Obesiti: Punca, Gejala & Rawatan

Obesiti, atau ketakutan, terutama mempengaruhi orang di negara industri dan dunia Barat. Di Jerman, lebih daripada 20 peratus orang dianggap gemuk.

Apa itu kegemukan?

Obesiti berasal dari perkataan Latin "adeps" untuk lemak. Menurut para pakar, kenaikan lemak badan ini dapat diklasifikasikan sebagai penyakit kronik. Walau bagaimanapun, tidak semua orang yang berat badan berlebihan juga gemuk. Menurut Dunia Pemeriksaan Pertubuhan, obesiti ditakrifkan sebagai BMI (indeks lemak badan) 30 atau lebih. Sebanyak 3 darjah keparahan dibezakan, yang juga tertakluk kepada BMI dalam klasifikasi mereka. Obesiti gred I terdapat pada BMI 30-35, hingga BMI 40 orang dipengaruhi oleh obesiti kelas II, di atas yang hanya kelas III, yang juga disebut obesiti morbid. Kualiti hidup sudah sangat terhad di sini, jangka hayatnya jauh lebih rendah daripada orang yang berat badan normal.

Punca

Obesiti semakin meningkat di negara perindustrian Barat, yang menunjukkan bahawa penyebabnya dapat disimpulkan dari keadaan hidup. Menurut kajian, ada kaitan langsung antara pengambilan lemak dan obesiti setiap hari, tetapi bukan pengambilan kalori yang berlebihan secara umum. Minuman bergula juga membawa kepada berat badan berlebihan dan akhirnya kegemukan. Selain yang salah diet, terlalu sedikit bersenam adalah penyebab kegemukan. Kekurangan latihan dalam konteks ini bermaksud bukan sahaja sukan yang terlalu sedikit, tetapi juga keadaan hidup umum. Kegiatan tidak aktif, aktiviti masa lapang pasif dan infrastruktur yang baik dapat dijumpai terutama di negara-negara barat dan dengan itu, bersama-sama dengan yang salah diet, cepat membawa untuk kenaikan berat badan. Faktor luaran juga menjadi sebab kegemukan. Penawaran barang yang berlebihan, populariti makanan segera, banyak pengiklanan dan kebiasaan untuk gula dan lemak (bergula teh, minuman ringan, makanan segera) walaupun pada kanak-kanak membawa kepada kegemukan. Penyakit metabolik seperti hipotiroidisme juga boleh disebut sebagai penyebab. Menurut kajian, kecenderungan genetik juga boleh menyebabkan kegemukan.

Gejala, keluhan dan tanda

Gejala kegemukan yang paling jelas adalah kelebihan berat badan orang atau orang yang terkena, yang menampakkan diri dalam bentuk badan yang montok dan luas. Oleh itu, kegemukan biasanya mudah didiagnosis - walaupun penyebabnya boleh berbeza. Dalam semua kes, kegemukan diperoleh dalam jangka masa yang panjang dan dapat diatasi dengan mengubah kebiasaan gaya hidup. Gejala kegemukan termasuk kiprah yang biasanya lembap, disebabkan oleh pergerakan yang terhad. Dalam kebanyakan kes, pergerakan secara langsung berkaitan dengan sesak nafas kerana sistem kardiovaskular mesti bergerak dan mengekalkan a besar-besaran yang mana ia tidak dirancang. Kerana pergerakan yang terganggu, defisit bersyarat biasanya terjadi, kerana individu yang terjejas tidak lagi dapat melakukan aktiviti sukan. Dalam jangka masa panjang, masalah berlaku pada sistem muskuloskeletal, yang dipicu oleh beban berlebihan sendi dan tendon. Masalah belakang seperti cakera tergelincir juga lebih kerap berlaku pada pesakit gemuk. Akhir sekali, kegemukan dianggap sebagai salah satu pencetus utama penyakit sekunder sistem kardiovaskular. Darah nilai juga merosot, biasanya disebabkan oleh lemak tinggi yang tidak sihat diet dan latihan yang terlalu sedikit. Secara tidak disedari, endapan terbentuk di urat dan arteri, yang boleh menyebabkan penyakit kapal dan juga jantung. Pukulan dan jantung serangan adalah hasil jangka panjang.

