Pak Choi: Intoleransi & Alahan

Pak choi adalah saudara dari kaum Cina kubis. Ia membentuk kepala yang longgar dengan daun hijau gelap bersaiz sederhana dan berasal dari Asia, tetapi juga tumbuh subur di Eropah.

Inilah yang harus anda ketahui mengenai pak choi

Pak choi adalah saudara dari kaum Cina kubis. Ia membentuk kepala longgar dengan daun hijau gelap bersaiz sederhana. Seperti namanya, pak choi berasal dari wilayah Asia. The kubis, yang berkaitan dengan kubis Cina, tumbuh dengan baik di kawasan Asia yang panas dan lembap, tetapi juga dapat ditanam dengan baik di kawasan beriklim Eropah. Kemudian ia biasanya tumbuh di rumah hijau. Pak choi juga dikenal sebagai paksoi, bok choy, atau pok choi, dan dijumpai sebagai pak paki bayi, dengan kepala kubis kecil, dan sebagai pak paki Shanghai, yang daun paniknya berwarna hijau dan bukannya putih. Pak choi tumbuh menjadi ukuran yang boleh tuai dalam tempoh 6 hingga 8 minggu dan oleh itu dianggap sebagai kubis yang cepat tumbuh. Walaupun masih banyak tumbuh sepanjang tahun di Asia, sejak 2004 terdapat juga kawasan pertumbuhan yang relevan dari segi ekonomi di Belanda yang juga menghasilkan pak choi sepanjang tahun. Kubis yang agak longgar kepala membentuk daun hijau gelap yang secara visual menyerupai chard. Menjelang akar mereka bertukar menjadi putih. Pak choi disiapkan sepenuhnya atau dicincang sebagai sayur-sayuran, bergantung pada ukurannya. Ia boleh digunakan sama seperti bayam, kubis savoy atau kubis lain dan sayur-sayuran berdaun. Ia popular terutamanya dalam masakan Asia, tetapi juga digunakan dalam pasta. Pak Choi berisi vitamin dan mineral serta sebatian tanaman sekunder dan oleh itu sering disediakan dengan lembut mungkin untuk mengawetkan bahan-bahan ini.

Kepentingan untuk kesihatan

Pak Choi menikmati populariti sebagai sayur hijau kerana ramuannya yang berharga. Dalam jumlah yang lebih besar, ia mengandungi kalium, kalsium, vitamin C dan beberapa B vitamin. Selanjutnya, karotena muncul dalam kuantiti yang relevan dalam pak choi. Sebatian tanaman sekunder di mana pak choi kaya termasuk flavonoid, mustard minyak (glukosinulat) dan asid fenolik. The sebatian tanaman sekunder mempunyai satu antioksidan memberi kesan dan mencegah perkembangan pelbagai penyakit. Lebih jauh lagi, mereka dikatakan mempunyai kesan antibakteria, kuman, tetapi ini masih diteliti. Seperti hampir semua makanan tumbuhan, kebanyakan ramuan pak choi tetap ada di daun jika disiapkan dengan lembut. Tumis pendek, kukus dan Memasak oleh itu adalah bentuk penyediaan yang paling biasa.

Bahan dan nilai pemakanan

Maklumat pemakanan

Jumlah per 100 gram

Kalori 13

Kandungan lemak 0.2 g

Kolesterol 0 mg

Sodium 65 mg

Kalium 252 mg

Karbohidrat 2.2 g

Protein 1,5 g

Serat makanan 1 g

Sebagai tanaman, pak choi mengandungi sedikit lemak, tetapi serat, karbohidrat dan sebilangan protein. Walau bagaimanapun, kandungan proteinnya sangat rendah sehingga tidak dapat menggantikan daging yang hilang dalam diet vegetarian, misalnya. Pak Choi pada masa yang sama sangat rendah kalori. Kalium, kalsium, natrium dan asid folik terdapat dalam kuantiti paling banyak di sebelah mineral. Yang vitamin C kandungan hampir mencukupi untuk memenuhi keperluan harian. Selanjutnya, banyak B vitamin, vitamin A (karotena) juga vitamin K dijumpai di pak choi. Juga perlu disebutkan ialah sebatian tanaman sekunder, yang berfungsi sebagai Pak Choi sebagai pertahanan semula jadi terhadap pemangsa, tetapi bagi manusia dikaitkan dengan pelbagai sifat perlindungan terhadap penyakit.

