Hemicrania Paroxysmal: Punca, Gejala & Rawatan

Istilah hemicrania paroxysmal menerangkan bentuk tertentu dari sakit kepala kecelaruan. Ia dicirikan oleh serangan sawan, hemiparesis, serangan yang sangat teruk kesakitan disertai dengan kemerahan pada bahagian muka yang terkena. Tempoh serangan adalah dari beberapa minit hingga sekitar 45 minit dalam kes yang jarang berlaku.

Apa itu hemikrania paroxysmal?

Infografik mengenai sebab dan gejala migrain and sakit kepala. Klik gambar untuk membesarkan. Hemicrania paroxysmal diterjemahkan sebagai seperti kejang, hemifasial sakit kepala, yang sudah menyatakan ciri-ciri yang paling penting: kerana dalam bentuk gangguan sakit kepala ini, kasih sayang satu sisi sama ciri dengan jangka masa yang agak pendek kesakitan serangan. Kekerapan harian berkisar antara 5 kali hingga 40 kali sehari. Penderitaan menggambarkan secara tiba-tiba, seperti sawan kesakitan sangat teruk, menusuk, menggerudi atau berdenyut. Biasanya, kawasan orbit dan dahi dan kuil terlibat terutamanya. Hemicrania paroxysmal juga mempunyai gejala yang berkaitan dalam bentuk kemerahan dan pembengkakan mata dan konjunktiva, termasuk peningkatan lak dan rhinitisseperti gejala. Penyakit yang jarang berlaku biasanya muncul untuk pertama kalinya antara usia 30 hingga 40 tahun. Pada mulanya, keadaan nampaknya lebih sering terjadi pada wanita, tetapi penyelidikan baru-baru ini menunjukkan bahawa tidak ada perbezaan gender dalam risiko mengembangkan hemikrania paroxysmal.

Punca

Tidak ada bukti kukuh mengenai penyebab hemikrania paroxysmal yang dapat dihasilkan semula. Ini sebahagiannya kerana sakit kepala jenis ini hanya dikenal sebagai gejala dan gangguan yang berbeza selama beberapa dekad dan telah diperhatikan dengan lebih dekat. Sebenarnya, sakit kepala hemiparesis seperti kejang dicirikan oleh gabungan gejala yang sangat spesifik yang hanya dilaporkan oleh sebilangan penderita sakit kepala. Sebaliknya, penderita sering melaporkan momen pencetus yang dapat dilihat sebelum serangan kesakitan. Ini termasuk latihan fizikal, tekanan, alkohol penggunaan, pelbagai makanan (contohnya, kopi, keju, atau coklat), serta pergerakan tertentu di kepala rantau atau bahkan perubahan suhu. Penyelidikan baru-baru ini telah menemui bukti yang mengaitkan hemikrania paroxysmal dengan adenoma hipofisis dan juga menyiasat peranan malformasi arteri-vena sebagai kemungkinan penyebab penyakit ini. Oleh kerana berlakunya kesakitan unilateral yang ketat diperhatikan pada hemicrania paroxysmal, tetapi gejala vegetatif (termasuk pembengkakan, kemerahan, lakrimasi, dan lain-lain) mungkin dua hala, kecederaan pada bahagian tengah sistem saraf, khususnya di rantau tengah, disyaki. Kumpulan keluarga juga telah diperhatikan.