Diagnosis dan perkembangan

Obesiti terutamanya didiagnosis oleh BMI yang diukur. Yang menentukan untuk sekuel obesiti, seperti tekanan darah tinggi atau penyakit kardiovaskular, bukan sahaja BMI, tetapi juga pengedaran lemak badan. Deposit lemak di perut dianggap buruk kerana ini tisu lemak sering mengelilingi organ, sehingga memberi kesan negatif gula metabolisme. Lemak perut menghasilkan buruk darah lemak yang menaikkan kolesterol tahap dan deposit pada arteri dinding. Sekiranya lemak diedarkan terutamanya pada paha atau punggung, ini dikenali sebagai jenis pir - orang ini mempunyai risiko yang lebih rendah untuk menghidap penyakit sekunder. Untuk diagnosis, keliling perut dan nisbah pinggang-pinggul juga diukur. Kedua-duanya memberikan maklumat mengenai lemak pengedaran Oleh itu, wanita dengan lilitan pinggang lebih dari 80 cm dan lelaki dengan nilai 92cm atau lebih mempunyai risiko yang lebih tinggi. Nisbah pinggang ke pinggul mestilah di bawah 1 untuk lelaki, dan wanita dengan nilai di atas 0.85 dianggap berisiko. Pada kanak-kanak, nilai-nilai ini jarang bermakna, sebab itulah usia yang berkaitan dengan ketinggian dan berat badan mesti ditambah untuk mereka. Ini dilakukan dengan jadual persentil.

Diagnosa Berbeza

Obesiti pemakanan mesti dibezakan dengan jelas secara diagnostik dari keadaan seperti Sindrom Cushing (hiperkortisolisme), hipotiroidisme, dislipidemia, dan sindrom PCO (sindrom ovarium polikistik).

Komplikasi

Obesiti boleh menyebabkan perkembangan kencing manis mellitus (jenis 2). Diabetes membawa kepada gangguan metabolik, dengan ciri khasnya adalah ketahanan terhadap hormon insulin. Sekiranya tidak dirawat, teruk kencing manis boleh mengakibatkan kematian. Selain itu, penyakit sekunder lain dan gejala yang menyertainya seperti neuropati adalah mungkin. Selalunya, kegemukan juga menyebabkan komplikasi yang mempengaruhi sistem kardiovaskular. Ini mengakibatkan risiko penyakit yang lebih tinggi, termasuk jantung serangan dan pukulan. Di samping itu, kegemukan meningkatkan risiko pelbagai jenis barah. Sindrom metabolik adalah gabungan kegemukan perut, insulin rintangan, tekanan darah tinggi dan dislipoproteinemia. Yang terakhir ini menggambarkan gangguan kepekatan protein di darah serum. Tinggi ketumpatan lipoprotein (HDL) dan rendah ketumpatan lipoprotein (LDL) terdapat dalam perkadaran yang diubah. Dalam banyak kes, kegemukan disertai dengan peningkatan kolesterol tahap. Ini nikmat arteriosclerosis dan batu karang. Berat badan yang berlebihan juga menyebabkan peningkatan tekanan pada sistem muskuloskeletal. The sendi dan cakera intervertebral khususnya mengalami kegemukan. Komplikasi lebih lanjut semasa tidur boleh berlaku berdengkur atau pemberhentian sementara bernafas. ini sindrom apnea tidur seterusnya boleh menyebabkan pola tidur terganggu: Individu yang terjejas dengan demikian bangun lebih kerap dari fasa tidur nyenyak yang penting untuk pertumbuhan semula badan secara normal.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Ramai orang mengalami kenaikan berat badan. Mungkin kebanyakan mereka yang terjejas tidak akan pergi ke doktor kerana kegemukan, selagi mereka tidak mengalami gejala sekunder yang serius. Sebabnya: Selalunya pandangan mengenai kesihatan akibat akhir, yang boleh dikuasai, hilang walaupun terdapat semua maklumat mediale. Banyak berat badan berlebihan orang tidak lagi berani pergi berjumpa doktor. Peningkatan perasaan malu memastikan bahawa berat badan terus meningkat. Oleh itu lambat laun kemungkinan timbulnya gejala kegemukan yang berlaku. Walaupun tidak ada aduan patologi kerana berat badan berlebihan, doktor harus berunding. Minimum, tahunan kesihatan periksa dan semua peperiksaan pencegahan yang dijadualkan untuk kumpulan umur adalah dinasihatkan. Sekiranya berlaku gangguan vegetatif seperti berpeluh berlebihan, sesak nafas atau sesak nafas yang meningkat atau pendarahan jantung semasa latihan kecil, lawatan ke doktor adalah perlu. Gejala dapat dikurangkan dengan diet. Walaupun terdapat simptom pada sistem muskuloskeletal, kesakitan dan ketegangan otot yang berterusan, lawatan ke doktor adalah perlu. Jika tidak, terdapat risiko kerosakan kekal. Obesiti boleh menyebabkan penyakit kronik dengan perkembangan yang progresif. Lawatan berkala ke doktor dapat mengelakkan perkara ini. Lawatan ke doktor juga dianjurkan jika orang yang berkenaan mengetahui bahawa dia kehilangan peluang secara sosial dan profesional dan diketepikan oleh masalah berat badannya. Sekiranya berat badan berlebihan berlaku kerana masalah psikologi, pakar psikoterapi harus berunding.

