid dan nilai di atas 7 adalah cecair asas. Sejak air liur terdiri daripada komponen yang berbeza dan dihasilkan oleh kelenjar yang berlainan, nilai pHnya boleh berbeza-beza bergantung pada komposisinya.

Berapakah nilai pH normal dalam air liur?

. air liur dalam kami mulut terdiri daripada lebih dari 99% air dan dihasilkan oleh pelbagai kelenjar air liur terletak di tekak dan kawasan mulut. Ini termasuk kelenjar parotid (Parotis), kelenjar sublingual (Glandula Sublingualis) dan kelenjar mandibular (Glandula Submandibularis). Setiap kelenjar ini membuka ke dalam mulut dengan satu atau lebih saluran perkumuhan.

Mereka menghasilkan air liur, yang penting untuk melembapkan makanan kita supaya kita dapat menelannya dengan lebih mudah. Untuk tujuan ini, mukin terkandung dalam air liur, dan ada juga pencernaan enzim, Seperti alpha-amilase. Ia mula dicerna karbohidrat tepat di mulut.

Lysozyme adalah bakterisida dalam air liur yang secara langsung melawan bakteria di mulut. Komponen lain dalam air liur adalah bikarbonat. Ia menyediakan persekitaran yang sedikit alkali, jadi alpha-amilase sangat aktif dan gigi enamel dilindungi. Biasanya, air liur mempunyai nilai pH yang relatif neutral (berbeza antara 6.5 - 7.2 bergantung pada rembesan air liur).

Adakah nilai pH air liur berubah pada siang hari?

Oleh kerana nilai pH air liur dipengaruhi oleh pengambilan makanan, maka tidak hairanlah ia berubah-ubah dalam sehari. Pada waktu pagi sebelum sarapan, misalnya, cenderung agak rendah, kerana orang sudah lama tidak makan semalaman. Selepas setiap hidangan, lebih banyak air liur tiba-tiba dihasilkan dan menjadi lebih beralkali.

Sekiranya aliran air liur ditutup semula selepas akhir makan dan air liur baru menggantikan yang lama, nilai pH akan turun lagi. Pada masa ini, kita biasanya makan lebih banyak makanan berasid (misalnya jus buah, dll.), Oleh itu, kelebihan air liur mengimbangi nilai pH di mulut.

Di samping itu, turun naik nilai pH bergantung pada apa yang terkandung dalam makanan. Kaya dengan karbohidrat diet (terutamanya gula) lebih cenderung menyebabkan persekitaran berasid di mulut daripada makanan yang kaya dengan protein. Oleh itu, ia menyebabkan turun naik yang lebih besar pada waktu siang.