Perkembangan sosial dan kognitif | Pendidikan Jasmani

Perkembangan sosial dan kognitif

Pemahaman tentang peraturan, kepekaan sosial serta toleransi kekecewaan, kerjasama dan pertimbangan adalah antara kelayakan sosial asas yang harus dicapai dalam pendidikan Jasmani. Pendidik, bagaimanapun, menghadapi banyak masalah khusus usia dalam pendidikan sosial. Bayi di bawah umur 3 tahun menerima sesiapa sahaja yang bermain dengannya.

Hanya pada usia 3 tahun bayi memilih rakan mereka sendiri. Pada usia 3-4 tahun, kanak-kanak belum dapat meletakkan diri mereka pada kedudukan orang lain. Perasaan diakui, tetapi alasannya tidak.

Hanya dari usia 6 tahun kanak-kanak dapat meramalkan perasaan dan reaksi orang lain dan menyesuaikan tindakan mereka sendiri dengan sewajarnya. Pendidik harus memperhatikan perkara-perkara berikut semasa membesarkan anak-anak. Anak-anak tidak boleh dibimbing dalam keputusan mereka, tetapi penting untuk memastikan tingkah laku mereka adil dan sesuai. Campur tangan harus diakui dan tidak dilakukan sebelum waktunya. Anak-anak mesti diberi peluang untuk menyelesaikan masalah secara bebas untuk memperoleh kemahiran sosial seperti empati dan pertimbangan.

Perkembangan motor

Sejak lahir, bayi mempunyai bawaan refleks. Pada tahun pertama kehidupan (bayi), mereka mengembangkan kemampuan untuk memahami sesuatu dengan sengaja, berdiri tegak dan bergerak secara bebas. Pada usia ini kanak-kanak belajar dengan terbaik.

Arah pengembangan adalah cephalo-caudal dan proximal-distal. Pada tahun ke-2 - ke-3 kehidupan asas bentuk pergerakan berlari dan berjalan kaki dikembangkan. Rangsangan deria dirasakan dengan cara yang berbeza.

Walau bagaimanapun, pergerakannya masih dicirikan oleh ketegangan otot hipertonik (tidak ekonomik). Pada usia prasekolah (umur 4 - 6 tahun) asas bentuk pergerakan diperhalusi, dan untuk pertama kalinya pergerakan dapat digabungkan. Jangkauan perhatian meningkat, kehausan untuk pengetahuan, bermain dan keperluan pergerakan meningkat.

Kepentingan bermain

Dalam pendidikan pergerakan, permainan berikut dibezakan. Aspek permainan adalah akhir permainan dengan banyak kesan sampingan positif. Kanak-kanak belajar sambil bermain, tetapi tetap bermain untuk bersenang-senang.

Ini mengenai mengenali situasi baru. Kreativiti dan fantasi didorong dan didorong. BUHLER dan SCHENK- DANZIGER membezakan dalam:

  • Permainan pergerakan (belajar dengan keseronokan)
  • Main aksi dari kawasan pengembaraan kanak-kanak (bawa pengalaman anda sendiri)
  • Permainan dengan persepsi sentuhan (mempromosikan pengembangan bahasa)
  • Situasi permainan biasa (lisan atau bukan lisan)
  • Perbincangan peraturan permainan (sebutan, pengembangan kosa kata, tatabahasa)
  • Permainan bahasa (galakkan bercakap)
  • Permainan dengan lagu kanak-kanak (menggabungkan muzik, pergerakan dan pertuturan)
  • Permainan fungsional (0-2 tahun, temui badan anda sendiri)
  • Permainan pembinaan (2- 4 tahun, membuat, merancang, menggabungkan produk)
  • Permainan fiksyen-ilusi (2- 4 tahun, merangsang imaginasi)
  • Main peranan (4-6 tahun, pengalaman dan peranan fantasi, melakukan permainan)
  • Permainan peraturan (dari usia 5 tahun, peraturan tetap, ketertiban, kesinambungan, tingkah laku sosial)