Osteomielitis: Punca, Gejala & Rawatan

Periosteitis, atau periostitis, mempengaruhi periosteum yang menutupi tulang. The keadaan, disebabkan oleh pelbagai sebab, dapat disembuhkan sepenuhnya dalam kebanyakan kes dengan rawatan yang betul.

Apa itu periosteitis?

Osteomyelitis menerangkan perubahan keradangan pada periosteum seseorang. Dalam perubatan khusus, keadaan oleh itu juga disebut sebagai periostitis. Dalam kebanyakan kes, periostitis disertai dengan penebalan dan air pengekalan di kawasan periosteum yang terjejas. Periostitis sering berlaku di kawasan tulang di mana tendon dan / atau otot melekat. Pembezaan dibuat, misalnya, antara bentuk periostitis akut dan kronik; dalam perubatan, periostitis disebut sebagai kronik jika penyakit ini wujud dalam jangka masa yang lama. Dalam kebanyakan kes, periostitis dianggap kronik apabila simptomnya muncul sekurang-kurangnya 3 bulan. Periostitis boleh menjadi sangat menyakitkan dan sering berlaku pada atlet - periosteitis sering dilokalisasikan di sini di tibia.

Punca

Periosteitis boleh disebabkan oleh kedua-dua penyebab mekanikal dan bakteria. Penyebab mekanikal yang mungkin berlaku di belakang periostitis termasuk, misalnya, terlalu banyak tulang yang berpanjangan. Terutama pada atlet, faktor mekanikal seperti otot yang terlalu letih, memakai kasut yang tidak sesuai, kecacatan kaki atau pukulan atau tendangan semasa sukan bersentuhan juga dapat mendorong periostitis. Sekiranya periostitis adalah bakteria, biasanya berkembang sebagai sebahagian daripada jangkitan dengan staphylococci (sfera bakteria) Atau streptokokus (sfera hingga bakteria berbentuk telur). Jangkitan dengan pelbagai virus boleh juga membawa kepada perkembangan periostitis. Seperti itu patogen masuk ke dalam badan, misalnya, semasa pembedahan atau kecederaan terbuka. Sekiranya seseorang sudah mempunyai penyakit berjangkit, patogen boleh memasuki aliran darah dari sini dan membawa ke periostitis di tempat lain.

Gejala, keluhan, dan tanda

Periostitis boleh membawa ke pelbagai kesihatan masalah dan, dalam kes terpencil, boleh menyebabkan komplikasi serius. Tidak kira di mana periosteitis berlaku, teruk, biasanya berdenyut kesakitan berkembang ketika penyakit itu berlanjutan. Ini kesakitan paling ketara semasa pergerakan atau ketika tekanan diberikan pada kawasan yang terjejas. Ciri khas dari kesakitan adalah bahawa ia berlaku terutamanya semasa pergerakan fizikal dan reda dengan cepat semasa waktu rehat. Kawasan yang terjejas mungkin kemerahan dan terlalu panas, dan pembengkakan juga boleh berlaku. Selain itu, sekatan pergerakan mungkin dilakukan. Periostitis purulen boleh menyebabkan gejala yang menyertainya seperti malaise dan demam. Dalam bentuk ini, kesakitan boleh menjadi sangat teruk. Pelepasan bernanah sering berlaku di kawasan keradangan atau tisu lembut fistula berkembang yang boleh meleleh dan menyebabkan gatal. Gejala periosteum keradangan biasanya muncul secara tiba-tiba. Oleh kerana kesakitan, gangguan tidur dan mood depresi kemudian berlaku, yang disertai dengan penurunan kesejahteraan yang lebih jauh. Dalam kes individu, bentuk edema, dari mana jangkitan dan perubahan kulit boleh berkembang. Sekiranya periostitis dirawat lebih awal, gejala akan segera reda. Sekiranya tidak dirawat, komplikasi seperti gangguan pergerakan kekal atau Kesakitan kronik boleh berkembang.

Diagnosis dan kursus

Temu ramah pesakit dapat memberi petunjuk awal kepada doktor yang merawat mengenai penyebab kemungkinan periosteitis. Untuk mendiagnosis periostitis, bahagian tubuh yang sesuai kemudian biasanya diperiksa untuk gejala khas, seperti air pengekalan atau penebalan. Sering kali, palpasi bahagian badan yang terkena gejala oleh doktor yang hadir juga membantu mengesahkan diagnosis periostitis. Sinar-X, antara lain, dapat digunakan untuk menentukan sama ada periostitis sudah kronik. Berbeza dengan periostitis akut, periostitis dengan kursus kronik biasanya berkembang secara beransur-ansur; gejala periostitis kronik juga pada mulanya sering kali lebih ringan daripada periostitis akut. Dengan awal dan ahli terapi, periostitis akut khususnya dapat disembuhkan sepenuhnya dalam banyak kes.

