Minyak Zaitun: Intoleransi & Alergi

Minyak zaitun diperoleh daripada buah zaitun di sejuk menekan mungkin digunakan di wilayah-wilayah di timur Mediterania (Levant) sekurang-kurangnya 8,000 tahun sebagai makanan dan pembantu, termasuk minyak lampu. Sehingga hari ini, masakan Mediterranean tidak dapat difikirkan tanpa perawan minyak zaitun sebagai "minyak pelbagai fungsi" untuk Memasak dan menggoreng dan menggayakan banyak pinggan. Negara-negara Mediterranean - di atas semua Sepanyol - masih menghasilkan bahagian terbesar di dunia minyak zaitun pengeluaran kira-kira 2.8 juta tan setiap tahun.

Apa yang anda harus tahu mengenai minyak zaitun

Pada zaman dahulu, minyak zaitun digunakan di kesihatan padang menentang kulit luka secara luaran dengan menggosoknya ke kulit dan secara dalaman dengan pengambilan oral terhadap keradangan di dalam badan. Penggunaan minyak zaitun pertama untuk penyediaan makanan dan sebagai bantuan untuk kegunaan lain, seperti minyak lampu, diturunkan oleh ahli arkeologi sekitar tahun 6,000 SM. Ini adalah wilayah Mediterranean timur. Penanaman pokok zaitun selama ribuan tahun menghasilkan pelbagai yang hampir tidak dapat dikendalikan. Sehingga hari ini, negara-negara Mediterranean adalah pengeluar dan pengeksport minyak zaitun yang paling penting. Sepanyol adalah pemimpin yang tidak dipertikaikan, menyumbang lebih dari satu pertiga daripada 2.8 juta tan minyak zaitun dunia yang dihasilkan setiap tahun. Itali adalah pengeksport terkemuka di dunia, dengan eksport yang jauh melebihi pengeluarannya sendiri berkat pembelian dan pemprosesan minyak dari negara pengeluar lain. Kualiti minyak zaitun yang dihasilkan bergantung pada banyak faktor seperti keadaan tanah, hujan, masa penuaian dan kaedah pemprosesan. Dua faktor yang paling penting adalah masa penuaian dan cara zaitun diproses, yang harus dilakukan, jika mungkin, jika tidak oksigen dan tanpa proses penapaian. Bergantung pada ciri-ciri minyak yang diinginkan, dari kuat hingga ringan, buah zaitun dituai dari awal kematangan atau, sebagai gantinya, kemudian ketika mereka matang sepenuhnya. Tahap kematangan dapat dikenali dengan warna zaitun, yang berubah dari hijau menjadi kekuningan-kekuningan menjadi hitam, ketika buahnya matang sepenuhnya. Bergantung pada keadaan cuaca dan tahap kematangan yang diingini, tempoh penuaian utama adalah dari akhir Oktober hingga akhir Disember. Menurut Peraturan EU 61/2011, minyak zaitun diklasifikasikan menjadi lapan nilai kualiti. Bagi pengguna akhir, hanya kualiti kelas 1, 2 dan 5 yang penting. Ini adalah minyak zaitun extra virgin (extra virgin), minyak zaitun dara (tanpa penambahan extra virgin atau extra virgin) dan minyak zaitun (tanpa bahan tambahan, kategori 5). Minyak zaitun dengan penambahan extra virgin adalah minyak berkualiti tinggi, yang mesti memenuhi piawaian kualiti tertentu yang melonjak minyak, terutama disebabkan oleh tenaga kerja manual yang banyak yang terlibat dalam penuaian. Minyak zaitun extra virgin dicirikan oleh warna dan kekuningan yang agak kekuningan yang boleh digambarkan sebagai buah dengan sedikit pahit. Namun, apabila ditelan, minyak juga meninggalkan rasa gatal pada tekak yang disebabkan oleh oleocanthal yang dikandungnya, anti-radang dan antioksidan aromatik ester dengan positif kesihatan kesesuaian.

