Nilai PH dalam darah

Berapakah nilai pH normal dalam darah?

Nilai pH normal di darah adalah antara 7.35 dan 7.45. Menjaga nilai pH di darah pemalar adalah penting untuk mengekalkan semua fungsi badan. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa struktur badan protein sangat bergantung pada nilai pH.

Sekiranya nilai pH tidak dipertahankan, komplikasi yang mengancam nyawa dapat terjadi. Pelbagai sistem penyangga membolehkan darah untuk mengekalkan nilai pH yang tetap dan mengimbangi turun naik kecil yang mungkin berlaku, misalnya, disebabkan oleh pemakanan. Keseluruhan faktor yang menentukan dan mengatur pH secara kolektif disebut "asam-basa mengimbangi". Anda boleh mendapatkan maklumat lebih lanjut mengenai topik ini di bawah: nilai pH pada manusia

Adakah nilai pH optimum?

Nilai pH tertakluk kepada turun naik semula jadi yang mencerminkan keadaan metabolik. Tidak mungkin untuk menentukan nilai pH optimum tertentu. Penting bahawa turun naik semula jadi tetap berada dalam jarak antara 7.35 dan 7.45 agar fungsi tubuh dapat dipertahankan. Oleh itu, pH yang optimum berada dalam julat ini dan dijaga oleh badan dalam keadaan normal.

Bagaimana nilai pH dalam darah dapat diukur?

Pengukuran nilai pH dalam darah biasanya dilakukan sebagai bagian dari analisis gas darah. Darah diambil sama ada dari a vena, Sebuah arteri atau dari cuping telinga menggunakan alat lancing dan dianalisis dengan khas analisis gas darah peralatan. Peranti ini menggabungkan pelbagai kaedah ujian kimia dan menentukan bukan sahaja nilai pH tetapi juga nilai lain seperti kandungan oksigen atau karbon dioksida dalam darah.

Keputusan analisis gas darah boleh digunakan untuk menentukan penyebab penurunan pH dan merawatnya dengan sewajarnya. Prinsip pengukuran untuk pengukuran pH didasarkan pada kekonduksian untuk arus elektrik, yang berbeza-beza bergantung pada nilai pH. Pada saat ini tidak ada kemungkinan untuk mengukur pH darah di lingkungan rumah tangga. Sebaliknya, terdapat jalur ujian yang dapat digunakan untuk mengukur nilai pH dalam air kencing. Walau bagaimanapun, ini mengalami turun naik yang lebih besar dan tidak mustahil untuk membuat kesimpulan mengenai nilai pH darah dari pH air kencing.