Komplikasi

Akibat periostitis, pesakit mengalami batasan dan ketidakselesaan yang ketara dalam kehidupan seharian mereka. Dalam kebanyakan kes, pesakit terutamanya menderita parah sakit tulang di kawasan yang terjejas. Kesakitan ini boleh berlaku dalam bentuk kesakitan ketika berehat atau sebagai tekanan tekanan. Kesakitan ketika berehat juga boleh menyebabkan gangguan tidur dan dengan itu meningkatkan kerengsaan pada pesakit. Begitu juga, biasanya terdapat pembengkakan dan kemerahan yang teruk, dan sekatan selanjutnya pada pergerakan pesakit. Bahagian hujungnya tidak jarang hangat dan ada yang umum keletihan dan keletihan. Keupayaan pesakit untuk mengatasi tekanan juga menurun dengan ketara akibat periosteum keradangan. air pengekalan juga boleh berlaku di kawasan yang terjejas. Sebagai peraturan, periostitis dapat dirawat dengan baik jika dikesan lebih awal. Tidak ada komplikasi tertentu. Rawatan dijalankan dengan bantuan terapi dan ubat-ubatan dan dalam kebanyakan kes membawa kepada penyakit yang positif. Jangka hayat orang yang terjejas juga tidak dipengaruhi oleh keradangan periosteum. Dalam beberapa kes, periostitis juga boleh menyebabkan keradangan pada sumsum tulang.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Osteomyelitis adalah penyakit atau aduan yang tidak memerlukan lawatan segera ke doktor. Ini kerana keradangan biasanya disebabkan oleh penggunaan berlebihan dan, jika penyebabnya tekanan dikeluarkan, ia sembuh secara spontan dalam kebanyakan kes. Sebelum berunding dengan doktor, oleh itu masuk akal untuk meneliti penyebabnya dan menghapusnya terlebih dahulu (misalnya, melakukan latihan berlebihan semasa bersukan atau memakai kasut yang tidak baik). Sekiranya gejala bertambah baik berhubung dengan peninggalan penyebabnya, lawatan ke doktor tidak diperlukan. Ini pada dasarnya benar walaupun kerengsaan diterima kembali dengan membiarkan pencetus berlaku lagi. Keradangan periosteum juga dapat diatasi dengan rawatan diri. Walau bagaimanapun, jika simptom tidak bertambah baik dengan imobilisasi dan lain-lain langkah-langkah seperti penyejukan, doktor harus berunding. Ini juga berlaku untuk kes-kes di mana tidak ada hubungan dengan tingkah laku pemicu yang dapat dibuat walaupun dengan pengamatan gejala dan kejadiannya. Di sini masuk akal untuk berjumpa doktor untuk menjelaskan sama ada tidak ada penjelasan lain untuk reaksi menyakitkan di pinggir depan tulang kering. Lawatan ke doktor juga disarankan sekiranya berlaku ketidakselesaan sepihak yang tidak mereda, serta sekiranya terdapat gejala yang teruk.

Rawatan dan terapi

. terapi dari periosteitis pada mulanya bergantung pada penyebab individu penyakit ini. Periostitis, yang disebabkan oleh kelebihan tulang yang terkena, sering menampakkan diri pada tulang kering atau lengan; perubatan langkah-langkah yang sering digunakan di sini termasuk penyejukan dan imobilisasi seterusnya pada bahagian badan yang terjejas. Imobilisasi sedemikian mungkin, misalnya, dengan menerapkan a pembalut pita (pembalut menggunakan pelekat plaster pita, yang sering digunakan dalam perubatan sukan khususnya). Komponen terapi lain untuk periostitis yang disebabkan oleh penggunaan berlebihan adalah pentadbiran dari apa yang disebut anti-radang dadah - ini adalah ubat dengan kesan anti-radang. Periostitis yang disebabkan oleh bakteria sering dirawat dengan antibiotik dadah. Kadang-kadang, periostitis bakteria mungkin disertai osteomyelitis, terutamanya pada orang yang lemah sistem imun. Penyakit gabungan periostitis dan radang pada sumsum tulang sering dilayan oleh antibiotik pentadbiran dengan bantuan campuran.

