Sindrom Oneiroid: Punca, Gejala & Rawatan

Sindrom Oneiroid adalah keadaan kekeliruan mimpi dengan kesedaran yang kabur. Khayalan deria, yang dianggap sangat dekat dengan kehidupan, sering disertai dengan pengalaman emosi yang kuat, yang kebanyakannya mempunyai konotasi negatif yang kuat. Individu yang terjejas tidak dapat memisahkan apa yang nampaknya mereka alami dari kenyataan dan sukar untuk meyakinkan tentang ketidak realiti peristiwa kerana kesahihan yang sepatutnya.

Apakah sindrom oneiroid?

Sindrom Oneiroid berkait rapat dengan konsep kecelaruan dan khayalan. Diperkenalkan ke dalam psikiatri Jerman oleh Wilhelm Mayer-Gross, seorang psikopatologi dari Heidelberg, pada tahun 1924, istilah ini merujuk kepada mimpi yang sangat kompleks di mana pengalaminya nampaknya terjaga untuk dirinya sendiri keadaan. Nama sindrom ini berasal dari kata Yunani "oneiros" ("mimpi") dan bermaksud sesuatu seperti "mimpi". Peristiwa impian yang dialami biasanya mencetuskan perasaan takut atau cemas yang kuat pada mereka yang terkena. Bahkan jika dilihat kembali, tidak mungkin baginya membezakan antara mimpi dan kenyataan. Bagi mereka, oneiroid itu sama nyata dengan keadaan bangun. Pencetus adalah situasi di mana otak masih utuh dan terjaga, tetapi orang itu masih menghadapi kehilangan dunia atau diri sendiri. Pengalaman ditafsirkan secara khayalan, depersonalisasi berlaku. Walau bagaimanapun, agar sindrom oneiroid berlaku, orang yang terkena pasti mempunyai kecenderungan seperti fantasi sebelum berlaku psikosis. Dalam membuat diagnosis, penting bagi doktor yang merawat untuk membezakan sindrom tersebut skizofrenia dan gangguan khayalan yang lain.

Punca

Penyebab sindrom oneiroid boleh berbeza-beza. Biasanya, ia berlaku apabila otak masih utuh tetapi orang yang terjejas tidak bertindak balas untuk jangka masa yang panjang. Terutama mempengaruhi orang-orang dengan badan lumpuh yang mempunyai sedikit atau tidak ada kemampuan untuk melakukan hubungan bebas dengan dunia luar. Ini termasuk sindrom Guillain-Barré. Dalam kelumpuhan progresif ini, orang yang terkena mesti diudarakan secara buatan. Mereka lebih kerap bermimpi. Dalam kombinasi dengan penglibatan kranial saraf dan kekurangan dunia luar, keadaan oneiroidal telah berlaku pada hampir setiap penderita. Di samping itu, walaupun, a koma keadaan boleh mencetuskan sindrom oneiroidal. Yang lain faktor-faktor risiko keputusan dari otak kecederaan, keadaan kelaparan besar-besaran, teruk terbakar dan psikosis traumatik. Mereka yang berada di koma untuk jangka masa yang panjang sering melaporkan peristiwa selepas fakta yang tidak berlaku, tetapi nyata bagi mereka. Ini juga membawa kepada kenyataan bahawa mereka yang terjejas sukar mengingat waktu sebenar mereka di hospital, misalnya. Sebaliknya, mereka melaporkan peristiwa hebat - theiroid.

Gejala, keluhan dan tanda

Bagi orang luar, terutama mempertimbangkan pesakit yang berisiko, tidak sukar untuk mendiagnosis oneiroid seperti itu. Individu melaporkan kejadian yang mereka alami, misalnya ketika berbaring di katil hospital. Dalam semua kes, peristiwa itu sangat negatif. Dalam kebanyakan kes, mereka adalah penculikan atau penganiayaan. Selalunya khayalan disertai dengan perasaan sepenuhnya berada di bawah belas kasihan penyakit yang mendasari. Orang-orang terjaga semasa oneiroid, tetapi mengalami kejadian terutamanya secara pasif. Ini bermaksud bahawa mereka sendiri tidak mempunyai pengaruh terhadap peristiwa tersebut dan tidak mempunyai kemungkinan untuk campur tangan atau mengawal perkembangan impian untuk diri mereka sendiri. Topik kematian juga sering dibahas. Salah satu contohnya ialah seorang wanita yang melaporkan kematian anaknya setelah kebangkitan terakhirnya dan dia sendiri merasa bingung melihatnya dengan baik. Hanya dalam kes yang jarang berlaku, oneiroid dianggap positif. Simptomologi khas juga merangkumi pesakit yang berpegang pada kisah mereka. Bagi mereka, keadaan impian itu nyata dan tidak dapat dipisahkan dari kenyataan - walaupun setelah terbangun.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Sindrom Oneiroid tidak begitu banyak penyakit kerana merupakan gejala pelbagai penyakit seperti sindrom terkunci, psikosis, ensefalitida, kecederaan otak, dan otak iskemia. Ia tidak berbahaya dalam pengertian yang ketat, tetapi ia mencetuskan kebingungan pada orang yang terkena. Individu bertindak balas marah apabila mereka tidak dipercayai atau merasa tertekan. Seorang doktor perubatan akan membuat diagnosis berdasarkan keterangan pesakit dan persekitarannya. Namun, sebelum melakukannya, dia harus menjelaskan sama ada orang yang terjejas tidak mengalami khayalan atau skizofrenia. Sindrom Oneiroid tidak mudah dibezakan dari semua penyakit mental. Tidak ada kajian yang lebih tepat mengenai perkara ini, yang mungkin disebabkan oleh gambaran diagnostik yang buruk. Prognosisnya baik.

