Diet Paleo: Cara Bermula dengan Diet Zaman Batu

Paleo diet adalah konsep pemakanan yang diasaskan oleh sebuah buku yang ditulis oleh pakar pemakanan Dr. Loren Cordain. Pada tahun 2010, edisi pertama diterbitkan di Amerika Syarikat. Sejak itu, prinsip Paleo telah menikmati populariti yang semakin meningkat dan kini telah menjadi trend utama di Eropah juga.

Apakah maksud prinsip Paleo?

Perkataan "Paleo" adalah kependekan dari Paleolithic, yang bermaksud zaman Zaman Batu Lama. Oleh itu, ini diet sering disebut sebagai diet Zaman Batu atau diet Zaman Batu. Prinsipnya mudah: manusia hanya boleh makan makanan yang juga dimakan pada Zaman Batu. Segala sesuatu yang boleh diperoleh oleh manusia sebagai pemburu-pengumpul dibolehkan. Menurut pengasas Paleo diet, badan kita disesuaikan secara genetik dengan tepat untuk makanan ini. Semua produk yang dihasilkan dan diproses terutamanya oleh tangan manusia dan industri tidak sesuai untuk pemakanan. Untuk orientasi, masa pengenalan pertanian dan penternakan disebut kira-kira 10,000 tahun yang lalu. Dari masa ini, manusia mula aktif campur tangan dalam pengeluaran makanannya.

Bagaimana untuk bermula

Mengubah diet secara radikal dari hari ke hari tidak hanya sukar, tetapi juga membingungkan badan. Selama bertahun-tahun dia dilatih untuk mengambil sejumlah wang gula dan tiba-tiba yang baru Diet Paleo datang sepenuhnya tanpa apa-apa karbohidrat. Oleh itu, disarankan agar anda memulakan dengan perlahan perubahan. Daripada makan makanan Paleo sahaja, pasti karbohidrat masih boleh menjadi makanan yang luar biasa pada minggu pertama: Sayuran akar, ubi jalar dan pisang. Ini kerana ia mengandungi lebih sedikit gula dan dengan itu membantu proses aklimatisasi. Pada fasa awal, badan mula membina baru enzim untuk perubahan diet dan tenaganya mengimbangi. Antara lain, ini menyebabkan kehilangan lebihan air. Oleh itu, minum banyak cecair adalah penting. Kadang-kadang, keinginan untuk gula-gula mungkin berlaku. Di sini, bagaimanapun, anda harus tetap kuat. Jelas bahawa kemudian dalam kehidupan sehari-hari pelaksanaan yang sangat ketat Diet Paleo akan menjadi sukar. Walau bagaimanapun pada fasa awal dan dalam 30 hari pertama harus dijalani secara konsisten. Oleh itu, tubuh dapat memperoleh manfaat dari diet murni untuk pertama kalinya dan peningkatan kesejahteraan.

Makanan apa yang dibenarkan?

Semua makanan yang tidak diproses dan oleh itu dalam keadaan sebenarnya dibenarkan dalam diet Zaman Batu. Oleh kerana mereka mengekalkan keadaan asalnya, mereka masih kaya nutrien. Kualiti makanan dan isu kelestarian ketika membeli produk harus diambil kira. Makanan berikut disarankan oleh diet Paleo:

  • Sayur-sayuran
  • Buah-buahan
  • Herba
  • Kacang
  • Benih
  • daging
  • ikan
  • Telur
  • teh
  • Butter
  • Lemak dan minyak yang sihat

Perkara terakhir adalah kontroversi di kalangan pengikut Paleo. Sebenarnya, minyak dalam kebanyakan kes diproses secara industri dan oleh itu, menurut definisi, tidak boleh menjadi sebahagian daripada makanan yang disyorkan. Namun, kerana minyak dan lemak adalah komponen penting dalam banyak hidangan, banyak yang mengatasi masalah dengan cara berikut: mereka hanya menggunakan minyak yang dihasilkan dari kilang Zaman Batu. Ini bermaksud bahawa zaitun, kacang tanah dan jagung minyak, misalnya, tidak dibenarkan. Sekiranya terdapat buah, pengambilan harian harus diingat. Selain banyak vitamin, mengandungi banyak fruktosa. Untuk menggambarkan keseluruhannya secara ringkas, setengah epal mengandungi satu sudu teh gula.

