Pemeriksaan air kencing

Pengenalan

Pemeriksaan air kencing adalah salah satu pemeriksaan yang paling biasa dalam perubatan dalaman dan kaedah mudah dan tidak invasif untuk mendapatkan maklumat mengenai proses patologi di buah pinggang dan saluran kencing yang berkesan seperti pundi kencing or uretra. Ia juga dapat memberikan maklumat mengenai penyakit sistemik. Ujian air kencing yang paling mudah adalah jalur ujian air kencing, yang diadakan di urin aliran tengah dan menunjukkan adanya bahan tertentu seperti keton, nitrit, protein, sel keradangan, gula, pH, darah dan bilirubin dengan mengubah warna medan ujian. Di samping itu, kultur air kencing untuk mengesan bakteria dan apa yang disebut sedimen urin, urinalisis komponen pepejal dan sel dalam air kencing, dapat dilakukan.

Untuk siapa diperlukan pemeriksaan air kencing?

Pemeriksaan air kencing diperlukan untuk mengesan patologi pada saluran kencing dan buah pinggang. Pesakit yang mempunyai kesakitan semasa membuang air kecil atau di bahagian sayap perlu dilakukan pemeriksaan air kencing oleh doktor. Ini sangat penting dalam kes jangkitan bakteria.

Jika terdapat darah dalam air kencing atau air kencing berbuih, urinalisis juga harus dilakukan. Sebab-sebab darah dalam air kencing merangkumi a jangkitan pada saluran kencing dan keradangan pelbagai struktur buah pinggang, seperti kalsium buah pinggang atau pelvis buah pinggang. Juga, jika endapan air (edema) terbentuk di badan, urinalisis berguna untuk dikesan protein hilang dengan air kencing. Pesakit dengan kencing manis mellitus dapat menunjukkan peningkatan kadar gula dalam air kencing, dan wanita hamil sering diberi ujian air kencing.

Berapa umur kencing?

Seperti pemeriksaan lain, pemeriksaan air kencing terdedah kepada kesalahan. Nilai dan hasil dapat dipalsukan oleh kesalahan dalam prestasi atau pengukuran. Secara amnya, semakin segar semakin baik.

Walau bagaimanapun, jangka hayat sampel bergantung pada jenis analisis air kencing. Sekiranya doktor ingin membuat sedimen air kencing, disarankan agar air kencing tidak lebih tua dari 2 jam sebelum sentrifugasi. Urin untuk ujian jalur ujian sebaiknya digunakan segar, paling lama dalam 1-3 jam.

Banyak nilai akan dipalsukan jika jalur ujian dibiarkan lama untuk jangka masa yang lebih lama, kerana proses metabolik dan degradasi dalam air kencing berlanjutan dan menjadikan sampel tidak dapat digunakan. Air kencing juga semestinya segar untuk penanaman budaya bakteria. Oleh itu, jika anda dijemput untuk membuat analisis air kencing, disarankan untuk memasukkan air kencing anda segar di tempat latihan atau mengambilnya sejurus sebelum anda tiba di doktor, jika tidak, anda mungkin diminta untuk pergi ke tandas sekali lagi. Topik ini mungkin juga menarik bagi anda: Mengapa air kencing berwarna kuning?