Komplikasi

Kerana sindrom oneiroid, individu yang terkena mengalami pelbagai keluhan dan gangguan psikologi. Aduan ini mempunyai kesan yang sangat negatif terhadap kualiti hidup dan mengurangkannya dengan sangat besar. Sebagai peraturan, pesakit dengan sindrom oneiroid juga bergantung pada pertolongan orang lain dalam hidup mereka dan sering tidak lagi dapat mengatasi kehidupan seharian dengan sendiri. Mereka yang terjejas juga mungkin kelihatan pelik dan keliru dengan orang luar, yang berpotensi menyebabkan ketidakselesaan sosial akibat sindrom tersebut. Pesakit itu sendiri tidak dapat campur tangan dalam kejadian tersebut dan membebaskan diri daripada kejadian itu sendiri. Selanjutnya, penyakit ini boleh membawa kepada ketidakselesaan psikologi yang teruk dan kemurungan, sekiranya pesakit mungkin melihat rakan atau saudara mereka yang sudah meninggal dunia. Dalam kes yang teruk, ini memerlukan pesakit untuk dimasukkan dan dirawat di hospital tertutup. Rawatan sindrom oneiroid dijalankan dengan bantuan ubat dan psikologi terapi. Sebagai peraturan, tidak ada gejala tertentu yang berlaku. Walau bagaimanapun, mustahil untuk meramalkan sama ada akan ada penyakit positif. Dalam banyak kes, jangka masa yang lama berlalu sebelum rawatan sindrom oneiroid benar-benar berlaku.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Orang yang melihat tanda-tanda sindrom oneiroid pada orang lain harus pergi ke doktor dengan orang itu. Keadaan kekeliruan atau pencerobohan menunjukkan yang sesuai keadaan dan mesti dijelaskan secara perubatan dalam apa jua keadaan sebelum komplikasi serius berlaku. Sebaiknya berjumpa doktor pada tanda pertama penyakit supaya dapat dirawat sebelum orang yang terkena cedera melukai dirinya sendiri dalam kemalangan atau jatuh. Oleh kerana sindrom oneiroid berlaku sangat jarang, terdapat kemungkinan besar yang lain keadaan mendasari gejala. Walau bagaimanapun, keadaan kebingungan seperti mimpi mesti diperiksa oleh doktor. Sekiranya kesan sampingan atau interaksi berlaku semasa terapi kerana ubat yang ditetapkan, nasihat perubatan juga diperlukan. Orang yang sudah menderita a sakit mental atau mempunyai sejarah keluarga yang sesuai sangat berisiko. Orang yang menggunakan dadah atau terdedah kepada psikologi tekanan atas sebab-sebab lain juga tergolong dalam kumpulan risiko dan harus dikemukakan kepada doktor sekiranya disyaki sindrom oneiroid. Sebagai tambahan kepada doktor keluarga, pakar neurologi atau pakar di sakit mental mesti berunding. Kaunseling terapeutik selalu diperlukan untuk menemani dadah terapi.

Rawatan dan terapi

Rawatan sindrom oneiroid terutamanya dengan merawat penyebabnya, jika boleh. Penting bagi pesakit yang menderita oneiroid adalah sokongan psikologi rakan sebaya atau orang yang rapat. Kesabaran sangat diperlukan. Orang yang terlibat percaya bahawa mereka telah mengalami kejadian sebenar. Orang di sekeliling mereka mesti menyedari perkara ini. Reaksi yang jengkel atau agresif terhadap cerita yang diceritakan kepada mereka adalah kontraproduktif dan mencetuskan ketidakfahaman dan reaksi defensif pada mereka yang terkena. Secara psikofarmakologi, doktor akan merawatnya neuroleptik, sebagai contoh. Walau bagaimanapun, tumpuan harus selalu berada pada keadaan yang mendasari. Untuk rawatan tambahan, penstabilan cecair pesakit dan vitamin mengimbangi ia penting.