Bagaimana dengan perangsang?

jambatan perangsang yang dimakan hari ini diciptakan setelah pengenalan pertanian dan penternakan dan oleh itu menjadi makanan olahan. Sebilangan besar makanan ini mengandungi antinutrien yang disebut. Mereka dibentuk oleh tumbuh-tumbuhan dan haiwan untuk mengelakkan dimakan oleh orang lain. Semasa makanan disediakan, banyak dari mereka mati akibat pemanasan, tetapi sebilangan bahan ini tetap ada dalam produk. Contohnya ialah lektin dalam kentang, asid fitik dalam bijirin or tripsin perencat pada kekacang. Oleh itu, makanan berikut tidak termasuk dalam diet Paleo yang sesuai:

  • Bijian
  • Roti
  • Pasta
  • Kekacang
  • Produk tenusu (pengecualian: mentega)
  • Gula
  • Pemanis buatan
  • Lemak sayuran yang diproses
  • Bahan tambahan buatan
  • Minuman manis
  • Gula-gula (contohnya, coklat)
  • Daging yang diproses secara buatan

Untuk minuman, seperti juga kopi dan alkohol, terdapat juga kontroversi mengenai apakah mereka dibenarkan. Walau apa pun, disarankan untuk mengurangkan penggunaan secara drastik dan memperhatikan ramuan minuman yang tepat. Sudah tentu, semua minuman ini diproses secara industri, tetapi mengandungi ramuan yang berbeza. Bir dan vodka mempunyai biji-bijian sebagai bahan utama mereka, sementara rum didasarkan pada tebu. Banyak makanan keselesaan yang ada sekarang dan semua jenis makanan segera mengandungi gula tersembunyi. Produk ini semestinya dihapuskan dari menu.

Apakah risiko diet Paleo?

Penentang Diet Paleo suka menekankan pengambilan nutrien satu sisi. Oleh kerana produk tertentu dikecualikan sejak awal, tubuh tidak mendapat cukup banyak bahan yang paling banyak diberikan. Secara khusus, prinsip Paleo dicirikan oleh diet yang sangat tinggi lemak dan kaya daging. Sekali lagi, bahan lain seperti karbohidrat dilarang sama sekali dari menu. Tubuh ditambah dengan daging yang jumlahnya protein, mungkin lebih daripada sihat. Di samping itu, penggunaan daging yang banyak merosakkan iklim mengimbangi. Selanjutnya risiko berlaku, yang sering terjadi dengan peruntukan parlimen: Siapa yang bertukar hanya sebentar kepada Paleo dan kemudian secara radikal kembali ke gaya lama berkhasiatnya kembali, harus berjuang mungkin dengan kesan Jojo.

Bagaimana Paleo berfungsi dalam jangka masa panjang?

Tidak banyak kajian dilakukan mengenai kesan jangka panjang dari diet Zaman Batu. Sebilangan besar kajian melihat jangka masa hingga tiga bulan. Oleh itu, kebanyakan penemuan datang dari pengguna sendiri. Selalunya ini melaporkan perasaan pelik pada hari dan minggu pertama. Tubuh kelihatan keliru, tetapi tidak lama kemudian gejala ini mereda. Sebaliknya, fenomena positif menjadi ketara. Kesan sampingan berikut sering disebut: tidur lebih tenang, lebih banyak tenaga dalam kehidupan seharian, kesejahteraan meningkat dan prestasi sukan yang lebih baik. Banyak penyakit peradaban dalam masyarakat masa kini, seperti kencing manis, multiple sclerosis, obesiti dan penyakit kardiovaskular, disebabkan oleh peningkatan pengambilan gula. Banyak barah diberi makan oleh pemakanan yang buruk dan kanser sel suka gula. Cara makan baru stabil darah tahap gula, yang mempunyai kesan tidak langsung pada kanser yang lebih sedikit. Juga, pergigian yang lebih baik kesihatan dan lebih jelas kulit masih belum disebut. Seperti semua konsep pemakanan baru, terdapat penyokong dan pengkritik. Sama ada prinsip Paleo mempunyai kesan positif yang diinginkan, hanya percubaan diri yang dapat ditunjukkan. Siapa yang bersedia untuk mengorientasikan dirinya pada pemburu-pengumpul Zaman Batu, kerana ia dipanggil: Tunggu!