Pembentukan otot dan pemakanan

Sinonim dalam erti kata yang lebih luas

Pembinaan otot, latihan kekuatan, bina badan, tambahan, doping, Steroid anabolik, steroid Matlamat badan yang cergas dengan otot yang kuat dicapai oleh banyak orang di seluruh dunia. Otot yang terlatih menjadikan tubuh lebih menarik, lebih penting dan sihat serta meningkatkan kualiti hidup dan harga diri. Selain kebaikan pelan latihan dan masa rehat yang mencukupi, pemakanan memainkan peranan penting dalam pembinaan otot.

Terutama di ketahanan sukan, seseorang harus memperhatikan yang seimbang diet. Tanpa nutrien yang betul, tubuh tidak dapat membentuk otot baru dan membekalkannya dengan sewajarnya. Melalui latihan, otot mendapat rangsangan dan tubuh bertindak balas terhadap ini dengan mekanisme pengoptimuman dan ekonomi.

Untuk tujuan ini, bagaimanapun, ia memerlukan nutrien penting yang diambil manusia dari makanan. Pertumbuhan otot bermula pada masa rehat. Yang baik diet mempunyai kesan yang menyokong dan, di atas semua, diet kaya protein secara berkesan menyokong pertumbuhan otot.

Hampir semua makanan mengandungi bahan penting yang diperlukan oleh badan untuk menyerap dan membakar tenaga. Bergantung pada bagaimana seseorang makan, dia akan menurunkan berat badan, menambah berat badan atau mengekalkan berat badan. Yang paling penting, mengandungi protein atau protein diet menyokong pembinaan otot.

Protein yang diambil bersama makanan pertama kali dipecah dalam perut ke dalam komponennya, asid amino. Asid amino diperlukan untuk pembinaan otot, antara lain. Otot terdiri daripada sekitar 20% protein (selebihnya adalah air) dan oleh itu memerlukan nutrien ini untuk pertumbuhan.

Di samping protein, karbohidrat dan lemak adalah nutrien penting lain untuk membina otot baru. Kedua-dua kumpulan nutrien ini adalah pembekal utama tenaga yang diperlukan untuk kerja otot. Secara umum, terdapat beberapa panduan bagaimana diet harus dibuat jika anda ingin membina otot secara aktif.

Diet harian harus mengandungi antara 1.2 dan 1.7 gram protein per kilogram berat badan. Sekiranya anda mengambil rata-rata lelaki dengan berat badan 75 kg sebagai contoh, jumlah protein dalam diet harian harus antara 90 hingga 150 gram. Walau bagaimanapun, harus diperhatikan bahawa tubuh hanya dapat menyerap sekitar 40 - 50 gram protein setiap hidangan, dan oleh itu harus memakannya protein pada setiap hidangan.

Dengan diet yang sihat dan seimbang, biasanya tidak perlu mengambil protein tambahan dalam bentuk makanan tambahan. Gabungan yang betul, tetapi di atas semua masa pengambilan protein yang tepat, karbohidrat dan lemak jauh lebih penting daripada nutrien tulen. Agar nutrien yang dibekalkan dengan makanan dapat diserap dengan baik oleh tubuh, ia memerlukan banyak cecair. Atas sebab ini, seseorang harus memastikan minum antara dua hingga tiga liter air sehari.