Latihan Sindrom Petua yang Membantu

Sindrom tendon patellar yang disebut adalah gejala berlebihan pada lutut bawah, kebanyakannya berlaku pada atlet. Istilah lutut pelompat juga digunakan secara sinonim. Untuk menjadikan perkataan lebih mudah difahami - patella adalah istilah teknikal Latin untuk lutut, hujung patellar adalah hujung bawah patela. Sindrom adalah adanya pelbagai tanda atau gejala gambaran klinikal tertentu.

4 latihan mudah untuk ditiru

1. "latihan mobilisasi" 2. "regangan senaman "3." latihan pengukuhan "4." latihan koordinasi

Apakah sindrom patellar tip?

Di bahagian hadapan paha kita mempunyai otot berkepala empat kuat (M. Quadriceps femoris), yang berjalan dengan tendon luas di atas lutut dan bermula di tibia atas. Otot ini terutamanya bertanggungjawab untuk pemanjangan lutut. The patella, yang lutut, adalah apa yang disebut tulang sesamoid yang tertanam dalam tendon M. quadriceps femoris.

Fungsinya adalah untuk memanjangkan lengan tuas ini paha otot sehingga dapat menghasilkan pergerakan yang lebih besar dengan daya yang kurang. Dengan kata lain, patella menyokong dan memudahkan perpindahan kekuatan dari paha ke bawah kaki. Semasa pergerakan, terutamanya semasa sukan seperti berlari dan melompat, tetapi juga ketika berat badan berlebihan, misalnya, lutut secara kronik terdedah kepada tekanan yang melampau.

Terlalu banyak ketegangan ini dan otot-otot berlebihan, mengeras, memendekkan dan menarik sakit di dasar sinewy mereka. Sering kali, aduan juga berlaku di belakang tempurung lutut. Penyebabnya serupa dengan penyebabnya sindrom hujung patellar.

Campur tangan fisioterapeutik

Beban berlebihan memerlukan perlindungan - tetapi tidak bergerak sepenuhnya. Pergerakan fisiologi sangat penting untuk penyembuhan serta latihan pengukuhan yang bermula pada waktu yang tepat. Berikut adalah contoh mobilisasi, regangan, mengukuhkan, penyelarasan dan kelonggaran, yang merupakan bidang intervensi utama untuk terapi.

Pergerakan sangat penting untuk penyembuhan struktur apa pun di dalam badan, untuk menjaga dan meningkatkan fungsi fisiologinya dan juga metabolisme di kawasan yang terjejas. Pada peringkat akut, mobilisasi pada mulanya dilakukan secara pasif, iaitu oleh ahli terapi. Kemudian pesakit menjadi aktif sendiri.

Pasif Untuk mobilisasi pasif, pesakit berada dalam posisi terlentang yang santai, sendi lutut sedikit dilapisi dan dibengkokkan minimum untuk mencapai yang terbaik kelonggaran struktur. Dalam kedudukan ini patela dapat dipindahkan dengan mudah. Active "tumit penggilingan" sesuai untuk memulakan latihan aktif.

Pesakit tetap dalam keadaan terlentang, menarik jari-jari kaki bersama-sama dan perlahan-lahan membengkokkan dan meregangkan lutut dengan tumit yang tersisa di sokongan. Selangkah lebih jauh, kaki diangkat dan, berselang seli dengan kaki yang lain, lutut bersudut dan terbentang dari kedudukan terlentang. Selanjutnya, kaki dan dengan itu seluruh rantai otot yang berkaitan dapat dipindahkan melalui apa yang disebut corak PNF, yang mengambil kira dan menggabungkan pergerakan tiga dimensi fisiologi.

Latihan mobilisasi lebih lanjut dapat ditemukan dalam artikel Latihan mobilisasi Fisioterapi. Peregangan latihan boleh sangat menyakitkan pada mulanya, kerana penyebab gambaran klinikal umumnya disebabkan oleh daya tarikan yang berlebihan di pangkal tulang. Walaupun demikian, adalah penting untuk meregangkan otot dan mengembalikannya ke keadaan semula jadi fisiologi.

Mulakan dengan regangan lembut, intensiti rendah dan peningkatan pada peringkat kemudian. Jangan sesekali meregangkan atau bersenam kesakitan - kesakitan adalah isyarat amaran dan tidak boleh diabaikan. Untuk meregangkan otot paha depan, dalam kedudukan tegak, tumit kaki yang akan diregangkan digerakkan ke arah punggung.

Tangan di sisi yang sama menggenggam kaki bawah tepat di atas buku lali sendi dan dapat meningkatkan regangan dengan memberikan tekanan cahaya lebih jauh ke arah punggung. Untuk peningkatan intensiti yang lebih jauh, perut dan punggung diregangkan dan pelvis kaki yang akan diregangkan didorong sedikit ke hadapan. Agar tidak kehilangan cengkaman ketika berdiri di sebelah kaki, tangan bebas dapat memegang kerusi di belakang.