Prospek dan prognosis

Pada prinsipnya, periosteitis dapat disembuhkan. Ia boleh berlarutan. Kejayaan terapi dan jangka masa bergantung kepada sebab, tahap dan intensiti penyakit tertentu. Umur dan keadaan daripada sistem imun juga berperanan dalam proses penyembuhan. Sekiranya rancangan terapi yang ditetapkan diikuti oleh pasien, ada kemungkinan besar tidak ada kerusakan tetap dan mobilitas akan kembali. Sekiranya penyebabnya terlalu banyak digunakan, 1-2 minggu diharapkan sehingga pelepasan ketara dicapai dalam kes ringan. Selepas ini, beban pada bahagian badan yang sesuai hanya boleh ditingkatkan dengan perlahan untuk mencapai peningkatan yang berkekalan. Sekiranya tempoh rehat yang diperlukan tidak diperhatikan atau penyebab beban satu sisi tidak dihapuskan sekiranya berlaku periostitis, penyakit yang berlarutan dan teruk boleh timbul daripadanya. Rancangan terapi yang ditetapkan harus diikuti secara konsisten oleh pesakit. Jika tidak, terdapat risiko keradangan menjadi kronik. Campur tangan pembedahan kemudiannya dapat membantu dalam kes ini. Selepas operasi, bahagian badan yang terkena badan mesti berehat selama beberapa minggu hingga sebulan. Sekiranya jangkitan bakteria sebagai penyebab keradangan periosteum, ubat dapat membantu dengan cepat. Sekiranya rasa sakit pada bahagian badan yang terjejas reda, keadaan fizikal umum pesakit mesti dinilai sebelum memulakan semula penurunan berat badan.

pencegahan

Terdapat pencegahan terhad periostitis yang disebabkan oleh patogen; namun, risiko penyakit dapat dikurangkan dengan menguatkan badan sistem imun. Dalam sukan, misalnya, mengelakkan latihan yang terlalu kuat dapat mencegah periostitis. Memakai pakaian pelindung yang diperlukan dan kasut yang sesuai juga dapat membantu mencegah periostitis.

Penjagaan selepas itu

Periostitis dikaitkan dengan kerosakan sistem imun yang teruk. Atas sebab ini, dan kerana kesakitan yang teruk yang berkaitan dengan penyakit ini, rehat fizikal sangat penting walaupun setelah berjaya menyelesaikan terapi. Aftercare pada mulanya terdiri daripada mengurangkan aktiviti fizikal yang biasa untuk beberapa waktu. Ini berlaku khususnya untuk sukan atau pergerakan yang menyebabkan keradangan periosteum. Sekiranya penyakit itu disebabkan oleh bakteria, rehat fizikal juga berlaku sebagai sebahagian daripada penjagaan selepas itu. Atlet sangat disarankan untuk mengekalkan tahap latihan fizikal yang sederhana selama beberapa bulan setelah berakhirnya periostitis, agar tidak mencetuskan wabak baru penyakit ini. Ini kerana jika tidak ada perawatan susulan dan terlalu cepat kembali ke kebiasaan senaman yang biasa, periostitis adalah mungkin untuk berulang walaupun kelihatannya telah sembuh sepenuhnya setelah terapi. Susulan dengan a kesihatan dan kecergasan oleh itu perunding bermanfaat selepas periostitis. Penjagaan susulan juga boleh melibatkan pesakit yang melepaskan sukan tertentu sepenuhnya. Walau apa pun, penderita perlu menjalani pemeriksaan perubatan secara berkala sekurang-kurangnya satu hingga dua tahun selepas periosteumitis untuk menilai keadaan periosteum dan membuat pernyataan mengenai tahap keradangan pada darah.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Dengan keradangan periosteum, pesakit mengalami sangat sengit sakit tulang yang menghadkan kehidupan seharian mereka dengan ketara. Gejala menyakitkan berlaku ketika melakukan pergerakan dan ketika orang yang terkena sedang berehat. Mengambil ubat penahan sakit memberikan kelegaan di sini, sehingga kesejahteraan keseluruhan bertambah baik. Bahagian ekstremiti kurang baik darah, menyebabkan pesakit merasa sejuk dan sering letih dan tersengih. Berkurangnya daya tahan dan keupayaan berkurang untuk berkonsentrasi tidak jarang berlaku. Pembengkakan dan kemerahan yang teruk memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan, dan pengekalan air di kawasan yang sama memburukkan keadaan kesihatan. Orang yang terjejas memerlukan banyak rehat serta ubat-ubatan dan salap untuk mengelakkan penyakit yang lebih teruk. Selalunya, suasana hati dan kegelisahan yang tertekan seterusnya mengehadkan kualiti hidup. Kaunseling psikologi serta pertukaran dengan penderita lain memberi sokongan dan memberi kesan yang baik terhadap keadaan fikiran. Sekiranya periostitis dirawat lebih awal, komplikasi biasanya jarang berlaku. Walau bagaimanapun salap dan pembalut boleh mencetuskan alahan. Penjelasan terlebih dahulu, yang alahan ada risiko, boleh mempengaruhi pilihan salap dan ubat secara positif. Sekiranya periostitis mengambil jalan bernanah, pesakit berasa sangat tidak sihat. Keadaan umum semakin merosot dan ada keperluan segera untuk rawatan perubatan.