Intoleransi dan alahan

Pak Choi sudah lama tidak dimakan di negara ini, tetapi sudah dapat menjadikan dirinya sebagai makanan untuk negara ini alahan penghidap. Ia dianggap boleh diterima dengan baik dan sangat jarang mencetuskan reaksi. Sekiranya seorang reaksi alahan untuk pak choi berlaku, ia sering berkaitan dengan yang sudah diketahui alahan kepada pelbagai jenis kubis. Pak choi sering digunakan dalam makanan bayi sebagai pengganti bayam - bayi mungkin masih peka terhadapnya. Walau bagaimanapun, ini biasanya bukan disebabkan oleh alahan, tetapi pada hakikat bahawa sayur itu baru dan tidak dikenali oleh metabolisme muda yang belum matang. Pak choi dapat ditawarkan kepada bayi lagi setelah beberapa waktu dan mungkin akan ditoleransi dengan lebih baik, kerana metabolisme muda harus terbiasa terlebih dahulu.

Petua membeli-belah dan dapur

Oleh kerana pak choi sama ada diimport dari Asia atau ditanam di rumah hijau di negara ini, ia tidak mempunyai musim yang jelas. Hampir sepanjang tahun, pak choi dapat ditanam di Asia, dan di rumah hijau juga dapat ditanam sepanjang tahun. Semasa membeli, cari daun hijau gelap yang tidak terluka dengan warna yang serupa dengan arugula atau bayam. Sebaliknya, daun kubis yang tergantung, berubah warna atau sangat nipis dan lembik cenderung memberi isyarat bahawa pak choi tidak lagi segar. Paling tidak, ini tidak akan menjadi masalah dengan hidangan tumis, kerana ia tetap akan layu. Namun, pak choi paling menyenangkan apabila segar. Biasanya boleh disimpan selama beberapa hari setelah pembelian, tetapi harus dimakan dengan cepat. Ia boleh disimpan sehingga dua minggu dibungkus dengan kain lembap pada suhu sejuk. Ia terbiasa dengan kelembapan ini dari tanah airnya di Asia dan kemudian kekal segar sedikit lebih lama. Suhu bilik tidak banyak mengganggu pak choi, tetapi ia tidak akan bertahan lama. Oleh kerana kemungkinan pak choi bersentuhan dengan serangga penghalau semasa penanaman, ia mesti selalu dicuci dengan bersih sebelum digunakan. Tidak ada yang menentang pemutihan - terutamanya untuk salad, cara penyediaan kubis ini adalah disyorkan.

Petua persediaan

Mentah atau dikisar, pak choi dimakan sebagai sayur salad. Ia boleh dibiarkan utuh atau dicincang kasar. Memotong tidak mengganggunya, jadi salad juga dapat disiapkan dengan baik. Di tanah airnya di Asia, pak choi sering digunakan untuk masakan tumis. Ia dicincang kasar untuk tujuan ini, di mana seluruh kubis dapat digunakan - termasuk komponen putihnya. Ia ditumis di dalam kuali hanya beberapa minit. Kaedah penyediaan ini juga terbukti berjaya untuk hidangan lain yang disiapkan dengan pak choi. Dalam masakan Barat, kubis digunakan untuk pelbagai jenis daripada jenis kubis, bayam, arugula atau sayur-sayuran berdaun hijau yang serupa. Ia juga sangat sesuai untuk penyediaan sos pasta, yang sering dibuat baru. Walau apa pun, ia disediakan dengan lembut mungkin, iaitu dimakan mentah, tumis sebentar atau dimasak dengan lembut. Pak choi layu setelah terdedah kepada panas selama beberapa minit, melembutkan bahagian kubis yang putih kepala dan menjadikan daunnya lebih beraroma. Semasa membuat hidangan anda sendiri, anda harus mengambil kira rasa pak choi yang kuat, yang tidak melemah dengan lembut Memasak. Untuk mengekalkan bahan berharga sebanyak mungkin, pak choi tidak boleh dipanaskan terlalu tinggi.