Untuk pelajar maju, yang mengimbangi dapat dilatih pada masa yang sama. Latihan yang sama boleh dilakukan dalam keadaan rawan. Regangan ditahan selama 30 saat untuk mencapai kesan pada otot.

Struktur yang akan diregangkan dipanaskan sebelum latihan untuk mengelakkan kerosakan selanjutnya. Lebih lanjut senaman regangan untuk paha boleh didapati di artikel Latihan regangan. Latihan pengukuhan selepas a sindrom hujung patellar penting, di satu pihak, untuk mengimbangi ketidakseimbangan otot (kemungkinan penyebabnya), untuk mencegah kambuh dan menguatkan otot dalam fungsi fisiologinya. The darah peredaran meningkat dan seterusnya pertumbuhan semula digalakkan.

Penting untuk menjalani latihan tanpa kesakitan dengan betul dan memerhatikan masa pertumbuhan semula. Yang dipanggil latihan eksentrik telah terbukti berkesan untuk menyembuhkan sindrom patellar tendon - iaitu otot dikuatkan dengan perlahan-lahan memberi jalan keluar kepada ketegangan, iaitu dengan memanjangkan dirinya melawan daya tahan dan melambatkan pergerakan.

Contoh mudah untuk difahami: jika anda mengangkat objek berat, bisep dihidupkan lengan atas kontrak dan kontrak. Sekiranya anda ingin meletakkan objek itu ke bawah, bisep perlahan-lahan akan berkurang lagi, memanjang dengan berat secara terkawal. Bagaimana ini dilatih di paha depan?

A theraband adalah diperlukan. Berbaring telentang, theraband dihayunkan di telapak kaki anda, setiap tangan memegang satu hujung. Kedua-dua belah pihak mengalami ketegangan.

Sekarang kaki perlahan-lahan diregangkan melawan ketegangan band. Pergerakan ini pertama kali melatih konsentrisitas, iaitu penguncupan M. quadriceps femoris. Sekarang kaki perlahan dibengkokkan lagi, otot perlahan memanjang melawan ketegangan yang ada.

Latihan lain dilakukan dengan berdiri di hadapan anak tangga. Kaki yang akan dilatih diletakkan di atas tangga dan perlahan-lahan mendorong dirinya ke atas dan kemudian jatuh kembali. Terutama bahagian eksentrik mesti dilakukan dengan perlahan dan terkawal.

Latihan selanjutnya adalah penekan kaki atau selekoh lutut. Latihan pengukuhan lebih lanjut boleh didapati dalam artikel

  • Fisioterapi melakukan latihan lutut
  • Latihan untuk kerosakan tulang rawan
  • Bersenam lutut kesakitan.

Untuk melatih penyelarasan di kaki, yang terbaik adalah menggunakan bantal goyangan, bantalan lembut, latihan mengimbangkan, tikar lantai lembut, trampolin,… Cara paling mudah untuk berlatih di rumah adalah dengan selimut sofa yang digulung.

Berdiri dengan kaki yang ingin anda latih, kaki yang lain dipegang di udara pada sudut. Pada mulanya anda cuba mencari mengimbangi bebas tangan. Di sini, semua otot rantai otot mesti bekerjasama dan diselaraskan untuk menahan badan.

Bermula dari posisi permulaan ini, pelbagai latihan kini dapat dilakukan: Perlahan-lahan turun dari lutut dan luruskan lagi tanpa kehilangan mengimbangi. Berdiri dengan satu kaki dan pada masa yang sama melakukan pergerakan yang lain, seperti melempar dan menangkap bola. Latihan lain termasuk parkour di pelbagai permukaan atau menutup mata pada kusyen goyangan dalam posisi berkaki satu.

Latihan ini bukan sahaja melatih penyelarasan dan interaksi antara otot, tetapi juga menguatkan otot pada masa yang sama. Anda boleh membaca lebih banyak latihan koordinasi dalam artikel Penyelarasan dan Latihan Keseimbangan. Urut adalah kawasan penting dalam pertumbuhan semula sindrom tendon patellar.

Otot dilonggarkan dengan pelbagai teknik, strukturnya dilonggarkan sehingga akhirnya tarikan tendon yang menyakitkan mereda. Teknik dari klasik urut, urut berfungsi, geseran silang pada tendon secara langsung dan kemudian, ketika kembali ke latihan, persediaan urut sukan untuk meningkatkan darah peredaran. Dalam klasik urut, kepala individu otot paha depan dilonggarkan dengan lembut dengan membelai dan menguli - melintang dan memanjang.

Dalam berfungsi urut, genggaman urut digabungkan dengan pergerakan mobilisasi dan peregangan lembut: Dari kedudukan terlentang, kaki yang akan dirawat digantung bebas dari sofa. Ahli terapi memahami kaki bawah dengan satu tangan untuk menggerakkan kaki secara pasif. Tangan yang lain melakukan pengulian membujur pada hujung otot paha atas, menahan tekanan pada hujungnya dan kini secara serentak melakukan pemanjangan otot secara pasif dengan menggerakkan sendi lutut dalam arah lenturan.

