Hemoglobinuria Nokturnal Paroxysmal: Punca, Gejala & Rawatan

Hemoglobinuria nokturnal paroxysmal (PNH) mewakili gangguan sel hematopoietik yang jarang dan teruk yang genetik tetapi diperolehi di kemudian hari. Kerana ia adalah mutasi somatik, sel kuman tidak terjejas. Sekiranya tidak dirawat, penyakit ini boleh membawa maut terutamanya disebabkan oleh perkembangan trombosis berganda.

Apa itu hemoglobinuria nokturnal paroxysmal?

Hemoglobinuria nokturnal paroxysmal adalah penyakit sel hematopoietik yang sering teruk. Ia dicirikan oleh hemolisis, pembentukan trombus, dan berkurang darah pengeluaran sel. Individu atau semua darah sel keturunan mungkin terjejas. Walaupun semua pesakit dengan PNH menunjukkan gejala hemolisis, gejala yang lain sangat berubah-ubah. Dalam kira-kira 35 peratus kes, penyakit ini boleh membawa maut, terutamanya disebabkan oleh banyaknya trombosis yang berlaku. Oleh kerana hemolisis berterusan, terdapat kronik anemia, yang disertai dengan keadaan keletihan yang teruk. Walaupun penyakit ini tidak dapat disembuhkan, penyakit ini dapat dikendalikan dengan baik. Dengan rawatan yang berterusan sepanjang hayat, kualiti hidup yang baik dicapai dengan jangka hayat normal. PNH mempunyai perkiraan prevalensi sekitar 16 per 1 juta penduduk, menjadikannya salah satu penyakit yang sangat jarang berlaku.

Punca

Hemoglobinuria nokturnal paroxysmal disebabkan oleh mutasi somatik PIG-A gen. ini gen terletak di kromosom X dan bertanggungjawab untuk mengekod enzim N-acetylglucosaminyltransferase. N-acetylglucosaminyltransferase memangkinkan pembentukan sauh glukosilfosfatidilinositol (sauh GPI), yang memastikan penahan pelindung protein pada permukaan sel darah sel. Ini protein sertakan CD55 dan CD59. Dengan penambatan mereka di membran sel sel-sel hematopoietik, mereka berfungsi untuk melindungi mereka dari serangan oleh bahagian sistem imun dikenali sebagai sistem pelengkap. Sekiranya tiada protein jangkar ini, sel stem hematopoietik dan sel darah musnah

Selain peningkatan hemolisis, sel darah yang lebih sedikit juga dijana semula. Ini membawa kepada kronik yang ketara anemia. Pada masa yang sama, trombosis berkembang di banyak bahagian badan, yang boleh membahayakan. PNH adalah penyakit yang dijangkiti, yang berlaku untuk pertama kalinya terutama antara usia 25 dan 45 tahun. Yang mendasari gen mutasi belum ada sejak lahir. Ia timbul dalam konteks mutasi somatik gen PIG-A dalam sel stem hematopoietik multipoten. Tidak ada kes PNH yang dijumpai dalam keluarga atau saudara-mara. Oleh kerana sel kuman tidak terjejas, tidak ada kemungkinan penyakit ini diturunkan kepada keturunan.

Gejala, keluhan, dan tanda

Gejala utama hemoglobinuria nokturnal paroxysmal adalah hemolisis kronik. Kerana mutasi somatik, terdapat mosaik yang disebut. Terdapat kedua-dua sel darah yang sihat dan cacat. Semua sel darah yang bermutasi telah kehilangan perlindungan dari sistem pelengkap kerana jangkar yang hilang dan musnah. Walau bagaimanapun, mereka yang berpenyakit erythrocytes terutamanya terjejas. Gejala yang paling berbahaya, bagaimanapun, adalah kecenderungan untuk trombosis di kedua-dua sistem vena dan arteri. Ini berlaku pada kira-kira 50 peratus pesakit dengan PNH. trombosis juga bertanggungjawab untuk kebanyakan kematian, yang mempengaruhi sepertiga dari mereka yang menghidap penyakit ini. Gejala lain termasuk teruk keletihan, kekejangan perut, sakit kepala, disfagia, loya, sakit dada, sakit belakang atau mati pucuk. The kesakitan disebabkan oleh trombi kecil. Mereka boleh ringan tetapi juga sangat teruk sehingga opiat juga harus diberikan ubat penahan sakit. Yang kesakitan juga dijelaskan oleh kekurangan oksida nitrik (TIDAK), yang mengikat dilepaskan hemoglobin. Oleh kerana TIDAK bertanggungjawab untuk otot licin kelonggaran, kekurangan NO di sana menyebabkan keadaan ketegangan meningkat. Keterukan penyakit ini juga bergantung pada berapa banyak darah yang dipengaruhi oleh mutasi. Sekiranya sel-sel imun darah bermutasi pada masa yang sama, maka sistem imun juga lemah.