Gejala, keluhan, dan tanda

Hemicrania paroxysmal melibatkan seperti kejang sakit kepala yang serupa dalam simtomatologi sakit kepala kelompok. Menikam, menyiasat, dan berdenyut sakit kepala berlaku secara sepihak. Mereka dilokalisasi terutamanya di kawasan mata, dahi, atau pelipis. Pesakit mengalami sekurang-kurangnya lima serangan sakit kepala sehari. Rata-rata, terdapat sepuluh serangan. Dalam kes yang melampau, sehingga 40 serangan sehari juga diperhatikan. Setiap serangan sakit berlangsung antara 2 hingga 45 minit. Berbeza dengan kelompok sakit kepala, serangan sakit pada hemikrania paroxysmal lebih pendek. Di samping itu, jumlah serangan lebih besar. Semasa serangan, keperluan pesakit untuk berehat meningkat, sedangkan di sakit kepala kluster, kegelisahan yang luar biasa terbukti. Keberkesanan ubat indomethacin juga penting dalam membezakan hemikrania paroxysmal dari sakit kepala kluster. Serangan sakit kepala biasanya disertai dengan gejala lain. Gejala ini merangkumi konjunktivitis, mata terkoyak, berair hidung, bengkak membran mukus hidung, dan bengkak dan terkulai kelopak mata. Secara keseluruhan, wanita terjejas tiga kali lebih kerap daripada lelaki. Dua bentuk hemikrania paroxysmal juga dapat dibezakan. Biasanya ia adalah hemikrania paroxysmal kronik. Di sini, simptomnya berlaku setiap hari. Walau bagaimanapun, terdapat juga hemikrania paroxysmal episodik. Dalam bentuk penyakit ini, selang waktu bebas kesakitan berlaku selama beberapa minggu dan bulan.

Diagnosis dan kursus

Diagnosis hemikrania paroxysmal memerlukan sejarah yang sangat tepat kerana simptomologi yang dinyatakan secara khusus. Serangan kesakitan yang jelas sepihak adalah ciri, seperti juga keperluan untuk berehat semasa serangan. Bukan hanya faktor terakhir ini, tetapi juga kejadian mendadak yang lebih pendek (antara 2 hingga sekitar 45 minit) dan beberapa kali serangan setiap hari membezakan hemikrania paroxysmal dari yang serupa sakit kepala kluster. Selanjutnya, hemikrania paroxysmal selalu disertai oleh gejala vegetatif khas: Ini termasuk, dengan penekanan pada bahagian yang terkena, bengkak kelopak mata, kemerahan muka dan konjunktiva, peningkatan lak, pembengkakan mukosa hidung, dan juga terkulai pada bahagian atas kelopak mata. Kursus yang berbeza juga dijelaskan: Hemicrania paroxysmal kronik dengan kebanyakan serangan harian menunjukkan bentuk yang lebih biasa. Dalam kes yang lebih jarang, pesakit yang terjejas bebas gejala selama berminggu-minggu, bahkan berbulan-bulan - dalam hemikrania paroxysmal episod ini, selang waktu bebas sakit kepala diperhatikan. Kriteria diagnostik yang menentukan adalah tindak balas terapeutik dalam hal ini pentadbiran of indomethacin - tanpa keberkesanannya, diagnosis "hemoxrania paroxysmal" tidak boleh dibuat! Semasa pemeriksaan neurologi yang teliti, pengimejan resonans magnet juga dilakukan, terutama berkaitan dengan kawasan hipofisis.

Komplikasi

Sebagai peraturan, mereka yang terkena penyakit ini mengalami sakit kepala yang sangat teruk. Ini berlaku terutamanya dalam episod dan juga boleh merebak ke kawasan badan yang lain. Dalam banyak kes, sakit telinga atau sakit gigi juga berlaku. Separuh muka yang terkena biasanya juga sepenuhnya terkena kesakitan. Semasa sakit, kemerahan atau pembengkakan juga dapat terjadi pada mata, sehingga pesakit sebentar dapat mengalami masalah penglihatan. Walau bagaimanapun, perjalanan selanjutnya penyakit ini sangat bergantung pada sebab yang tepat. Atas sebab ini, ramalan umum biasanya tidak mungkin. Tetapi, jika penyakit ini tidak dirawat, ia juga boleh membawa kepada keradangan daripada konjunktiva dan peningkatan lak yang ketara. Rawatan penyakit ini bergantung kepada penyakit yang mendasari. Sebagai peraturan, bagaimanapun, ini dilakukan dengan bantuan ubat. Komplikasi tidak berlaku, tetapi jalan positif tidak selalu dapat dijamin. Yang sihat dan tekanangaya hidup bebas memberi kesan positif kepada penyakit ini.

Bilakah anda harus berjumpa doktor?

