OP | Latihan Hallux valgus

OP

Sebelum pembedahan, petunjuk untuk pembedahan harus dijelaskan. Sekiranya tidak menyakitkan hallux valgus ada, pembedahan pasti tidak dapat dilakukan. Kemerosotan dapat dielakkan dengan senaman dan kasut yang sesuai.

Jika kesakitan tidak dapat ditanggung dengan terapi konservatif dan sol sokongan dan kasut yang sesuai tidak dapat dijumpai kerana kepincangan kaki, pembedahan harus dipertimbangkan. Terutama kerana ubah bentuk jari kaki yang lain dengan titik tekanan dan arthrosis boleh menjadi hasilnya. Operasi a hallux valgus minimum invasif.

Sebilangan kecil skru dan implan logam digunakan untuk mencapai pergerakan fisiologi sebanyak mungkin. Untuk peningkatan berterusan, tendon, kapsul dan otot juga mesti dibawa ke kedudukan normal sehingga daya yang bertindak pada jari kaki dapat diserap secara normal. Dalam operasi, jari kaki diperbaiki dari sudut bengkok kembali ke garis lurus dengan bantuan skru dan implan.

Dengan implan moden hari ini, pemuatan penuh dapat digunakan secara langsung, yang selalu lebih selesa bagi pesakit. Selang 6 minggu kasut boleh dipakai dan setelah 10 minggu hampir semuanya boleh dilakukan lagi. Walau bagaimanapun, harus selalu diperhatikan bahawa hallux valgus pembedahan dikaitkan dengan kecenderungan pembengkakan yang tinggi, yang boleh diatasi dengan limfa saliran.

Sol dan kasut

Selain mobilisasi, pengukuhan dan regangan latihan untuk mencegah kemerosotan hallux valgus atau memperbaiki yang sudah ada kesakitan, sol untuk kasut harus digunakan. The kesakitan disebabkan oleh kaki depan aus kerana perpindahan metatarsal, oleh itu kawasan ini disangga dalam insol untuk mengurangkan kegatalan. Di samping itu, sol mengandungi ketinggian yang mendorong metatarsal kawasan ke atas dan dengan itu menyokong kawasan jari kaki.

Sol ini dibuat oleh juruteknik ortopedik agar sesuai dengan pesakit dan kakinya. Pesakit harus memakai sol ini di kasutnya sepanjang hari. Pada mulanya, pesakit mungkin merasa tidak selesa, kerana otot kaki menyesuaikan diri dan dilatih dengan sewajarnya.

Selain sol pasif ini terdapat juga sol aktif. Sol ini mempunyai ketinggian di sepanjang zon refleks kaki untuk merangsang dan mengaktifkannya. Ini juga harus mengukuhkan otot kaki. Kemungkinan yang baik adalah bahawa insole khusus dapat disatukan secara langsung ke dalam kasut musim panas masing-masing (sandal jepit, sandal, ballerina) sehingga pesakit tidak merasa terbatas dalam kualiti hidupnya kerana pilihan kasut yang terhad pada musim panas.