Diagnosis dan perjalanan penyakit

Diagnosis melibatkan penggunaan sitometri aliran untuk memeriksa sel darah untuk keberadaan pelindung proteinKaedah ini boleh digunakan untuk mengenal pasti sel yang kurang mendapat perlindungan dari sistem pelengkap. Diagnosis pasti dibuat apabila sekurang-kurangnya dua garis sel, seperti erythrocytes atau granulosit, kekurangan faktor pelindung.

Komplikasi

Dalam kes yang paling teruk, kematian orang yang terjejas mungkin berlaku kerana penyakit ini. Walau bagaimanapun, ini biasanya berlaku apabila orang yang terkena menderita beberapa trombosis yang tidak dicegah. Risiko terkena trombosis meningkat dengan ketara pada pesakit. Dalam kebanyakan kes, ini juga bertanggungjawab untuk kematian pesakit. Mereka yang terjejas menderita kesakitan yang berlaku di tempat yang berbeza. Terdapat kesakitan di kepala atau juga di bahagian perut. Dalam banyak kes, ada juga sakit dada, yang boleh merebak ke belakang. Lelaki juga mungkin mengalami masalah berpotensi akibat penyakit ini. Selanjutnya, ada yang kekal loya atau sukar menelan. Dalam banyak kes, biasa ubat penahan sakit tidak lagi mencukupi untuk menghilangkan rasa sakit. Kualiti hidup orang yang terjejas sangat dikurangkan oleh penyakit ini. Rawatan berlangsung tanpa komplikasi. Dengan bantuan perjalanan darah atau a pemindahan sel stem, simptomnya dapat dikurangkan. Walau bagaimanapun, jangka hayat pesakit biasanya berkurang kerana penyakit ini.

Bilakah anda perlu berjumpa doktor?

Walau apa pun, penyakit ini mesti diperiksa dan dirawat oleh doktor. Tanpa rawatan, kematian biasanya berlaku kerana penyakit ini membawa kepada perkembangan trombosis. Mereka yang terkena menderita pelbagai aduan yang tidak selalu menunjukkan penyakit ini secara langsung. Mungkin ada rasa sakit di kepala atau perut, disertai oleh loya or sakit belakang. Selalunya, gangguan potensi juga boleh menunjukkan penyakit ini. Sekiranya rasa tidak selesa itu kekal dan tidak hilang dengan sendirinya, lawatan ke doktor pasti diperlukan. Kesakitan juga boleh menjadi sangat teruk sehingga orang yang terkena kehilangan kesedaran. Lemah sistem imun juga boleh menunjukkan penyakit ini. Seorang doktor juga harus berjumpa sekiranya terdapat selsema atau jangkitan lain. Diagnosis awal penyakit boleh dibuat oleh doktor umum. Walau bagaimanapun, seorang pakar diperlukan untuk rawatan selanjutnya. Adakah jangka hayat yang menurun kerana penyakit ini tidak dapat diramalkan secara umum.

Rawatan dan terapi

Tidak ada penawar untuk PNH. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa rawatan sokongan yang dapat meningkatkan kualiti hidup. Pertama, pemindahan darah secara berkala atau pemindahan kepekatan sel darah merah adalah perlu kerana kronik anemia. Asid folik or vitamin B12 disyorkan untuk mempromosikan pembentukan darah. Jangkitan mesti diketahui awal dan dirawat oleh antibiotik pentadbiran kerana boleh mencetuskan krisis hemolitik. Jangka pendek pentadbiran steroid dapat mengurangkan krisis hemolitik. Walau bagaimanapun, steroid tidak boleh diberikan secara kekal. Kesakitan yang teruk memerlukan rawatan dengan analgesik. Sekiranya trombosis telah berlaku, kumarin diberikan secara kekal sebagai antikoagulan. Satu-satunya kemungkinan nyata untuk menyembuhkan hemoglobinuria nokturnal paroxysmal pemindahan sel stem. Walau bagaimanapun, ia dikaitkan dengan risiko yang besar, sehingga ini berlaku terapi hanya dipertimbangkan dalam kes yang sangat teruk. Pengalaman yang baik telah dibuat dengan ubat tersebut Eculizumab. Ini adalah antibodi monoklonal yang dihasilkan secara genetik yang melumpuhkan faktor pelengkap C5 dari sistem pelengkap. Ini mengelakkan serangan pada sel darah yang tidak dilindungi.