Rawatan dan terapi

Doktor langkah-langkah lilitan perut dan peratusan lemak badan, Dan juga Indeks Jisim badan pesakit, agar dapat memulakan diet yang tepat dan seterusnya terapi. Matlamat utama untuk terapi selalu menurunkan berat badan. Ini sering memerlukan campur tangan yang teruk dalam gaya hidup pesakit. Pada kebanyakan pesakit gemuk, diet adalah penyebab utama kegemukan. Pendidikan mengenai pemakanan sihat adalah langkah pertama untuk mengatasi masalah kegemukan. Oleh kerana corak tingkah laku dan diet yang salah berkembang sejak bertahun-tahun, terapi tingkah laku sering dinasihatkan. Penyebab citra diri dan psikologi yang diserang juga sering perlu ditangani, itulah sebabnya psikoterapi sering ditunjukkan. Tiang penting kedua dalam memerangi kegemukan adalah senaman. WHO mengesyorkan senaman 30-60 minit sekurang-kurangnya 3 kali seminggu untuk pengurangan berat badan. Walau bagaimanapun, kaunseling terperinci juga diperlukan di sini untuk mengelakkan kerosakan pada sendi dan tendon orang yang gemuk. Dalam kes anak-anak, keluarga dan saudara-mara mesti sangat terlibat dalam terapi proses. Sekiranya terdapat obesiti teruk kelas II atau lebih tinggi dengan penyakit lain seperti diabetes atau penyakit jantung, pembedahan langkah-langkah juga ada. Jalur gastrik atau perut pengurangan adalah prosedur yang menyekat dan menghalang orang itu daripada makan. Pembedahan gabungan juga boleh mempengaruhi saluran gastrousus dan secara langsung mempengaruhi bukan sahaja pengambilan makanan tetapi juga metabolisme lemak. Ubat-ubatan, seperti penekan selera makan, tidak sesuai untuk terapi obesiti. Satu-satunya ubat yang diluluskan adalah orlistat, yang mengganggu metabolisme lemak dan mengganggu penyerapan lemak pemakanan. Walau bagaimanapun, ubat ini juga harus digunakan hanya sebagai tambahan untuk terapi, kerana kebiasaan makan dan kurang bersenam harus dirawat terutama dengan perubahan tingkah laku.

Prospek dan prognosis

Gambarajah skematik menunjukkan anatomi yang terlibat dalam pengurangan gastrik. Klik untuk membesarkan. Orang yang mempunyai berat badan berlebihan cenderung menghadapi risiko sindrom metabolik. Begitu juga, kemungkinan serangan jantung, kegagalan jantung dan tekanan darah tinggi sangat meningkat. Sebagai peraturan, kegemukan menunjukkan keadaan yang agak berbahaya dan juga tidak sihat keadaan untuk badan pesakit. Sekiranya tidak dirawat atau berat badannya tidak berkurang secara drastik, ia boleh menyebabkan gejala yang mengancam nyawa dan, dalam kes terburuk, kematian. Dalam kebanyakan kes, pesakit mengalami pergerakan yang terhad dan cepat letih ketika badan mengalami tekanan. Peningkatan berpeluh sering menyebabkan bau badan yang tidak menyenangkan dan peningkatan berat badan kesakitan di sendi. Selanjutnya, ketidakselesaan di jantung juga berlaku, sehingga kebanyakan pesakit terdedah kepada penyakit kardiovaskular dan mungkin menderita serangan jantung. Bentuk pesakit yang gemuk kadang-kadang membawa kepada ketidakselesaan psikologi dan pengecualian sosial. Kanak-kanak khususnya mungkin mengalami buli dan menggoda akibat kegemukan dan akibatnya mengalami keluhan psikologi yang teruk. Selanjutnya, ia boleh menyebabkan perkembangan diabetes. Obesiti dapat dirawat, tetapi pesakit bertanggungjawab untuk rawatan yang tepat. Hanya dalam beberapa kes, rawatan perubatan secara eksklusif boleh dilakukan. Penyakit ini dapat diatasi dengan gaya hidup dan aktiviti sukan yang sihat. Rawatan psikologi mungkin juga diperlukan untuk mengatasi penyebab kegemukan.

pencegahan

Gaya hidup sihat dari zaman kanak-kanak, adalah pencegahan terbaik terhadap kegemukan. Diet harus mengandungi sedikit lemak dan gula mungkin, bersenam 2 hingga 3 kali seminggu pada program ini. Terutama kanak-kanak sangat menerima pencegahan langkah-langkah dan tabiat makan yang sihat dan banyak bersenam menjadi kebiasaan, yang berlaku sehingga dewasa.