Apabila berlakunya sakit kepala penggerudian atau tanda-tanda hemikrania paroxysmal yang lain, doktor harus berunding. Serangan kesakitan meningkat dalam intensiti dan tempohnya dengan cepat dan oleh itu memerlukan penilaian segera. Sekiranya disertai gejala seperti pembengkakan membran mukus atau perubahan kulit berlaku, lawatan ke doktor adalah disyorkan. Wanita sangat kerap terkena hemikrania paroxysmal. Penyebabnya mungkin psikologi, walaupun pencetus fizikal seperti Kesakitan kronik gangguan juga mungkin berlaku. Sesiapa sahaja yang terpengaruh dengan perkara ini faktor-faktor risiko harus berjumpa doktor sekiranya gejala yang dijelaskan berlaku. Hemicrania paroxysmal didiagnosis dan dirawat oleh doktor keluarga atau pakar neurologi. Sekiranya simptomnya teruk, rawatan pesakit dalam mungkin juga sesuai. Pada mulanya, penghidap harus menghubungi perkhidmatan perubatan kecemasan sekiranya berlaku selang sakit kepala yang berulang. Oleh kerana penyakit ini berlaku secara bertahap, penyelidikan kausal dapat dilakukan selama fasa bebas rasa sakit. Rundingan rapat dengan doktor yang bertanggungjawab diperlukan dalam hal ini.

Rawatan dan terapi

Matlamat pertama dalam rawatan hemikrania paroxysmal adalah untuk mencapai kebebasan dari kesakitan. Untuk mencapai ini, terapi mesti disesuaikan tepat dengan bentuk penyakit tertentu dan perjalanannya. Ubat pilihan untuk hemikrania paroxysmal adalah indomethacin. Untuk melegakan pesakit dari gejala kesakitan yang teruk, purata dos indomethacin adalah sekitar 150 mg / hari, antara 30 hingga 300 mg sehari. Indomethacin diberikan secara berterusan terapi, dan jika melegakan kesakitan berjaya, setiap hari dos dapat diturunkan secara beransur-ansur untuk mendapatkan dos penyelenggaraan minimum yang diperlukan. Kesan sampingan rawatan dengan indometasin adalah penghambatan sintesis prostaglandin; ini menjadikan perlindungan gastrik berkesan mukosa perlu, contohnya, melalui perencat pam proton. Sekiranya pentadbiran (maksimum 300 mg / hari) indomethacin tidak dapat mengurangkan gejala yang teruk, anestesia tempatan juga merupakan pilihan terapi. Sebagai alternatif, anti-radang bukan steroid dadah, apa yang dipanggil NSAID, boleh diberikan, misalnya dalam bentuk diclofenak, naproxen or flurbiprofen. Dalam proses kronik hemikrania paroxysmal, psikoterapi selalu digalakkan. Sekiranya faktor pencetus (contohnya, tinggi tekanan atau makanan tertentu) dapat diperhatikan, penghindaran dari ini juga merupakan tujuan untuk diperjuangkan, kerana ini mungkin satu-satunya pilihan terapi penyebab bagi individu yang terkena.

Prospek dan prognosis

Mereka yang menderita hemikrania paroxysmal mesti hidup dengan serangan sakit kepala berulang-ulang setiap hari. Kesakitan selalu berlaku di satu pihak. Ia teruk dan menusuk, dan juga boleh berdenyut. Hemicrania paroxysmal hadir ketika orang yang terkena mengalami sekurang-kurangnya lima serangan sakit kepala sehari. Di samping itu, gejala yang disertakan mesti ada. Prognosis untuk serangan semacam itu sebahagiannya bergantung pada pembezaan diagnostik yang berhati-hati terhadap gangguan dari sakit kepala seperti sawan yang serupa. Di samping itu, mesti dinyatakan sama ada keadaan adalah hemikrania paroxysmal kronik atau berkala. Sebaik sahaja diagnosis hemikrania paroxysmal tidak jelas, prognosis biasanya tidak begitu baik. Dalam kes yang melampau, penghidap mengalami sehingga 40 sawan setiap hari. Mereka memerlukan rehat selepas itu. Oleh itu, kehidupan bekerja tidak lagi mungkin. Di samping itu, keadaan adalah kronik dalam sebilangan besar kes. Panjang kejang berbeza-beza. Ia boleh menjadi sangat pendek, tetapi juga dapat bertahan selama tiga perempat jam. Prognosis yang lebih baik hanya boleh diberikan sekiranya terdapat bentuk kursus hemokrania paroxysmal yang jarang berlaku. Di sini boleh ada tempoh bebas kesakitan yang lebih lama tanpa serangan sakit kepala. Sebaik-baiknya, orang yang terjejas boleh bebas sakit selama beberapa minggu atau bahkan berbulan-bulan. Masih tidak jelas mengapa hemikrania paroxysmal berlaku. Ia agak jarang berlaku.