Ketegangan dilepaskan lagi, pengulangan membujur dilakukan lagi sedikit mengimbangi ke bawah dan kaki dibawa kembali ke kedudukan regangan. Dengan cara ini, seluruh otot dikerjakan dari jarak dekat ke jauh. Untuk geseran melintang pada tendon itu sendiri, ahli terapi menggunakan ibu jari atau telunjuknya jari dan jari tengah untuk membalikkannya dan menarik kulit melintasi tendon dalam jalur kecil dengan tekanan yang sama. Ini adalah kaedah intensif, yang harus dilakukan oleh ahli terapi terlatih dan pada tahap yang betul.

Kerengsaan mencetuskan reaksi keradangan baru, yang merangsang tubuh untuk sembuh. Selanjutnya, teknik fasial, pukulan mendalam dengan ibu jari di sepanjang rantai otot sesuai untuk melonggarkan lekatan pada tisu. Jogging dan berbasikal adalah sukan khas yang boleh mencetuskan sindrom tendon patellar.

Sekiranya tiba-tiba latihan terlalu banyak dilakukan, permulaan baru dibuat dengan sukan, badan dan strukturnya tidak digunakan untuk regangan atau pergerakan dilakukan dengan tidak betul dan rehat dalam latihan tidak diperhatikan, beban berlebihan dapat terjadi dengan cepat. Bila berjoging, yang sindrom hujung patellar menjelma bergantung kepada keparahan masalah. Pada mulanya hanya setelah muatan, kemudian sudah di awal berlari dan setelah lama berlebihan ketika berjalan, duduk, berdiri,.

Semasa berbasikal, terutama perjalanan gunung berbahaya, pendakian berat atau rentak tinggi. Semasa berbasikal juga berjoging, tarikan yang sangat tinggi pada tendon patella diciptakan, kerana quadriceps diletakkan di bawah tekanan yang berat. Perbezaan penting ketika berjoging, di satu pihak, adalah tinggi kejutan daya serap dihasilkan semasa mengecas dan daya ini diserap secara eksentrik oleh M. quadrices femoris.

Ini bermakna otot secara serentak menjadi lebih lama apabila ketegangan meningkat. Ramai atlet tidak melatih otot paha mereka dengan kaedah kerja yang eksentrik. Anda boleh mendapatkan latihan untuk ini dalam artikel Eksentrik latihan kekuatan.

Oleh itu, M. quadriceps femoris mesti dibuat lebih kuat dan elastik untuk mengelakkan sindrom patellar tip. Keanjalan dapat dicapai dengan baik dengan latihan fasik dan regangan. Tempoh sindrom patellar tendon sangat individu.

Banyak faktor memainkan peranan di sini - seperti perlembagaan fizikal dan kecergasan, wujudnya kecederaan, sebab yang tepat. Intervensi lebih awal dilakukan, semakin baik peluang pemulihannya. Sekiranya anda terus berlatih dengan kesakitan, anda menghadapi risiko membebankan lutut secara kronik - dalam kes ini penyembuhan boleh memakan masa berbulan-bulan.

Adalah mustahak untuk mengenali penyebabnya dan menangani masalah ini dan untuk mengelakkan pencetus beban. Tempoh latihan berlebihan ketika berjoging atau berbasikal tidak boleh melebihi 3 bulan dengan berehat dari sukan dan latihan pengukuhan yang betul. Jika tidak, anda mesti berjumpa dengan pakar ortopedik anda dan, jika perlu, minum ubat.

Langkah-langkah selanjutnya untuk rawatan sindrom patellar tip adalah ultrasound dan electrotherapy atau peralatan seperti pembalut dan pita, yang akan dibincangkan dengan lebih terperinci di bawah. Mengetuk: Bergantung pada sistem yang digunakan, pelbagai pita dapat melegakan lutut, merehatkan otot atau menyokong fungsinya. Pita digunakan semasa meregangkan struktur.

Dalam kes sindrom patellar tip, tendon dan otot dipanjangkan dengan membengkokkan lutut. Dari kedudukan ini, tempurung lutut dapat disokong dan dengan itu tendon yang terkena lega dengan melekatkan tali Y di bawah lutut dan menggunakan kedua-dua kaki pita di bawah tegangan ke kanan dan kiri lutut. Untuk sokongan lebih lanjut, I-bridle dilekatkan memanjang di atas lutut.

Anda akan menemui lebih banyak kemungkinan pita dalam artikel Kinesiotape. Pembedahan untuk sindrom hujung patellar jarang berlaku - setelah wujudnya kronik, sangat lama dan kegagalan terapi konvensional. Hingga kini, tidak ada bukti bahawa pembedahan lebih berjaya daripada rawatan konvensional. Contoh prosedur pembedahan adalah sayatan lateral ke dalam tendon untuk melegakan ketegangan. Pembedahan adalah campur tangan dalam badan dan selalu melibatkan risiko komplikasi, sebab itulah ia hanya boleh dianggap sebagai jalan terakhir.