Penjagaan selepas itu

Bersama dengan pengurangan gastrik, pembengkakan gastrik adalah salah satu pilihan untuk pembedahan bariatric. Apabila kaedah penurunan berat badan secara konservatif gagal, biasanya merupakan kaedah terakhir. Klik untuk membesarkan. Susulan selepas pembedahan bariatric adalah sepanjang hayat. Enam temu janji dijadualkan pada tahun pertama, dua di tahun kedua, dan satu setiap tahun selepas itu. Sekiranya pesakit mempunyai aduan, dia harus menghubungi doktor yang hadir tanpa mengira janji temu. Cabaran bagi mereka yang terkena dampak adalah mengubah gaya hidup mereka, yang terutama melibatkan tingkah laku diet dan latihan. Di sini mereka biasanya memerlukan sokongan agar tidak kembali ke corak lama. Ia boleh mengambil bentuk kaunseling pemakanan, doktor atau kumpulan pertolongan diri. Rancangan diet adalah bahagian penting dalam beberapa minggu pertama. Di samping itu, gejala obesiti bersamaan seperti diabetes dan tekanan darah tinggi kemungkinan besar akan berkurang. Oleh itu, rawatan ubat mesti disesuaikan. Sekiranya usus kurang dapat memperoleh nutrien dari makanan kerana prosedur pembedahan, maka diet tambahan mesti diresepkan. The dos semua ini mesti disesuaikan setiap tahun bergantung pada keadaan kesihatan pesakit. Oleh kerana pesakit yang mengalami kegemukan sering menurunkan harga diri, adalah penting bahawa kemasukan sosial adalah sebahagian daripada penjagaan selepas itu untuk mencegah kambuh. Ini dapat dilakukan dengan memulakan kerja tidak lama lagi atau mencari hobi baru. Jika diperlukan, terapi tingkah laku boleh diresepkan untuk membantu pesakit menghadapi cabaran kehidupan seharian.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Orang yang terkena kegemukan boleh melakukan sedikit sebanyak untuk mengurangkan berat badan mereka. Pada asasnya, berkaitan dengan kegemukan, pandangan mengenai penyakit dan keinginan untuk berubah dianggap sangat diperlukan dalam hal penurunan berat badan. Sesiapa yang tidak mahu mengakui kelebihan berat badan secara besar-besaran dan tidak melihat pengertian perubahan ketara dalam tabiat diet dan senaman tidak akan menurunkan berat badan secara berkesinambungan dan sihat melalui rawatan perubatan. Sekiranya perlu, oleh itu, kaunseling dan terapi psikologi adalah komponen penting yang dapat ditangani selari dengan diet yang disokong secara perubatan. Hanya mereka yang makan lebih sedikit daripada yang mereka makan setiap hari yang berjaya mengatasi kegemukan dalam kerangka diet. Kalori negatif mengimbangi oleh itu adalah tujuan. Selagi tidak ada masalah kesihatan khusus yang menghalangi, setiap orang dapat melakukan sesuatu untuk menurunkan berat badan dalam kehidupan seharian dengan makan makanan rendah lemak dan kalori dan pada masa yang sama meningkatkan pengambilan kalori melalui senaman. Penting untuk mengetahui bahawa penurunan berat badan dalam kehidupan seharian harus dicapai dengan perlahan dan bukan dengan diet kemalangan. Ini menyebabkan penurunan kadar metabolisme basal yang ketara dan dengan itu meningkatkan kesan yo-yo dengan ketara. Oleh itu, pengetahuan yang betul tentang pemakanan sangat disarankan sekiranya anda sendiri ingin melakukan sesuatu yang menentang kegemukan. Ini dapat diperoleh sendiri, tetapi juga disokong oleh kursus, misalnya yang ditawarkan oleh syarikat insurans kesihatan. Kumpulan pertolongan diri juga dapat membantu dalam pengurangan berat badan setiap hari.