Kepentingan untuk kesihatan

Sebilangan besar Mediterranean diet dianggap bermanfaat untuk kesihatan. Khususnya, kesan pencegahan terhadap corak penyakit utama masyarakat pasca industri, seperti arteriosclerosis, koronari jantung penyakit (PJK), kencing manis, pelbagai jenis kanser and kemurungan, dapat ditunjukkan secara statistik. Lautan Mediterania diet juga mempunyai kesan pencegahan terhadap yang disebut sindrom metabolik. Salah satu faktor pemacu kesihatan yang paling penting di Mediterranean diet adalah penggunaan dan penggunaan minyak zaitun secara intensif. Ini memainkan peranan penting dalam masakan Mediterranean dan digunakan untuk Memasak, menggoreng, menggoreng serta bahan langsung makanan dalam pembalut dan untuk penyediaan pembuka selera. Bahan-bahan minyak zaitun berkualiti tinggi mempengaruhi kolesterol mengimbangi. Khususnya, penggunaan minyak zaitun cenderung menurunkan LDL pecahan dan meningkatkan HDL pecahan dalam kolesterol mengimbangi, menghasilkan penurunan yang diinginkan LDL kepada HDL nisbah. HDL adalah lipoprotein yang mengangkut lebihan kolesterol dari dinding kapal ke hati, sementara LDL mengangkut kolesterol dari hati ke dinding pembuluh darah LDL kepada HDL nisbah lebih dari 4 dianggap sebagai faktor risiko untuk pengembangan kalsifikasi vaskular (arteriosclerosis). Minyak zaitun juga berperanan dalam bidang kosmetik. Digunakan secara luaran, ia menghasilkan kesan yang menyenangkan, berkhasiat dan anti-radang. Pada zaman dahulu, minyak zaitun digunakan dalam bidang kesehatan melawan kulit luka secara luaran dengan menggosok ke kulit dan secara dalaman dengan pengambilan oral terhadap keradangan dalam badan.

Bahan dan nilai pemakanan

Maklumat pemakanan

Jumlah per 100 gram

Kalori 884

Kandungan lemak 100 g

Kolesterol 0 mg

Sodium 2 mg

Kalium 1 mg

Karbohidrat 0 g

Protein 0 g

Vitamin C 0 mg

Nilai kalori murni minyak zaitun adalah 884 kilokalori per 100 mililiter, yang serupa dengan minyak sayuran lain, tetapi minyak itu tidak mengandungi karbohidrat dan hanya sebilangan kecil protein. Minyak zaitun tidak - seperti yang sering diandaikan - kaya dengan omega-3 asid lemak, jadi kesesuaian kesihatannya mesti berdasarkan ramuan lain. Minyak zaitun bersinar dengan kadar tepu yang rendah asid lemak 10 peratus dan purata asid lemak tak jenuh tunggal 73 peratus secara purata. Tak jenuh tunggal asid lemak mempengaruhi kolesterol mengimbangi dan cenderung menurunkan tahap LDL di darah serum, supaya nisbah LDL ke HDL yang diinginkan dan lebih rendah dapat dicapai. Pada prinsipnya, yang berlemak asid terkandung dalam minyak zaitun juga berfungsi sebagai pembawa larut lemak vitamin A, D, E dan K.

Intoleransi dan alahan

Penggunaan atau penggunaan luaran minyak zaitun mencetuskan intoleransi makanan atau reaksi alahan hanya dalam kes yang jarang berlaku. Pencetus alergen biasanya protein, yang berada dalam jangkauan yang dapat dikesan walaupun dalam kualiti minyak zaitun. Dalam kes-kes yang sangat jarang, rawatan untuk kulit dengan tin minyak zaitun membawa hingga kegatalan pada kulit hingga ekzema. Menghentikan rawatan kemudian segera menghilangkan gejala. Dalam kes intoleransi yang jarang berlaku selepas penggunaan minyak zaitun, gejala seperti sakit perut, kembung, kembung perut, muntah and cirit-birit biasanya menghadirkan diri.

Petua membeli-belah dan dapur

Minyak zaitun dengan kualiti tambahan atau dara tambahan dari pengeluaran moden biasanya menyimpan yang paling lama, sehingga 24 bulan apabila disimpan dengan betul. Minyak zaitun dengan kualiti yang lebih rendah akan menjadi tengik dan tidak mudah dimakan dengan lebih cepat. Minyak zaitun paling baik disimpan di tempat yang gelap pada suhu 10 hingga 16 darjah. Bekas harus ditutup dengan baik dan dilindungi dari sinar UV dari sinar matahari. Penutupan itu penting untuk mengelakkan proses oksidatif dalam minyak zaitun kerana pengecualian udara, yang mengubahnya rasa dan menjadikan minyak tengik lebih cepat. Hal yang sama berlaku untuk perlindungan terhadap paparan cahaya. Mengenai kualiti, sangat berhati-hati kerana penipuan berskala besar telah ditemui berulang kali. Adalah wajar untuk menggunakan kualiti organik dan mengeluarkan bau dan rasa ujian. Minyak zaitun extra virgin yang berkualiti baik bukan sahaja sesuai sebagai pembawa pembalut atau penyediaan antipasti (seperti lada acar), tetapi juga untuk Memasak dan menggoreng.

Petua persediaan

Minyak zaitun extra virgin sangat sesuai untuk penyediaan antipasti, misalnya, dengan memetik sayur-sayuran tertentu, tetapi juga untuk penyediaan salad salad atau pembalut atau celup lain, yang boleh dibuat dalam pelbagai rasa. Bertentangan dengan pendapat yang sering didengar bahawa minyak zaitun tidak sesuai untuk memasak dan menggoreng, minyak zaitun sangat sesuai untuk menggoreng dan bahkan menggoreng. Walau bagaimanapun, suhu tidak boleh melebihi 180 darjah.