Prospek dan prognosis

Dalam sindrom oneiroid, doktor hanya dapat membuat prognosis pada tahap yang terhad. Ia tidak selalu menjadi penyakit. Ini melibatkan impian yang sangat kuat di mana keadaan impian tidak dianggap sebagai keadaan impian. Sebaliknya, mereka yang terjejas menganggapnya sebagai kenyataan kerana sensasi yang kuat. Mereka menganggap diri mereka terjaga. Ini boleh membawa kepada kekeliruan yang besar. Dalam sindrom oneiroid, batas antara realiti dan kesedaran bangun menjadi kabur dengan urutan mimpi semasa tidur. Ia sering mempengaruhi orang yang menderita psikosis atau kecederaan otak, ensefalitida, atau sindrom terkunci. Keadaan sedemikian boleh disalahpahami sebagai skizofrenia. Mereka menyerupai beberapa penyakit mental. Oleh itu, diagnosis akhirnya menentukan prognosis. Secara keseluruhan, prognosis untuk sindrom oneiroid adalah positif. Satu-satunya masalah adalah bahawa beberapa pesakit begitu keliru dengan urutan impian yang kelihatan nyata sehingga mereka mengalami kelainan mental. Dalam kes yang teruk, kemasukan ke hospital psikiatri mesti dipertimbangkan. Dalam kes ini, ada nilai penyakit. Ini memburukkan lagi prognosis. Biasanya, sindrom oneiroid dirawat dengan ubat-ubatan, dan jika perlu dengan psikoterapi. Dalam proses ini, sebahagian pesakit mengalami penjelasan mengenai persepsi. Bahagian lain kekal lama dalam sindrom oneiroid, yang tidak dapat dipengaruhi sesuka hati. Ia memerlukan masa untuk rawatan simptomatik berlaku.

pencegahan

Sehingga kini, tidak ada kajian yang boleh dipercayai yang melaporkan pencegahan sindrom oneiroid yang berkesan. Profilaksis dipersoalkan.

Susulan

Dalam kebanyakan kes, sangat sedikit langkah-langkah atau pilihan untuk tindak lanjut tersedia untuk orang yang terkena sindrom oneiroid. Walau bagaimanapun, orang yang terjejas harus berjumpa doktor pada peringkat awal untuk mengelakkan komplikasi atau aduan lain. Diagnosis awal selalu memberi kesan yang sangat positif pada perjalanan penyakit selanjutnya, sehingga orang yang terjejas harus berjumpa doktor pada tanda atau gejala pertama penyakit ini. Sebilangan besar mereka yang terjejas bergantung kepada bantuan dan sokongan rakan atau keluarga terdekat. Terutama perbualan yang penuh kasih sayang dan intensif memberi kesan positif terhadap perjalanan penyakit ini dan juga dapat mencegahnya kemurungan atau aduan dan gangguan psikologi yang lain. Dalam banyak kes, sindrom oneiroid juga dirawat dengan mengambil pelbagai ubat. Dalam kes ini, orang yang terjejas harus selalu memperhatikan dos yang betul dan juga pengambilan ubat secara berkala. Secara amnya, banyak yang harus diminum untuk mengimbangi kehilangan cecair. Tambahan juga boleh diambil untuk memulihkan badan vitamin mengimbangi. Secara amnya, sindrom oneiroid tidak mengurangkan jangka hayat pesakit.

Inilah yang boleh anda buat sendiri

Individu yang menderita sindrom oneiroid tidak bertindak balas semasa keadaan seperti mimpi. Tindakan yang paling penting adalah menjaga orang yang sakit setelah terbangun. Saudara-mara dan rakan-rakan harus bercakap banyak dengan orang yang sakit dan dengan itu membantu dia untuk memahami pengalaman yang sering trauma. Pada masa yang sama, pesakit mesti menjaga dirinya sendiri. Berunding dengan doktor, anda boleh melakukan sukan ringan. Ini dapat mengurangkan penderitaan psikologi dan melemahkan keadaan seperti mimpi. Bergantung pada gambaran klinikal, perubahan dalam diet mungkin juga berguna. Oleh kerana sindrom oneiroid boleh berlaku berkaitan dengan pelbagai penyakit, pertolongan diri langkah-langkah mesti selalu bekerja sama dengan doktor dan berkaitan dengan gambaran gejala. Pada asasnya, saudara-mara harus memberitahu diri mereka mengenai sindrom tersebut sehingga langkah-langkah yang diperlukan dapat diambil sekiranya berlaku serangan. Dianjurkan untuk membaca buku mengenai sindrom dan, jika perlu, mengunjungi makmal tidur untuk lebih memahami sindrom oneiroid. Penghidap juga harus dididik mengenai keadaan dan bercakap kepada orang lain yang terjejas sebagai sebahagian daripada kumpulan sokongan.