Prospek dan prognosis

Prognosis sukar dilakukan pada hemoglobinuria nokturnal paroxysmal. Gambaran klinikal gangguan hematologi yang diperoleh ini boleh berbeza-beza. Dalam kursus yang lebih ringan, prognosis lebih positif. Sekiranya berlaku kerosakan sel stem yang teruk, pemindahan sel stem selalunya satu-satunya cara untuk memanjangkan umur. Oleh kerana penyakit ini disebabkan oleh mutasi genetik pada sumsum tulang, ia tidak dapat disembuhkan. Hemoglobinuria nokturnal paroxysmal hanya dapat dirawat secara simptomatik. Rawatan dibezakan untuk kursus simptomatik dan asimtomatik. Pesakit dengan hemoglobinuria nokturnal paroxysmal asimtomatik menerima ubat antikoagulan profilaksis. Pada pesakit simptomatik, terapi dengan antibodi yang disebut eculizmab dalam kombinasi dengan sokongan lain langkah-langkah dapat menindas gejala. Sumsum tulang pemindahan adalah pilihan rawatan lain. Namun, ia dikaitkan dengan risiko tinggi kerana sistem imun mesti dimatikan sebelum transplantasi. Pada akhirnya, keparahan perubahan sel induk menentukan seberapa baik atau buruknya prognosis. Separuh daripada mereka yang terjejas bertahan dengan diagnosis hanya 15 tahun. Pada masa lalu, prognosis untuk hemoglobinuria nokturnal paroxysmal lebih teruk daripada sekarang. Kaedah rawatan moden telah meningkatkan prognosis untuk jenis simptom penyakit ini. Walaupun begitu, ia tidak boleh disebut baik. Walau bagaimanapun, kelangsungan hidup dan kualiti hidup mereka yang terjejas lebih baik hari ini daripada pada masa lalu.

pencegahan

Pencegahan hemoglobinuria nokturnal paroxysmal tidak mungkin dilakukan. Namun, orang yang sudah sakit harus melindungi diri dari jangkitan agar tidak mencetuskan krisis hemolitik. Berkekalan terapi bersama eculizumab mencegah gejala PNH dan memungkinkan jangka hayat normal.

Susulan

Oleh kerana hemoglobinuria nokturnal paroxysmal adalah gangguan genetik, tidak ada pilihan terapi kausal. Sekiranya pesakit yang terkena asimtomatik, mereka pada mulanya harus menunggu atau menahan diri dari terapi. Secara profilaksis, hanya antikoagulasi oral yang dapat dipertimbangkan. Dalam kes ini, berterusan pemantauan parameter pembekuan mesti dipastikan. Oleh itu, tindakan susulan merujuk kepada kawalan dan pemantauan terapi sokongan terhadap pelbagai gejala penyakit. Pengendalian jangka panjang tahap darah VitB12 dan asid folik ditunjukkan untuk mencegah perubahan komponen darah dan gejala yang timbul. Kekurangan VitB12 atau asid folik kemudian boleh diganti dengan ubat. Biasa kiraan darah pemeriksaan diperlukan untuk mengesan jangkitan yang muncul lebih awal. Sekiranya glucocorticoids diberikan, pelbagai rawatan pemantauan langkah-langkah mesti diambil. Sejak penggunaan jangka panjang kortison boleh membawa untuk penyahkalsifikasi tulang, ini mendorong pengembangan osteoporosis. Kalsium dan VitD harus diberikan secara profilaksis. Sebagai darah glukosa peringkat dan tekanan darah juga boleh meningkat semasa terapi, parameter ini juga dipantau secara berkala. Sekiranya rawatan dengan antikoagulasi oral, kawalan parameter pembekuan biasa akan dilakukan. Semasa mengambil coumarin, penting untuk memerhatikan farmakokinetik interaksi dengan lain-lain dadah. Juga, semasa terapi dengan monoklonal antibodi, kejadian kesan sampingan mesti selalu dipantau untuk campur tangan dengan ubat jika perlu.

Apa yang anda boleh buat sendiri

Oleh kerana penyakit ini berdasarkan kecacatan genetik, saudara-mara pesakit, atas tanggungjawab mereka sendiri dan dimulakan sendiri, harus memulakan kawalan kecenderungan genetik mereka. Oleh kerana kebarangkalian berlakunya trombosis meningkat ketika orang berada dalam postur yang kaku terlalu lama, adalah perlu untuk memeriksa sistem muskuloskeletal. Berdiri, berjongkok atau duduk secara berpanjangan harus dielakkan. Selain itu, sokongan sistem peredaran darah harus dilakukan dalam kehidupan seharian melalui pelbagai latihan pelonggaran. Dengan cara ini, stasis darah dapat dielakkan dan kapal dalam organisma tidak disekat. Pengambilan bahan berbahaya seperti nikotin atau ubat-ubatan yang mempunyai kesan sampingan pada sistem darah harus dielakkan. Sekiranya terdapat penyakit yang ada, persiapan yang diambil harus diperiksa untuk risikonya dan konsultasi dengan doktor yang hadir harus dilakukan. Dalam beberapa kes, perlu mengubah rancangan rawatan. Sekiranya keadaan keletihan, keletihan atau peningkatan keperluan untuk tidur berlaku, orang yang terkena harus bereaksi secukupnya terhadap isyarat tubuhnya. Organisme tidak boleh mengalami tekanan yang berlebihan, kerana terdapat risiko sekuel atau komplikasi. Perubahan dalam kesihatan sensasi atau peningkatan aduan harus segera dibincangkan dengan doktor. Hemoglobinuria nokturnal paroxysmal boleh membawa kepada yang mengancam nyawa keadaan sekiranya dibiarkan tidak dirawat. Oleh itu, jika menolong diri sendiri langkah-langkah tidak cukup berkesan, berunding dengan profesional perubatan adalah mustahak.