pencegahan

Oleh kerana sebab-sebab yang tepat dan mekanisme perkembangan hemikrania paroksismal belum difahami dan diketahui sehingga kini, hampir tidak ada pencegahan langkah-langkah boleh disyorkan. Gaya hidup yang bebas tekanan dan rekreasi mungkin, dengan kehidupan kerja yang baik mengimbangi, mungkin merupakan langkah pencegahan. Walau bagaimanapun, tidak ada perilaku pencegahan yang dapat disahkan untuk keadaan yang jarang berlaku ini, kerana etiologi masih belum jelas.

Susulan

Dalam hemikrania paroxysmal, penghidap harus berhati-hati untuk menahan diri dari semua pengaruh luaran yang mungkin berlaku membawa hingga sakit kepala. Individu yang terjejas harus mengelakkan tekanan dan tidur yang mencukupi dan rapi. Semasa fasa tekanan emosi yang kuat, pelbagai terapi harus digunakan untuk memberi kelegaan kognitif. Contohnya merangkumi yoga or meditasi. Ini dapat membantu mengurangkan dan mengurangkan pencetus tekanan. Segala situasi konflik harus dielakkan oleh penderita. Bantuan yang sangat baik untuk penjagaan selepas bersalin adalah meningkatkan kualiti hidup dan memperkuat kegembiraan hidup. Aktiviti riadah yang santai harus dirancang dan dilaksanakan. Pertolongan daripada saudara-mara harus dicari untuk tugas penting. Bantuan juga diperlukan dengan tugas seharian. Penyakit ini menghadkan mereka yang terjejas, jadi hubungan sosial menjadi lebih penting. Yang terpenting, hubungan dengan keluarga dan saudara-mara harus dijaga agar pertolongan dapat diminta pada bila-bila masa. Gejala biasanya berlaku lebih kerap ketika penghidap mengalami tekanan jiwa. Oleh itu, gaya hidup sihat harus menjadi keutamaan pertama. Ini bermaksud mengelakkan tekanan, menjaga kesihatan diet, mengelakkan berat badan berlebihan dan juga menahan diri dari pengambilan nikotin and alkohol.

Inilah yang boleh anda lakukan sendiri

Dalam kehidupan seharian, kurangkan semua pengaruh yang mungkin berlaku membawa untuk mencetuskan sakit kepala. Kebersihan tidur yang optimum dan tidur yang mencukupi sama seperti mengelakkan tekanan. Dalam fasa tekanan emosi, pelbagai teknik harus digunakan untuk memberikan kelegaan kognitif yoga or meditasi dapat membantu mengurangkan dan mengurangkan tekanan. Situasi konflik harus dielakkan dan diselesaikan secara kekal secepat mungkin. Ia berguna untuk menguatkan semangat hidup dan meningkatkan kualiti hidup. Bagi kebanyakan pesakit, ini memerlukan penyusunan semula keadaan hidup. Di samping itu, aktiviti riadah yang memberi kelegaan harus dirancang. Oleh kerana penyakit ini merupakan halangan besar dalam mengatasi tugas sehari-hari, tugas penting harus dijadualkan semula pada waktunya. Dengan persekitaran sosial yang stabil, bantuan saudara-mara atau rakan dapat dimanfaatkan. Oleh itu, hubungan sosial harus dijaga. Dalam fasa-fasa kebebasan dari gejala, orang yang terkena harus berhati-hati memeriksa sendiri keputusan hidup yang harus dipertimbangkan semula. Pada banyak pesakit, gejala muncul lebih kerap apabila mereka terdedah kepada tekanan emosi dan kompromi yang kuat. Secara keseluruhan, orang yang terkena harus menjalani gaya hidup sihat. Ini termasuk seimbang diet, mengelakkan berat badan berlebihan, dan senaman yang mencukupi. Penggunaan nikotin and alkohol harus ditahan.