Pemeriksaan penglihatan warna

Pertanyaan

Penglihatan warna dimungkinkan oleh rasa warna yang disebut. Kita mempunyai ini kerana retina kita mempunyai sel deria yang dapat merasakan warna. Sel deria ini disebut "kerucut".

Penglihatan warna terdiri daripada pelbagai ciri penglihatan. Mata mempunyai kemampuan untuk melihat rona, ketepuan dan kecerahan cahaya. Mata normal dapat membezakan hingga 150 warna cahaya yang berbeza.

Namun, dalam kegelapan, mata kita hampir "buta warna" dan hanya dapat membezakan antara cahaya. Sekarang hanya sel deria jenis kedua retina kita yang berfungsi, batang yang bertanggungjawab untuk penglihatan hitam dan putih. Di sinilah pepatah “Pada malam hari semua kucing berwarna kelabu. ". Walaupun anda mengesyaki malam buta, pemeriksaan penglihatan warna masuk akal.

Pemeriksaan rasa warna

Memeriksa penglihatan warna sangat mudah. Semua orang telah melihat carta warna Ishihara. Mereka berbentuk bulat dan terdiri daripada banyak titik warna kecil.

Di tengah bulatan terdapat nombor yang berbeza dengan nada warna. Walaupun orang yang berpandangan normal dapat mengenali nombor itu tanpa masalah, warna yang lemah membaca sama ada nombor yang salah atau tidak sama sekali. Prinsip carta ini adalah bahawa semua titik warna pada carta Ishihara mempunyai ketepuan dan kecerahan yang sama.

Jadi mereka hanya dapat dibezakan dengan warna mereka. Bagi orang yang cacat warna, titik-titik ini kelihatan lebih kurang sama dengan warna kelabu. Cara terbaik untuk menentukan kelemahan populasi merah - hijau adalah dengan menggunakan jadual ini.

Walau bagaimanapun, sejauh mana, sama ada terdapat kelemahan merah-hijau atau hijau-merah buta, tidak dapat ditentukan dengan cara ini. Analisis yang lebih tepat mengenai kelemahan warna dapat dilakukan dengan anomaloskop yang disebut. Ini adalah alat di mana warna tertentu diberikan, yang mesti dipulihkan oleh pesakit dengan mencampurkan warna merah dan hijau.

Bergantung pada seberapa banyak warna yang telah dicampur - yang dapat dibaca skala pada peranti - terdapat kelemahan merah atau hijau. Contohnya, jika terdapat kelemahan hijau, orang yang berkenaan mencampurkan terlalu banyak warna hijau. Dari nisbah pencampuran ditentukan, apa yang disebut sebagai anomali quotient, yang penting bagi profesi tertentu (polis, juruterbang, dll.).

Kelemahan merah - hijau atau buta adalah penyakit kongenital. Lelaki lebih kerap terkena penyakit berbanding wanita. Ini kerana penyakit ini diwarisi pada kromosom X.

Oleh kerana lelaki hanya mempunyai salah satu jenis ini (yang lain adalah kromosom Y), penyakit ini menyerang sebaik sahaja mereka mempunyai gen ini pada kromosom X mereka. Pada wanita, gen yang rosak dikompensasi oleh gen yang utuh pada kromosom X kedua. Kira-kira 8 peratus lelaki mengalami kelemahan warna.

Dalam kebanyakan kes kelemahan warna, ia adalah gangguan sensasi merah - hijau. Jarang sekali, kelemahan kuning-biru juga berlaku. Jarang juga selesai buta warna.

Fungsi kon telah gagal di sini. Namun, pada waktu senja dan subuh, pesakit yang terakhir melihat persis sama dengan orang yang berpandangan normal, yang kemudian tidak lagi dapat membezakan warna. Selain kelemahan warna kongenital, terdapat juga spesies yang diperoleh.

Sebaik sahaja pusat retina atau kawasan sekitar saraf optik terjejas, persepsi warna terganggu. Ini berlaku, sebagai contoh, apabila tekanan di mata terlalu tinggi (glaukoma), dan dengan itu saraf optik dihimpit. Lihat juga topik kami “Glaukoma".